Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

👩🏼🎓 KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jännitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

Tässä ketjussa seurataan yhdessä hakuprosessin etenemistä pääsykokeineen ja jännitetään valintojen etenemistä.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen määriä sekä pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetään koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Vipusessa voi tietokoneella käytettäessä tehdä kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekä oikean laidan kenttävalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vähintään 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötä, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössä". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistä 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekä ensikertalaiset että ei-ensikertalaiset.

Edellisestä johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensä korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. Näet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttävalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetään AMK:n pääsykokeet.

AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.

Ei-ensikertalaisten sisäänpääsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmät kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmän paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…

Toivottavasti näistä on apua ensikertaa yhteishakua jännittäville, vaikka paljon varmasti jäi kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
3361/4398 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.aamulehti.fi/opiskelu/art-2000010556974.html

6.8 asti saattaa vielä varasijalta päästä opiskelemaan Itse oon 2.varasijalla sosionomiksi, en ole ensikertalainen 😄 Ehkä varalta haen kuitenkin polkuopintoihin 😅

Vierailija
3362/4398 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen kommenttiin lisäyksenä, tsemppiä kaikille vielä <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3363/4398 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan muu tulossa LAB:Iin?

Vierailija
3364/4398 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko sitä isompaa liikettä ollenkaan mitä AL:n haastattelussakin oletetaan? Kolme vuotta sitten pääsin itse opiskelemaan, kavereiden puolesta jännittänyt täällä pari viime vuotta ja nyt pikkuveljen tilannetta.

Joko aika vienyt muistot, mutta kun tuntuu aiemmin olleen paljon enemmän vipinää jonoissa jo aikaisemmissakin vaiheissa, saati tuon paikka viimeistään otettava päivän jälkeen. 

Vierailija
3365/4398 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään liikettä opintopolussa tänään lauantaina? Mulla oli viime lauantaina päivittynyt varasijat ja mietin päivittyikö opintopolku nytkin, sijat ei vain liikkuneet.

Vierailija
3366/4398 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittyvätkö sekä Opintopolku että Vipunen la ja su?

Vierailija
3367/4398 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellään liikettä opintopolussa tänään lauantaina? Mulla oli viime lauantaina päivittynyt varasijat ja mietin päivittyikö opintopolku nytkin, sijat ei vain liikkuneet.

Mulla oli päivittynyt varasijalta 3. varasijalle 2. halluntotieteisiin aamusta. Jännitän onko mahiksia.

Vierailija
3368/4398 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään logot liikkunut? 

Vierailija
3369/4398 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli päivittynyt varasijalta 3. varasijalle 2. halluntotieteisiin aamusta. Jännitän onko mahiksia.

Riipuu jonostasi, kiintiöstäsi ja/tai kiintiöttömyydestäsi, ja minkälaisiin paikkoihin on sitouduttu, jos mihinkään. Yksistään tuo varasija ei kerro mitään mahdollisuuksistasi.

Vierailija
3370/4398 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei mitään liikettä tänään. Vähän tässä jo mietin, että oisko se sitten avoimen kursseille ilmottauduttava ja kokeiltava sitä kautta.

Vierailija
3371/4398 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avointa kans mietin, mutta pitää nyt odottaa loppuun asti. Avointen aikataulut toki vähän hankalia taas omaan elämäntilanteeseen.

Vierailija
3372/4398 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko sitä isompaa liikettä ollenkaan mitä AL:n haastattelussakin oletetaan? Kolme vuotta sitten pääsin itse opiskelemaan, kavereiden puolesta jännittänyt täällä pari viime vuotta ja nyt pikkuveljen tilannetta.

Joko aika vienyt muistot, mutta kun tuntuu aiemmin olleen paljon enemmän vipinää jonoissa jo aikaisemmissakin vaiheissa, saati tuon paikka viimeistään otettava päivän jälkeen. 

Tietyissä luonnontieteissä on edelleen suurinpiirein sama määrä sitoutumattomia paikkoja, kuin ennen torstaita, mutta varasijat eivät ole juuri liikkuneet, vaikka tuolta olisi pitänyt vapautua paikkoja tähän mennessä. Onkohan ollut hitautta antaa niitä vapautuneita paikkoja eteenpäin? Luulisi, että sen pitäisi tapahtua automaattisesti, mutta silti näyttää siltä, että ehkä ei ja päivityksissä on joku semimanuaalisiirto systeemistä toiseen? Voiko olla näin. En silti usko. Onko jollain parempaa tietoa.

Vierailija
3373/4398 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riipuu jonostasi, kiintiöstäsi ja/tai kiintiöttömyydestäsi, ja minkälaisiin paikkoihin on sitouduttu, jos mihinkään. Yksistään tuo varasija ei kerro mitään mahdollisuuksistasi.

Koevalintajono kaikille, 45 ei-enskaa valitaan josta 39/39 ottanut paikan vastaan ja itse oon myös ei-ensikertalainen. Noita läsnäoloilmottautumisia ym en oo seuraillut.

Vierailija
3374/4398 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koevalintajono kaikille, 45 ei-enskaa valitaan josta 39/39 ottanut paikan vastaan ja itse oon myös ei-ensikertalainen. Noita läsnäoloilmottautumisia ym en oo seuraillut.

Katso Vipusesta koevalintajonon tilanne. Montako noista ns. vastaanottaneista on siellä valittuna; onko siellä vielä paikkoja. Sitten vielä pitäisi katsoa se ns. läsnäoloilmoittautumiset sieltä filttereistä oikealta, niin näkisi, että onko siellä vielä sitoutumattomia paikkoja jäljellä. Sinänsä ihan lupaava varasijatilanne muuten, jollei jonon paikat ole jo menneet tai jos siellä jonossa on enää enskapaikkoja jäljellä, sekin pitää katsoa.

Vierailija
3375/4398 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietyissä luonnontieteissä on edelleen suurinpiirein sama määrä sitoutumattomia paikkoja, kuin ennen torstaita, mutta varasijat eivät ole juuri liikkuneet, vaikka tuolta olisi pitänyt vapautua paikkoja tähän mennessä. Onkohan ollut hitautta antaa niitä vapautuneita paikkoja eteenpäin? Luulisi, että sen pitäisi tapahtua automaattisesti, mutta silti näyttää siltä, että ehkä ei ja päivityksissä on joku semimanuaalisiirto systeemistä toiseen? Voiko olla näi

Sillä alalla mihin hain sama homma. edelleen vipusen mukaan paikkoja sama määrä vapaana. Tilanne ollut sama koetuloksien tulon jälkeen tapahtuneesta liikahduksesta lähtien. Eli edes tuolloin 11. päivä ei tapahtunut liikehdintää. Olen tosiaan koevalintajonossa 1. paikalla. Tokarijono on liikkunut jonkin verran. Hämmentävää.

Vierailija
3376/4398 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso Vipusesta koevalintajo

Siis se, että jos on jäljellä jonossasi vielä ei-enskapaikkoja jäjellä.

Vierailija
3377/4398 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään logot liikkunut? 

Mulla ei ole tänään liikkunut, mut muuten joka päivä vähäsen ainakin osa kohteista.

Vierailija
3378/4398 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei voi tietää, että montako ei-enskaa valitaan, koska heillä ei ole kiintiötä. Sen tietää, että enskoja on 80%, mutta voi olla enemmänkin. Vasta enskakiintiön täytyttyä kaikki ovat kyseisessä jonossa samalla viivalla, joten sitä ennen heillä etulyöntimatka.

Vierailija
3379/4398 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan kuullut huhuja Haaga-Helian uusista, nyt koventuvista läsnäolovaatimuksista tms.? Että mitä tämä käytännössä tulee tarkoittamaan? Itse ehkä menossa sinne monimuotona opiskelemaan, ja töitä pitäis tehdä lähes täysaikaisesti samalla. Ala tietojenkäsittelytiede.

Vierailija
3380/4398 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan, että pääset, vaikka hallintotieteet on ykköstoiveena monille, josta harvemmin luovutaan. Mutta toivoa toki on.