Suomen Yrittäjät poistaisi lainsäädännöstä kokonaan ylityökorvauksen ja sunnuntailisän. Yrittäjien mielestä molemmista pitäisi voida sopia
Kommentit (104)
Olin joku aika sitten työhaastattelussa, jossa olin minä ja 6 yrityksen päällikköä. Minulta kysyttiin, palkkatoivetta jonka sanoin. He siinä vaihtoivat teatraalisesti asentoaan ja sanoivat voivansa maksaa pari sataa vähemmän kuussa. Pihalla oli melko kalliita autoja latauksessa, eikä kumpikaan ei ollut lähelläkään sitä, mitä liitto suosittelee. Seuraavaksi kysyttiin olisiko ok, jos työsuhde ei olisikaan toistaiseksi voimassa oleva, vaan määräaikainen. Tottakai sitten sen jälkeen jatkuu, sanottiin. Sitten kysyttiin, olisiko ok jos työsuhteen aikana olisikin palkaton vapaa, josta ilmoitettaisiin myöhemmin. Mitä noihin voi siinä sanoa? Haastattelussa sanottiin olleen monta muutakin. Tätä se paikallinen sopiminen sitten on
Jos työntekijä on helposti korvattavissa oleva, monissa ammateissa de facto on juuri näin, kyllähän paikallinen sopiminen johtaa työnantajan entistäkin suurempaan ylivaltaan suhteessa duunareihin.
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntailisän poistaminen vaikuttaisi yrittäjiin kahdella tapaa. Ne yrittäjät, jotka eivät aiemmin ole voineet pitää kannattavasti yritystään auki sunnuntaisin, voisivat ehkä jatkossa pitää yritystään kannattavasti auki, mikä lisäisi heidän voittojaan. Ne yrittäjät, jotka ovat aiemmin pitäneet yritystään auki sunnuntaisin, säästäisivät henkilöstökuluissa merkittävästi ja saisivat suurempia voittoja.
Toki tämä voisi myös vaikuttaa kilpailutilanteeseen. Henkilöstökulujen laskiessa osa yrittäjistä voisi laskea hintoja houkutellakseen asiakkaita, mikä johtaisi hintakilpailuun. Tällöin pienemmät henkilöstökulut päätyisivät kuluttajien hyödyksi matalampina tavaroiden ja palveluiden hintoina. Hintakilpailua todennäköisesti tapahtuisi pitkällä aikavälillä, ja ainakin osa lisän poistosta valuisi pois yrityksiltä kuluttajille.
Moni yrittäjä luulee että työntekijät ja kuluttajat ovat eri porukkaa, ja että "kuluttajilla" on aina varaa shoppailla vaikka tyontekijoiden tulot pienevät.
Ainahan työnantaja on lähtökohtaisesti huomattavasti vahvemmassa asemassa suhteessa yhteen yksittäiseen tekijään, joten mistään reilusta neuvottelusta ei tältä pohjalta koskaan ole kyse. Ei voi olla mainitusta syystä.