👩🏼🎓 KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jännitysketju 😰
Tässä ketjussa seurataan yhdessä hakuprosessin etenemistä pääsykokeineen ja jännitetään valintojen etenemistä.
HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen määriä sekä pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetään koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Vipusessa voi tietokoneella käytettäessä tehdä kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekä oikean laidan kenttävalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vähintään 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötä, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössä". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistä 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekä ensikertalaiset että ei-ensikertalaiset.
Edellisestä johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensä korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. Näet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttävalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetään AMK:n pääsykokeet.
AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.
Ei-ensikertalaisten sisäänpääsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmät kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmän paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…
Toivottavasti näistä on apua ensikertaa yhteishakua jännittäville, vaikka paljon varmasti jäi kertomattakin 😊
Kommentit (4398)
Voi kökkö, tajusin että en halua ylempään vaihtoehtoon. Jos se napsahtaa, joudun hylkäämään sen ja hakemaan syksyllä uudelleen. Toiseen olen hyväksytty ja se on monimuoto, ylempi on päiväopiskelu.
Ottaisin paikan vastaan ja hakisin siirtohaussa eri luokalle.
Onko lääkikseen jännittäjiä linjoilla? Milloinhan niitä tuloksia sopisi odottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kahteen hakukohteeseeni ilmestynyt palkit! Kahdesta muusta vielä puuttuu. Jännitys tiivistyy.
Mitkä palkit?
Lisätieto valikkoon opintopolkuun on ilmestynyt valintakoejonot.
Vierailija kirjoitti:
Onko lääkikseen jännittäjiä linjoilla? Milloinhan niitä tuloksia sopisi odottaa?
Täällä biolääkikseen hakija. 🙋
Älä todellakaa oota niiden tuloksen saapumista ennen heinäkuuta. :) Veikkaan et 3. tai 4. päivä tulee tulokset. Toki mahollista, että 1. tai 2., mutta lääkis panttaa niitä tuloksia muita aloja kauemmin.
Savonian valintakurssin tulokset tuli
Mites tämä palkkiteoria nyt menikään? Olin alempaan vaihtoehtoon todistusvalintajonossa varasijalla (todella kaukana sisään pääsystä) ja kyseiseen oppilaitokseen en kuitenkaan mennyt pääsykokeeseen. Ylempään vaihtoehtoon on nyt yullut valintakoejonon palkki mutta tästä alemmasta vaihtoehdosta hävinnyt varasijat.
Onko mulla MITÄÄN mahdollisuutta päästä kouluun ei-ensikertalaisena näiltä varasijoilta?
1. Tietojenkäsittelytieteet yliopisto opiskelijavalinta kesken
2. Tieto ja viestintätekniikan insinööri päiväopinnot 33. varasija
3. Sama kuin 2. mutta monimuoto 24. varasija
4. Energia ja ympäristötekniikka insinööri 13. Varasija
5. Tietojenkäsittely tradenomi 11. Varasija
6. Sama kuin 5. mutta monimuoto 26. Varasija
Vierailija kirjoitti:
Jännitys päättyi eilen, kun alemman hakutoiveen 1. varasija muuttui hyväksytyksi 🥳🙏 Oon niin onnellinen! Ykköshakukohteen varasija vielä näkyy ja ilmeisesti pitää odottaa 4.7. asti, että voin hyväksyä tuon opiskelupaikan mihin nyt tulin hyväksytyksi? Varasija ykköstoiveessa on niin iso, etten tule sinne pääsemään.
Hain kouluun myös jatkuvassa haussa ja sain ja otin sen vastaan jo toukokuussa. Kyseessä siis ammatillinen koulutus, oppisopimus. Onko tietoa tai kokemusta kenelläkään, onnistuisiko suorittaa sekä oppisopimus, että amk- monimuoto opinnot yhtäaikaa? Mahdollista se ilmeisesti olisi mutta onko käytännössä järkeä?
Minusta ei ole järkeä. Ammatillinen perustutkinto oppisopimuksella on 180 osp Siihen käytetty aika syö amk-opintojesi tehokkuutta hyvinkin paljon. Vaikka AMK on monimuotona, niin opiskelua riittää, tutkinto on silti yhtä laaja kuin päiväopiskelijoilla.
Kysy työnantajaltasi, voitko silti jatkaa työntekijänä, vaikka oppisopimus purkautuisi ja aloitat amk-opinnot.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla vaan? 1. Vaihtoehto ja valinta kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisätietoja nuolessa
Sai tässä jännittää ja tuntui että kurssin tenteissä tuli useita turhia virheitä, mutta pääsin Savonian valintakurssilta sisään.
Kiitos tälle kanavalle, ollut mukava jännittää muiden mukana :)
Nyt on taas nurin ja kirjautumaan ei pääse opintopolkuun, voisikohan sieltä tuloksia olla tulossa
Oikiksen tuloksia varmaan turha odotella ennen heinäkuuta?
Mulla mikään ei ole muuttunut yön aikana. Kaikki varasijat ennallaan. Sosionomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisätietoja nuolessa
Nyt se oli päivittynyt. En päässyt sinne.
Ihan tyytyväinen. Tällä hetkellä hyväksytty kolmanteen vaihtoehtoon ja kakkosessa oon varasijalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla mikään ei ole muuttunut yön aikana. Kaikki varasijat ennallaan. Sosionomi.
Minne hait opiskelemaan? Mulla liikkui eilen kaikki varasijat ja oon kanssa hakenut sosionomiksi monimuotoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne hait opiskelemaan? Mulla liikkui eilen kaikki varasijat ja oon kanssa hakenut sosionomiksi monimuotoihin.
Laureaan, Hamkiin, Metropoliaan.
Mitkä palkit?