Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liki 15 prosenttia ajattelee, että 100-150 e/kk riittää elatusavuksi - mitä hittoa?!

Vierailija
01.04.2024 |

Vanhempien ero ajaa lapsia köyhyyteen tutkimusprofessori: Suomessa on liian helppoa vältellä lapsen elättämistä Hyvin sanottu yle.fi

Ylen artikkelissa on kysely, johon on tähän mennessä vastannut liki 8900 henkilöä. 7,5 % ajattelee, että elatusavuksi riittäisi satanen, 6,8 % kokee 150 e/kk riittävän. Tällä summalla pitäisi saada katettua puolet lapsen kuluista (mm. lapsen asumis-, ruoka- ja harrastuskuluista, vakuutuksista sekä vaatteista. Vanhemmat ovat yhdessä vastuussa lapsen tarpeista.)

Mikä näitä ihmisiä vaivaa? Yhteensä 200 e/kk (eli muka elatusmaksu ja lähivanhemmalta sama summa) ei todellakaan riitä kattamaan lapsen kaikkia kuluja. Pienellä, ei-vaippaikäisellä lapsella menee kuitenkin rahaa vaatteisiin, ruokaan ja asumiseen. Isommalla koululaisella/teinillä on tarve kasvun vuoksi vaatteille, kengille, ruokaan menee enemmän rahaa ja harvat harrastukset ovat ilmaisia. Tavallisina asioina voi kouluikäisellä pitää myös esimerkiksi polkupyörää, eri vuodenaikojen ulkovaatteita ja puhelinta. Enkä tässä nyt puhu mistään ökyelämästä, vaan ihan perusarki ilman isoja mukavuuksia maksaa nykyään melkoisesti. Ylipäätään tuntuu muutenkin käsittämättömältä, miksi se lähivanhempi joutuu vielä ison vastuunkantamisen lisäksi maksamaan huomattavasti isomman osan lapseen liittyvistä kuluista. Jutussakin käy ilmi, että osa etävanhemmista välttelee elatusapusopimuksen tekemistä, jotta oman lapsen elatuksesta ei tarvitsisi maksaa.

Ja ennen kuin joku tulee sanomaan, niin tiedän lähivanhempina sekä äitejä että isiä eli ei se elarien maksaja aina ole isä. Ei ole sukupuolikysymys. Hämmentää ja suututtaa vain, miten moni kokee, että oman lapsen tarpeet voi laiminlyödä.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 300€/kk (eli 150€ per vanhempi) pitäisi riittää lapsen kuluihin. + eikö tähän tule vielä lapsilisät päälle.

Vierailija
22/95 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullaki etäisä maksaa vaan 105e/kk vaikka palkka ihan ok sillä.. näkee lasta vaan joka toinen vkloppu. Ihmettelen miks lastenvalvojalla määrättiin voin pieni summa ku kelan minimi on enemmän? En saa yh korotusta koska oon avoliitossa mutta uusi mies EI OLE ELATUSVELVOLLINEN. Eli katsovat että 9vuotiaan elämiseen riittää 105+105+94e.. hyvä että tolla saa ees nykyään ravitsevaa ruokaa lapselle kuukaudeksi ostettua, eikä tartte ees mainita sähkölaskuja nykyaikana sähkölämmitteisessä talossa..

Uusi mies todellakin on elatusvelvollinen, koska asutte yhdessä. Tuokin on ihan oma valinta. 

Myös sähkölämmitteinen talo on valintakysymys. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt oletetaan, että elatusmaksu on 150 e ja sinun osuutesi on 150 e sekä tähän päälle vielä lapsilisä yh korotuksella. Silloin ollaan jo reilusti yli 400 euron, jolla normilapsen kulut kyllä kattaa.

-päiväkotimaksuun menee rahaa, jos on kyse päiväkoti-ikäisestä

-asuminen maksaa, harva asuu lapsen kanssa yksiössä

-yh-korotus ei ole mikään iso, taitaa olla joitakin kymppejä kuussa

73,30€/kk

Vierailija
24/95 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullaki etäisä maksaa vaan 105e/kk vaikka palkka ihan ok sillä.. näkee lasta vaan joka toinen vkloppu. Ihmettelen miks lastenvalvojalla määrättiin voin pieni summa ku kelan minimi on enemmän? En saa yh korotusta koska oon avoliitossa mutta uusi mies EI OLE ELATUSVELVOLLINEN. Eli katsovat että 9vuotiaan elämiseen riittää 105+105+94e.. hyvä että tolla saa ees nykyään ravitsevaa ruokaa lapselle kuukaudeksi ostettua, eikä tartte ees mainita sähkölaskuja nykyaikana sähkölämmitteisessä talossa..

No voithan sinä hakea tuon summan ja Kelan minimin erotuksen Kelasta?

Eikä ole mikään ihmisoikeus asua exän piikkiin sähkölämmitteisessä okt:ssa.

Vierailija
25/95 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu vanhemmista, mitä lapsiin haluaa kuluttaa. Tietty merkkivaatteisiin, elektroniikkaan, harrastuksiin menee paljon rahaa. Tai sitten käy kirppiksillä ja vain ilmaisia harrastuksia. Valintoja.

Kirppistely vaatii aikaa, joka vaatetta ei työssäkäyvällä yksinhuoltajalla ole aikaa metsästää käytettynä.

Kyllä on elämänhallinta pielessä, jos ei minnekään pääse töiden jälkeen. Edes sen lapsen kanssa. 

Vierailija
26/95 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta halvempaan, ei ole exän tehtävä maksaa sun sähkölaskua.

Vierailija
27/95 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu vanhemmista, mitä lapsiin haluaa kuluttaa. Tietty merkkivaatteisiin, elektroniikkaan, harrastuksiin menee paljon rahaa. Tai sitten käy kirppiksillä ja vain ilmaisia harrastuksia. Valintoja.

Kirppistely vaatii aikaa, joka vaatetta ei työssäkäyvällä yksinhuoltajalla ole aikaa metsästää käytettynä.

Ahaa. Työssäkäyvällä yksinhuoltajalla ei ole siis vapaapäiviäkään ollenkaan? 

Vierailija
28/95 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

150€ elarit = 150+150+95+73 = ~ 470€/kk

Sillä jo saa hieman maksettua niitä lapsen kuluja. Etenkin tietyssä vaiheessa kun lapsi on 3-8-vuotias. 

Vierailija
29/95 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon etävanhempi ja meillä lähi ajattelee niin, että minä olen ainut elatusvelvollinen. Harmittaa kun nuori ei hältä ikinä saa mitään, kaikki vaatehankinnat, uudet puhelimet, karkkirahat tulee minulta tai isovanhemmilta. Ilmeisesti kannustetaan vieläpä pyytämään etävanhemmalta elatustuen lisäksi käyttörahaa, ja mustamaalataan, jos en pysty.

Vierailija
30/95 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

200e riittää kustantamaan sairauteen käytetyt rasvat ja pesuaineet, ei muuta.

Vierailija
31/95 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sellaisia vapaapäiviä, jolloin olisi vapautettu omien lasten, kodin ja asioiden hoidosta. Ei ole kenelläkään, jos ei ole itse niitä tavalla tai toisella järjestänyt.

Vierailija
32/95 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on perheenjäsen, lihaa ja verta.

Eikä mikään elätettävä.

Miksi teette lapsia, jos on rahat ja elatustuet vain mielessä.

Lapsia ei saisi tyhmät tehdä ollenkaan.

Vierailija
33/95 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sellaisia vapaapäiviä, jolloin olisi vapautettu omien lasten, kodin ja asioiden hoidosta. Ei ole kenelläkään, jos ei ole itse niitä tavalla tai toisella järjestänyt.

Ei kirppikset ole k-18 paikkoja. Joten lopeta tuollaiset tekosyyt. 

Vierailija
34/95 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, sori, luin huonosti ja käsitin väärin että tuossa olisi valitettu sen kohtuuttomuudesta, että vapaapäivänä pitäisi raahautua kirpparillekin jos mielii saada halpoja vaatteita.

Vierailija
35/95 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kirppikset ole k-18 paikkoja. Joten lopeta tuollaiset tekosyyt. 

Joo en esitä tekosyitä, olen samaa mieltä kanssasi ja luin vaan huonosti kommenttisi/kommentin johon vastasit. Pahoittelut.

Vierailija
36/95 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi lapsi ja mun selkänahasta revitään rahat elämiseen. Yksin hoidan tämän projektin kun lapsen isää ei se kiinnosta. Tämän työn kun olen saanut päätökseen en koskaan hanki enää toista lasta paitsi jos joku maksaa mulle miljardin niin sitte joo. Ihmettelen niitä jotka hankkii lapsia koska ovat niin rakastuneita. En tiedä pitääkö se rakkaus sitten lämpimänä ja maksaa laskut?

Vierailija
37/95 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt oletetaan, että elatusmaksu on 150 e ja sinun osuutesi on 150 e sekä tähän päälle vielä lapsilisä yh korotuksella. Silloin ollaan jo reilusti yli 400 euron, jolla normilapsen kulut kyllä kattaa.

Entäs jos elätettävänä on vaikka 15 v poika? Kasvuiässä oleva nuori saattaa syödä ihan poskettoman paljon, kun energian tarve on suuri. 400 e on lopulta pieni määrä, kun siitä pitäisi kattaa nuorelle kaikki kulut harrastuksista, bussilipusta ja muista alkaen. Nuorilla vaatteet myös maksavat enemmän kuin lapsilla.

Kela maksaa silti sen reilun 150 eur, mikä nyt tarkka summa sattuukaan olemaan. Pitäisikö Kelan elatustukea siis nostaa?

Vierailija
38/95 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi olet vailla rahaa muilta? Kustanna elämäsi itse omilla tuloillasi.

Vierailija
39/95 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on perheenjäsen, lihaa ja verta.

Eikä mikään elätettävä.

Miksi teette lapsia, jos on rahat ja elatustuet vain mielessä.

Lapsia ei saisi tyhmät tehdä ollenkaan.

Kyllä se lapsi kuitenkin tarvitsee myös ruokaa, lämpöä ja vaatteita. 

Vierailija
40/95 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi olet vailla rahaa muilta? Kustanna elämäsi itse omilla tuloillasi.

Sönkön sönkön