Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanin pääsiäisherkut

Vierailija
28.03.2024 |

Pääsiäinen: Linssejä, papuja, tofua ja vehnöjauhon sitkoa eli seitania

Vappu: Linssejä, papuja, tofua ja seitania

Juhannus: Linssejä, papuja, tofua ja seitania

Joulu: Linssejä, papuja, tofua ja seitania

Lisäksi porkkanaa ja levää. 

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse raakavegaani. Olen ollut raakavegaani 20 vuotta. Kenenkään ei tarvitse menettää henkeänsä, tai vapauttansa sen takia, että minä haluan syödä lihaa tai kananmunia, tai käyttää villaa tai silkkiä. 

https://youtube.com/shorts/N6YU1wStaaQ?si=QC_QSTFQULGcsFni

Vierailija
42/69 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

rairuoho salaatiksi ja siitä myös pääsiäis"lammas" uuniin käärittynä soijaan ja tofuun

Vierailija
44/69 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tofu on hyvää ja terveellistä.

Tuote jossa ei ole mitään makua ja koostumus on jotain läskinpalan ja toffeen välistä, on hYväÄ??

Vierailija
45/69 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse raakavegaani. Olen ollut raakavegaani 20 vuotta. Kenenkään ei tarvitse menettää henkeänsä, tai vapauttansa sen takia, että minä haluan syödä lihaa tai kananmunia, tai käyttää villaa tai silkkiä. 

Matkustatko joskus muutoin kuin kävellen? Hyönteisiä ja eläimiä kuolee liikenteessä aika paljon. 

Vierailija
46/69 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuoltahan se varmaan vaikuttaa, jos ei tiedä vegaaniruuasta paljon mitään. Toki unohdit kasvikset, jotka on vegaaniruuissa yleensä se keskeisin osa. Mutta sitä ei tietenkään voi aloittajan kaltainen omasta ruokavaliostaan epävarma sekasyöjä myöntää, koska muuten tulisi ikävä tunne, että kasvissyöjän ruokavalio saattaisikin olla hyvä. Sekasyöjä toitottaa itselleen, että kyllä niiden vegaanien täytyy syödä pelkkää einestä, niin on parempi mieli omasta syömisestään.

Kyllä minunkin silmiin sekaruoka on joka päivä samaa, myös juhlapäivinä: kuollutta eläintä ja eläinten eritteitä. Perunaa ja jollakin terveystietoisella ehkä muitakin kasviksia. En jaksa mielessäni erotella lampaan liha- ja rasvakudosta sian vastaavasta sen enempää kuin aloittaja borlottipapua kidneypavusta tai vihreää linssiä belugalinssistä.

Vierailija
47/69 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tofu on hyvää ja terveellistä.

Ei se maistu millekään. 

Vierailija
48/69 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasveillakin on henki ja tunteet

Vierailija
49/69 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä voit olla ihan mitä haluat, mutta jätä toisten syömiset rauhaan. 

Eläimet on tähän maailmaan luotu ravinnoksi muille eläimille. Niiden virka on pelätä päivästä toiseen milloin tulee toisten toimesta elävältä syödyksi. Tämä on biologiaa. Ihan turha väittää mitään muuta. 

Vierailija
50/69 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vaan Mignonmunia vai miten se nyt meni.

Olen vegaani jos pihalta ei löydy patakypsää kotieläintä.

Usein syödään laiskuuttamme/kiireen vuoksi kasvisruokaa.

Hyvä kasvisruoka on parempaa kuin surkeasta lihasta tehty. Joten valinta on meillä näin.

Vältellään kaikessa ruuassa e-koodeja joten jäänyt moni kasviseväskin kauppaan.

Vierailija
51/69 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rairuoho

Vierailija
52/69 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin vöneriä. Ja ennenkuin trashaatte, kyllä- se on lihan oloista ja makuistakin, mutta mitä sitten. Olen ollut 34 vuotta kasvissyöjä ja 30 vuotta vegaani. Mielelläni kokeilen kaikkia tuotteita.

Asiaan: teen siis pitaleipä-tyyppisiä ratkaisuja. Korianteri, valkosipuli, yrtti.  Paistettua vöneriä, paljon kasviksia ja itse tehty yrttikastike. Ihan hemmetin hyvää. 

Ostin kerran kokeeksi Vöneriä, tein yhden pannullisen ruokaa kaurakermalla. Ekana syödessä se oli ok syömäkelpoista, mutta seuraavalla kerralla uudelleen lämmityksen jälkeen syömäkelvotonta. Oikeassa lihatuotteessa maku olisi vain parantunut, tämä meni ekan haarukallisen jälkeen suoraan bioon. Tuon ilmiön takia muutenkin kallis ruoka muuttuu yhä epätaloudellisemmaksi. Muuten, noin pitkän kasvissyöntiurasi jälkeen silti hinkuat lihanmakua, miksi?

Vierailija
53/69 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vaatimatonta. Itse syön pääsiäisenä herkkuttipastaa, mämmiä,  marjapiirakkaa, kookoskermaa, tuoretta leipää, salaatteja, hedelmiä, pähkinöitä, kurpitsansiemeniä salaatin päälla, valkosipuliperunoita, pinaattimuhennosta. Toki yhtenä pääsiispäivänä myös rofua, se on niin helppo ja nopea ruoka.

Itse syön sekasyöjänä kaikkea tuota paitsi tofua, kurpitsansiemeniä ja erittäin epäterveellistä kookoskermaa. Mutta en tietenkään pääruokana. 

No kerropa oma sekaanipääsiäismenusi, jotta pääsemme antamaan arviomme siitä. Avoimuus puolin ja toisin.

Oletko lukutaidoton? Syön kaikkea tuota paitsi jne. Etkö ymmärrä, mitä paitsi tarkoittaa?

Vierailija
54/69 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä nykyiset fennovegaanit ovat? Joskus vuosituhannen vaihteessa luin näistä, sen jälkeen ei ole missään sattunut juttua näistä ainakaan omiin silmiini. Ovatko he joutuneet muuttamaan diettiään sen noudattamisen vaikeuden takia, vai mistä on kyse?

Vierailija
55/69 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama mitä vastaa, ei kuitenkaan ole alunperinkään tarkoituksena keskustella vaan haukkua.

Vierailija
56/69 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin vöneriä. Ja ennenkuin trashaatte, kyllä- se on lihan oloista ja makuistakin, mutta mitä sitten. Olen ollut 34 vuotta kasvissyöjä ja 30 vuotta vegaani. Mielelläni kokeilen kaikkia tuotteita.

Asiaan: teen siis pitaleipä-tyyppisiä ratkaisuja. Korianteri, valkosipuli, yrtti.  Paistettua vöneriä, paljon kasviksia ja itse tehty yrttikastike. Ihan hemmetin hyvää. 

Ostin kerran kokeeksi Vöneriä, tein yhden pannullisen ruokaa kaurakermalla. Ekana syödessä se oli ok syömäkelpoista, mutta seuraavalla kerralla uudelleen lämmityksen jälkeen syömäkelvotonta. Oikeassa lihatuotteessa maku olisi vain parantunut, tämä meni ekan haarukallisen jälkeen suoraan bioon. Tuon ilmiön takia muutenkin kallis ruoka muuttuu yhä epätaloudellisemmaksi. Muuten, noin pitkän kasvissyöntiurasi jälkeen silti hinkuat lihanmakua, miksi?

Ehkä kokkaustaidoissasi oli jotain vikaa? Mun mielestä vöner on tosi hyvää myöhemminkin lämmitettynä, mutta mitään kaurakermaa en kyllä ole siihen sotkenut. Parasta juurikin pitaleivän välissä kebabin tyyliin.

Ja vastaan, vaikket minulta kysynytkään: minä ainakin vegaanina rakastan ja himoitsen lihagrillien yms tuoksuja. Joskus aiemmin kokeilin syödäkin niitä pitkästä aikaa, mutta ne ei vaan maistu enää hyvältä. Maistuu kalmalta, kuolemalta, raadolta, mädältä ynnä muuta. Sekasyöjäaikana tuota kalman makua ei edes huomannut, kun oli niin tottunut siihen. Lihagrillin tuoksu vaan on edelleen erittäin hyvä. Vegaanivaihtoehdoilla saan tyydytettyä lihanhimot ilman sitä luotaantyöntävää, läpitunkevaa kuolleen eläimen makua ja tuntumaa suussa. Ja ilman että ketään pitää tappaa, mikä taitaa olla aika keskeinen syy useille vegaaniksi ryhtyville. Tämän varmaan kaikki normaaliälyiset ymmärtää.

Vierailija
57/69 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä nykyiset fennovegaanit ovat? Joskus vuosituhannen vaihteessa luin näistä, sen jälkeen ei ole missään sattunut juttua näistä ainakaan omiin silmiini. Ovatko he joutuneet muuttamaan diettiään sen noudattamisen vaikeuden takia, vai mistä on kyse?

Ehkä tuollainen tiukka fennovegaanius ei ole kovin helppoa eikä varmaan tarpeellistakaan tavoitella sellaista. Ehkä sellainen ajatus syntyi vähän näpäytyksenä sille, kun sekasyöjät kritisoivat vegaaniruuan liikaa ulkomaalaisuutta? Nykyään kaikki tietää, että ruuan kuljetuksesta johtuvat päästöt on ihan minimaalisia ruuantuotannon muihin päästöihin verrattuna. Mutta kyllä aika moni vegaani on oman kokemuksen perusteella kiinnostunut lähiruuasta, mieluiten suoraan pientuottajilta ostettuna.

Nykyään on esimerkiksi helposti saatavilla useita kotimaisia härkäpapu-, hamppu- ja kaurapohjaisia proteiinituotteita, joten kyllä se fennovegaanisuuskin varmaan onnistuu jos olet siitä kiinnostunut. Tuoreiden kasvisten valikoima jää aika pieneksi talvisin, mutta muuten ei pitäisi olla ongelmaa. Marjoja vaan pakkaseen. Hapankaalistakin saa C-vitamiinia. Toki ei ole ympäristön kannalta mitään järkeä ostaa vaikkapa suomalaista kurkkua talvella ulkomaisen sijaan. Yleensä vegaanit ajattelee loogisesti ja ymmärtää, että lähiruokaa voi suosia mahdollisuuksien mukaan, vaikkei määrittelekään itseään miksikään fennovegaaniksi. Ja vegaaneilta tietysti odotettaisiin tässäkin asiassa 100% täydellisyyttä niin kuin muissakin asioissa, joten mainitsemalla kiinnostuksen kotimaiseen ruuantuotantoon saisi varmaan osakseen vaan kritisointia jostain suolan käytöstä.

Vierailija
58/69 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuollainen tiukka fennovegaanius ei ole kovin helppoa eikä varmaan tarpeellistakaan tavoitella sellaista. Ehkä sellainen ajatus syntyi vähän näpäytyksenä sille, kun sekasyöjät kritisoivat vegaaniruuan liikaa ulkomaalaisuutta? Nykyään kaikki tietää, että ruuan kuljetuksesta johtuvat päästöt on ihan minimaalisia ruuantuotannon muihin päästöihin verrattuna. Mutta kyllä aika moni vegaani on oman kokemuksen perusteella kiinnostunut lähiruuasta, mieluiten suoraan pientuottajilta ostettuna.

Nykyään on esimerkiksi helposti saatavilla useita kotimaisia härkäpapu-, hamppu- ja kaurapohjaisia proteiinituotteita, joten kyl

Ei vuosituhannen vaihteessa paljon sekasyöjät kritisoineet vegaaneja, saati heidän ulkomaan ruokia. Vegaanius oli sen verran marginaalista touhua, että silloin ainakin itse oletin ilmiön syntyneen heidän itsensä keskuudessa ja  dieetin kannattajat olivat lähinnä yliopisto-opiskelijoita.

Vierailija
59/69 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee pääsiäispöytään yksi vegaani. Hänelle on ruoaksi valkosipuliperunat, täytettyjä sieniä (muille kanaa) ja tietysti samat leivät, salaatit yms. kuin muillekin. Jälkkäriksi meillä on suklaakakku, ja se on vegaaninen jo valmiiksi. Myös tapana on tehdä kulitsaa ja pashaa. Kulitsan teen vegaanisena kaikille. Pasha on mielestäni vegaanisena parempi kuin se perinteinen, mutta teen molempia. Rahkan tilalta vegaaniseen pashaan tulee soijajogurttia.

Vierailija
60/69 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustoista kasvislasagnea 

munakoisofrittiä 

tofucurry ja riisiä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi