Lääkäriä paikalla? Adenovirus ja tulehdus arvot. Hoitovirhe?
Eli mulla on jatkunut jo 8 päivää kamala flunssatauti, jota epäilen adenoksi.
Alkoi viime lauantaina. Aluksi nenän tukkoisuuttu ja kurkkukipua, sitten nousi lämpö/kuume. Meni 6 päivää lämpöillessä ja kuumeillesssa. Sen aikana alkoi myös kummankin silmän punoitus ja rähmiminen, yskää on myös ja kurkku on ollut ihan jatkuvasti kipeä koko tämän ajan. Vieläkin äityy iltaisin todella ilkeän tuntuseksi.
Nyt tauti on alkanut eilisin ja tämän päivän aikana hellittää. Ei enää iltaisin kuumetta, korkeintaa pelkää lämpöä, silmätkin alkaa selvästi parantua.
Kävin pari päivää sitten lääkärissä ja yritin saada tippoja. En päässyt tapaamaan koko lääkäriä vaan näin pelkän hoitajan. Tulehdusarvo crp oli 46, mutta hoitajan ja lääkärin mukaan normaalia kovassa taudissa eikä vaadi selvityelyitä. Edes silmätippoja en edes saanut. Nyt olo on kyllä parantunut huomattavasti, mutta mietin, että tapahtuiko tuossa joku hoitovirhe?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Olen oppinut täältä ja jompikumpi iltalehdistä sen vahvisti, että adenovirus voi nostaa CRP:n sataan ja ylikin.
Vointi on se mikä ratkaisee
Miten triage, sairaanhoitaja ja lääkäri sitten erottaa alkuvaiheen sepsiksestä?
Öö... Varmaan ihan siitä että oirekuva on eri.
Vierailija kirjoitti:
Olen oppinut täältä ja jompikumpi iltalehdistä sen vahvisti, että adenovirus voi nostaa CRP:n sataan ja ylikin.
Pojallani oli muutama viikko takaperin sepsis, tulehdusarvot nousi heti ylös. Muutama päivä sairaalassa ja kuurin kanssa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä noussut kuume, horkka, tihentynyt hengitystaajuus, verenpaineenlasku, sairas ja väsynyt olo kuuluu sepsikseen.
Minulla oli yli 40 kuume, voimattomuutta ja oksentelua.
Melkoista uusavuttomuutta kun ei osata itse edes flunssaa hoitaa. Ei ihme että terveydenhuolto on kriisissä, kun aloittajan kaltaiset ruuhkauttavat terveyskeskukset ja päivystykset.
Aloittaja on vammainen nillittäjä "voin paremmin ja kaikki meni niinkuin piti, mutta pitää valittaa"
Mulla adenossa crp 115. Silmätulehdukseen sekoittui bakteeri ja siihen sekä ab-tipat että suun kautta ab kun meni rajuksi. Mutta eihän se koko tulehdusta parantanut, kun virusperäinen. Kestänyt nyt 2 viikkoa silmätulehduksen ja jäätävän kurkkukivun & kuumeilun kanssa eikä loppua näy.
myyräkuumeessa crp kävi 132 ja virus sekin, eli voi tosiaan olla korkeitakin.
Äkkiä noussut kuume, horkka, tihentynyt hengitystaajuus, verenpaineenlasku, sairas ja väsynyt olo kuuluu sepsikseen.