Ei ole rahaa, ei ruokaa, ei kahvia. Viikko niin tulee. Onneksi on edes lääkettä. Järki menee.
Ei ole mitään. Kuukauden päivät jotenkin yrittänyt selvitä. Nyt ei pysty enää pinnistelemään, kaikki on loppu.
Pää meinaa oikeasti hajota. Olispa edes juotavaa, siis olutta esim. Pitkästä aikaa tekis mieli vetää humala päälle että olis edes yksi hetki ilman kovaa stressiä.
Onneks on edes rauhoittavaa 2,5 tbl jäljellä. Sitä olen käyttänyt siis neljän kuukauden aikana satunnaisesti, yks purkki ollut käytössä niin ei ole riippuvuudesta kyse.
Pakko kai sellainen ottaa ihan vain sen takia, että nukkuis tän ahdistuksen pois hetkeksi ja menis aika nopeammin.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö oikeasti ole rahaa edes makaronipussiin tai kaurahiutalepakettiin? Lähde kävelylle ja kerää tölkkejä. Voit saada rahat kasaan edes jompaan kumpaan.
Jos joku täällä on joutunut paastoamaan ruoan vuoksi niin tietää, että jos ei ole ruokaa ja ainoa vaihtoehto on syödä makaronia tai kaurahiutaleita niin jätän mielummin syömättä. Saattaa kuulostaa kiittämättömältä mutta nuo hiilihydraatit saavat vain nälän tunteen kasvamaan ja olon todella huonoksi, koko kehon turvonneeksi. Kyse on siis siitä jos ravintona olisi ainoastaan tuo, ei mitään muuta.
Eli paastolla on paljon helpompaa. Kasvikset ja proteiini olisi ok. Enkä tarkoita mitään kallista tietenkään mutta ehkä joku ymmärtää pointin.Ap
Mutta kaljasta saatavat hiilarit on ok..?🤭
Niin, putkassa saa ilmasta ruokaa jos jää kiinni varastamisesta ruokakaupassa. Putkassa saa myös kahviakin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, putkassa saa ilmasta ruokaa jos jää kiinni varastamisesta ruokakaupassa. Putkassa saa myös kahviakin.
Tuskinpa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa
Sä et oo ollu putkassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa
Sä et oo ollu putkassa
En ole ollut putkassa. Totta.
Mutta oikeastiko muka saisi aamukaffet sieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin tehdä illalla lihapataa, hunajamelonisalaattia ja patonkia ja aterian kanssa siemailla vuosikertapunaviiniä.
Kokeilen tuota ekaa ohjetta hieman muunneltuna, esim lisään valkosipulia ja herkkusieniä pataan.
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/lihapata-x-4
Kuka jaksaa kokata? kun voi woltata!
Kuka jaksaa woltata kun voi mennä ravintolaan syömään
AP.n (jos nyt oletetaan, että hän ei toinen versio siitä 900 euron vuokralla asujasta trollista) kannattaisi käydä naapurissa pyytämässä ruokaa. Ihan rohkeasti vain. Juuri nyt on kaapit pullollaan herkkuja pyhän kunniaksi. Jos ei anna, niin seuraavan luo vain.
Jos ovelleni tulisi ruuan (ei rahan) pyytäjä, niin ilman muuta keräisin ainakin viikoksi riittävän ruokakassin.
PItäisi olla mahdollista rajoittaa tukia niin, että ne maksettaisiin vaikka kerran viikossa. Moniltä työntekijöiltäkin tahtoo palkkapäivänä jo mennä rahat ja sitten joutuu pihistelemään loppukuun.
Ja yleensäkään suomalaisten ei tarvitsisi ujostella esim. lääkärin vastaanotolla vain kertoa, minkälaiseen lääkkeeseen on varaa. Ja olisiko muita hoitovaihtoehtoja. Esimerkiksi monet vanhukset sitten käy ne lääkkensä ostamassa, vaikka ne olisi annettu vain, että käynnille olisi joku syy. Vanhusten kaapit pursuavat maksettuja lääkkeitä, joita ei ole syöty.
Eräät antoivat tehdä tarpeettoman 10 000 euron silmäleikkauksen, kun ei varmaan kehdannut kysyä noita tärkeitä asioita. Tai toisen lääkärin mielipidettä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tänään tapahtunut tilanne: Kaupasta tullessani tapasin kadulla nuorehkon tutun miehen, tukien varassa elävän. Hän siinä jutellessamme pyysi viitosta ruokaan, samalla ryystäen kaljaa. Vieressä kassissa oli lisää kaljaa. Sanoin, etten voi antaa, koska ostaisit kuitenkin lisää kaljaa. Kehoitin menemään äitinsä luokse kylään, niin siellä kuitenkin saa syödäkseen. Juttelimme siinä tovin, ja hän kertoi, miten paljon hän saa kuukaudessa kaikenlaisia tukia, koska on sairaseläkeläinen. Tultiin siihen tulokseen, että minulla on paljon tiukemmalla rahat, vaikka saan työeläkettä. Hän ymmärsi kyllä, miksen voi avittaa häntä rahallisesti.
Tälläisen takia olen haluton auttamaan rahanpyytäjiä, eli kun ei voi tietää auttaisiko sellaista tapausta joka on juonut rahansa, pelannut rahansa tai suorastaan polttanut sitä tuhkaksi tuuleen (tupakointi).
AP, mä voin käydä hakemassa sulle peruselintarvikkeita kassin kaupasta Tampereella. Anonyymisti. Sovitaan joku paikka etelä-Tampereella, johon voin jättää kassin sulle noudettavaksi tänään johonkin aikaan?
Vierailija kirjoitti:
AP, mä voin käydä hakemassa sulle peruselintarvikkeita kassin kaupasta Tampereella. Anonyymisti. Sovitaan joku paikka etelä-Tampereella, johon voin jättää kassin sulle noudettavaksi tänään johonkin aikaan?
Voi ei! Mikähän se olisi? Haen varmasti! Olisin erittäin kiitollinen.
Kai se on riski otettava. Miten olisi joku koulun lähellä sijaitseva paikka? Itse asun juuri toisella puolen joten en ihan tunne paikkoja mutta tietenkin nyssellä pääsee (mobiililipun sentään onneksi saan). :)
Ap
Kannattaa liittyä johonkin ruoka-apua ryhmään facebookissa. Sieltä oon itsekin saanut pari kertaa apua kun on ollut tiukka tilanne.
Oon itse tukien varassa sairastumisen vuoksi (aiemmin keskituloinen) ja voin sanoa, että kyllä tekee tiukkaa näillä Suomen hinnoilla. Viimeiset päivät loppukuusta käytännössä nähdään nälkää. Niinkuin nytkin. Vaatii ihan älyttömän tarkkaa budjetointia, että rahat riittää. Ei tässä enää mistään elämänhallinta ongelmista voi puhua. Raaka totuus on se, että Suomessa tuilla ei elä kohtuullista elämää. Ei edes pienituloisena työläisenä. Jos tutkii mihin kaikkeen esim. Toimeentulotuen pitäisi riittää, niin juu ei riitä. Suomi saanut sanomista liian pienestä sosiaaliturvasta ja tämäkin pohjoismaista ainoana kantelun perusteella. Sit vielä kehtaavat leikata.
Vierailija kirjoitti:
PItäisi olla mahdollista rajoittaa tukia niin, että ne maksettaisiin vaikka kerran viikossa. Moniltä työntekijöiltäkin tahtoo palkkapäivänä jo mennä rahat ja sitten joutuu pihistelemään loppukuun.
Ja yleensäkään suomalaisten ei tarvitsisi ujostella esim. lääkärin vastaanotolla vain kertoa, minkälaiseen lääkkeeseen on varaa. Ja olisiko muita hoitovaihtoehtoja. Esimerkiksi monet vanhukset sitten käy ne lääkkensä ostamassa, vaikka ne olisi annettu vain, että käynnille olisi joku syy. Vanhusten kaapit pursuavat maksettuja lääkkeitä, joita ei ole syöty.
Eräät antoivat tehdä tarpeettoman 10 000 euron silmäleikkauksen, kun ei varmaan kehdannut kysyä noita tärkeitä asioita. Tai toisen lääkärin mielipidettä.
Lääkärit ei paljon piittaa siitä onko varaa lääkkeeseen tai toimenpiteeseen. T. Kokemuksella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se on riski otettava. Miten olisi joku koulun lähellä sijaitseva paikka? Itse asun juuri toisella puolen joten en ihan tunne paikkoja mutta tietenkin nyssellä pääsee (mobiililipun sentään onneksi saan). :)
Ap
Olisi ihanaa jos saisitte sovittua tämän. Pidän sulle ap peukkuja täältä toisesta kaupingista toisena köyhäläisenä.
Eilen illalla sainkin kananmuniin raavittua rahaa juuri ja juuri. Ei ole öljyä/voita joten uunimunana menee, hyvä sekin ja onneksi sain!
Ei saatana kyllä silti pää hajoaa kun koko ajan laskee päiviä. Nyt on kolme päivää, että saan noin 10€ ja siitä vielä kolme päivää niin saan oikeasti rahaa maksaa laskut, vuokra ja ruokaa.
Mutta kyllä tässä oikeasti mielenterveydellisesti tiukilla ollaan. Tämän voisi kuvitella olla helppoa mutta kun tuntuu, että aika kulkee toodella hitaasti. Ni täytyy koko ajan mielelle keksiä jotain virikkeitä niin saa ajatukset pois.
Onneksi ruokaan jää rahaa ensi kuussa sen 200€ ni täytyy sitten ihan tarkkaan laskea ja miettiä, että varmasti riittää koko kuukauden. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olisi ihanaa jos saisitte sovittua tämän. Pidän sulle ap peukkuja täältä toisesta kaupingista toisena köyhäläisenä.
Peukkuja myös sinulle! Muille kans. :) toivottavasti pärjäilet siellä.
Itseäni hävettää ihan hirveästi tämä tilanne. En kehtaa katsoa ketään silmiin jos saan ruoka-apua. Olen niin nysverö tällaisissa tilanteissa jos itsestä kyse.
Anonyymi olisi paras. Olen kyllä miettinyt, että jos pää ei yksinkertaisesti kestä enää niin laitan Facebookin ryhmään viestiä. Ap
Hei ap, asun itsekin Tampereella. Olen myös ollut niin köyhä että olen elänyt parilla eurolla muutaman viikon. Voisitkohan mennä jodeliin ja aloittaa keskustelun siellä, voisin 10 euroa laittaa sun tilille mp.n kautta. Ei se paljoa ole, mutta auttaa muutaman päivän eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, asun itsekin Tampereella. Olen myös ollut niin köyhä että olen elänyt parilla eurolla muutaman viikon. Voisitkohan mennä jodeliin ja aloittaa keskustelun siellä, voisin 10 euroa laittaa sun tilille mp.n kautta. Ei se paljoa ole, mutta auttaa muutaman päivän eteenpäin.
Moi!
Olisin ikikiitollinen. Voisin myös maksaa tuon takaisin heti ensi viikolla. Saisin vähän ruokaa haettua. Menen jodeliin.
Ap
Katso kohtuullisen matkan päässä olevien seurakuntien sivuilta tiedot pääsiäisjumalanpalveluksista. Jo tänä iltana olevien pääsiäisyön messujen jälkeen joissakin kirkoissa tarjotaan yöllä kunnon ateria. Huomenna pääsiäisaamun messujen jälkeen monessa kirkossa tarjolla on brunssi tai lounas. Kahviakin saa.