Suomalaisten syntyvyys laskee jyrkästi
Suomalaisten syntyvyys nousi jälleen kuumaksi perunaksi, kun Helsingin Sanomat uutisoi karulta näyttävistä syntyvyyskäyristä ja ennusteista.
Tilastokeskuksen tuoreimman syntyvyyttä käsittelevän tiedotteen mukaan Suomessa syntyi ennakkotilaston mukaan viime vuonna 43320 lasta, mikä oli 1631 lasta vähemmän kuin vuonna 2022.
Laskua on tullut roimasti 13 vuoden aikana. Vielä vuonna 2010 Suomessa syntyi 60980 lasta.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010319134.html
Suurin syy syntyvyyden laskuun on itsekkyyden lisääntyminen taloudellisten houkuttimien takia. Toiseksi suurin syy on vastuunkannon välttely. Vanhemmaksi ryhtyminen pelottaa liikaa useimpia ihmisiä ja tätä vastuuta halutaan paeta. Kolmanneksi suurin syy on parisuhteen solmisen vaikeudet. Vasta neljäntenä tulee taloudelliset syyt.
Kommentit (33)
Tämä on erittäin hyvä asia. Ihmisiä on tällä planeetalla kymmenenkertaisesti liikaa, ja ainoa tapa pelastaa planeetan elinkelpoisuus on ihmisten raju väheneminen. Hienoa, että se tapahtuu näin vapaaehtoisesti.
Nyt täytyy vaan talousjärjestelmiä alkaa muuttamaan niin, ettei vaadita jatkuvaa väestönkasvua, jotta homma pysyy pystyssä. Ja tekoälyn ja robotiikan kehityshän tekee sen, että työvoimaa ei tulla tarvitsemaan kuten ennen, jotta saadaan sama tuotanto aikaan. Täytyy vaan sitten jotenkin järjestää yhteiskunta niin, että se "koneiden" tuottama hyvinvointi jaetaan ihmisten hyväksi, eli talous ei voi enää niin vahvasti perustua ihmistyön verottamiseen.
Vierailija kirjoitti:
https://voipiipnyttaas.blogspot.com/2023/11/olen-aiti-teen-siis-kaiken-…
Onko mikään ihme? Ja nyt vielä kaiken muun lisäksi tämä syntyvyyden raju lasku ollaan lykkäämässä naisten syyksi. Voitaisiin aloittaa vaikka niistä epäkohdista, joita tuossa tekstissä on nostettu esiin. Ja sitten voidaan siirtyä siihen, että suomalaisissa miehissä on aika vähän miehiä, joiden kanssa kukaan haluaa lapsia, kun ajatusmaailma ja käytös on jäänyt ala-asteikäisen pojan tasolle.
Naiset ovat aina olleet se sukupuoli, joka lopulta päättää parinvalinnan. Siksi miehet ovat kilvoitelleet tieteissä ja taiteissa.
Vierailija kirjoitti:
Syy on siinä että naiset eivät anna pillua. Naisille pitää määrätä lisävero jos ei synnytä lapsia.
Tässä oiva esimerkki miehestä joka ei naisille kelpaa mutta on liian sokea ymmärtääkseen miksi.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni pääsyy lapsettomuuteen on, että taloudelliset resurssit ei riitä.i Krjoitetaan hesarissa näistä syistä sitten mitä tahansa niin minun kohdallani tämä pätee.
Me oltiin rutiköyhiä lapsena. Sitä en halua jatkaa eteenpäin tuleville sukupolville. Kun melkein koko elämänsä joutuu valitsemaan kaikesta, sen halvemman vaihtoehdon, on aivan turha minulle tulla sanomaan että tehkää lapsia. Olkoon se sitten itsekkyyttä tai vastuunpakoilua!
Ei tuo ole itsekkyyttä. Olet myöntänyt tosiasiat. Vastuullinen voi olla monella tapaa, myös niin, että jättää lapsen tekemättä. Voithan auttaa muita muilla keinoin.
Onneksi saan itse valita lapsettomuuden (vielä)! Kohta alkavat suunnittelemaan pakkosiemennystä kaikille naisille 20-vuotiaana.
Maailman suurin ongelma on kuitenkin väestön liikakasvu! Ei haittaa mitään vaikka suomalaiset ei lisääntyisi ollenkaan. Otetaan maailmalta työikäisiä tänne, tekemään näitä töitä.
Emakot ovat nykyään niin lihavia, ettei ne ole lainkaan panokelpoisia tai tule enää tiineeksi. Eukkojen ainoa tehtävä elämässä on porsiminen ja edes siihen ne ei enää kykene.
Jos miehet ja naiset eivät enää rakasta toinen toistaan, ei synny uusia perheitä ja lapsia.
Jos ihmiset rakastavat enemmän vain itseään ja omaa mukavuuttaan, eivätkä omaa puolisoansa,
ei ole suuri ihme, ettei lapsia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikimaailmassa halua lapsia. Yksi hirveimmistä asioista, joita minulle voisi tapahtua. Sossu joutuisi huostaanottamaan lapseni, koska en niitä jaksaisi hoitaa. Niin paljon rakastan olemattomia lapsiani, etten tuo heitä ikinä tähän maailmaan kärsimään minusta tai ilmastonmuutoksesta.
Hyvä tunnustaa tosiasiat. Joistakin ei vain ole vanhemmaksi
Turhan moni tätä kuitenkin kokeilee ja huomaa asian kun sinappikone on jo tehty, näistä tulee usein kelalla "töissä" olevia, joita nytkin aika paljon liikaa.
Vierailija kirjoitti: Jos miehet ja naiset eivät enää rakasta toinen toistaan, ei synny uusia perheitä ja lapsia. Jos ihmiset rakastavat enemmän vain itseään ja omaa mukavuuttaan, eivätkä omaa puolisoansa, ei ole suuri ihme, ettei lapsia ole.
Minä rakastan puolisoani yli kaiken ja hän myös minua, mutta lapsia emme hanki.
Vastapäätä on päiväkoti. Lapsista reippaasti suurin osa on taustaisia. Ymmärrän hyvin miksi suomalainen ei halua tehdä lapsia. Tulevaisuus on kammottava turvattomassa katujengien ja terojen valtaamassa kehitysmaassa.
Tämä maa ei oikein näytä turvalliselta paikalta lapsille, tapahtuu jatkuvasti liikaa pahoja asioita. Olemme samassa kurjassa kehityksessä kuin Ruotsi, eikä täällä ole päättäjillä rohkeutta ja viisautta tehdä oikeita asioita tuon kehityksen pysäyttämiseksi.
Edessä on todella vaikeita aikoja, eikä täällä ymmärretä varautua niihin, vaikka höpöttelijät sanovat Suomea varautumisen suurvallaksi, mutta niillä puheilla ei ole mitään katetta.
En ole eläissäni saanut tästä maasta kunnon työpaikkaa. En ikinä päässyt haluamaani kouluun enkä ole saanut kunnon elämää. Minkä ihmeen takia minun pitäisi lisääntyä ja vielä olla yksinhuoltajana jotta seuraavat sukupolvet saisivat kärsiä kaiken tämän uudelleen?
Entä ne miehet joilla on huono sperma?