đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VielÀ on muutama tunti aikaa jÀttÀÀ tai muokata hakemus! Minne haet, ja oliko valinta vaikea?
Haen mm. sosionomiksi useaan paikkaan. Ihmettelen miten suositusta koulutuksesta on kyse. Aloituspaikkoja on tuhottomasti ja sisÀÀnpÀÀsy silti vaikeaa.
Ei kannata. Useimmat sosionomiksi valmistuneet hakevat jatkokoulutuksiin. Sosionomina työllistyy lÀhinnÀ kohteisiin jossa voimakkaasti kohonnut vÀkivallan uhka. Kirjaimellisesti työpaikassa asiakkaat moniongelmaisia jotka potkivat, lyövÀt, purevat, raapivat, sylkevÀt naamalle ja kuristavat. Kahdessa työvuorossa olen ollut lÀhellÀ kuolla asiakkaan hyökkÀykseen. Osassa työpaikoissa lisÀksi neuloja ja puukkoja varottavana. Loput kivat sosionomeille soveltuvat työpaikat kiven alla, niihin hakee 100-200 saman koulutuksen
Kolmasosa sosionomien töistÀ sisÀltÀÀ vaipanvaihtoa
On kyllÀ ihan jÀrkyttÀvÀn korkeat pisterajat kauppiksiin :D
Vierailija kirjoitti:
No ne laskee aika ÀkkiÀ siitÀ. Oikikset oli alkuun paljon korkeampia mitÀ viime vuonna ja nyt parissa pÀivÀssÀ jo laskenut about samalle tasolle mitÀ olivat vuosi sitten.
Onnittelut kaikille TAMKiin pÀÀsseille! ItellÀ alkaa myös fyssarin opinnot syksyllÀ :D
Onkohan mitÀÀn mahdollisuuksia pÀÀstÀ varasijalta 11. sote alalle?
Vierailija kirjoitti:
Ei noi nyt niin korkeat ole. VÀhÀ korkeammat kun viime vuonna tÀhÀn aikaan, kyllÀ noi tosta jonkun verran laskee. Hakijoita suhteessa aloituispaikkoihin oli enemmÀn kuin ikinÀ ennen, joten oli myös odotettavissa ettÀ voi olla vÀhÀn korkeammat.
Vierailija kirjoitti:
NÀkyykö jossain muualla jo kuin Opintopolussa?
Sama tÀÀllÀ! SyksyllÀ nÀhdÀÀn! Jippiiiiiiii!
Siis Tampereella aloitan opinnot röntgenhoitajana
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh, tÀÀ mamma lÀhtee syksyllÀ opiskelemaan!
Hain kevÀÀn toisessa yhteishaussa opiskelemaan tradenomiksi verkkototeutuksella Metropoliaan. TÀnÀÀn sain tiedon, ettÀ mut on hyvÀksytty todistusvalinnan perusteella. Olin jo ehtinyt jÀnnittÀÀ ensi viikolla olevia pÀÀsykokeita ja stressannut mistÀ talon rahat uuteen lÀppÀriin, ettÀ pystyisin pÀÀsykokeeseen edes osallistumaan. Sekin huolestutti miten saan sumplittua pÀivÀn aikataulut, kun aamulla olisi pÀÀsykoe ja iltapÀivÀllÀ pitÀisi viedÀ lapsi hammaslÀÀkÀriin. Olin jotenkin siinÀ uskossa, ettÀ todistusten perusteella voivat valituksi tulla vain nuoremmat hakijat, en ollut ollenkaan noihin juttuihin etukÀteen perehtynyt.
Hain mun ikivanhalla ylioppilastodistuksella vuodelta 1998. Mulla oli Àidinkieli M, ruotsi (2. kotimainen kieli) L, englanti (A-kieli) E, reaali ja lyhyt matikka C, lyhyt saksa M. Tuota vanhaa reaalia ei enÀÀ nykyÀÀn oteta huomioon, mutta noilla arvosanoilla
Onnea! Taidat olla ensikertalainen mitÀ korkeakoulupaikan vastaanottamiseen tulee? Ensikertalaisille nuo pisterajat on niin paljon matalammat, ettÀ hyvin voi tosiaan pÀÀstÀ kohtalaisillakin arvosanoilla. Sulla myös noin monta ainetta kirjoitettuna niin se reaalin poisjÀÀminen laskuista ei haittaa. Nyt sitten vaan sÀÀstÀmÀÀn siihen lÀppÀriin ja sumplimaan aikaa opinnoille, tsemppiÀ!
TÀÀlÀ puhutaan paljon ettÀ pisterajat laskee, mitÀ se kÀytÀnnössÀ tarkoittaa? Voiko varasija jono liikkua silloinkin? Oon ensikertalainen ja 3 pistettÀ jÀin alimmasta hyvÀksytystÀ , ettÀ olis pÀÀssy suoraan amis lapuilla sisÀÀn
Vierailija kirjoitti:
TÀÀlÀ puhutaan paljon ettÀ pisterajat laskee, mitÀ se kÀytÀnnössÀ tarkoittaa? Voiko varasija jono liikkua silloinkin? Oon ensikertalainen ja 3 pistettÀ jÀin alimmasta hyvÀksytystÀ , ettÀ olis pÀÀssy suoraan amis lapuilla sisÀÀn
Juurikin silloin varasijajono liikkuu, kun pisterajat laskee. Pisterajat laskee kun hakija, jolle on jo tarjottu paikkaa x oppilaitoksesta jÀttÀÀkin paikan ottamatta vastaan tai saa paikan ylemmÀstÀ toiveestaan. Monennella varasijalla olet?
Paljonkohan TAMK sosionomien varasijat tulee liikkumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin silloin varasijajono liikkuu, kun pisterajat laskee. Pisterajat laskee kun hakija, jolle on jo tarjottu paikkaa x oppilaitoksesta jÀttÀÀkin paikan ottamatta vastaan tai saa paikan ylemmÀstÀ toiveestaan. Monennella varasijalla olet?
Kiitos tiedosta. Oon varasijalla 3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tiedosta. Oon varasijalla 3
En tiedÀ yhtÀÀn minkÀ verran amk varasijat liikkuu yleensÀ, mutta eiköhÀn 3. varasijalta ole aika hyvÀt mahdollisuudet pÀÀstÀ :)
En ole ensikertalainen joten mahdollisuudet pÀÀstÀ Helsingin yliopistoon juuri mihinkÀÀn todistuksella ovat heikot vaikka minulla on pitkÀstÀ kielestÀ L ja muut E:tÀ. En kirjoittanut kuitenkaan pitkÀÀ matikkaa, vaikka sen luin, joten pisteet jÀÀvÀt huonoksi
Hei! Onko kukaan varasijalla Ouluun yliopistoon / historiaan? :)
Onnea pÀÀsseille, ja liikkuvuutta varasijoille!
Onko mistĂ€ oppilaitoksista tullut jo fyssaritietoja? đ
MÀ en ainakaan pudÀ enÀÀ toivoa yllÀ. Miksi nuo varasijat ei ole liikkuneet yhtÀÀn? Olen varasijoilla 20 ja 22 amk:hon insinööri opintoihin. Luulis edes vÀhÀn liikkuvan. Varmaan kaikki jotka saivat niin ottivatkin paikat vastaan ja se oli siinÀ. Huonoa tuuria.
ei muuta kuin ukrainaan sotimaan hehđ plan B
Noni TAMK tuli vihdoin.. varasija 50.. RIP :D