Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

👩🏼🎓 KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jännitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

Tässä ketjussa seurataan yhdessä hakuprosessin etenemistä pääsykokeineen ja jännitetään valintojen etenemistä.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen määriä sekä pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetään koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Vipusessa voi tietokoneella käytettäessä tehdä kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekä oikean laidan kenttävalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vähintään 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötä, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössä". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistä 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekä ensikertalaiset että ei-ensikertalaiset.

Edellisestä johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensä korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. Näet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttävalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetään AMK:n pääsykokeet.

AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.

Ei-ensikertalaisten sisäänpääsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmät kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmän paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…

Toivottavasti näistä on apua ensikertaa yhteishakua jännittäville, vaikka paljon varmasti jäi kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
1461/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että koe meni hyvin mutta eipä mennytkään. Ei toivoa päästä toiskertalaisena mihinkään, varasijat 25 ja 95.

Vierailija
1462/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on max. pistemäärä tradenomi koulutuksen valintakokeessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on max. pistemäärä tradenomi koulutuksen valintakokeessa?

Eikös se ole 300. Korjatkaa muut, jos olen väärässä.

Vierailija
1464/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikilla amkkiin hakeneilla sama koe alasta riippumatta? Sain 238p enkä päässyt lähellekkään sitä mihin hain enkä tiedä onko noi ihan todella huonot pisteet vai ihan hyvät?

On todella surkeat pisteet. Tuolla määrällä mennyt vähän päälle puolet oikein

Mun koulutuksessa maksimipisteet oli 100, ja amk siis kyseessä. Ja meillä oli kokeessa sen verran spesifisti oman alan juttua, että ei voi olla sama koe kaikilla, alasta riippumatta.

Vierailija
1465/4398 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuo 300p koostuu?

Vierailija
1466/4398 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin Merja!!! Viimeinen päivä ennen viikonloppua, nyt eikun töitä painamaan! Älä pistä meitä kitumaan viikonlopun yli, jooko Merja.

Vierailija
1467/4398 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleekohan Jamk:in tuloksia tänääääääään, en jaksa enää odottaa. Oon ollu aamu 5 saakka hereillä vaan miettimässä tuloksia. 

Vierailija
1468/4398 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xamkilla vihdoin näkyy valintakoepalkit

Vierailija
1469/4398 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt mullekin tuli se näkyviin ettei henkilötunnuksellani löydy hakemuksia. Onpa rasittavaa :D mä odotan ykköspaikkaani varasijalla 2, kakkosvaihtoehtoon jo hyväksytty. Mutta ykkönen olisi fiksumpi lukujärjestyksen mukaan, toivottavasti varasijalla liikkuu. 

Vierailija
1470/4398 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi todistusvalintajonot ei liiku yhtää ärsyttäää

Vierailija
1471/4398 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieto- ja viestintätekniikka Insinööri Jamk (monimuoto) varasija 58.. Luulin, että yli 80 pistettä / 100 pisteestä olis riittänyt. Ensikertalainen ja ykköstoiveena tämä. Voiko varasijat liikkua noin paljon?

Vierailija
1472/4398 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tieto- ja viestintätekniikka Insinööri Jamk (monimuoto) varasija 58.. Luulin, että yli 80 pistettä / 100 pisteestä olis riittänyt. Ensikertalainen ja ykköstoiveena tämä. Voiko varasijat liikkua noin paljon?

Viimevuonna liikkus 3 paikkaa.  Viimevuonna pääsi 57/60 pisteellä

Vierailija
1473/4398 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimevuonna liikkus 3 paikkaa.  Viimevuonna pääsi 57/60 pisteellä

58/60

Vierailija
1474/4398 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se jamk 92/100 ja varasija 7. Ei ne varmaan liiku niin että mäkään pääsisin.

Vierailija
1475/4398 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla se jamk 92/100 ja varasija 7. Ei ne varmaan liiku niin että mäkään pääsisin.

Mites tuo tekoälyn käyttö sujui? ;)

Vierailija
1476/4398 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko jamk tradenomi tullu

Vierailija
1477/4398 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sit ei oo mulla kauheesti toivoa :( Eilisestä liikkunu yhen verran alaspäin. 

Vierailija
1478/4398 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuo 300p koostuu?

Matemaattiset taidot 100p, päätöksentekotaidot 100p, englanti 50p ja suomi 50p.

Vierailija
1479/4398 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin, että kun tulokset tulee, voin lopettaa Opintopolun päivittämisen. Ei onnistu. Olen varasijoilla 7-8 jokaiseen hakuuni ja nyt päivittelen nähdäkseni, nouseeko varasijat. Kaksi kohdetta nousi jo 9->8 ja 8->7.

Ehdin jo katsoa, että syksylläkin löytyy muutama tradenomin verkkokoulutus, joihin voin hakea.

Vierailija
1480/4398 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

miks jengi vihaa tekoälyn käyttäjiä :D tuolla jamkin pääsykoekurssilla sanotaan ohjeissa, että netin ja apuvälineiden käyttö on sallittua, niin miksi ei käyttäisi kaikkia tarjolla olevia työkaluja? etenkin kun kyse on pääsykokeesta, jossa kilpaillaan muita vastaan, silloin jos milloin on tarkoituksenmukaista maksimoida omat pisteet kaikilla sallituilla keinoilla. itse opinnoissa tekoälyn käyttöä kannattaa rajoittaa, että joutuu itse pähkäilemään ja oppii sitä kautta paremmin, mutta pääsykokeissa tekoälyn käyttö vähintäänkin tarkistamaan omien itsetehtyjen tehtävien oikeellisuus on musta ihan no-brainer kun sitä ei kerta erikseen kielletä. 

p.s. itse olisin päässyt sisään tänne, mutta pääsinkin ylempään hakukohteeseen suoraan papereilla jonosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi