Miten tulevat nuoret maksaa 50k opintolainat pois?
Mietin aikuisena jolla on omaa lainaa enää 4,5k maksettavana. Nykyään nuoret joutuu maksamaan älyttömästi lainaa, eikä työpaikkoja heille ole tai tule välttämättä olemaan.
Kommentit (85)
Meillä oli avovaimon kanssa opiskellessa tulot ja tuet yhteensä 480€ per kk ja kesällä piti töissä käydä. Lainaa ei otettu ja hyvin selvittiin. Nyt mulla tulot 110 000€ vuodessa eikä yhtään velkaa.
Minulla oli 45000 opintovelkaa. .. .markkoina mutta markka aikaa tämä euro vastaa suunnilleen jo samaa..
Voi. Sanoa että vaikeuksissa olin silloin sai sentään valtiolta korkoasvustuksen lainaan työttömänä ja pari vuotta vapaa aikaa maksuista..
Kaksi kertaa vuodessa piti laina lyhentää maaliskuussa ja syyskuussa ja molempina kuukausina meni lähes koko palkka lainanlyhennykseen ja korkoon..
Selvisin lainoista kun oli työpaikka ja asuin kotona
Opintolainat on inkkelimiesten juttu. Ite saan sponsseja kuutisen tonnia kuussa.
N20
Niin nyt on ajat muuttuu että enää ei oikein sovi säästää mitään puskuria jotta velkaa voisi maksaa työttömänä kun. Hallitus leikkaa tukia ja alkaa rokottamaan säästöistä ja varallisuudesta..
Asumistuki on lähtee laskemaan 10000 euro. Puskurista.
ei mitenkään. Eivät tule saamaan asuntolainaa tai perustamaan perheitä. Amerikan malli ei toimi suomessa, koska tulotaso ja työllisyys ovat täällä yleisesti koulutetulle paljon heikommat. Suomessa asumiskulujen jälkeen ei jää isoja summia yksinasuvalla kulutukseen.
En ottanut lainkaan opintolainaa, asuin toisen opiskelijan kanssa (omat huoneet) ja kävin lomilla töissä. Rakas mummo antoi joskus mukaan kuivaruokapaketteja, pastaa, nuudeleita, linsseja ym.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse ottaa ollenkaan kun voi mennä eläkkeelle tai vankilaan suoraan.
Olet huumeita käyttävä kakara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tätä kun opiskelijalle ei kelpaa soluasunto, ei vaan oma vuokrakämppä pitää olla. Ja pitäähän se sisustaa viimeisimpien trendien mukaan. Instasta katsotaan muoti viimeisen päälle. Ja siitä vaan drinksulasi käteen ja lomalle Balille. Kuka sitä nyt paskaduunia mäkkärissä tekisi kun pitää bilettämäänkin ehtiä.
Sitten vingutaan kun opintolainakin pitäisi maksaa takaisin eikä työnantajat tajua tällaiselle helmelle heti tarjota johtajan paikkaa, tai ainakin palkkaa.
Sitäpaitsi luin yliopistossa intersektionaalista feminismiä, naistutkimusta ja olin mielenosoituksissa, joten olen varmasti pätevä tutkintoineni yksityissektorille tekemään työnantajalleni fyrkkaa ja saamaan siitä osani palkkana. Voi olla, että julkisen puolen suojatyöpaikat tulevaisuudessa vähenevät.
Opiskelit siis jonninjoutavaa käsien heiluttamista ja huutamista.
Sieltähän se tililtä menee vieden puolet toimeentulotuen perusosasta. Onneksi asun yhä opiskeluaikojeni rupuyksiössä, joten ei mene perusosasta rahaa vuokraan. Pankin vastaus erän pienentämiseen on ei käy, joten ei tässä ole ollut oikein muuta mahdollisuutta kuin sopeutua siihen, että käyttörahaa jää vain hieman yli 200 euroa kuussa. Ei varmaan tarvitse kertoa, että motivaatio mennä mihin tahansa työhön sellaisen saadessani on aika korkealla, kun tähän kulutukseen tottuneena todella huonostakin palkasta tulee jäämään niin paljon käteen, että lainasta pääsisi suht nopeasti eroon. Rehellisesti sanottuna en tiedä, pyrkisinkö töihin, jos ei olisi lainaa niskassa. En koe, että minulta puuttuisi mitään nytkään, ja 40 prosenttia leikatulla toimeentulotuella jäisi velattomana enemmän käteen kuin nyt.
Ottaa setämiehen tai puuman puolisoksi.
Seuraavista sukupolvista en enää tiedä. Ehkä niitä ei ole.
Suomessa on ilmainen koulutus ja kaikille samat mahdollisuudet... Tuollaiset fraasit saisivat jo pikku hiljaa loppua, mutta aivopesulla tyhmä suomalainen uskoo ja uskoo kaiken mitä hänelle suolletaan..
Osa ei pystykään. Ei kannata munata velan siirtoa Kelaan tai päätyy suoraan ulosottoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 kruunua on noin viisi euroa
Kuka puhui kruunuista? Ollaan tosiaan Suomessa ja suomalaisella forumilla, ja eurot kyseessä, jos pitää idiootille näin erikseen kirjoittaa. Vai oliko vitsi? -Ap
50e euroa
50k kruunua
Eli olit vain näsäviisas. Hauska nettipersoona sulla. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ilmainen koulutus ja kaikille samat mahdollisuudet... Tuollaiset fraasit saisivat jo pikku hiljaa loppua, mutta aivopesulla tyhmä suomalainen uskoo ja uskoo kaiken mitä hänelle suolletaan..
Mikä fraasi? -Ap
Voiko noin paljon opintolainaa edes ottaa? Ellei tunne jotain kummallisia porsaanreikiä tuossa systeemissä? Mutta siis, opiskelijoiden kannattaa vähintään kesäisin tehdä töitä. Itse tein osa-aikaisesti töitä läpi vuoden suuren osan opinnoistani. Toki vähän raskasta ja opinnot hieman viivästyivät, mutta ainakaan ei tarvinnu massiivisia lainoja ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä fraasi? -Ap
Eihän se Suomessa toteudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä fraasi? -Ap
Eihän se Suomessa toteudu.
Joo, ei varmaan taida nykyisellään toteutua. Ymmärrän silti miksi tuota hoetaan, kun onhan se pitänyt paikkansa paremmin ennen. -Ap
Meillä on lapset säästäneet kesätyörahoja 15v. alkaen. Rippi- ja yo-rahoilla ostivat kaikenlaista järkevää omaan kotiin. Nyt ovat opiskelemassa kumpikin ilman lainaa. Käyvät tosin töissä viikottain ja suurimman osan kesästä. Molemmat valinneet alan, jolla erittäin hyvä työllisyys (lääkis, logopedia). Elämä on valintoja.
Jos et tee töitä, sitten on otettava lainaa. Jos haluat päivittää vaatteesi jatkuvasti uusiin, sisustaa, matkustella, rampata festareilla, lomailla jne. niin mikäs siinä. Mutta se raha on tottakai myöhemmin maksettava takaisin. Itse olemme koittaneet lapsille opettaa, että säästä ensin ja osta/huvittele vasta sitten kun raha on koossa, älä lainalla. On tympeää maksaa asiasta, minkä on jo tehnyt tai ostanut, kun uudet hankinnat ja menot painaisivat jo päälle.
Sitäpaitsi luin yliopistossa intersektionaalista feminismiä, naistutkimusta ja olin mielenosoituksissa, joten olen varmasti pätevä tutkintoineni yksityissektorille tekemään työnantajalleni fyrkkaa ja saamaan siitä osani palkkana. Voi olla, että julkisen puolen suojatyöpaikat tulevaisuudessa vähenevät.