Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

BB-Jasmiinalla on syöpä: Edessä elämäni suurin helvetti

Vierailija
29.03.2024 |

Televisio-ohjelmista Big Brother ja Selviytyjät Suomi tunnettu Jasmiina Yildiz, 26, on sairastunut syöpään. Yildiz kertoo asiasta pitkäperjantaina julkaistussa Nikotellen-podcastin jaksossa.
Yildiz kertoo podcast-jaksossa hakeutuneensa alkuvuodesta lääkäriin pitkittyneiden ja voimakkaiden vatsakipujen vuoksi. Yildizille tehtiin useita tutkimuksia, muun muassa gynekologinen irtosolukoe eli papakoe.
Papakokeesta löytyi vahvoja solumuutoksia. Koepalasta todettiin, että Yildizillä on kohdunkaulan syöpä.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/fdc37094-52e4-4249-aef2-73c07d6…

Kommentit (494)

Vierailija
241/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koko ikäni normaalipainoinen. Sairastuin silti rintasyöpään.

Vierailija
242/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa nuoruudessani 90-luvulla oli kylläkin tapana, että papassa alettiin käymään sitten kun seksielämäkin alkoi. Ihan terkkarista niitä aikoja voi nykyäänkin varata. Muutenkin naisten olisi hyvä käydä gynekologilla säännöllisesti. Perstutkimus ei vuositasolla paljoa vaadi investointia.

Itsekin olen aloitellut seksielämäni 90-luvulla, mutta en ole kuullut tuollaisesta tavasta. Eikä nykyään terkkarista noin vain mitään papa-aikoja voi varata. Itse varaan joka vuosi, koska minulla on ollut korkean riskin HPV, mutta joka kerta asiaa harkitaan erikseen. Ilman syytä aikoja ei anneta. Yksityiselle voi toki aina hakeutua, välillä teen itsekin niin. Vinkkinä, gyneä ei tarvita papan ottamiseen, vaan yksityiseen labraan voi mennä ottamaan pelkän kokeen, jolloin kustannus on paljon pienempi. Olisiko noin 50 euroa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kohdunkaulan syöpä on alkuvaiheessaan eli kohtuun rajoittunut, on viiden vuoden kuluttua elossa 90 % syöpään sairastuneista. Jos sairauden toteamisen yhteydessä syöpä on levinnyt paikallisiin imusolmukkeisiin, elossa on viiden vuoden kuluttua 6570 % potilaista, ja laajasti levinneissä syövissä 2030 % potilaista.

lman HPV-infektiota ei synny kohdunkaulan syöpää.  Tähän on nyt turha sekoittaa mitään lihavuutta tai ylipainoa. HPV-virus ei kysy painoa, sen voi saada kuka tahansa, nyös sinä.

On mukava kauhistella ja päivitellä sensaatioila.  Joillekin ne ovat elämän suola ja sisältö.  Muista että haavoittumaton et ole sinäkään.

Voiko hpv infektion saada vaikkei ole koskaan tehnyt mitään seksiä?

Vierailija
244/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut koko ikäni normaalipainoinen. Sairastuin silti rintasyöpään.

Sinulla kävi huono tuuri. Ylipainoisilla sama huono tuuri käy useammin. 

Vierailija
245/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25-vuotiaana kun olisi käynyt seulontapapakokeessa, johon vielä ilmaiseksi pääsee, olisi jäänyt kiinni ja taudin ennuste olisi parempi.

Ihmiset, käykää papaseulonnoissa!

Kaikkialla se raja ei ole 25. Meillä päin seulotaan 30-vuotiaasta eteenpäin.

Vierailija
246/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yasminilla on montakymmentä kiloa ylipainoa ja polttaa tupakkaa aivan saakelisti. Nämä kaksi lisää riskiä tuohon syöpään.

Vierailija
247/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kondylooma kättelemällä tartu.

Vierailija
248/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa nuoruudessani 90-luvulla oli kylläkin tapana, että papassa alettiin käymään sitten kun seksielämäkin alkoi. Ihan terkkarista niitä aikoja voi nykyäänkin varata. Muutenkin naisten olisi hyvä käydä gynekologilla säännöllisesti. Perstutkimus ei vuositasolla paljoa vaadi investointia.

Itsekin olen aloitellut seksielämäni 90-luvulla, mutta en ole kuullut tuollaisesta tavasta. Eikä nykyään terkkarista noin vain mitään papa-aikoja voi varata. Itse varaan joka vuosi, koska minulla on ollut korkean riskin HPV, mutta joka kerta asiaa harkitaan erikseen. Ilman syytä aikoja ei anneta. Yksityiselle voi toki aina hakeutua, välillä teen itsekin niin. Vinkkinä, gyneä ei tarvita papan ottamiseen, vaan yksityiseen labraan voi mennä ottamaan pelkän kokeen, jolloin kustannus on paljon pienempi. Olisiko noin 50 euroa? 

Ysärillä Oulussa sai aikoja gynelle kun kävi terkkarille juttelemassa, hän laittoi eteenpäin. Kuulostaisi oudolta että nuorille ei enää tuollaista itsestäänselvyyttä tarjota.

YTHS oli lukion jälkeen sitten hyvä paikka kaikelle mahdolliselle yleisterveydenhuollolle. 

Vierailija
249/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkeeköhän kesää. 

Juhannusta.

Ei näe koska nämä turbosyövät on nyt vaan aika ikäviä olleet. Lampaat selittää että normaalia on tämä mutta tämä ei ollut normaalia ennen 2020

Tuo syöpä on todennäköisesti saanut alkunsa ennen vuotta 2020 kun päässyt isoksi kasvamaan... 

muistan naapurin tytön joka kuoli imusolmukesyöpään 21 v joskus 80- luvulla

Minulla kuoli nuori läheinen leukemiaan hiljattain. Tiedän yhden toisenkin nuorena leukemiaan kuolleen. Tämän vuosituhannen puolella kummatkin. 

Vierailija
250/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo nuorten syövät ainakaan vähenemässä ole kun katsoo nuorten elintapoja. Energiajuomia monet vetää monta purkkia päivässä, siihen vielä vape jo nuoresta alkaen ja ylipaino. 

Vierailija
251/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kohdunkaulan syöpä on alkuvaiheessaan eli kohtuun rajoittunut, on viiden vuoden kuluttua elossa 90 % syöpään sairastuneista. Jos sairauden toteamisen yhteydessä syöpä on levinnyt paikallisiin imusolmukkeisiin, elossa on viiden vuoden kuluttua 6570 % potilaista, ja laajasti levinneissä syövissä 2030 % potilaista.

lman HPV-infektiota ei synny kohdunkaulan syöpää.  Tähän on nyt turha sekoittaa mitään lihavuutta tai ylipainoa. HPV-virus ei kysy painoa, sen voi saada kuka tahansa, nyös sinä.

On mukava kauhistella ja päivitellä sensaatioila.  Joillekin ne ovat elämän suola ja sisältö.  Muista että haavoittumaton et ole sinäkään.

Sä voit kantaa sitä virusta, kuten suurin osa ihmisistä. Ja se voi aktivoitua syystä tai toisesta. 

Vierailija
252/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain hyvää liittyen viruksiin, niin kuulemma HIV:Iin on lähes kehitetty täysin parantava hoito! Geeniteknologialla pystytään tuhoamaan virus täysin.

Vierailija
253/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko totta, ettei julkisella pääse papa-kokeeseen ennen 25 ikävuotta? Itse muistelen käyneeni vuosittain tarkastuksessa parikymppisenä. Taisin olla 25, kun löytyi lievä solumuutos, joka vaati tarkempia tutkimuksia.

Ollessani kolmekymppinen käytäntö oli jo muuttunut eikä papaan juurikaan päässyt paitsi seuloissa. Olin lääkärin vastaanotolla muista syystä kun tajusin, että edellisestä papasta oli jo aikaa ja sain lähetteen, vaikkei seuraavaan seulaan ollut montaa kuukautta. Taas löytyi lievä solumuutos, joka parani itsestään. Kolposkopian jälkeen seuraava kontrolli on ollut vuoden päästä, ja kun kontrolli on ollut puhdas, on sanottu ettei tarvitse useammin käydä papassa vaan seulat riittävät.

Vierailija
254/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen voi saada esim äidiltä synnytyksessä. 

Vierailija
255/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on ollut sitten Oulussa harvinaisen hyvä tilanne, sillä perusterveydenhuollossa ei juuri muualla Suomessa ollut erikoislääkäreitä edes ysärillä. YTHS oli näihin vuosiin tarjolla vain yliopisto-opiskelijoille, eli ei suurimmalle osalle nuorista. Nykyisin se on myös AMK-opiskelijoille, mutta toki maksullisena. Siltikään ei suurelle osalle nuorista tarjolla lainkaan. 

Vierailija
256/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko totta, ettei julkisella pääse papa-kokeeseen ennen 25 ikävuotta? Itse muistelen käyneeni vuosittain tarkastuksessa parikymppisenä. Taisin olla 25, kun löytyi lievä solumuutos, joka vaati tarkempia tutkimuksia.

Ollessani kolmekymppinen käytäntö oli jo muuttunut eikä papaan juurikaan päässyt paitsi seuloissa. Olin lääkärin vastaanotolla muista syystä kun tajusin, että edellisestä papasta oli jo aikaa ja sain lähetteen, vaikkei seuraavaan seulaan ollut montaa kuukautta. Taas löytyi lievä solumuutos, joka parani itsestään. Kolposkopian jälkeen seuraava kontrolli on ollut vuoden päästä, ja kun kontrolli on ollut puhdas, on sanottu ettei tarvitse useammin käydä papassa vaan seulat riittävät.

Pääsee sinne jos pyytää päästä, mutta erillistä kutsua ei tule. 

Vierailija
257/494 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 30 vuoden päästä viruksista pystytään jo pääsemään eroon kokonaan. Jos nyt sinne asti elää.

Vierailija
258/494 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun syöpä aiheuttaa kipua, se on jo tosi pitkällä

Vierailija
259/494 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hp (kuten monilla) ja soitin terveyskeskukseen. Tosi asiaton (somali?) aspa huusi "ai, sulla on sukupuolitauti!!!!!!????!!" Olin että "öö ei kai??" "Niin siis virus, sukupuolitauti" kovaan ääneen huuteli. Tosi ahdistava olo jäi, kun muutenkin on tosi stressaavaa että pitää vuosia odotellaa.

Vierailija
260/494 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun syöpä aiheuttaa kipua, se on jo tosi pitkällä

Näinhän se Jasmiinallakin oli levinnyt jo imusolmukkeisiin ja muihin kudoksiin. Syöpä on siitä veemäinen, ettei välttämättä tosiaan mitenkään oireile ennen kuin on jo pitkälle edennyt. Ei sitä nuorena osaa edes epäillä, karmeana shokkina tulee. Toivottavasti hoidot purevat!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän