Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammasongelma.

Vierailija
28.03.2024 |

Tänään poistettiin alhaalta, näkyvältä paikalta hammas, parodontiitin vuoksi. Poisto oli helppo, ennestään jo heiluva hammas lähti helposti. Ei särkyä, ei mitään kipua. Kysyin hammaslääkäriltä, että saako siihen jonkinlaisen sillan, tms. Hammaslääkäri sanoi, että sinun täytyy soittaa ajanvaraukseen ja kysyä asiaa. Onko kenelläkään kokemusta, että nykyään kunnallisessa hammashoidossa ei hoideta loppuun saakka ?  Jos olisin tiennyt tämän, en olisi antanut poistaa hammasta. Naisena, aika onnetonta, kun iso rako alahampaissa, pitäisi töitäkin hakea.  Rahaa ei ole paljon, yksityiselle. 

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin varaamassa uutta aikaa h-hoitolan tiskillä, huomasin seinällä toimenpidehinnaston. Siellä oli kruunut, sillat ja muutakin protetiikkaa. Yllätyin, kun olen myös ajatellut, ettei kunnallisessa tehdä näitä (kuin poikkeustapauksissa). 

Voisi uskoa, että sillan saa, jos näkyvä hammas puuttuu  Puuttuva hammas vaikuttaa myös viereisiin hampaisiin: ne saattavat alkaa siirtymään ja purentakin häiriytyy, kun hampaalla ei ole vastakappaletta.

Vierailija
2/60 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi paradontiitti oli päässyt niin pahaksi, olisit mennyt ajoissa hoidattamaan asiaa. Tunnistan tuon ylimielisyyden julkisella puolella, mutta itselläni on hyvät hampaat, kuten h-lääkäri todennut, mutta ovat aika nurjia mikäli itse ei hoida hampaitaan hyvin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse järkytyin kun joskus alle nelikymppisenä julkisen puolen naishammaslääkäri tokaisi ettei tuon ikäisen hampaita enää kannata paikata.

Vierailija
4/60 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin varaamassa uutta aikaa h-hoitolan tiskillä, huomasin seinällä toimenpidehinnaston. Siellä oli kruunut, sillat ja muutakin protetiikkaa. Yllätyin, kun olen myös ajatellut, ettei kunnallisessa tehdä näitä (kuin poikkeustapauksissa). 

Voisi uskoa, että sillan saa, jos näkyvä hammas puuttuu  Puuttuva hammas vaikuttaa myös viereisiin hampaisiin: ne saattavat alkaa siirtymään ja purentakin häiriytyy, kun hampaalla ei ole vastakappaletta.

Kyllä niitä tehdään. Hammasimplantteja siellä ei tehdä.

Vierailija
5/60 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse järkytyin kun joskus alle nelikymppisenä julkisen puolen naishammaslääkäri tokaisi ettei tuon ikäisen hampaita enää kannata paikata.

Eipä, tekevät kyselemättä juurihoidon 😅 Kun pääset kuuteenkymppiin etenkin nuoremmat hammaslääkärit haluaa poistaa hampaat. Ei paikata eikä tehdä juurihoitoa jos sille olisi tarvetta. Työkaveria painostettiin viime kesänä aika voimakkaasti suostumaan hampaan poistoon. Ymmärrettävästi työkaveri ei ihan ollut samaa mieltä asiasta vaan googletteli kokemuksia ja hoidatti hampaan yksityisellä. Jos ei olisi rahaa järjestynyt niin hänellä olisi nyt iso aukko näkyvällä paikalla alaleuassa, muista haitoista puhumattakaan. Aivan järkyttävää, tämäkö on hoidon taso tänä päivänä.

Vierailija
6/60 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo asia arvioitaisiin ajanvarauksessa? Olisiko voinut tulla väärinkäsitys siinä, että hammaslääkäri ehkä kuitenkin tarkoitti, että sinun pitäisi varata aika tuota kysymääsi hoitoa varten?

Vierailija
7/60 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui ja hyi. Monesti todella tullut ihmeteltyä hammashoitoa Suomessa. Ihan kuin sillä ei olisi mitään väliä, miltä hampaat näyttävät, vaikka nimenomaan siistit ja kunnossa olevat hampaat ovat tärkeä osa huoliteltua ulkonäköä. Ja vaikuttavat paljon ihan itseluottamukseen jne.

Vierailija
8/60 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevätkö hammasteknikko-opiskelijat joitain korvikkeita puuttuville hampaille? Hätätapauksessa ihminen hankkii vaikka eBaysta silikoniset tekohampaat. Ne ovat sisältä ontot eli ne laitetaan kiinni alahampaisiin tai ylähampaisiin. Ne suussa voi esiintyä, mutta syöminen ei pehmeän silikonin kanssa onnistu.

Vierailija
9/60 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin aikaa silmälääkärille. Vastaus: menkää yksityiselle.

Vierailija
10/60 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silicone false teeth veneers dentures laitat hakuun eBayssa niin löydät avun alle kympillä.

Vierailija
11/60 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi paradontiitti oli päässyt niin pahaksi, olisit mennyt ajoissa hoidattamaan asiaa. Tunnistan tuon ylimielisyyden julkisella puolella, mutta itselläni on hyvät hampaat, kuten h-lääkäri todennut, mutta ovat aika nurjia mikäli itse ei hoida hampaitaan hyvin. 

Suomalaiset ovat Pohjoismaiden vähiten hampaita huoltava ja pesevä kansa. Täällä ei tuhlata rahoja hammaslankaimiin tai hammasväliharjoihin edes marketissa. Puolella kolmekymppisistä on parodondiitti. Seitsenkymppisistä on jokaisella. Parodondiitti altistaa hampaiden menetyksen lisäksi myös sydänongelmille, syöville ja verenmyrkytyksille jos ei oteta ja aleta hoitaa vaivaa ihan siihen tarkoitetulla hammastahnalla ja edellä mainituin keinoin.

Kaikki hampaidenvalkaisut, laminaatit jne ovat turhaa haihattelua silloin kun itse ongelma on siinä, ettei noudateta jo lapsena hammaslääkärissä opetettua hammashygieniaa prikulleen aamuin illoin. Jos ei käytä hammaslankaa tai -lankaimia ja hammasväliharjoja jättää puhdistamatta kolmasosan suun pinnoista. Tulehtuneissa ikenissä voi olla jopa kämmenen kokoinen mätäpesäke. 

En kirjoita tätä moittiakseni ap:a vaan siksi, että se hampaidenhoito lähtee kotoa. Myöskään hammaslääkäriin ei ole mikään pakko joka vuosi viedä rahojaan. Käykää hammashygienistiopiskelijoiden luona tarkastuttamassa ja puhdistuttamassa hampaanne hammaskiveä jne. He kyllä kertovat jos hampaisiin tarvitaan hammaslääkärin apua. Opettajat vahtivat opiskelijoiden työtä ja se voi olla huolellisempaa kuin myöhemmin työelämässä. Toki siinä kuluu kauemmin aikaa.

Vierailija
12/60 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin aikaa silmälääkärille. Vastaus: menkää yksityiselle.

Gynekologin kanssa sama juttu.

Vierailija
13/60 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi biologiset lääkkeet laskevat immuunipuolustusta ja se puolestaan heijastuu hampaiden reikiintymisenä jne. Monesti lääkärit eivät muista puhua asiasta kun se ei kuulu omalle tontille.

Vierailija
14/60 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä, tekevät kyselemättä juurihoidon 😅 Kun pääset kuuteenkymppiin etenkin nuoremmat hammaslääkärit haluaa poistaa hampaat. Ei paikata eikä tehdä juurihoitoa jos sille olisi tarvetta. Työkaveria painostettiin viime kesänä aika voimakkaasti suostumaan hampaan poistoon. Ymmärrettävästi työkaveri ei ihan ollut samaa mieltä asiasta vaan googletteli kokemuksia ja hoidatti hampaan yksityisellä. Jos ei olisi rahaa järjestynyt niin hänellä olisi nyt iso aukko näkyvällä paikalla alaleuassa, muista haitoista puhumattakaan. Aivan järkyttävää, tämäkö on hoidon taso tänä päivänä.

Jep, kiva maksaa veroja tällaisesta palvelusta ja sitten kun itse tarvitsee hoitoa pitää mennä kalliille yksityiselle jos haluaa pitää hampaat suussa.

Vierailija
15/60 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat Pohjoismaiden vähiten hampaita huoltava ja pesevä kansa. Täällä ei tuhlata rahoja hammaslankaimiin tai hammasväliharjoihin edes marketissa. Puolella kolmekymppisistä on parodondiitti. Seitsenkymppisistä on jokaisella. Parodondiitti altistaa hampaiden menetyksen lisäksi myös sydänongelmille, syöville ja verenmyrkytyksille jos ei oteta ja aleta hoitaa vaivaa ihan siihen tarkoitetulla hammastahnalla ja edellä mainituin keinoin.

Kaikki hampaidenvalkaisut, laminaatit jne ovat turhaa haihattelua silloin kun itse ongelma on siinä, ettei noudateta jo lapsena hammaslääkärissä o

Oikein. Kiitos tästä, en voisi kuvitellakaan, etten hoitaisi hampaitani niin kotona kuin myös ammattilaisella, en halua mitään tulehduksia tai muita seurannaisia huonoista hampaista, saan paljon kiitosta hammaslääkäreiltä, aina, että hyvältä näyttää, toki aina jotain on tehtykin. Hampaat on elintärkeä välineistö, jotka voi pilata vain kerran holtittomalla hoidolla.

Vierailija
16/60 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin hankimaan omilla kustannuksilla yksityiseltä osaproteesin, kun edestä alhaalta katkesi etuhammas niin ettei tyngän päälle saanut enää rakennettua hammasta (rahani eivät riittäneet silloin istutettuun hampaaseen). Totuin nopeasti tähän osaproteesiin eikä se ole näkyvä kosmeettinen este. Tämä metallirankainen osaproteesi osoittautui siinä mielessä hyväksi ratkaisuksi, että se tukee hyvin omaa hammaskalustoa ja siihen saa kiinnnitettyä halvalla lisää hampaita jos on tarvis ja minulla on sellainen tarvis on jo tullut vastaan. Hammaskalustoni heikkoon kuntoon oli eittämättä merkittävänä syynä vuosikymmeniä jatkunut tupakointi jonka olen nyt lopettanut ja sen kyllä huomaa hampaiden ja suun kunnossa. Kela ei korvaa hammasproteeseja eikä implantteja.

Vierailija
17/60 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin hankimaan omilla kustannuksilla yksityiseltä osaproteesin, kun edestä alhaalta katkesi etuhammas niin ettei tyngän päälle saanut enää rakennettua hammasta (rahani eivät riittäneet silloin istutettuun hampaaseen). Totuin nopeasti tähän osaproteesiin eikä se ole näkyvä kosmeettinen este. Tämä metallirankainen osaproteesi osoittautui siinä mielessä hyväksi ratkaisuksi, että se tukee hyvin omaa hammaskalustoa ja siihen saa kiinnnitettyä halvalla lisää hampaita jos on tarvis ja minulla on sellainen tarvis on jo tullut vastaan. Hammaskalustoni heikkoon kuntoon oli eittämättä merkittävänä syynä vuosikymmeniä jatkunut tupakointi jonka olen nyt lopettanut ja sen kyllä huomaa hampaiden ja suun kunnossa. Kela ei korvaa hammasproteeseja eikä implantteja.

Korvauksena ylläolevaan. Kela taitaa nykyään korvata jotain hammasproteeseista, mutta korvaus lienee hyvin vähäinen. 

Vierailija
18/60 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä asiaa pitäisi paukuttaa etenkin teinipoikien päähän. He ovat Pohjoismaiden alisuorittajia, joista jokainen ei pese hampaitaan edes yhtä kertaa päivässä. He eivät tietenkään ajattele tulevaisuuden pariutumismahdollisuuksia jne. Kuitenkin raikas hengitys ilman tunkkaista plakkikerroksen löyhkää on miehellekin pelkkää plussaa. Moni teini ostaa alkoholia sisältävää suuvettä ja kuittaa sillä hampaidenpesun. Alkoholi on tunnetusti yksi suu- ja nielusyövän riskitekijä.

Siten puutteellisen hammashygienian piilottaminen suuvedellä purskuttelemalla ei ole missään nimessä hyvä ratkaisu. Ne mätänevien ruokajätteiden hajut hammasväleissä ja plakkikerroksen haju tunkee kyllä jo viidessä minuutissa suuveden hajun läpi. Ainoat suuvedet, joita ihminen tarvii oikeasti ovat Vitabalansin vahva fluoriliuos ja Corsodylin suuvesi pahaan ientulehdukseen. Corsodyl-kuurilla pestään hampaat Corsodyl-geelillä, koska tavallinen hammastahna nollaa Corsodylin vaikutuksen. Corsodylia saa käyttää enintään kaksi viikkoa.

Suomessakin kuolee joka vuosi ihmisiä sepsikseen, joka johtuu pesemättömistä hampaista. Senkin vuoksi kannattaisi ajatella edes läheisiään jos tuntuu, että on liikaa vaadittu käyttää vuorokaudesta kuudesta kymmeneen minuuttiin hampaiden pesua ja fluorausta. Vitabalansin fluoriliuoksella kannattaa ehdottomasti purskutella suuta jos hampaissa tuntuu vähänkään, että siellä on reikä. Se jarruttaa reiän kasvua. 

Vierailija
19/60 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi biologiset lääkkeet laskevat immuunipuolustusta ja se puolestaan heijastuu hampaiden reikiintymisenä jne. Monesti lääkärit eivät muista puhua asiasta kun se ei kuulu omalle tontille.

Esimerkiksi jääkiekossa ja muussa urheilussa tai väkivallan kohteena saadut suun vammat eivät ilmaannu välttämättä heti. Hammas voi haljeta vaakatasossa ikenen sisäpuolelta eikä sitä näe päällepäin, että hammas on haljennut. Hammas on vain kipeä ja syy selviää vasta kun otetaan hampaasta röntgenkuva.

Itselläni kävi hampaalle noin ikävästi pyöräilyonnettomuudessa. Onneksi käytin kypärää, koska se hajosi täysin. Minulla oli vaurioitunut hammas ja leuka kipeänä ja ajattelin, että se johtuu mustelmasta ja ruhjeesta. Kylmällä hautominen ei rauhoittanut tilannetta.  

Puuttuva hammas ei kerro aina huonoista elämäntavoista. Ihmisille tapahtuu onnettomuuksia, joihin ei voi itse vaikuttaa mitenkään.

Vierailija
20/60 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nikotiini heikentää suunkin verenkiertoa ja nyt vapettajat ovat myös hampaiden pysyvyyden suhteen vaarassa. Eihän hammas voi hyvin jos ne eivät saa veren mukana tarvimiaan aineita. Moni mies on huolissaan erektiostaan. Kaikki, mikä on hyväksi sydämelle, aivoille ja hampaille, on hyväksi myös erektiolle jos syy ei ole psyykkinen. Asiasta ei puhuta, koska oletetaan miesten tajuavan itse asiayhteydet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi