Mua ärsyttää työssäkäyvien valitus siitä ettei rahat riitä
Palkkatyöläisillä kuitenkin tulee säännöllisesti se palkka! Joka kuukausi. Menot pitää suhteuttaa siihen. Tilanne on vähän eri kuin työttömillä, sairailla tai yrittäjillä joihin kiristynyt taloustilanne vaikuttaa, ei ole mitään selkeää ja säännöllistä tulonlähdettä välttämättä tai se on hyvin pieni. Pahimpia valittajia ovat eräät maalla asuvat tuttuni. Kaksi työssäkäyvää vanhempaa, rakennettu isolla velalla hirsilinna muuttotappiokuntaan, neljä lasta ja piha ja talo täynnä pelejä ja vehkeitä... "ku rahat ei vaan riitä".
Kommentit (37)
3500€ tulee nettona per kk ja se nyt ei vaan riitä. Miksi en saisi valittaa?
Mua ärsyttää loisten valitus. Ne elää jopa rikkaammin kuin pienipalkkaset osa-aikaset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiö yllättäen päätti juuri 420k kattorempasta, jossa osuus per osakas on 25k. Käyn kuitenkin töissä, joten enkö saa täten valittaa rahasta olevan nyt tiukkaa? Onko tämä siis työttömien yksinoikeus?
Tällaiset on kyllä tiedossa ennen asunnon ostoa, että taloyhtiö saattaa teettää kalliitakin remontteja.
Noniin, siinähän se vastaus sitten tulikin. Käyn töissä, joten en saa valittaa. Mitä sitten, vaikka lainakulut per kuukausi tulee nousemaan satasilla. Harmi kun ei samalla palkka nouse samassa suhteessa, tai elintarvikkeiden hinnat laske. Tai ole valtion taikaseinän käyttömahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin menee hillitön summa auton kuluihin, työttömänä ei tarvitsisi sitäkään pitää. Käyn siis töissä, jotta voin maksaa autosta, joka on oltava jotta voin käydä töissä..
Mitä kuluja? Ymmärrän toki äkkinäiset hajoamiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin menee hillitön summa auton kuluihin, työttömänä ei tarvitsisi sitäkään pitää. Käyn siis töissä, jotta voin maksaa autosta, joka on oltava jotta voin käydä töissä..
Mitä kuluja? Ymmärrän toki äkkinäiset hajoamiset.
Autolaina, vakuutukset, bensa, huolto, verot, autopaikka, pesu, renkaat jne.
Hyvin mustavalkoista ajattelua ja provoiluahan tämä nyt oli mutta vastaanpa silti.
Et voi tietää mikä tilanne kullakin työssä käyvällä on. Voi olla isot lainakulut, ulosottoa, erityislapsia, sairauksia, lääkemenoja, omien vanhempien tai aikuisten lasten taloudellista tukemista, vaikka mitä! Ei kaikkia voi niputtaa. Omasta palkastani menee kolmasosa asumiseen, kolmasosa lainoihin (velkajärjestely) ja loput ruokaan, lääkkeisiin ja joku osa aina vaikeuksissa olevan jälkikasvun tukemiseen. Mitään ei jää eikä mihinkään ole varaa vaikka teen täyttä päivää vakityössä. Vaan enpä saa tukiakaan. Maksan aivan kaiken itse. Tuotan veroja ja osallistun siten yhteiskunnan pyörittämiseen, ison osan maksan myös pankille korkoina ja kuluina. Harmi vaan että itselle ei jää käteen edes sen vertaa että olisi kunnollisia vaatteita, voisi käydä kampaajalla tai hankkia kotiin mitään. Kasva aikuiseksi ja koita ymmärtää että ihmisillä on monenlaisia tilanteita elämässä. Vaikka kävisi töissäkin.
Ihmiset elää ihan yli varojensa kulutuskiimassaan. Päässä vikaa. Turhaa ulinaa tulee siinä olevasta aukosta ja paljon.
Isot lainakulut, esim. asunto- ja autolaina, on ihan omia valintoja. Niistä ei voi syyttää ketään muuta. Vastapainoksi tulee leveämpää elämää - kuin mitä lompakko kestää.
Muita järjettömyyksiä on käyttää rahat suoratoistopalveluihin, lemmikkiin ja turhiin kodin aparaatteihin, joita tarvitsee kerran-pari vuodessa, esim. kylpytynnyri, kaasugrilli jne. Jopa oma sauna on melkoinen turhake.
Jos sinulla on rahat lopussa ja yllä olevat bingokortin kohdat tuottavat lappuun merkintöjä, kannattaa tehdä parempia valintoja, eikä itkeä muita apuun.
Yhyy kun on asuntolaina ja autolaina... No oli minullakin, ja isot olikin. Molemmista luovuttiin kun olin pääni puhki miettinyt ja laskenut asioita. Luovuimme isosta omakotitalosta ja kahdesta autosta, muutimme rivarikolmioon. Nyt ei tarvitse enää rahan takia itkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiö yllättäen päätti juuri 420k kattorempasta, jossa osuus per osakas on 25k. Käyn kuitenkin töissä, joten enkö saa täten valittaa rahasta olevan nyt tiukkaa? Onko tämä siis työttömien yksinoikeus?
Tällaiset on kyllä tiedossa ennen asunnon ostoa, että taloyhtiö saattaa teettää kalliitakin remontteja.
Se asunto on voitu ostaa silloin kun asiat olivat vielä ns hyvin. Jopa vuosia ennen isoja remontteja.
Kyllähän sen järkikin sanoo, että joskus voi tulla isojakin remppoja. Tai pikemminkin että vuosien päästä lähes sataprosenttisen varmasti tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noniin, siinähän se vastaus sitten tulikin. Käyn töissä, joten en saa valittaa. Mitä sitten, vaikka lainakulut per kuukausi tulee nousemaan satasilla. Harmi kun ei samalla palkka nouse samassa suhteessa, tai elintarvikkeiden hinnat laske. Tai ole valtion taikaseinän käyttömahdollisuutta.
No nuo omistusasunnon remppakulut eivät ole järkevälle ihmiselle mikään yllätys.
Ihminen on sellainen, että haluaa aina vain enemmän. "Olen tyytyväinen sitten kun minulla on" mikä se sitten onkaan!
No minulla on oikeus valittaa sillä olen matalapalkkatyössä. Pitää katsoa hyvin tarkasti mitä voi ostaa sen jälkeen kun on maksanut vuokran, sähkön, automaksut ja netin.
Minä taas ihmettelen, miksi työssäkäyvä ei saisi valittaa siitä, että käy koko ajan töissä ja rahat riittävät yhä vähempään. Itsellä on ihan kohtuukokoinen palkka ja joka kuukausi arvotaan, mitä laskuja maksetaan ja minkä eräpäivää siirretään ja koko ajan on rahat loppu. Ei ole minusta oikein, että työssäkäyvä joutuu kuukauden viimeiset päivät elämään kokonaan ilman rahaa. Ja eikä ole isoa taloa, montaa autoa sun muita, vaan ihan tavallinen velallinen asunto ja ikivanha auto. Minä taas kokisin, että kun on töissä, pitäisi olla mahdollisuus käydä joskus vaikka kampaajalla, ostaa uudet kengät tai mennä lounaalle ravintolaan. Mutta ei ole mahdollista. Miksi en saisi valittaa tilanteesta.
Jospa puhuvat vain kohteliaisuudesta ja haluavat että ap ei tuntisi olevansa todellisuudessa epäonnistunut elämässään.
Minua taas ärsyttää että työttömät ajavat hienoilla autoilla ja elävät rikoksista täällä RUotsissa ja niiden kanssa gullataan eli aina hoidetaan .
Setänne ei valita. Sirpa kylmissään vähän.