Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi työttömien haukkujilla ja tukileikkauksien puolustajilla on ihme oletus että juuri he eivät koskaan joudu työttömiksi?

Vierailija
01.04.2024 |

Mikä juuri teistä tekee niin korvaamattomia? Ei voi olla terveyden pysymisestäkään niin varma.

Kommentit (482)

Vierailija
261/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi S-ryhmä ilmoittaa ihan julkisesti, että etusijalla palkkauksessa ovat omien työntekijöiden lapset. Silloin 2 perheen lapset ovat jo heti eriarvoisessa asemassa, koska S-ryhmän työskentelevän lapsella on suora väylä kesätöihin ja töihin.

Vaikea uskoa että tuo on totta sillä sehän saisi yhdenvertaisvaltuutetun hereille.

Vierailija
262/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva sinulle. Itse -totta kai- valmistumisen jälkeen otin vastaan pienipalkkaisen, ei oman alan työn muutaman vuoden sijaisuuden. Hain samalla omalta alalta vapautuvia työpaikkoja, en saanut, perusteluna että ei ole kokemusta omasta alasta. Loppujen lopuksi sijaistin (eri ihmisiä, eri työsopimus eli laillista) siinä väliaikatyössäni seitsemän vuotta. Koskaan en tullut valituksi hakiessani auki olevaa paikkaa jossa itse olin koska koulutukseni ei ollut siihen työhön. Asiakkailta, kollegoilta ja esimiehiltä palaute oli aina hyvää kuten työstodistuksetkin. Vakipaikkaa ei vain suotu. Ja jatkossa tein silppua siellä sun täällä koska cv oli epäilyttävä useiden pätkien takia. Pari uutta tutkintoa olen sen jälkeen suorittanut mutta ikääkin jo lähes 50 niin työhistoria on tosiaan aika mielenkiintoinen, on siihen työttömyyttäkin mahtunut.

Eli ei se ole sanottu että kun ottaa vastaan mitä työtä vaan pikkuhiljaa etenee ja palkka nousee. Mulla hyvin samanlainen kokemus. Koskaan palkka ei ole ollut yli 2000 brutto ja pätkiä vaan tehny aina, nyt jälleen kerran toista vuotta työttömänä ikää vähän yli 50.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi S-ryhmä ilmoittaa ihan julkisesti, että etusijalla palkkauksessa ovat omien työntekijöiden lapset. Silloin 2 perheen lapset ovat jo heti eriarvoisessa asemassa, koska S-ryhmän työskentelevän lapsella on suora väylä kesätöihin ja töihin.

Mutta jokaista S-ryhmäläisen lasta tuskin kuitenkaan kiinnostaa mennä sinne töihin.

Vierailija
264/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva sinulle. Itse -totta kai- valmistumisen jälkeen otin vastaan pienipalkkaisen, ei oman alan työn muutaman vuoden sijaisuuden. Hain samalla omalta alalta vapautuvia työpaikkoja, en saanut, perusteluna että ei ole kokemusta omasta alasta. Loppujen lopuksi sijaistin (eri ihmisiä, eri työsopimus eli laillista) siinä väliaikatyössäni seitsemän vuotta. Koskaan en tullut valituksi hakiessani auki olevaa paikkaa jossa itse olin koska koulutukseni ei ollut siihen työhön. Asiakkailta, kollegoilta ja esimiehiltä palaute oli aina hyvää kuten työstodistuksetkin. Vakipaikkaa ei vain suotu. Ja jatkossa tein silppua siellä sun täällä koska cv oli epäilyttävä useiden pätkien takia. Pari uutta tutkintoa olen sen jälkeen suorittanut mutta ikääkin jo lähes 50 niin työhistoria on tosiaan aika mielenkiintoinen, on siihen työttömyyttäkin mahtunut.

Eli ei se ole sanottu että kun ottaa vastaan

Niin, tokihan se vaatii sen että ensin teet sen huonomman duunin hyvin ja näytät että sinulla riittäisi kykyjä vaativampiinkin tehtäviin.

Vierailija
265/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

264: älä jaksa. Mikä hinku aina päästä syyttelemään työttömiä tai niitä joille on kelvannut "vähempikin" työ mutta se ei ole johtanut pysyvään tai paremmin palkattuun? Oikeastiko ajattelet että ne ihmiset ovat laiskoja tai huonosti tehneet työnsä? Olisikin elämä niin yksinkertaista mutta ei ikävä kyllä ole. Mietin muuten omaa työpaikkaani, vaikka kuinka hyvin tekisi työnsä ei siinä etenemään pääse. Pakko olisi vaihtaa koko työpaikkaa ja mitkä asiat sitten vaikuttaisivat miten käy, ei aina riippuisi omista taidoista tai kyvyistä.

Vierailija
266/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheata kuin täällä on kovasydämisiä ja ilkeitä ihmisiä.

Vierailija
267/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä maassa töitä riittää ja jos ei riitä, voi aina hakeutua länsinaapureihin paremmalla palkalla. Kannattaa opiskella ala jossa on töitä ja olla ahkera. En ole ensimmäisen työpaikan (opiskeluaikana) haun jälkeen hakenut töitä, vaan niitä on tarjottu minulle.

No tein kyllä töitä jo 17 vuotiaana ilman koulutusta, ei niitäkään ollut mitenkään vaikeaa saada.

Millä alalla olet töissä?

Tekoäly ja automaatiohan ovat vähentäneet töitä joka puolella enkä osaa kuvitella mitään alaa, missä töitä tultaisiin tarjoamaan työntekijöille.

Vierailija
268/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä maassa töitä riittää ja jos ei riitä, voi aina hakeutua länsinaapureihin paremmalla palkalla. Kannattaa opiskella ala jossa on töitä ja olla ahkera. En ole ensimmäisen työpaikan (opiskeluaikana) haun jälkeen hakenut töitä, vaan niitä on tarjottu minulle.

No tein kyllä töitä jo 17 vuotiaana ilman koulutusta, ei niitäkään ollut mitenkään vaikeaa saada.

Millä alalla olet töissä?

Tekoäly ja automaatiohan ovat vähentäneet töitä joka puolella enkä osaa kuvitella mitään alaa, missä töitä tultaisiin tarjoamaan työntekijöille.

Sote alan työt on sellaisia. En ole koskaan töitä hakenut vaan aina on tarjottu vastuullisempaa työtä. Nyt tosin olen miettinyt kun lapset jo isoja, jos hakisi töitä Suomen rajojen ulkopuolelta.

Vierailija
269/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on mahdollista sairastua ja tai joutua työttömäksi, mutta olen omilla ansioillani pelannut niin, että talouteni ei kaatuisi jos näin kävisi. Vuokratulot juoksevat ja oman asunnon kustannukset 250€ kuukaudessa.

Entä jos et saa vuokralaista? Entä jos häneltä menee työt, jättää vuokrat maksamatta etkä saa häädettyä? Entä jos et olisi ehtinyt itse olla töissä niin kauan että saisit säästöjä ja sijoitusasunnon?  Entä jos omaan asuntoosi tulee kallis iso remontti?

Voin myydä sijoitusasunnot jos vuokraamisessa ongelmia. Omat kulut ovat aina olleet suhteessa tuloihin, nuorena asunnut pienessä yksiössä kaukana keskustasta ja siivonnut mm. vessoja työkseni. Tulojen kasvaessa muuttanut parempiin ja sijoittanut ylimääräisen. Säästöjä on yli 50k mahdollisia ongelmia varten. Nyt 56v talous on turvattu ja en stressaa tulevasta. Tosin jos itänaapuri päättäisi pommittaa paskaksi koko Helsingin niin menisi 2/3 omaisuudesta.

Vierailija
270/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä ei ole oikeudenmukaista. Sitä varten tarvitaan turvaverkkojakin.

Vierailija
271/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Hittoako haet pelkästään sellaisia töitä, joihin on 250 muutakin halukasta. Sellaisiakin kun on, johon ei ole tunkua. Ja kun sen yhden paskista paskimman duunin saa, on paljon helpompi hakea seuraavaa. Siinä se taisi se meidän ero olla. 

Tuo kommenttisi on jo nolouden puolella. Jokaiseen työpaikkaan on enemmän kuin yksi hakija ja kumminkin se tarkoittaa aina sitä, että vain 1 pääsee sisään. Myös niihin paskaduuneihin. Erityisesti opiskelijakaupungeissa tämä, koska kaikki nimenomaan etsivät ihan mitä tahansa työtä kartuttaakseen työkokemusta. Tilanne on sama koko Suomessa. Utsjoella voi olla vaikka vain 10 hakijaa, mutta valituksi tulee kumminkin se sukulainen. Kaikkialle voi hakea, mutta ei se paranna mahdollisuuksia päästä töihin. Joka kylällä on omat sukulaisensa ja omat työttömänsä. Ei myöskään ole järkevää opiskella päivisin lähinä Jyväskylässä ja käydä lähinä

Sote -aloilla on yleensä 0 hakijaa avoimiin paikkoihin. Mutta jengi vissiin tuhnaa hakea johonkin sihteerin paikkoihin, vaikka sellaisia ei ole ollut enää viiteentoista vuoteen ellei enempäänkin.

Vierailija
272/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesari... Teillä ON sama taktiikka, mutta VAIN toinen on saanut sillä töitä.

Vierailija
273/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa että tuo on totta sillä sehän saisi yhdenvertaisvaltuutetun hereille.

Meillä yliopistolla oli paikallisen S-ryhmän pomo selostamassa tätä johtamisen kurssilla. Kuuluu henkilöstöetuihin ja yritys saa valita.

Vierailija
274/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näille on kai luvattu joku puoluesidonnainen suojatyöpaikka loppuelämäksi eli eivät kai ikinä jää työttömiksi

Kansanedustajan työpaikka ei ole ikuinen (ainoastaan Zyskovitsilla).

Vierailija
275/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jokaista S-ryhmäläisen lasta tuskin kuitenkaan kiinnostaa mennä sinne töihin.

Jokaisella S-ryhmäläisellä ei ole lasta eikä edes puolisoa.

Vierailija
276/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ei se ole sanottu että kun ottaa vastaan

Ei se mene niin. Nuorempana otin vastaan siivoustyötä. Kokemusta alkoi karttua, mutta koskaan minua ei ylennetty esimieheksi (toimihenkilöksi). Sen sijaan minun ohi meni ja rekrytoitiin esimieheksi täysin kokemattomia (ei mitään siivousalan kokemusta ikinä eikä minkäänlaista kielitaitoa) ja pelkän peruskoulun käyneitä entisiä nar ko maa neeja (vähemmän kokemusta kuin minulla).  

Vierailija
277/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sote -aloilla on yleensä 0 hakijaa avoimiin paikkoihin. Mutta jengi vissiin tuhnaa hakea johonkin sihteerin paikkoihin, vaikka sellaisia ei ole ollut enää viiteentoista vuoteen ellei enempäänkin.

Jos puhutaan opiskelijoista, niin Sote-alan paikkoihin pääsee töihin vasta tietyn opintopistemäärän/tiettyjen kurssien jälkeen (sote-alan opintojen). Muiden alojen opiskelijoita sotealalle ei otetakaan töihin.

Varmaan "jengi" hakee niitä paikkoja, joilla heille on koulutus. Sihteereitäkin on muuten aika laajalla  skaalalla edelleen. ympäristösihteeri, hallintosihteeri, johdon sihteeri, toimistosihteeri jne. Palkkahaitari on noissakin melkoinen. Osaan sihteerin paikoista tulee olla maisteritasoinen koulutus, osaan käy AMK tai merkonomi. Ei kannata väheksyä sihteereitäkään.

Lisäksi terveys ym. syyt. Soteala ei vaan ole ratkaisu kaikille työttömille.

Vierailija
278/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä yliopistolla oli paikallisen S-ryhmän pomo selostamassa tätä johtamisen kurssilla. Kuuluu henkilöstöetuihin ja yritys saa valita.

Olin eräs kevät kesätyötyöhaastattelussa (S-ryhmälle toimistotöihin). Vanhempi naishaastattelija tokaisi hyvin töykeästi minulle, että sinähän et halua kesäksi töihin. Sinä haluat pitää kesälomaa.

Nii-in. Kummalla oli asenneongelma, työnhakijalla vai työhaastattelijalla?

Vierailija
279/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin eräs kevät kesätyötyöhaastattelussa (S-ryhmälle toimistotöihin). Vanhempi naishaastattelija tokaisi hyvin töykeästi minulle, että sinähän et halua kesäksi töihin. Sinä haluat pitää kesälomaa.

Nii-in. Kummalla oli asenneongelma, työnhakijalla

Minulla myös ollut vaikka mitä hulluja haastattelijoita. Tässä ketjussahan tuo näkyy, että se oikeasti on asenneongelma miksi työttömälle ei anneta sitä ensimmäistä työpaikkaa. Haastattelijat ovat jo päättäneet, että haastateltava on huono ja pitävät haastateltavalle läksytystilaisuuden. Mitä järkeä on pitää haastattelu esim. siksi, että kertoo hakijalle, että tällä ei ole työkokemusta? Niin? Olisi muuten heti sitäkin jos ottaisitte töihin.

Vierailija
280/482 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP ja muutkin, voisi iettiä sitä, miksi suurin osa suomalaisista ei joudu koskaan työttömäksi. Heiltä kannattaisi ottaa oppia.

Eli syntyä oikeaan sukuun, jotta tulisi valituksi töihin :D

Suurin osa käy saman kaavan, eli opiskelee. Sitten osa pääsee töihin ja osa ei. Tällä hetkellä työpaikkoja on 10 000 ja hakijoita on 300 000. Väistämättä 290 000 jää yli.

Miksi valehtelet, mitä yrität voittaa sillä?

Avoimien työpaikkojen tarjonta ja kysyntä Suomessa kuukausittain vuonna 2024. Tammikuussa 2024 avoimia työpaikkoja oli Suomessa 66 231. Tämä on 9 % enemmän kuin joulukuussa 2023, jolloin avoimia työpaikkoja oli 60 808.