đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
KirvestÀ ei muutenkaan kuulu heittÀÀ kaivoon. Pilaa juomaveden ja kirveen
Vierailija kirjoitti:
YhÀ kadonneina kaikki hakemukseni. Olivat kyllÀ niin monen sijan pÀÀssÀ ettei harmita vaikka pysyvÀsti olisivat kadonneet... Muilla sama bugi? Selaimena firefox, ei evÀsteitÀ ja muita vakoiluohjelmia
Valitettavasti tarkoittaa ettei sinulla ole enÀÀ mahdollisuutta nousta varasijoilta sisÀÀn. Tulee kyllÀ vielÀ, ettet saanut opiskelupaikkaa. VÀhÀn niinkuin palkkiteoria toistepÀin.
Suurimpaan osaan opiskelupaikoista pÀÀsee joka vuosi 1 tai useampi varasijoilta sisÀÀn, joten nÀkisin mahdollisuuksien olevan hyvÀtkin jos pienillÀ varasijoilla nyt. Joku lÀÀkis sitten erikseen mahdollisuuksien suhteen.
Itse kÀsittÀisin, ettÀ varasijoilta on jo pÀÀssyt.
Ensikertalaisilla varsinkin on vielĂ€ varsin hyvĂ€t mahdollisuudet pÀÀstĂ€ pieniltĂ€ varasijoilta sisÀÀn. Itse tÀÀllĂ€ pidĂ€n peukkuja, ettĂ€ omassa ryhmĂ€ssĂ€ni kakkos- ja nelostoiveena paikan vastaanottaneet ei-enskarit saisivat ylemmistĂ€ toiveistaan paikan, silloin saattaisin juuri tulla valituksi itsekin. đ
ĂĂ€h, varasija 10. Pakko sit vaan koittaa ens vuonna uudelleen. Nyt oli jotenkin poikkeuksellinen vuosi. Pisterajat korkeat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tÀmÀ niin hyvÀ ketju on saanut niin ÀlyttömÀn ikÀviÀ piirteitÀ viime pÀivinÀ? Itse olen paikan jo aikoja sitten saanut ja vastaanottanut, mutta silti jatkanut tÀÀllÀ lukua, ihan elÀÀkseni muiden jÀnnitystÀ/iloa.
Te jotka tÀÀllÀ ilkeilette, niin saisitte mennÀ itseenne. TÀmÀ ketku oli tukemiseen tarkoitettu! Joka tapauksessa kaikille, vielÀkin jÀnnittÀville, stemppiÀ!
TÀmÀ ketju on hakijoille tarkoitettu, ei mummeille tai Àideille, ketÀÀn ei kiinnosta saiko jonkun lapsi paikan vai ei
KetÀÀn ei kiinnosta?? Lol, KAIKKIIN kommentteihin joissa joku on kertonut lapsensa saaneen opiskelupaikan on tullut pariakymmentÀ ylÀpeukkua ja useita onnitteluviestejÀ. Ainoat jotka on siitÀ marisseet on olleet just te nuoret. TÀÀ ketju ja palsta ei oo yksin teidÀn temmellyskenttÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tÀmÀ niin hyvÀ ketju on saanut niin ÀlyttömÀn ikÀviÀ piirteitÀ viime pÀivinÀ? Itse olen paikan jo aikoja sitten saanut ja vastaanottanut, mutta silti jatkanut tÀÀllÀ lukua, ihan elÀÀkseni muiden jÀnnitystÀ/iloa.
Te jotka tÀÀllÀ ilkeilette, niin saisitte mennÀ itseenne. TÀmÀ ketku oli tukemiseen tarkoitettu! Joka tapauksessa kaikille, vielÀkin jÀnnittÀville, stemppiÀ!
TÀmÀ ketju on hakijoille tarkoitettu, ei mummeille tai Àideille, ketÀÀn ei kiinnosta saiko jonkun lapsi paikan vai ei
KetÀÀn ei kiinnosta?? Lol, KAIKKIIN kommentteihin joissa joku on kertonut lapsensa saaneen opiskelupaikan on tullut pariakymmentÀ ylÀpeukkua ja useita onnitteluviestejÀ. Ainoat jotka on siitÀ marisseet on olleet just te nuoret. TÀÀ ketju ja palsta ei oo yksin teidÀn temmellysk
MenkÀÀs jo Àidit muualle. Kysele vaikka lapseltas mitÀ sille kuuluu. SinÀ kiukuttelet ja nuorittelet tÀÀllÀ muita pÀivÀstÀ toiseen, vaikka edelleenkÀÀn et tiedÀ tÀnne kirjoittelevien ikÀÀ. JÀtÀ tÀmÀ ketju jo vihdoin meille kouluun hakeville, iÀstÀ riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KetÀÀn ei kiinnosta?? Lol, KAIKKIIN kommentteihin joissa joku on kertonut lapsensa saaneen opiskelupaikan on tullut pariakymmentÀ ylÀpeukkua ja useita onnitteluviestejÀ. Ainoat jotka on siitÀ marisseet on olleet just te nuoret. TÀÀ ketju ja palsta ei oo yksin teidÀn temmellysk
Te NUORET? Lol! MinÀ 45v:kö olen nuori?
t. varasija 1
Vierailija kirjoitti:
Jess! TÀmÀ tÀtinen nappasi nyt logopedian paikan Oulusta! Olen ollut ekalla sijalla Joensuuhun ja Ouluun ja veikkasin et hyvÀksyminen Joensuuhun tulee ensin. Tulikin Oulu! Nyt jÀnnÀÀn, riittÀÀkö pisteet etelÀn kaupunkeihin, siltÀkin osin tilanne nÀyttÀÀ suht hyvÀltÀ.
Miten se joka oli Ouluun sijalla 12, onko sun varasijat liikkuneet kuin hyvin? Pisteet liikkuu nyt...
Paljon onnea paikasta! : ) Saa nÀhdÀ miten varasijat ja pisteet vielÀ liikkuu, viime vuonna liikkuivat vielÀ suht paljonkin elokuuhun mennessÀ.
Itse olen tosiaan 0.9 pisteen pÀÀssÀ paikasta ja 7 varasija.. lÀhellÀ mutta kuitenkin niin kaukana. : D
Oliko sulla kaukana vielÀ ensisijaiset logot?
Mut kertokaas tyhmÀlle yks juttu. Jos oon varasijalla 1 ja tÀnÀÀn on pitÀny ottaa paikat vastaan nii eikös se meinaa et kaikki paikat on jo tÀytetty. Et miten tosta vois vielÀ paikkoja vapautua?
Vierailija kirjoitti:
KyllÀ mÀ vielÀ oikeasti uskon mahdollisuuksiini pÀÀstÀ sisÀÀn. TÀytyy vain toivoa, ettÀ joku pÀÀsee vielÀ ylempÀÀn hakukohteeseensa tai peruu. Ei menetetÀ toivoa ihan vielÀ eihÀn??
Just noinđ
Tai miten voi pÀÀstÀ vielÀ ylempÀÀn, jos tÀnÀÀn on tÀytyny paikka vastaanottaa.
Vierailija kirjoitti:
ĂĂ€h, varasija 10. Pakko sit vaan koittaa ens vuonna uudelleen. Nyt oli jotenkin poikkeuksellinen vuosi. Pisterajat korkeat.
KyllĂ€ ne vielĂ€ tĂ€stĂ€ laskeeđ
Vierailija kirjoitti:
Mut kertokaas tyhmÀlle yks juttu. Jos oon varasijalla 1 ja tÀnÀÀn on pitÀny ottaa paikat vastaan nii eikös se meinaa et kaikki paikat on jo tÀytetty. Et miten tosta vois vielÀ paikkoja vapautua?
Moni on ottanut ehdollisena paikan vastaan.
Minulla on kolmas vaihtoehto otettu vastaan, mutta odotan vielÀ varasijojen tilannetta, kun olen 1. ja 2. paikkoihin varasijalla. Molempiin 3. varasija. KyseessÀ YAMK (sairaanhoitaja). Opintopolussa lukee edelleen, ettÀ kesken tilanne.
TsemppiÀ kaikille odottamiseen!
Vierailija kirjoitti:
Paljonkin, sillÀ monet paikan ottaneista ovat ottaneet paikan ehdollisena ja jÀÀnyt odottamaan ylempÀÀ hakutoivetta ja moni siinÀ onnistuukin ja sitÀ myöten pisteet laskevat ja monet varasijalla olevat tulevat pÀÀsemÀÀn sisÀÀn. Onnea kaikille.
Meille (lapselle) kÀvi hyvin!
Poika nousi aamulla 4.7. asti olleelta varasijalta 3 varasijalle 1 ja nyt iltapÀivÀllÀ, kun paikat oli pitÀnyt ottaa vastaan, sai hÀn opiskelupaikan. PÀÀsee siis syksyllÀ opiskelemaan ykköskohteeseensa rakennus- ja yhdyskuntatekniikan DI:ksi. Oli ensikertalainen ja pÀÀsi valintakokeella sisÀÀn.
Huhheijaa, mitenkÀhÀn tÀssÀ olisi ja miten tÀtÀ juhlisi! :) Kiitos kaikille asiallisesti keskustelleille ja tÀrkeÀÀ infoa antaneille. Toivottavasti mahdollisimman moni saisi sen paikan, jota niin kovasti toivoo ja odottaa.
Jos 1. tai 2. varasija niin en vielÀ heittÀisi kirvestÀ kaivoon