đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
Vierailija kirjoitti:
Niin, siellÀ opintopolussa on linkki yliopiston Olviin, jossa lÀsnÀoloilmoitus tehdÀÀn. Itse opintopolussa ei siis tehdÀ :) Ei haittaa jos on mennyt ohi.
Ihan samalla tavalla se ohjaa sinut pois amk:hon ilmoittautuessakin. Ei ole mikÀÀn mennyt ohi, et vaan itse tiedÀ mistÀ puhut :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varasijalla 4. sairaanhoito monimuotoon
3 ottanut vastaan, mutta ei ilmoittautunut lukuvuodelle.
1 ottanut ehdollisesti vastaan
2 ei ottanut paikkaa vastaan eilen, joten paikat siirtyvÀt nyt kahdelle seuraavalle jonottajalle.
MitÀ veikkaatte, nappaako mulla?
PÀÀsin opiskelemaan!!! Toivottavasti te muutkin pÀÀsette :)Oletko siis hĂ€n joka oli varasijalla 4. sairaanhoito monimutooon ? Mutta olit tai et, niin joka tapauksessa sydĂ€melliset onnittelut đč. Jos et ollut hĂ€n, niin avaatko mihin pÀÀsit. Ei tosiaan kannattaa tuhlata opintotukikuukausia ja ottaa sellaista paikkaa vastaan jota ei koe omakseen. Koska sait tiedon pÀÀsystĂ€?
Olen! Alun perin varasijalla 21 sairaanhoitaja monimuotoon Lappeenrantaan. TĂ€
Ihanaa kun haaveet toteutuu, ja tulet varmasti menestymÀÀn opinnoissa, onnea đč
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siellÀ opintopolussa on linkki yliopiston Olviin, jossa lÀsnÀoloilmoitus tehdÀÀn. Itse opintopolussa ei siis tehdÀ :) Ei haittaa jos on mennyt ohi.
Ihan samalla tavalla se ohjaa sinut pois amk:hon ilmoittautuessakin. Ei ole mikÀÀn mennyt ohi, et vaan itse tiedÀ mistÀ puhut :)
Ja se on muuten Oili eikÀ Olvi. Ja ihan samaa kÀytetÀÀn amk:ssakin. Samaan palveluun ohjautuu opintopolusta ihan sama missÀ aloittaa opiskelut :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin ohi menneellÀ heitÀ, jotka luulevat menettÀvÀnsÀ opiskelupaikan, jos eivÀt ole mÀÀrÀaikaan mennessÀ ilmoittautuneet lÀsnÀolevaksi. SiitÀ oli kyse!
Ja edelleen opintopolussa ei tehdÀ lÀsnÀoloilmoitusta, on sitten kyse yliopistosta tai amk:sta :)
Vierailija kirjoitti:
Olviin :DD fuksivappu alkaa Olvilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olviin :DD fuksivappu alkaa Olvilla
PitÀÀ ensin ilmoittautua Oilissa ennen Olvia. Nyt on mennyt innokkaan opiskelijan marssijÀrjestys hieman sekaisin.
Alotin röntgenhoitajan varasijalta 29. parhaimmillaan tippu varasijalle 7. ja nyt pÀÀsinkin sisÀÀn. Onnee kaikille varasijoilla oleville!
Sairaanhoitaja aluksi 69. Nyt 30. Vipusen mukaan 20 paikkaa puuttuu, saa nÀhÀ mikÀ virasija on lopputulos
Vierailija kirjoitti:
Alotin röntgenhoitajan varasijalta 29. parhaimmillaan tippu varasijalle 7. ja nyt pÀÀsinkin sisÀÀn. Onnee kaikille varasijoilla oleville!
Onnittelut đ„đ
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja aluksi 69. Nyt 30. Vipusen mukaan 20 paikkaa puuttuu, saa nÀhÀ mikÀ virasija on lopputulos
Toivotaan parasta ja kiva jakaa kokemuksia ja jĂ€nnittÀÀ yhdessĂ€ đ
Onko mitÀÀn mahdollisuuksia pÀÀstĂ€ opiskelemaan vielĂ€ Turun yliopistoon biotekniikkaa, kun paikkoja on ilmoitettu 40 ja paikan on ottanut tĂ€ssĂ€ vaiheessa vastaan 42 ? En tiedĂ€ onko paikat otettu sitovasti vastaan đ€.
Vierailija kirjoitti:
Onko mitÀÀn mahdollisuuksia pÀÀstĂ€ opiskelemaan vielĂ€ Turun yliopistoon biotekniikkaa, kun paikkoja on ilmoitettu 40 ja paikan on ottanut tĂ€ssĂ€ vaiheessa vastaan 42 ? En tiedĂ€ onko paikat otettu sitovasti vastaan đ€.
21 on sitoutuneet paikkaan rouva Vipusen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ihana, pelastit pĂ€ivĂ€ni, kiitosđ. Toivoa siis on edelleen đ€
Vierailija kirjoitti:
Minulla kÀvi nyt niin surkea asia, ettÀ solmin vuokrasopimuksen Joensuussa yksiöön. Nyt kuitenkin sain ilmoituksen, ettÀ minut on hyvÀksytty opiskelemaan Tampereelle ykkösvalintaani. Ehdin jo muuttaa ja minulla ei ole varaa uuteen muuttoon Tampereelle. MitÀ kautta voin hakea rahallista tukea muuttoon ja uuteen asuntoon? YmmÀrtÀÀkseni vuokrasopimusta ei voi purkaa ellei maksa kolmen kk vuokraa, eikÀ minulla ole siihenkÀÀn varaa...
MÀÀrÀaikaisenkin vuokrasopimuksen saa purkaa erityisellÀ syyllÀ, joka on työ- tai opiskelupaikka toisella paikkakunnalla. Se on erikseen mainittu laissa. Lue huoneenvuokralakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tai mistÀ kohtaa tÀmÀn voi tarkistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ihana, pelastit pĂ€ivĂ€ni, kiitosđ. Toivoa siis on edelleen đ€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vipunen "hakeneet", kenttÀluettelo, lÀsnÀolevaksi ilmoittautuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vipunen "hakeneet", kenttÀluettelo, lÀsnÀolevaksi ilmoittautuminen.
Mie oon ymmÀrtÀny, ettÀ ei tuolla "lÀsnÀolevaksi ilmoittautuneet" -tiedolla tee oikeen mitÀÀn, sillÀ todennÀkösesti tuolla on enemmÀnki niitÀ, jotka on ottaneet paikan sitovasti vastaan, mutta eivÀt vaan ole ilmottautuneet lÀsnÀoleviksi vielÀ, koska sen kanssa ei ole kiire
Jos katsot Vipusesta, niin onko sinun hakemassa paikassa paikkoja ottamatta?