Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
3361/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

https://www.aamulehti.fi/opiskelu/art-2000010556974.html

6.8 asti saattaa vielĂ€ varasijalta pÀÀstĂ€ opiskelemaan Itse oon 2.varasijalla sosionomiksi, en ole ensikertalainen 😄 EhkĂ€ varalta haen kuitenkin polkuopintoihin 😅

Vierailija
3362/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Edelliseen kommenttiin lisÀyksenÀ, tsemppiÀ kaikille vielÀ <3

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3363/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko kukaan muu tulossa LAB:Iin?

Vierailija
3364/4398 |
12.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Tuliko sitÀ isompaa liikettÀ ollenkaan mitÀ AL:n haastattelussakin oletetaan? Kolme vuotta sitten pÀÀsin itse opiskelemaan, kavereiden puolesta jÀnnittÀnyt tÀÀllÀ pari viime vuotta ja nyt pikkuveljen tilannetta.

Joko aika vienyt muistot, mutta kun tuntuu aiemmin olleen paljon enemmĂ€n vipinÀÀ jonoissa jo aikaisemmissakin vaiheissa, saati tuon paikka viimeistÀÀn otettava pĂ€ivĂ€n jĂ€lkeen. 

Vierailija
3365/4398 |
13.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

KellÀÀn liikettÀ opintopolussa tÀnÀÀn lauantaina? Mulla oli viime lauantaina pÀivittynyt varasijat ja mietin pÀivittyikö opintopolku nytkin, sijat ei vain liikkuneet.

Vierailija
3366/4398 |
13.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

PÀivittyvÀtkö sekÀ Opintopolku ettÀ Vipunen la ja su?

Vierailija
3367/4398 |
13.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KellÀÀn liikettÀ opintopolussa tÀnÀÀn lauantaina? Mulla oli viime lauantaina pÀivittynyt varasijat ja mietin pÀivittyikö opintopolku nytkin, sijat ei vain liikkuneet.

Mulla oli pÀivittynyt varasijalta 3. varasijalle 2. halluntotieteisiin aamusta. JÀnnitÀn onko mahiksia.

Vierailija
3368/4398 |
13.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko kellÀÀn logot liikkunut? 

Vierailija
3369/4398 |
13.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli pÀivittynyt varasijalta 3. varasijalle 2. halluntotieteisiin aamusta. JÀnnitÀn onko mahiksia.

Riipuu jonostasi, kiintiöstÀsi ja/tai kiintiöttömyydestÀsi, ja minkÀlaisiin paikkoihin on sitouduttu, jos mihinkÀÀn. YksistÀÀn tuo varasija ei kerro mitÀÀn mahdollisuuksistasi.

Vierailija
3370/4398 |
13.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TÀÀllÀ ei mitÀÀn liikettÀ tÀnÀÀn. VÀhÀn tÀssÀ jo mietin, ettÀ oisko se sitten avoimen kursseille ilmottauduttava ja kokeiltava sitÀ kautta.

Vierailija
3371/4398 |
13.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Avointa kans mietin, mutta pitÀÀ nyt odottaa loppuun asti. Avointen aikataulut toki vÀhÀn hankalia taas omaan elÀmÀntilanteeseen.

Vierailija
3372/4398 |
13.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko sitÀ isompaa liikettÀ ollenkaan mitÀ AL:n haastattelussakin oletetaan? Kolme vuotta sitten pÀÀsin itse opiskelemaan, kavereiden puolesta jÀnnittÀnyt tÀÀllÀ pari viime vuotta ja nyt pikkuveljen tilannetta.

Joko aika vienyt muistot, mutta kun tuntuu aiemmin olleen paljon enemmĂ€n vipinÀÀ jonoissa jo aikaisemmissakin vaiheissa, saati tuon paikka viimeistÀÀn otettava pĂ€ivĂ€n jĂ€lkeen. 

TietyissÀ luonnontieteissÀ on edelleen suurinpiirein sama mÀÀrÀ sitoutumattomia paikkoja, kuin ennen torstaita, mutta varasijat eivÀt ole juuri liikkuneet, vaikka tuolta olisi pitÀnyt vapautua paikkoja tÀhÀn mennessÀ. Onkohan ollut hitautta antaa niitÀ vapautuneita paikkoja eteenpÀin? Luulisi, ettÀ sen pitÀisi tapahtua automaattisesti, mutta silti nÀyttÀÀ siltÀ, ettÀ ehkÀ ei ja pÀivityksissÀ on joku semimanuaalisiirto systeemistÀ toiseen? Voiko olla nÀin. En silti usko. Onko jollain parempaa tietoa.

Vierailija
3373/4398 |
13.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riipuu jonostasi, kiintiöstÀsi ja/tai kiintiöttömyydestÀsi, ja minkÀlaisiin paikkoihin on sitouduttu, jos mihinkÀÀn. YksistÀÀn tuo varasija ei kerro mitÀÀn mahdollisuuksistasi.

Koevalintajono kaikille, 45 ei-enskaa valitaan josta 39/39 ottanut paikan vastaan ja itse oon myös ei-ensikertalainen. Noita lÀsnÀoloilmottautumisia ym en oo seuraillut.

Vierailija
3374/4398 |
13.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koevalintajono kaikille, 45 ei-enskaa valitaan josta 39/39 ottanut paikan vastaan ja itse oon myös ei-ensikertalainen. Noita lÀsnÀoloilmottautumisia ym en oo seuraillut.

Katso Vipusesta koevalintajonon tilanne. Montako noista ns. vastaanottaneista on siellÀ valittuna; onko siellÀ vielÀ paikkoja. Sitten vielÀ pitÀisi katsoa se ns. lÀsnÀoloilmoittautumiset sieltÀ filttereistÀ oikealta, niin nÀkisi, ettÀ onko siellÀ vielÀ sitoutumattomia paikkoja jÀljellÀ. SinÀnsÀ ihan lupaava varasijatilanne muuten, jollei jonon paikat ole jo menneet tai jos siellÀ jonossa on enÀÀ enskapaikkoja jÀljellÀ, sekin pitÀÀ katsoa.

Vierailija
3375/4398 |
13.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TietyissÀ luonnontieteissÀ on edelleen suurinpiirein sama mÀÀrÀ sitoutumattomia paikkoja, kuin ennen torstaita, mutta varasijat eivÀt ole juuri liikkuneet, vaikka tuolta olisi pitÀnyt vapautua paikkoja tÀhÀn mennessÀ. Onkohan ollut hitautta antaa niitÀ vapautuneita paikkoja eteenpÀin? Luulisi, ettÀ sen pitÀisi tapahtua automaattisesti, mutta silti nÀyttÀÀ siltÀ, ettÀ ehkÀ ei ja pÀivityksissÀ on joku semimanuaalisiirto systeemistÀ toiseen? Voiko olla nÀi

SillÀ alalla mihin hain sama homma. edelleen vipusen mukaan paikkoja sama mÀÀrÀ vapaana. Tilanne ollut sama koetuloksien tulon jÀlkeen tapahtuneesta liikahduksesta lÀhtien. Eli edes tuolloin 11. pÀivÀ ei tapahtunut liikehdintÀÀ. Olen tosiaan koevalintajonossa 1. paikalla. Tokarijono on liikkunut jonkin verran. HÀmmentÀvÀÀ.

Vierailija
3376/4398 |
13.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso Vipusesta koevalintajo

Siis se, ettÀ jos on jÀljellÀ jonossasi vielÀ ei-enskapaikkoja jÀjellÀ.

Vierailija
3377/4398 |
13.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellÀÀn logot liikkunut? 

Mulla ei ole tÀnÀÀn liikkunut, mut muuten joka pÀivÀ vÀhÀsen ainakin osa kohteista.

Vierailija
3378/4398 |
13.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei voi tietÀÀ, ettÀ montako ei-enskaa valitaan, koska heillÀ ei ole kiintiötÀ. Sen tietÀÀ, ettÀ enskoja on 80%, mutta voi olla enemmÀnkin. Vasta enskakiintiön tÀytyttyÀ kaikki ovat kyseisessÀ jonossa samalla viivalla, joten sitÀ ennen heillÀ etulyöntimatka.

Vierailija
3379/4398 |
13.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko kukaan kuullut huhuja Haaga-Helian uusista, nyt koventuvista lÀsnÀolovaatimuksista tms.? EttÀ mitÀ tÀmÀ kÀytÀnnössÀ tulee tarkoittamaan? Itse ehkÀ menossa sinne monimuotona opiskelemaan, ja töitÀ pitÀis tehdÀ lÀhes tÀysaikaisesti samalla. Ala tietojenkÀsittelytiede.

Vierailija
3380/4398 |
13.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan, ettÀ pÀÀset, vaikka hallintotieteet on ykköstoiveena monille, josta harvemmin luovutaan. Mutta toivoa toki on.

Ketju on lukittu.