Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yöllä herääminen ja voimakas ahdistus

Vierailija
29.03.2024 |

Herään silloin tällöin yöllä ja heti herättyäni tunnen voimakasta ahdistusta. Tuolloin tiedostan hyvin vahvasti elämän rajallisuuden ja jotenkin koen että olen tällä hetkellä elossa ja sydämeni lyö juuri nyt mutta elämä loppuu jossain vaiheessa. Mieleen tulee pelkoja läheisten kuolemasta ja ajatuksia jo kuolleista sukulaisista. Tähän liittyy jotenkin epätodellinen tai outo olo.  

Onko kellään samaa? 

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joskus öisin voimakas Venäjä-ahdistus. Ei minua muu ahdista. Ensin ahdistaa, sitten alkaa pistää vihaksi, ja lopuksi teen jo mentaaliharjoituksia itämaan isännän eliminoimiseksi. Juu, ehkä mulla on vaihdevuodet.

Vierailija
22/34 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upuup

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tuon tunteen. Olen ruvennut tietoisesti ajattelemaan jotain mukavaa ja rauhoittavaa, esim. kissanpentuja. 

Vierailija
24/34 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla yöllä ole koskaan ollut ahdistusta. Aamusella kyllä on välillä painostava ja ahdistava olo.

Vierailija
25/34 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintoiminnot ovat alhaisimmillaan aamuyön hetkinä. Monet kuolevat juuri aamyöllä, iäkkäät ja vakavasti sairaat. Sillä aamuyön hetkellä ahdistuskin yleensä iskee. 

Vierailija
26/34 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota, mullehan tuli noita kuolemanpelkoahdistuksia, kun läheisiä  kuoli. Nyt ei ole enää tullut. Nukun hyvin pääsääntöisesti. En käytä alkoholia. Nyt parina yönä olen herännyt kolmelta. Otan piikkimaton ja nukahdan sen päälle. Se rentouttaa. 

Vierailija
27/34 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on heti herättyä joka aamu, helpottaa heti kun nousen ylös oisko joku elintoiminnoista johtuva juttu esim. hormooneista, kun mitään stressiä tai nautintoaineiden käyttöä eikä murheitakaan mistään ole

Vierailija
28/34 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuyö on sudenhetki. Itselläkin työstressi ja murheet pukkaa esiin juuri silloin, jos niitä on.

Vierailija
29/34 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile rukoilla Jumalaa. Er menetä mitään.

Vierailija
30/34 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo kuulostaa sangen normaalilta ja liittynee nuoruuteen. Ajatukseen läheisten ja itsensä kuolemasta ehkä hieman tottuu ikääntyessä. Tai tarkemmin ottaen oppii jollain tasolla hyväksymään sen, että tämä kroppamme on vain sellainen tomumaja ja kulkuneuvo eikä ole ikuinen. Mitä stressaavampi, pelottavampi, jännittävämpi tai ahdistavampi elämäntilanne, niin sitä enemmän tuon tyyppistä oirehdintaa. Tuo ei ole mitään vakavaa ja on normaalia. Yritä hengitellä nopeasti sisään ja hitaasti ulos, jolloin parasympaattinen hermosto aktivoituu. Voit tosiaan kuunnella jotain rauhoittavaa musiikkia tai luonnon ääniä, voita ajatella, että minulla ei ole hätää ja tämäkin menee ohi, voit halata toista tyynyäsi, venytellä ja haukotella tai provosoida haukottelua, mikä auttaa rentoutumaan. Ajattele kuinka moni ihminen valvoo yöllä vuorotöissä tai unettomuuden takia. Sinä selviät ja kaikki menee hyvin. Voit juoda hieman vettä ja avata ikkunaa. makuuhuone kannattaa pitää 19 asteisena, jos mahdollista ja tyyny kannattaa vaihtaa yöllä välillä viileämpään. Jos silti tämä erityisen paljon häiritsee, niin voit keskustella lääkärille ja saat kenties hetkeksi tai tarvittaessa esimerkiksi Opamoksia ja voit ottaa vaikka vain puolikkaan tabletin sitä ja nukut kuin pikkulapsi. Dont worry be happy! Päivä päivältä ja joka suhteessa alat voimaan paremmin ja paremmin ja ihan hyvin voit itse asiassa nytkin. Kaikki me pelätään omaa ja läheisten kuolemaa ja kärsimyksiä, mutta ne eivät ole sinulla nyt ajankohtaisia ja selviät niistä aikanasi kuten jokainen meistä selviää. Kaikki on hyvin! 

Vierailija
31/34 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unihalvaus tai hypnakoginen hallusinaatio. Myös uniapnea voi olla. Noista uniapnea vaatii hoitoa, kaksi ensimmäistä ei.

Ei ole mitään tuollaista, vaan ihan normaali reaktio lähes jokaiselle meistä joskus.

Vierailija
32/34 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamulla elimistö yleensä räjähtää käyntiin ja usein jo yölläkin. Sympaattinen hermosto kuohahtaa ja tulee ahdistavaa tunnetta. Sinällään ihan normaalia, jos on huolia ja stressiä. Ei ole mitään vakavaa.

Vierailija
33/34 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Raamattua ja rukoile Jeesukselta apua, niin ahdistus katoaa. 

Vierailija
34/34 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä alkoholinkäyttö kokonaan pois, siis täysin. Yöuni paranee noin 2 kuukaudessa