Soolomatka maailmalle, mitä tekemistä yksin?
Olen siis matkustanut aikaisemmin nyt jo aikuisen lapseni kanssa ulkomailla ja ollaan mm. käyty valmiilla päivä- tai muutaman tunnin retkillä (Get Your Guiden kautta), teatterissa, tiettyjä molempien kiinnostuksenkohteiden mukaisia nähtävyyksiä katsomassa, turistikaupoissa, vaatekaupoissa, kirjakaupoissa, kauppakeskuksissa, ruokakaupoissa, ravintoloissa, on Woltattu jne. Käyty urheilutapahtumissa ja konserteissa. Nähty museoita ja linnoja, luonnonpaikkoja, raunioita, kansallispuistoja jne. Osattu kulkea julkisilla ja vuokrattu autokin kerran. Yöelämä on jäänyt vieraaksi kun en käytä alkoholia.
Niin mietin että entä sitten jos/kun menee reissulle yksin, tuleeko siellä yksinäinen olo? Miten sitä voi estää? Miten turvallisuus?
Kotimaassa olen tehnyt päivämatkoja yksinkin ja olihan se nyt reissu, esim. Porvoossa olen käynyt enkä kyllä tutustunut keneenkään paikalliseen tai toiseen turistiin. Kiersin esim. tuomiokirkon ja Brunbergin ja ByPias myymälät, siinä se.
En ole ikinä ollut sellaisella ryhmämatkalla jossa olisi opas koko ajan mukana ja se tuntuu nyt äkkiseltään vähän jo liiankin sosiaaliselta? Toisaalta voisi käydä sellaisessa tilanteessa jossa yöpaikkoja on paljon (esim. Islannin ympäri) ja olisi monimutkaista järjestää samantapainen reissu itse?
Kommentit (3)
Ihan noita samoja asioita voi tehdä yksin. Tyyliin kahden hengen kanootilla melonta on asioita joihin tarvitsee kaverin. Toki vaikka luontoretkelle mennessä kannattaa miettiä millaiselle reitille menee ja yleensäkin, liikkui missä vaan, hyvä pitää joku läheinen tietoisena missä liikkuu ja säännöllisesti olla yhteydessä.
Sitä miten koet yksinolon ei ulkopuolinen voi arvioida. Miten yleisesti ottaen viihdyt yksin? Vaikka on omatoimimatkalla, niin voihan silti osallistua maksulliselle retkelle, siellä sitten saa ihmiskontakteja tai rohkeasti puhua vieraille, jos pientä jutustelua kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan noita samoja asioita voi tehdä yksin. Tyyliin kahden hengen kanootilla melonta on asioita joihin tarvitsee kaverin. Toki vaikka luontoretkelle mennessä kannattaa miettiä millaiselle reitille menee ja yleensäkin, liikkui missä vaan, hyvä pitää joku läheinen tietoisena missä liikkuu ja säännöllisesti olla yhteydessä.
Sitä miten koet yksinolon ei ulkopuolinen voi arvioida. Miten yleisesti ottaen viihdyt yksin? Vaikka on omatoimimatkalla, niin voihan silti osallistua maksulliselle retkelle, siellä sitten saa ihmiskontakteja tai rohkeasti puhua vieraille, jos pientä jutustelua kaipaa.
Kyllä mä yleisesti ottaen olen introvertti ja ihan viihdynkin yksin mutta jotenkin noilla kotimaan matkoilla on se korostunut. Muistan ainakin tuolta Porvoosta kuinka lopulta surullisena tulin takaisin kotiin, jotenkin iski syvälle se ettei ollut ketään kenen kanssa jakaa tämä kokemus.
Ai niin ja kaupunkikierros bussilla ollaan otettu useammassa kaupungissa mutta ei sielläkään tullut juteltua muiden turistien kanssa. ap