1.4.2024 enää työtön ei voi ansaita yhtään työtuloja ilman, sen sijaan työkyvytön SAA!!!!!!
1.4.2024 1) enää työtön ei voi ansaita yhtään työtuloja ilman, että se vaikuttaa hänen työttömyysturvaansa. Tähän saakka työtön on voinut ansaita 300 euroa kuukaudessa ilman, että se on pienentänyt työttömyysturvaa. Suojaosan poisto iskee eniten osa-aika- ja keikkatyötä tekeviin. 2) Kelan täyden työkyvyttömän takuueläkkeen määrä on 976,59 euroa kuukaudessa vuonna 2024, päälle asuntotuki, ja LISÄKSI saat silti tienata 737 e kuussa .#Myös työkyvyttömyyseläkkeen aikana saa tehdä töitä ja ansaita, lain mukaan vähintään 737 euroa kuukaudessa. Kun 737 euroa ylittyy, ansioita koskevat myös seuraavat prosenttirajat: jos eläke on täysimääräinen työkyvyttömyyseläke tai kuntoutustuki, ansioita saa olla enintään 40 prosenttia eläkettä edeltävistä ansioita. SUMMA SUMMARUM: Työkyvyttömänä kannattas päätyä olemaan niin pääsisi pienellä osa-aikatyöllä ihan hyville tienesteille
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2d6d1b22-b931-4543-8346-23c0622a4…
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
saispa ne hullun paperit siis jostain pian
näin olisin "työkyvytön" työntekijä jollekin firmalle osa-aikaisena työntekijänä! ja ehtis vielä ruokajonoon hakemaan ilmaiset ruoat ja siinäkin säästää monta sataa kuussa!
Saisipa niitä ruokajonoja tänne maakuntiinkin, vai pitääkö avun saamiseksi muuttaa Helsinkiin?
Työttömien laiskotteluun ja työn välttelyyn on puututtava. Tuet pois niin alkaa löytyä tekijöitä kun maassa on karjuva työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa täytyy olla sairauden takia "ikuisella eläkkeellä". Täytyy siis olla niin sairas, ettei pysty mitään tekemään. Eläkkeelle on niin vaikea päästä.
Kyllä se työeläke sieltä tulee aikanaan. Itse saan palkan lisäksi vielä ove:a.
Vierailija kirjoitti:
Miten työkyvytön pystyy tekemään töitä?
Onko työkyvyttömyys on kateuden aihe?
Itse siaisn tehdä lähes 3000e/kk töitä eikä työtulot vaikuttaisi eläkkeeseen, olisi jopa toivottavaa että tekisi töitä eläkkeen ohessa, verottaja ja työeläkeyhtiö lähettäisi joulu- ja synttäritervehdyksen joka vuosi kiitokseksi 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko työkyvyttömyys on kateuden aihe?
Näköjään. Ne unohtaa laskea yhtälöstä pois sen työkyvyttömyyden aiheuttavan sairauden joka ei tee elämästä helppoa ja kevyttä. On aina ärsyttänyt se kun ihmiset ihmettelee miksi olen aina kotona ja miksi en käy missään. No kuin ei jaksa! Minä teen tämän jutun. Sitten menen kotiin ja lepään 3 päivää tai 2 viikkoa.
Mielestäni pitäisi pyrkiä systeemiin, jossa ei luokitella ihmisiä eri ryhmiin (työkykyinen, työkyvytön...). Meillä kaikilla on yksilölliset voimavarat tehdä töitä. Ne voimavarat eivät pysy vakaina päivästä toiseen, viikosta toiseen. Välillä on jokaisella tavallista heikompi työkyky ja välillä parempi. Pitäisi olla joustavampi systeemi, että voisi tehdä töitä sen verran kuin jaksaa, silloin kun jaksaa ilman suurta säätöä, raportointia tai rangaistuksia.
Vierailija kirjoitti:
eli työkyvytön saa ensin 950e työkyvyttömyysrahaa ja päälle saa tienata 950 e ? työtön ei saa tienata mitään vaan käteen jää aina se 600 e.
työkyvyttömän "tulot "voi olla siis 1900 e kuussa, ja töitä ei tarvii tehdä kuin osa-aikaisesti, ja kun ei ole töissä voi lomailla Espanjassa kun saa sen 950 e pohjarahaa? ja päälle voi hakea ilmaiset safkat ruokajonosta
tuo sopisi mulle mahtavasti!
Minun kohdalla summat menee näin TK-eläke 2500€/kk ja tienata saa 1800€/kk, harmi kun raksalla on nyt lama menossa niin ei pääse tienaamaan.
Itse olen työkyvytön, mutta teen n.10h kuussa töitä ja työ on semmoinen, että voin tehdä joustavasti kun pystyn. Koskaan ei tiedä mikä olo on aamulla ja pystynkö mihinkään. Pieni työnteko on kuitenkin mielenterveydenkin takia hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
No mulla on yksi läheinen, joka kävi kiinteistöhuollossa 2-3 tuntia päivässä ja välillä kotona lepäämässä. Ei tätä sallittaisi terveelle työkykyiselle. Hänet kutsuttiin aina jos oli isompi tarve avulle talvella, kesällä sitten oli säännöllisemmin = kävi keräämässä roskat. Joutui sitten luopumaan tästäkin kun ei enää kroppa kestänyt. Hän sai palkan kahdesta tunnista, mutta sai käyttää neljäkin tuntia jos halusi, koska näitä hommia sai tehdä omaan tahtiin. Terve siitä hommasta selviytyisi ja pitäisi selviytyä parissa tunnissa.
Toinen tuntemani tekee muutaman tunnin viikossa sellaista työtä, mitä voi tehdä kotona omaan tahtiin vaikka sängyllä maaten ja saa siitä työkorvauksen, ts. saa käyttää aikaa niin paljon kuin haluaa, mutta palkkio on aina sama.
Kumpikaan näistä ei pystyisi säännölliseen työhön, ei edes säännölliseen osa-aikatyöhän. Ensimmäisellä on mt-ongelmia, muttaa myös synnynnäinen fyysinen vamma. Jälkimmäisellä ei ole mt-ongelmia, mutta perussairaus on hyvin vaihteleva, välillä on päiviä että juuri jaksaa vessaan mennä ja välillä pystyy olemaan ihan virkeäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saispa ne hullun paperit siis jostain pian
näin olisin "työkyvytön" työntekijä jollekin firmalle osa-aikaisena työntekijänä! ja ehtis vielä ruokajonoon hakemaan ilmaiset ruoat ja siinäkin säästää monta sataa kuussa!
Saisipa niitä ruokajonoja tänne maakuntiinkin, vai pitääkö avun saamiseksi muuttaa Helsinkiin?
täällä landella on paras ruoka-apu Kainuussa, vain 70 jonossa aina kun stadissa oli yli 1000 ja 2 tunnin jonotus. lisäksi ruokaa riittää aina rinkallinen ja monesti saa hyvällä numerolla jopa lohta ja muutenkin aina jotain kanafileitä.
ja mikä paras....venäläiset tai muut hakijat käännytetään ovella pois, migri on määrännyt että täällä jonossa saa käydä vain Suomen kansalaiset. muut saa apua muualta.
Rikollisuus lisääntyy kun elää kuitenkin pitäisi.
Näköjään kannattaa töihin ottaa työkyvytön eikä työhalutonta työtöntä jos täällä ei työttömät haaveile muuta kuin ruokajonossa tukien maksimoimisesta ja espanjassa löhöilystä väliaikoina. Mieluummin motivoitunut työkyvytön sitten sinne työpaikalle, kun se haluaa olla oikeasti siellä.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään kannattaa töihin ottaa työkyvytön eikä työhalutonta työtöntä jos täällä ei työttömät haaveile muuta kuin ruokajonossa tukien maksimoimisesta ja espanjassa löhöilystä väliaikoina. Mieluummin motivoitunut työkyvytön sitten sinne työpaikalle, kun se haluaa olla oikeasti siellä.
Eipä työhaluinen työtön sellaista työnantajaa haluaisikaan, joka yleistää vauva.fi:n muutaman kommentin perusteella, joista on vielä selviä trolleja, nuo mielipiteet on kriteerinä palkkaamiselle. Tuskin sellainen saa ketään muitakaan ainakaan pysymään, sitten mennään lehtien palstalle itkemään työvoimapulaa. Siinä vaiheessa kun huomaa, että se työkyvytönkin voi olla älykäs, eikä sitäkään voi vedättää, mennään lehtiin itkemään kuinka ei saa työvoimaa. Varsinkin nämä jotka itkevät etteivät saa työttömistä työvoimaa, minä tulkitsen ne jutut aina niin, että paikka on niin paska, ettei sinne kukaan paikanvaihtaja ikinä hae.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä työhaluinen työtön sellaista työnantajaa haluaisikaan, joka yleistää vauva.fi:n muutaman kommentin perusteella, joista on vielä selviä trolleja, nuo mielipiteet on kriteerinä palkkaamiselle. Tuskin sellainen saa ketään muitakaan ainakaan pysymään, sitten mennään lehtien palstalle itkemään työvoimapulaa. Siinä vaiheessa kun huomaa, että se työkyvytönkin voi olla älykäs, eikä sitäkään voi vedättää, mennään lehtiin itkemään kuinka ei saa työvoimaa. Varsinkin nämä jotka itkevät etteivät saa työttömistä työvoimaa, minä tulkitsen ne jutut aina niin, että paikka on niin paska, ettei sinne kukaan paikanvaihtaja ikinä hae.
Unohdin mainita, että en ole itse työtön, päinvastoin, teen töitä yhteensä n. 60 tuntia viikossa kahdelle eri työnantajalle. Toiseen vaaditaan erikoisosaamista ja se kelpaisi kyllä lähes kelle tahansa työttömälle, sillä työ itsessään ei ole vaikeaa, jos omaa lahjat ja osaamisen siihen. Toiseen vaaditaan vain alan koulutus ja kokemus.
minä haluaisin tehdä töitä vain Japanin suurlähetystössä Japanissa, koska siellä on hyvä sushi ja ruoka. muualle en tosissaan jaksa hakea
Tarkoitat varmaan, että 1.4 alkaen ei makseta toimeentulotukia, työttömyystukia eikä asumistukia, vaikka ne kuuluisikin maksaa.
Siellä varmaan jo Ruusulankadulla ja Puotilassa päivystää miehiä autoineen kadulla milloin ensimmäiset viekkaudella ja huijaamalla häädetyt naiset tulevat kaduille.
Vierailija kirjoitti:
ei nyt kannattaa ryhtyä työkyvyttömäksi ja tienata lisätienestejä, jännä että työtön ei saa tienata mutta "työkyvytön" saa tienata eli käytännössä 737 e enemmän kuin työtön ja molemmat saa sen asuntotuen.
HUUTISTA miten v a m m a i n e n tämä valtio on
Juu ei... Ei lomailla epsanjoissa. Ihan tässä olen valmiina jos lähiesimiehellä on vaikka jokin pikku keikka tai käyn tekemässä sijaisuutta toisessa työkohteessa. Väliajat lepäillään eikä todellakaan ole energiaa käydä missään. Töitä on ja tarjottaisiin vaikka kuinka keikkaa, mutta tulorajat pitää huolen että en hurahda tekemään liikoja. On sinullakin outo kuva työkyvyttömän arjesta.