Jatkuva närästys vasemman rinnan takana
Olen 39v nainen jolla on jo monta päivää putkeen ollut jatkuvaa närästystä vasemman rinnan takana ja ylävatsalla kipuja, välillä tuntuu että ruokaa nousee kurkkuun. Lisäksi puristavaa tunnetta kaulan vasemmalla puolella.
Samarin ei auta. Kävely ja muu liikkuminen pahentaa närästystä. Pitäisikö lähteä päivystykseen, onko hoitajaa/lääkäriä paikalla?
Kommentit (22)
Heti lääkäriin! Voi olla sydänperäistä
Kannattaa ainakin käydä näytillä, jos onkin vaarallista...
Voi olla ihan refluksitautia, joka tapauksessa lääkäriin yhteys
Soita terveyspalvelujen neuvontanumeroon, sieltä saa asiallista tietoa ja neuvontaa.
Kuullostaa refluksilta. Sen välttämiseen on monia keinoja. Mene kuitenkin näytille saman tien, niin saat asian kuntoon pikimiten.
Onko lihakset jumissa selästä tai muualta. Oletko hoitanut närästystä, jos nousee kurkkuun happoja. Onko mitään sydänoireita ollut, onko suvussa mitään perimää. Onko vitamiinit otettu, jos puutos. Suola-neste-sokeri tasapaino. Oletko jättänyt e-pillerit pois, jos oireita. Onko uupumusta, lepoa. Onko kahvi, lakritsi, salmiakki, lääke tai alkoholi, josta voisi tulla oireita. Tutkikaa lisää aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Heti lääkäriin! Voi olla sydänperäistä
Jos on sydämestä johtuvaa, ei mahalaukusta nouse hapanta nestettä. Kyse taitaa olla refluksitaudista. Somac 40 mg on tehokas lääke siihen, mutta on reseptilääke. 20 mg voi ostaa ilman reseptiä. Ap voisi ostaa 20 mg paketin ja kokeilla ottaa 2 kpl pilleriä samaan aikaan ja tyhjään vatsaan.
Tuskinpa tuo on mitään hengenvaarallista, voi johtua nikamalukoista, tos-oireyhtymästä, stressistä ym ym
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa tuo on mitään hengenvaarallista, voi johtua nikamalukoista, tos-oireyhtymästä, stressistä ym ym
Eipä haittaa tarkistaa jos vaikka onkin sydänoire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä haittaa tarkistaa jos vaikka onkin sydänoire.
Ja mennä tukkimaan jo muutenkin tukossa olevaa päivystystä?
Joo ei
Tuo ei kuulosta hyvältä jos liikunta pahentaa närästystä, silloin nimenomaan on kyse sydänoireesta! Kannattaa hakeutua pikimmiten lääkärin puheille...
Soita päivystykseen ja kysy kuulostaako heidän mielestään siltä, että tarkempia tutkimuksia tarvitaan.
Mä olen syönyt koko pääsiäisen mämmiä ja suklaata, niin eilen röyhtäyksen mukana tuli oksennuksen maku kurkkuun. Huono olo ja mahavaivoja. Edelleen etoo. Onko ap:kin syönyt nyt epämääräisesti ja närästää?
Älä vaan lääkäriin lähde ap sehän on sun tilanteessa ihan turhaa kun mitään todellisia oireita ei ole. Se lääkäri nauraa sut ulos! Id iootti!
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on vaarallista
Itse asiassa hoitamaton refluksikin on pidemmän päälle vaarallinen, koska mahahapot kärventävät jatkuvasti ruokatorven limakalvoa. Ajan myötä voi kehittyä Barrettin ruokatorvi, joka taasen pahimmassa tapauksessa kehittyy syöväksi. Hyvin harvinaista tosin, mutta mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Infarkti
Ei kirjoittelis 😅
Infarkti