Miksei Suomen kirkko avusta Suomen köyhiä ja vähäosaisia?
Vaan maapallon toisella puolella olevia ihmisiä?
Kommentit (21)
Kirkolla on ensisijaisessa mielessä huolehtia rajapakolaisita. Onneksi olen jo aikoja sitten eronut kirkosta.
Auttaa se. Jokaisesta 126 eurosta menee 1€ suomen köyhille.
Kuvittelet, Kirkolla on aina ollut diakoniatyötä Suomessa.
Ootko kuullut ap diakoniatyöstä? Ihan vieras sana sinulle?
Avustaa kyllä. Ette ole koskaan kuulleet kirkon diakoniasta jossa maksetaan sellaisiakin välttämättömiä kuluja mitä Kela ei ole kuttumaisuuttaan maksanut.
Lisäksi seurakuntien ruoka-avustukset ja mahd. vaateapu
Avustaahan se. Mutta on aika valikoiva. Esimerkiksi yksi minimieläkettä saava invalidi, joka ei pärjää ilman autoa, ei saa ruoka-avustusta, koska hänellä on auto. Tämä on pienen paikkakunnan diakonissan linjaus.
Kirkko auttaa köyhiä Suomessa enemmän kuin moni muu - turha valehdella muuta. Diakoniatyö on tärkeää ja nykyään yhä useampi saa apua sen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Avustaahan se. Mutta on aika valikoiva. Esimerkiksi yksi minimieläkettä saava invalidi, joka ei pärjää ilman autoa, ei saa ruoka-avustusta, koska hänellä on auto. Tämä on pienen paikkakunnan diakonissan linjaus.
Siis lisätään vielä, että on siis paremminkin liikuntakyky heikentynyt ja hänellä on invakortti, ei ole vammautunut onnettomuudessa tai synnynnäisesti, vaan iän ja työn tuomat asiat.
Mä olen tässä kuussa avustanut laskuissa jo viidellä sadalla, mutta silti tuntuu olevan ruuasta pula. Hän asuu hometalossa, sähkölämmitteinen ja vesijohtoputki halkesi pakkaskaudella mistä tuli valtavat laskut jälkikäteen.
Missähän tynnyrissä sä elät? Kirkkohan on jo vuosia antanut apua ruokaostoksiin, jos on akuutti kriisi ja rahat ihan finito. Tosin olen kuullut, ettei niilläkään tahdo enää rahat riittää tuohon ja maksusitoumuksen pyytäjiä ohjataan ruokajonoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kirkolla on ensisijaisessa mielessä huolehtia rajapakolaisita. Onneksi olen jo aikoja sitten eronut kirkosta.
Älä valehtele! Kirkon diakoniatyön kautta moni köyhä saa apua. Se, että itse olet rasisti, ei tarkoita että muiden täytyisi olla noin typerä.
Höpö höpö. Kirkko tekee tänä päivänä enemmän ihmislähtöistä työtä kuin ikinä. Auttaa rahallisesti, jakaa ruokaa ja muita tarvikkeita jne.
Itse olen alkanut arvostaa kirkon tekemää työtä, vaikka en kuulukaan kirkkoon ja olen ateisti.
Arvostan myös sitä kirkon muutosta, missä samaa sukupuolta oleviin on alettu suhtautua fiksusti ja myötämielisesti, kirkon siunaamaa avioliittoa myöten.
Kirkko muuttuu, kun papisto nuorenee ja tuo uusia tuulia. Kannatan. Olen myös jo vuosia osallistunut kirkon ulkomaanavun työhön ostamalla koulutarvikkeita, kanoja ja lampaita kohdemaan lapsille ja äideille. Kirkon ulkomaanavun valitsin väyläksi , koska sen kautta lahjoitetusta rahasta suurempi osaa päätyy kohdemaahan kohdehenkilöille kuin muiden hyväntekeväisyysjärjestöjen (niillä kohteisiin päätyy yllättävän pieni osuus lahjoitetuista summista).
En siis suostu laillanne haukkumaan kirkkoa, enkä kyllä käsitä motiivejanne sellaiseen. Joka tapauksessa vaikutatte vastenmielisiltä ihmisltä, oikein aidoilta wt-tyypeiltä.
Persut on nyt aloittaneet lokakampanjan kirkkoa vastaan.
Ihan linjassa nasseaatteen kanssa. Yhteiskunta murennetaan pala palalta. Persut, olette läpinäkyviä.
Diakoniatyö auttaa vain nimellisesti. Köyhiä kyykytetään, diakonit juoruilevat asiakkaistaan ja antavat apua mielivaltaisesti.
Oletko ap ikinä kuullut sanaa kirkon diakoniatyö.
Venäläisillä on tapana soluttautua kirkkoihin töihin.
Miten niin ei avusta? Ona kokemukseni on aivan toisenlainen. Vain muutaman esi erkin mainitakseni niin oma seurakuntani/ alueellinen ev lut. seurakunta ja kirkko on jakanut kaikille tarvitseville eli myös heille jotka eibät kirkkoon / srk kuulu lahjakortteja paikalliispalveluihin; ruoka ja päivittäistavara kauppoihin jakanut ja toimitranut myös kotiovellevhuonokuntoisimmilke ruokakasseja. Järjestää erilausia kerhoja ja ja kokoontuvia ryhmiä, kuten käsityö ja kuori toimintaa. Partiotoimintaa ja toki myös raamattupiiriä ja rukoushetkiä. Tukea erilaisiin elämänkriiseihin, kuten tapaamisgetkiä ja vertaistukea leskille ja yksinhuoktajille. Leirejä ja retkiä/ matkoja.
Jotta kaikki ja moni muu kirkon tarjonta olisi vastakin mahdollista, niin jatkan kirkollisveroni maksamista.
Toki kirkon toiminnassa on myös kritisoitavaa ja arvosteltavaa. Ja niin pitää ollakin. Ei kirkon toiminta ole täysin pyyteetöntä ja pyhän hengellä hengissä pysyvää.
Vaan mikäpä olisi
Tätä minäkin olen aina ihmetellyt.