Teittekö lapsiperheenä kotimaan lomamatkoja 70 ja 80-luvulla?
Minä muistan jotain. Hullujussi soi c-kasetilta ja pysähdyttiin välillä syömää n leipiä ja mehua taukopaikoilla. Kuuma oli usein autossa ja isä ei kestänyt kun ikkunasta kävi veto. Vuosina 78-83.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Yhden kerran käytiin jokin pieni kierros itä-suomessa, mutta muuten vain sukulaisiin ja sitten lomailtiin Ruotsissa tai Norjassa. Muutama kerta käytiin Tanskassa. Autolla tietenkin, kuuma oli ja isä valitti vedosta myös. 😅 Omat eväät.
Omilla eväillä mentiin: Ruisleipää ja meetvurstia päälle. Huoltamoiden eväät olivat porhoja varten.
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin joo. Riitelyä koko matka, kaikki reissut.
Meillä jäi kesän - 72 reissu viimeiseksi. Hakivat sen jälkeen avioeroa.
Yleensä mentiin aina sukulaisten luo Itä-Suomeen, eli yövyttiin mummolassa tai tädin luona. Matkalla en muista syöneeni edes eväitä. Äiti ei kestänyt yhtään vetoa, joten meillä penskoilla Datsunin takapenkillä oli aina kuuma.
Ehkä pari kertaa käytiin huvipuistossa, mutta muuten matkailtiin sukulaisissa. Isä kävi ulkomailla kuororeissuilla.
Kesän alussa avattiin isovanhempien antama envelooppi jossa oli tukko seteleitä. Niillä mentiin maalle ja road tripille Eurooppaan.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä mentiin aina sukulaisten luo Itä-Suomeen, eli yövyttiin mummolassa tai tädin luona. Matkalla en muista syöneeni edes eväitä. Äiti ei kestänyt yhtään vetoa, joten meillä penskoilla Datsunin takapenkillä oli aina kuuma.
Ehkä pari kertaa käytiin huvipuistossa, mutta muuten matkailtiin sukulaisissa. Isä kävi ulkomailla kuororeissuilla.
Saitteko ulkomailta myöhemmin uusia sisarpuolia?
Vierailija kirjoitti:
Mossen ilmastointilaite huusi täysillä jo 20 asteen helteellä...
Oho, melkoinen harvinaisuus teillä. Mosse, jossa ilmastointi.
Isä teki moottoriremontin autoon aina ennen Haaparannan voi/sokerireissua. Voi sitä jännitystä.
Neljä lasta Taunuksen takapenkillä, ilman turvavöitä, matkaa 500 km Linnanmäelle ja Suomenlinnaan, seuraavana kesänä Turkuun, matkan varrella käytiin jonkun sukulaisen kautta. Majoitus leirintäalueen mökissä. Kotoa lähtiessä varmaan jo ensimmäisen sadan kilometrin jälkeen kuumassa autossa kuului sen verran kitinää, että isä kysyi, kuka jää seuraavalle bussipysäkille. Vaikka reissuissa oli mukavaakin, parasta oli tulla takaisin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla Suomi oli vielä niin köyhä maa, että aliravitsemus ja lapsikuolleisuus olivat suurta. Ei silloin muut kuin rikkaat lomailleet!
Töitä tehtiin ainakin 60 tuntia viikossa, myös lauantaisin. Palkkaa sai markan tunti ja asuminen maksoi melkein 200 kuussa! Oli tiukkaa, mutta vielä eletään.
Voi pojat, olisin ollut onnellinen jopa telttaretkestä leirintäalueelle, mutta kesäsiirtolaan lähettivät joka kesä. Kotona miehet ja naiset kännissä kuin käet!
Ei silloin mitään luksusmatkailua harrastettu!
Emme tehneet, perheessämme ei ollut autoa. Junalla/bussilla sukulaisten luo toki mentiin välillä.
N55
Pari matkaa 70-luvulla, Itä-Suomeen ja Pohjois-Suomeen. Teltassa yövyttiin ja itse lämmitettiin tölkkiruokia leirintäalueen keittotiloissa. Ulkomailla ei käyty.
Muutenkin elämä oli sellaista, mitä nykyajan "köyhät" pitävät ihmisarvoa loukkaavana. Esimerkiksi mitään maksullisia harrastuksia ei minulla lapsena ollut eikä ollut kavereillakaan. Ruokana oli perunaa ja ruskeaa kastiketta läskillä tai makkaralla lähes joka päivä. Hedelmiä oli harvoin.
Joo, joskus yövyttiin suunnilleen hotellin siivouskomerossa ja seuraavaksi 12- hengen mökissä. Siis minä ja porukat.
Sitten ne jätti mut yksin Puuhamaahan ja lähti jonnekin taidenäyttelyyn. Olinkohan mä jotain 10v.
Muuten oli ihan jees, mitä nyt usein tylsää kun ainut lapsi. Muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Muuhun ei ollut varaa, kun vanhemmat maksoivat isän rakentaman omakotitalon lainaa.
Ja varmaan hirveä kiire lyhentää kun noloa että laina ja sen vuoksi vyö kireällä myös lapsilla. En tajua. Omat teki samaa ja vaati meiltä vastaavaa, mutta ei olla nälkiinnytetty lapsia sen vuoksi.
Kyllä tehtiin. Eväät oli ja jollain levähdysalueella pysähdyttiin kahvittelemaan sekä oikomaan jalkoja. Äiti oli tehnyt voileivät koriin mukaan ja pienemmälle veljelle oli omat soseruoat. Pappa oli lähes aina mukana. Mukavia reissuja. Huoltoasemilla käytiin syömässä lämmin ateria, eikä tuohon aikaan ollut ABC-taukopaikkoja keisarillisine pitopöytineen. Auto oli lastattu täyteen kaikenlaista tarviketta, eli oltiin omavaraisia.
Joitain vuosia sitten tuli takauma, puhelin soi ajaessa. Olen rakennusalalla ja yksi työmaa seisoi jonkun suunnittelumöhlön vuoksi, eli Teams pystyyn. Miehitin levähdysalueen ainoan pöydän, muita ihmisiä ei ollut mailla halmeilla. Levähdysalueelle pölähti joku perhe ja väistin ainoalta pöydältä läppäreineni piirustuksineni autolle. Mukava oli seurata kun nekihenkinen perhe ja minua ehkä hiukan vanhempi mies, ilmeisesti lasten isoisä, joivat voileipäkahveja.
Hyviä muistoja kesäreissuilta eri puolelta Suomea, Ruotsia ja Norjaa. Välillä mentiin yhdessä serkkujen kanssa ja välillä omalla porukalla.
Majapaikat leirintäalueen mökeissä, teltassa, maatilamajoituksessa ja esim. Norjassa joskus majoituttiin vuokrahuoneisiin.
Joskus oli tietysti riitaakin, mutta yleensä mukava tunnelma.
Omia eväitä syötiin, säilykkeitä lämmitettiin trangialla, nuotiopaikoilla paistettiin makkaraa.
Me käytiin lapissa mökkikylässä mikä oli tuttujen omistama ja tyyliin 100mk maksoi viikko. Täällä käytiin kesät talvet ja mökeissä ei ollut sähköjä, ei sisävessaa ei juoksevaa vettä, puulla lämpisi. Mökkeilystä en pidä vieläkään. Isä ja äiti kävi tuolla Haaparannassa sokeri/voin haku reissuilla. Myös kodin lähellä oli liiton mökki missä sai yöpyä edullisesti ja silläkin käytiin joskus. Eväänä ruisleivät ja se laimea sekamehu muovipullossa ja tosiaan autona vanha lada. Kärsin pahoinvoinnista ja varsinkin kesällä oksensin joka reissulla kuumassa autossa missä haisi vielä wunderbaun
Mikä nyt sitten lasketaan lomamatkaksi. Käytiin usein mummolassa, jonne oli kolmen tunnin ajomatka. Kerran kesässä ja joskus talvella viettettiin viikko sukulaisten kanssa jossain vuokramökillä. Kesäisistä automatkoista en muista mitään erityistä, mutta talvisin siinä rättisitikassa oli jäätävän kylmä matkustaa vällyjenkin alla.
Asuttiin Ruotsissa kun olin lapsi ja joka loma tultiin vain Suomeen