Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
601/4398 |
27.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Maisterivalinnat on vÀhÀn oma juttunsa ja mutuilen, ettÀ niitÀ tulee silloin milloin niitÀ arvioivat proffat yms. ehtivÀt muilta töiltÀÀn arvioida niitÀ. PÀÀsÀÀntöisesti siis vasta sitten siirtyynevÀt motivaatiokirjeiden yms. pariin kun kevÀÀn viimeiset tentit, gradut jne. on arvioitu.

Vierailija
602/4398 |
27.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko LABin yamk valintojen aikataulusta tietoa kellÀÀn? 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/4398 |
27.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SĂ€hköpostia tulee kesken haun vain, jos olet pÀÀssyt ensimmĂ€iseen hakukohteeseesi. Jos sinut on hyvĂ€ksytty esim. toiseen hakukohteeseesi, nĂ€kyy tĂ€mĂ€ vain opintopolussa. KĂ€y siis siellĂ€ katsomassa. Toki s-postia tulee elokuussa haun pÀÀtyttyĂ€ kaikista hakukohteista. 

Kiitos dawg <3

Vierailija
604/4398 |
27.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos noi varasijat kellÀÀn vielÀ tÀnÀÀn liikkunut?

Ei oo đŸ€’...

Vierailija
605/4398 |
28.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Miten nÀÀ varasijat ei oo vielĂ€kÀÀn liikkunut??? Viimeks liikku perjantaina. Oon varasijalla 6 ja ois ollu kiva tietÀÀ ettĂ€ tarviiko mennĂ€ valintakokeeseen vai ei mut ei sitte. Eikös niiden pitĂ€nyt eilen liikkua? 

Vierailija
606/4398 |
28.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nÀÀ varasijat ei oo vielĂ€kÀÀn liikkunut??? Viimeks liikku perjantaina. Oon varasijalla 6 ja ois ollu kiva tietÀÀ ettĂ€ tarviiko mennĂ€ valintakokeeseen vai ei mut ei sitte. Eikös niiden pitĂ€nyt eilen liikkua? 

Samaa mietin minĂ€kin. On ristiriitainen fiilis valmistautua pÀÀsykokeisiin, kun varasija on niin lĂ€hellĂ€ varsinaista paikkaa. Ja mitĂ€ jos pÀÀseekin ylempÀÀn kohteeseen varasijalta? Olisi kaikkien etu, ettĂ€ ennen pÀÀsykokeita on varma tieto sisÀÀnpÀÀsystĂ€ todistuksella. 

Vierailija
607/4398 |
28.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kans jumissa perjantaista lÀhtien, kertokaa, jos jollain jonot liikkuneet. MielestÀni minkÀÀn hakukohteen mitkÀÀn pisteet (ensikert./ei-ensikert.) ei ole liikkuneet perjantain jÀlkeen.

Vierailija
608/4398 |
28.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mulla liikkui ekana pĂ€ivĂ€nĂ€ yhden hakukohteen varasijat pari sijaa ja sen jĂ€lkeen ei ole liikkunut yhdenkÀÀn hakukohteen sijat. Eli pariin viikkoon ei mitÀÀn💀💀. Alkaa toivo mennĂ€. Paras varasija tĂ€llĂ€ hetkellĂ€ 16.

Vierailija
609/4398 |
28.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin minĂ€kin. On ristiriitainen fiilis valmistautua pÀÀsykokeisiin, kun varasija on niin lĂ€hellĂ€ varsinaista paikkaa. Ja mitĂ€ jos pÀÀseekin ylempÀÀn kohteeseen varasijalta? Olisi kaikkien etu, ettĂ€ ennen pÀÀsykokeita on varma tieto sisÀÀnpÀÀsystĂ€ todistuksella. 

EihĂ€n varmaa tietoa todistuksella pÀÀsemisestĂ€ voi olla ennenkuin  on kaikki tulokset kaikesta tullut ja ihmiset pÀÀsee ottamaan vastaan opiskelupaikkoja. Toistaiseksi paikan voi ottaa vastaan ne, jotka ovat saaneet paikan ykkösvaihtoehdostaan. Kaikkien muiden sijoitukset voi vielĂ€ muuttua.

Vierailija
610/4398 |
28.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla liikkui ekana pĂ€ivĂ€nĂ€ yhden hakukohteen varasijat pari sijaa ja sen jĂ€lkeen ei ole liikkunut yhdenkÀÀn hakukohteen sijat. Eli pariin viikkoon ei mitÀÀn💀💀. Alkaa toivo mennĂ€. Paras varasija tĂ€llĂ€ hetkellĂ€ 16.

Kyl ne lÀhtee liikkeelle pÀÀsykoetulosten jÀlkeen, toivottavasti pÀÀset. Mulla hakukohteissa kaks kohdetta, joihin on ainakin viimeiset neljÀ vuotta pÀÀssyt lÀhes tÀysin samoilla todistuspisteillÀ. TÀllÀ hetkellÀ olen noiden kohteiden jonossa 2. ja 21. varasijalla. En tietenkÀÀn tiedÀ sitÀ etukÀteen, mut tilastojen mukaan molempiin on mun pisteillÀ aina pÀÀssyt, eli kyl sijat voi siitÀ pÀÀtellen liikkua vielÀ paljonkin.

Vierailija
611/4398 |
28.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

SAMK on tÀnÀÀn julkaissut ainakin jotain tuloksia. Itselle napsahti paikka YAMK:iin, mutta odottelen vielÀ ylempien hakukohteiden tuloksia. Hurraa!

Vierailija
612/4398 |
28.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MielipiteitĂ€ ja fiiliksiĂ€ AMK:n SOTELI-kokeesta? (Huom. ÄlĂ€ paljasta tehtĂ€vien ratkaisuperiaatteita, samantyyppiset tehtĂ€vĂ€t toistuu eri koekerroilla vaikka arvot/nimet vaihtuvatkin.)

Vierailija
613/4398 |
28.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Hei selittĂ€kÀÀs hölmölle tĂ€mĂ€. Vipusessa lukee mun hakukohteen kohdalla, ettĂ€ sisÀÀn otetaan yhteensĂ€ 28. Nyt on kuitenkin todistuksella valittu jo 42, joista paikan on ottanut vastaan 30. Onhan nyt siis niin, ettĂ€ ne luvatut 11 otetaan vielĂ€ pÀÀsykokeella? Voiko pÀÀsykokeella pÀÀstĂ€ myös enemmĂ€n kuin 11 sisÀÀn? MikĂ€ tĂ€mĂ€ homma oikein on?? 

Vierailija
614/4398 |
28.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikkoja voi ottaa vastaan heinÀkuuhun asti, ihan mahdotonta odotuttaa sinne asti. Ne parhaimmat ovat saaneet koulupaikkansa. Mene nyt vaan sinne kokeeseen kuten muutkin.

SehĂ€n on vain hieno juttu, jos lopulta pÀÀsetkin kouluun varasijalta. 

Vierailija
615/4398 |
28.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei selittĂ€kÀÀs hölmölle tĂ€mĂ€. Vipusessa lukee mun hakukohteen kohdalla, ettĂ€ sisÀÀn otetaan yhteensĂ€ 28. Nyt on kuitenkin todistuksella valittu jo 42, joista paikan on ottanut vastaan 30. Onhan nyt siis niin, ettĂ€ ne luvatut 11 otetaan vielĂ€ pÀÀsykokeella? Voiko pÀÀsykokeella pÀÀstĂ€ myös enemmĂ€n kuin 11 sisÀÀn? MikĂ€ tĂ€mĂ€ homma oikein on?? 

Katsot todennÀköisesti kevÀÀn 2024 kohdalta. Vaihda syksy 2024.

Vierailija
616/4398 |
28.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsot todennÀköisesti kevÀÀn 2024 kohdalta. Vaihda syksy 2024.

Jes kiitti!! NĂ€inhĂ€n olin siis tehnyt đŸ€ŠđŸ˜‚ 

Vierailija
617/4398 |
28.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

NÀkyykö Vipusessa siis jo jotain tÀmÀn kevÀÀn 2. yhteishaun kohdalla? ItsellÀni ei nÀy vielÀ mitÀÀn? KevÀÀllÀ 2024 alkanut koulutus toki nÀkyy, mutta syksyllÀ alkavan kohdalla ei minulla ole kuin alasvetovalikko, joka ei kuitenkaan johda minnekÀÀn. Onko mitÀÀn tietoa milloin Vipunen alkaa pÀivittyÀ?

Vierailija
618/4398 |
28.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NÀkyykö Vipusessa siis jo jotain tÀmÀn kevÀÀn 2. yhteishaun kohdalla? ItsellÀni ei nÀy vielÀ mitÀÀn? KevÀÀllÀ 2024 alkanut koulutus toki nÀkyy, mutta syksyllÀ alkavan kohdalla ei minulla ole kuin alasvetovalikko, joka ei kuitenkaan johda minnekÀÀn. Onko mitÀÀn tietoa milloin Vipunen alkaa pÀivittyÀ?

Pistevalinnat eivÀt nÀy, mutta hakijavalinnat löytyvÀt.

Vierailija
619/4398 |
28.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MielipiteitĂ€ ja fiiliksiĂ€ AMK:n SOTELI-kokeesta? (Huom. ÄlĂ€ paljasta tehtĂ€vien ratkaisuperiaatteita, samantyyppiset tehtĂ€vĂ€t toistuu eri koekerroilla vaikka arvot/nimet vaihtuvatkin.)

EnsimmĂ€istĂ€ kertaa olin valintakokeessa ja oli kyllĂ€ pitkĂ€ ja vaikea koe. Tuli kiire, ettĂ€ sai kaikkiin tehtĂ€viin jonkun vastauksen. Suurimman osan varmaan veikkasin, koska ei ollut aikaa rauhassa miettiĂ€ ratkaisua. 

MielestĂ€ni typerĂ€ systeemi tuollainen koe, johon voi tulla ihan mitĂ€ vaan. Mieluummin lukisin ennakkomateriaalin ja sen perusteella joku alaan liittyvĂ€ koe ja haastattelu yms. 

Vierailija
620/4398 |
28.05.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EnsimmĂ€istĂ€ kertaa olin valintakokeessa ja oli kyllĂ€ pitkĂ€ ja vaikea koe. Tuli kiire, ettĂ€ sai kaikkiin tehtĂ€viin jonkun vastauksen. Suurimman osan varmaan veikkasin, koska ei ollut aikaa rauhassa miettiĂ€ ratkaisua. 

MielestĂ€ni typerĂ€ systeemi tuollainen koe, johon voi tulla ihan mitĂ€ vaan. Mieluummin lukisin ennakkomateriaalin ja sen perusteella joku alaan liittyvĂ€ koe ja haastattelu yms. 

Aikapaine on kokeissa myös yksi hallittava asia. Kuinka nopeasti omaksut tiedot ja löydÀt sieltÀ oleellisen, kun ei ole aikaa haaveiluun. Amk-kokeissa kai yleisesti halutaan testata valmiuksia opiskeluun, tietyn alan artikkelin lukeminen etukÀteen ei kerro pÀrjÀÀmisestÀ, jos englanti on ihan nolla. Lohdutuksena voi sanoa, ettÀ se aika on kaikille sama ja yhtÀ lailla muilla saattaa jÀÀdÀ tehtÀviÀ kesken. TÀnÀ vuonna sentÀÀn voi arvata vastaukset kiireessÀ, kun ei enÀÀ tule miinuspisteitÀ vÀÀristÀ vastauksista.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: kahdeksan neljÀ kaksi