Hammasongelma.
Tänään poistettiin alhaalta, näkyvältä paikalta hammas, parodontiitin vuoksi. Poisto oli helppo, ennestään jo heiluva hammas lähti helposti. Ei särkyä, ei mitään kipua. Kysyin hammaslääkäriltä, että saako siihen jonkinlaisen sillan, tms. Hammaslääkäri sanoi, että sinun täytyy soittaa ajanvaraukseen ja kysyä asiaa. Onko kenelläkään kokemusta, että nykyään kunnallisessa hammashoidossa ei hoideta loppuun saakka ? Jos olisin tiennyt tämän, en olisi antanut poistaa hammasta. Naisena, aika onnetonta, kun iso rako alahampaissa, pitäisi töitäkin hakea. Rahaa ei ole paljon, yksityiselle.
Kommentit (60)
Ap, kuinka voit? Ymmärrän, että tarvit jonkinlaisen ratkaisun puuttuvan hampaan tilalle sitten kun ien on parantunut hampaanpoistokohdasta. Jos eBayn halparatkaisu ei käy niin sitten sinun kannattaisi kysyä sellaisen hammasproteesin hintaa, jonka kiinnität takahampaisiisi ja se tekohammas olisi kiinni kiskossa.
Hampailla on tapana ilman hampaanpoistojakin vaihtaa paikkaa eli hammasrivi elää. Aukko voi aiheuttaa ongelmia jos hampaat ja purenta menevät asentoon, joka aiheuttaa sinulle päänsärkyä jo siksi, että syöt ne viisi kertaa vuorokaudessa ja puret kahta palaa ksylitolipurkkaa viisi minuuttia syömisen jälkeen.
Toivon koko sydämestäni, että saat ongelman ratkaistua. Siihen paradondiittiin kannattaa suhtautua kuin pahimpaan viholliseen siksi, että se on kyllä pirullinen ja vie vaikka kaikki hampaat jos vauhtiin pääsee. Monilla diabeetikoilla on vieläpä sivutautina taipumus paradondiittiin. Siksi kannattaa selvittää verensokeriarvot jne. Luulisi, että kunnalliselta saisi diabeetikko sentään riskipotilaana jonkinlaista edullisempaa apua puuttumaan hampaaseensa.
Olet varmaan nähnyt hampaattomia telkussa enimmäksen sieltä länsipuolelta. Jos rahnaa löytyy niin pieni silta maksaa 6t € ja siitä ylöspäin. Kiitä luojaa että sait irroitettettua sen vielä julkisella kun eva (oikeisto) sen haluaa lakkautta. Hymyillään kun kohdataan?
Teetin kolmen hampaan sillan korvaamaan puuttuvaa (kunnallisessa poistettua) etuposkihammasta. Maksoi kaikkiaan n. 1100€ Kyproksella v. 2019. Sama hl oli aiemmin tehnyt/teettänyt minulle kruunuja huonoihin, juurihoidettuihin hampaisiin, hinta 300€/kruunu. Metallokeraamiset kruunut myös sillassa. Kaikki toimivat edelleen. Suomessa hl todennut, että hyvin tehty.
Vierailija kirjoitti:
Teetin kolmen hampaan sillan korvaamaan puuttuvaa (kunnallisessa poistettua) etuposkihammasta. Maksoi kaikkiaan n. 1100€ Kyproksella v. 2019. Sama hl oli aiemmin tehnyt/teettänyt minulle kruunuja huonoihin, juurihoidettuihin hampaisiin, hinta 300€/kruunu. Metallokeraamiset kruunut myös sillassa. Kaikki toimivat edelleen. Suomessa hl todennut, että hyvin tehty.
Paljonko koko reissu tuli maksamaan?
Vierailija kirjoitti:
Itse järkytyin kun joskus alle nelikymppisenä julkisen puolen naishammaslääkäri tokaisi ettei tuon ikäisen hampaita enää kannata paikata.
Nyt kuuskymppinen kaverini mies oli aikoinaan armeijassa ja sillä oli ihan tavallinen reikä hampaassa. Armeijan hml ei viitsinyt paikata, vaan veti irti ja veti myös sen vastapurijan, kun sillä kuulemma ei ole enää käyttöä.
Aivan kamalaa. Onneksi tuo köyhän perheen poika on nyt monimiljonääri ja pystyy ostamaan vaikka millaiset hampaat.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin aikaa silmälääkärille. Vastaus: menkää yksityiselle.
Julkisella puolella ei hoideta kuin käytännössä akuutteja silmäsairauksia (päivystyksellisiä toimenpiteitä ja leikkauksia). Silmien tutkiminen ja kontrollit on pakko hoidattaa yksityisellä, joka on hurjan kallista, jos joutuu käymään useasti. Julkiselle ei pääse edes suositeltaviin kontrolleihin, vaan on mentävä leikkauksellisen hoidon jälkeen yksityiselle. Jos yksityinen toteaa, että pitää operoida tai leikata, niin lähetteellä voi päästä, huom voi päästä julkiselle operaatioon/leikkaukseen.
Silmäsairautta sairastava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aika järkyttynyt kun tuttavaperheen kaikilla lapsilla oli kuulemma niin huonossa jamassa hampaat että paikattu jo alle kouluikäisen hampaita ja yhdellä lapsista oli niin paha tulehdus että jouduttiin poistamaan useita hampaita. En kehdannut kysyä eivätkö lapset pese hampaitaan säännöllisesti mutta nykyajan tietämyksellä sen pitäisi olla itsestään selvä asia. Sen kyllä olen huomannut että lapset syövät hirveän paljon karkkeja ja tikkareita ja mitään karkkipäiviä ei ole, karkkeja ostetaan usein. Ehkä saavat tenavat sillä tavalla hiljaisiksi vähäksi aikaa, ovat nimittäin aika vilkkaita tapauksia.
Omilla lapsillani ei ole koskaan ollut reikiä ja ovat jo yläasteikäisiä kaikki.
On ihan kiinni neuvolan ja raskausaikana luetun kirjallisuuden valistuksesta, ettei sitä karies-bakteeria tartutettaisi vauvaan/lapseen. Monet kokeilev
Me ei kertaakaan maistettu samalla lusikalla. Olimme todella tarkkoja hygieniasta.
Silti kariesta tuli lapselle. Paljon paikkoja jo maitohampaissa.
Annoimme joka päivä neuvolasta saadun fluoritabletin ja pesimme hampaita, kunnes kaunokirjoitus onnistuu.
Nyt lapsi on 22 v ja 2 juurihoidettua hammasta jo. Pesee hampaansa 2 krt päivässä sähköhammasharjalla.
Julkisella puolella ei tehdä hammassiltoja. Itse teetätin sillan yksityisellä kun kaksi hammasta puuttui. Maksoi 6000 €.
Minulle myös ehdotettu poistoa johon en suostunut, myös näkyvällä paikalla 2 hammasta. Paikkasi sitten ja nyt ollut 8kk ajan väliaikais paikka. Jatkoaikaa ei saa, on täyttä kesään asti ja tarjottiin aamu aikaa kaukaa eri paikasta johon tulisi ajas autolla, autoa /korttia ei ole. Pk-seudulla näin. He haluaa että menee ja maksaa yksityisen vaikka velaksi, jos saa. Kyllä on huonoa, aikoja ei riitä.
Karieksen saa mistä tahansa syy voi olla myös esim. Kouluruokala, minulla ei ollut reikiä kun vasta koulun alettua siksi epäilen. Buffet josta kaikki hakee ei voi olla niin puhdas. En koskaan syönyt samalla lusikalla. Makeaa syön nykyisin vähän ja uusia reikiä kuitenkin ilmestyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aika järkyttynyt kun tuttavaperheen kaikilla lapsilla oli kuulemma niin huonossa jamassa hampaat että paikattu jo alle kouluikäisen hampaita ja yhdellä lapsista oli niin paha tulehdus että jouduttiin poistamaan useita hampaita. En kehdannut kysyä eivätkö lapset pese hampaitaan säännöllisesti mutta nykyajan tietämyksellä sen pitäisi olla itsestään selvä asia. Sen kyllä olen huomannut että lapset syövät hirveän paljon karkkeja ja tikkareita ja mitään karkkipäiviä ei ole, karkkeja ostetaan usein. Ehkä saavat tenavat sillä tavalla hiljaisiksi vähäksi aikaa, ovat nimittäin aika vilkkaita tapauksia.
On ihan kiinni neuvolan ja raskausaikana luetun kirjallisuuden valistuksesta, ettei sitä karies-bak
On voinut saada bakteerin juodessaan kaverinsa kanssa samasta pullosta limua tai isovanhemmiltaan kun ruoan lämpötilaa on tarkasteltu samalla lusikalla, mikä päätyy lapsen suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella ei tehdä hammassiltoja. Itse teetätin sillan yksityisellä kun kaksi hammasta puuttui. Maksoi 6000 €.
Miten silta oli noin hintava?
Vierailija kirjoitti:
Minulle myös ehdotettu poistoa johon en suostunut, myös näkyvällä paikalla 2 hammasta. Paikkasi sitten ja nyt ollut 8kk ajan väliaikais paikka. Jatkoaikaa ei saa, on täyttä kesään asti ja tarjottiin aamu aikaa kaukaa eri paikasta johon tulisi ajas autolla, autoa /korttia ei ole. Pk-seudulla näin. He haluaa että menee ja maksaa yksityisen vaikka velaksi, jos saa. Kyllä on huonoa, aikoja ei riitä.
Hakeudu muualle hoitoon. Selvitä, missä kunnassa lyhyemmät jonot ja siirrä hammashoitosi sinne. Myös Virosta kannattaa tsekata hoitoa, kun hesalaisesta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi paradontiitti oli päässyt niin pahaksi, olisit mennyt ajoissa hoidattamaan asiaa. Tunnistan tuon ylimielisyyden julkisella puolella, mutta itselläni on hyvät hampaat, kuten h-lääkäri todennut, mutta ovat aika nurjia mikäli itse ei hoida hampaitaan hyvin.
Suomalaiset ovat Pohjoismaiden vähiten hampaita huoltava ja pesevä kansa. Täällä ei tuhlata rahoja hammaslankaimiin tai hammasväliharjoihin edes marketissa. Puolella kolmekymppisistä on parodondiitti. Seitsenkymppisistä on jokaisella. Parodondiitti altistaa hampaiden menetyksen lisäksi myös sydänongelmille, syöville ja verenmyrkytyksille jos ei oteta ja aleta hoitaa vaivaa ihan siihen tarkoitetulla hammastahnalla ja edellä mainituin keinoin.
Kaikki hampaidenvalkaisut, laminaatit jne ovat turhaa haihattelua silloin kun itse ongelma on siinä, ettei noudateta jo lapsena hammaslääkärissä o
Nimenomaan monilla aikuisilla hammasongelmat on tulleet jo lapsena eikä kukaan meistä voi matkustaa ajassa takaisinpäin ja tehdä sitä hammashygieniaopetusta vanhempiemme puolesta.
Kun ne hampaat on lapsena jo täynnä pakkkloja, paikat haurastuvat/lohkeilevat ja hampaat saattavat reikiintyä paikan vierestä. Vaikka tekisi parhaansa, niin usein tulee lohkeamia kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko koko reissu tuli maksamaan?
En matkustanut hammashoitoa varten, kun asuin siellä. Kelalta sai takaisin jotain kuitteja vastaan. Juurihoidot teki erikoistunut endodontisti, 270€/hammas. Tästä Kela korvasi suurimman osan.
Hl kertoi, että joku oli halunnut koko hammaskaluston kuntoon viikon lomalla. Aika haipakkaa oli ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten silta oli noin hintava?
Onhan se yksittäiskappale, jonka valmistaa pitkälle koulutettu henkilö. Sen pitää istua prikulleen suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, kyllä niitä tehdään kun vaan osaat sitä vaatia ja olla hankala tapaus. Itsekkin sain sillat kunnallisella kun sitä vaadin ja heittäydin hankalaksi tapaukseksi joka valitti johtoporrasta myöten joka asiasta
Vierailija kirjoitti:
Ehkä he luulevat että hampaiden pesu aamulla ja illalla suojelee kaikelta, siltäkin että syö tai juo kymmeniä kertoja päivässä.
Taivas miten hysteeristä porukkaa.
Tässä olisi kyllä tupakkavalistajilla valistamisen paikka! Nikotiinituotteiden käyttö vähenisi kummasti jos ihmisten jakeluun menisi, että nikotiini vähentää verenkiertoa ja toimintakykyä sieltä jalkojen välistä naisilla ja miehillä. Paisuuhan naisillakin klitoris kiihoittuneena kun verenkierto on hyvä. Klitoris ei rajoitu näkyvään osaan vaan sen kudosta on laajemmalla alueella häpyhuulissakin. Jos veri ei virtaa kunnolla paisuvaiskudokseen niin sitä nautintoakaan ei saa samalla tavalla kuin tupakoimaton.