Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
3221/4398 |
11.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jos 1. tai 2. varasija niin en vielÀ heittÀisi kirvestÀ kaivoon

Vierailija
3222/4398 |
11.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

KirvestÀ ei muutenkaan kuulu heittÀÀ kaivoon. Pilaa juomaveden ja kirveen

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3223/4398 |
11.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YhÀ kadonneina kaikki hakemukseni. Olivat kyllÀ niin monen sijan pÀÀssÀ ettei harmita vaikka pysyvÀsti olisivat kadonneet... Muilla sama bugi? Selaimena firefox, ei evÀsteitÀ ja muita vakoiluohjelmia

Valitettavasti tarkoittaa ettei sinulla ole enÀÀ mahdollisuutta nousta varasijoilta sisÀÀn. Tulee kyllĂ€ vielĂ€, ettet saanut opiskelupaikkaa. VĂ€hĂ€n niinkuin palkkiteoria toistepĂ€in. 

Vierailija
3224/4398 |
11.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Suurimpaan osaan opiskelupaikoista pÀÀsee joka vuosi 1 tai useampi varasijoilta sisÀÀn, joten nÀkisin mahdollisuuksien olevan hyvÀtkin jos pienillÀ varasijoilla nyt. Joku lÀÀkis sitten erikseen mahdollisuuksien suhteen.

Vierailija
3225/4398 |
11.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Itse kÀsittÀisin, ettÀ varasijoilta on jo pÀÀssyt.

Vierailija
3226/4398 |
11.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ensikertalaisilla varsinkin on vielĂ€ varsin hyvĂ€t mahdollisuudet pÀÀstĂ€ pieniltĂ€ varasijoilta sisÀÀn. Itse tÀÀllĂ€ pidĂ€n peukkuja, ettĂ€ omassa ryhmĂ€ssĂ€ni kakkos- ja nelostoiveena paikan vastaanottaneet ei-enskarit saisivat ylemmistĂ€ toiveistaan paikan, silloin saattaisin juuri tulla valituksi itsekin. 😅

Vierailija
3227/4398 |
11.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

ÄÀh, varasija 10. Pakko sit vaan koittaa ens vuonna uudelleen. Nyt oli jotenkin poikkeuksellinen vuosi. Pisterajat korkeat. 

Vierailija
3228/4398 |
11.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tĂ€mĂ€ niin hyvĂ€ ketju on saanut niin Ă€lyttömĂ€n ikĂ€viĂ€ piirteitĂ€ viime pĂ€ivinĂ€? Itse olen paikan jo aikoja sitten saanut ja vastaanottanut, mutta silti jatkanut tÀÀllĂ€ lukua, ihan elÀÀkseni muiden jĂ€nnitystĂ€/iloa. 

Te jotka tÀÀllĂ€ ilkeilette, niin saisitte mennĂ€ itseenne. TĂ€mĂ€ ketku oli tukemiseen tarkoitettu! Joka tapauksessa kaikille, vielĂ€kin jĂ€nnittĂ€ville, stemppiĂ€! 

TÀmÀ ketju on hakijoille tarkoitettu, ei mummeille tai Àideille, ketÀÀn ei kiinnosta saiko jonkun lapsi paikan vai ei

KetÀÀn ei kiinnosta?? Lol, KAIKKIIN kommentteihin joissa joku on kertonut lapsensa saaneen opiskelupaikan on tullut pariakymmentÀ ylÀpeukkua ja useita onnitteluviestejÀ. Ainoat jotka on siitÀ marisseet on olleet just te nuoret. TÀÀ ketju ja palsta ei oo yksin teidÀn temmellyskenttÀ.

Vierailija
3229/4398 |
11.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tĂ€mĂ€ niin hyvĂ€ ketju on saanut niin Ă€lyttömĂ€n ikĂ€viĂ€ piirteitĂ€ viime pĂ€ivinĂ€? Itse olen paikan jo aikoja sitten saanut ja vastaanottanut, mutta silti jatkanut tÀÀllĂ€ lukua, ihan elÀÀkseni muiden jĂ€nnitystĂ€/iloa. 

Te jotka tÀÀllĂ€ ilkeilette, niin saisitte mennĂ€ itseenne. TĂ€mĂ€ ketku oli tukemiseen tarkoitettu! Joka tapauksessa kaikille, vielĂ€kin jĂ€nnittĂ€ville, stemppiĂ€! 

TÀmÀ ketju on hakijoille tarkoitettu, ei mummeille tai Àideille, ketÀÀn ei kiinnosta saiko jonkun lapsi paikan vai ei

KetÀÀn ei kiinnosta?? Lol, KAIKKIIN kommentteihin joissa joku on kertonut lapsensa saaneen opiskelupaikan on tullut pariakymmentÀ ylÀpeukkua ja useita onnitteluviestejÀ. Ainoat jotka on siitÀ marisseet on olleet just te nuoret. TÀÀ ketju ja palsta ei oo yksin teidÀn temmellysk

MenkÀÀs jo Ă€idit muualle. Kysele vaikka lapseltas mitĂ€ sille kuuluu. SinĂ€ kiukuttelet ja nuorittelet tÀÀllĂ€ muita pĂ€ivĂ€stĂ€ toiseen, vaikka edelleenkÀÀn et tiedĂ€ tĂ€nne kirjoittelevien ikÀÀ. JĂ€tĂ€ tĂ€mĂ€ ketju jo vihdoin meille kouluun hakeville, iĂ€stĂ€ riippumatta. 

Vierailija
3230/4398 |
11.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KetÀÀn ei kiinnosta?? Lol, KAIKKIIN kommentteihin joissa joku on kertonut lapsensa saaneen opiskelupaikan on tullut pariakymmentÀ ylÀpeukkua ja useita onnitteluviestejÀ. Ainoat jotka on siitÀ marisseet on olleet just te nuoret. TÀÀ ketju ja palsta ei oo yksin teidÀn temmellysk

Te NUORET? Lol! MinĂ€ 45v:kö olen nuori? 

t. varasija 1

Vierailija
3231/4398 |
11.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jess! TÀmÀ tÀtinen nappasi nyt logopedian paikan Oulusta! Olen ollut ekalla sijalla Joensuuhun ja Ouluun ja veikkasin et hyvÀksyminen Joensuuhun tulee ensin. Tulikin Oulu! Nyt jÀnnÀÀn, riittÀÀkö pisteet etelÀn kaupunkeihin, siltÀkin osin tilanne nÀyttÀÀ suht hyvÀltÀ.

Miten se joka oli Ouluun sijalla 12, onko sun varasijat liikkuneet kuin hyvin? Pisteet liikkuu nyt...

Paljon onnea paikasta! : ) Saa nĂ€hdĂ€ miten varasijat ja pisteet vielĂ€ liikkuu, viime vuonna liikkuivat vielĂ€ suht paljonkin elokuuhun mennessĂ€. 

Itse olen tosiaan 0.9 pisteen pÀÀssÀ paikasta ja 7 varasija.. lÀhellÀ mutta kuitenkin niin kaukana. : D

Vierailija
3232/4398 |
11.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Oliko sulla kaukana vielĂ€ ensisijaiset logot? 

Vierailija
3233/4398 |
11.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mut kertokaas tyhmÀlle yks juttu. Jos oon varasijalla 1 ja tÀnÀÀn on pitÀny ottaa paikat vastaan nii eikös se meinaa et kaikki paikat on jo tÀytetty. Et miten tosta vois vielÀ paikkoja vapautua?

Vierailija
3234/4398 |
11.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KyllÀ mÀ vielÀ oikeasti uskon mahdollisuuksiini pÀÀstÀ sisÀÀn. TÀytyy vain toivoa, ettÀ joku pÀÀsee vielÀ ylempÀÀn hakukohteeseensa tai peruu. Ei menetetÀ toivoa ihan vielÀ eihÀn??

Just noin👍

Vierailija
3235/4398 |
11.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Tai miten voi pÀÀstÀ vielÀ ylempÀÀn, jos tÀnÀÀn on tÀytyny paikka vastaanottaa.

Vierailija
3236/4398 |
11.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄÀh, varasija 10. Pakko sit vaan koittaa ens vuonna uudelleen. Nyt oli jotenkin poikkeuksellinen vuosi. Pisterajat korkeat. 

KyllĂ€ ne vielĂ€ tĂ€stĂ€ laskee👍

Vierailija
3237/4398 |
11.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut kertokaas tyhmÀlle yks juttu. Jos oon varasijalla 1 ja tÀnÀÀn on pitÀny ottaa paikat vastaan nii eikös se meinaa et kaikki paikat on jo tÀytetty. Et miten tosta vois vielÀ paikkoja vapautua?

Moni on ottanut ehdollisena paikan vastaan.

Vierailija
3238/4398 |
11.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Minulla on kolmas vaihtoehto otettu vastaan, mutta odotan vielÀ varasijojen tilannetta, kun olen 1. ja 2. paikkoihin varasijalla. Molempiin 3. varasija. KyseessÀ YAMK (sairaanhoitaja). Opintopolussa lukee edelleen, ettÀ kesken tilanne.

TsemppiÀ kaikille odottamiseen!

Vierailija
3239/4398 |
11.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonkin, sillÀ monet paikan ottaneista ovat ottaneet paikan ehdollisena ja jÀÀnyt odottamaan ylempÀÀ hakutoivetta ja moni siinÀ onnistuukin ja sitÀ myöten pisteet laskevat ja monet varasijalla olevat tulevat pÀÀsemÀÀn sisÀÀn. Onnea kaikille.

Vierailija
3240/4398 |
11.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Meille (lapselle) kÀvi hyvin!

Poika nousi aamulla 4.7. asti olleelta varasijalta 3 varasijalle 1 ja nyt iltapĂ€ivĂ€llĂ€, kun paikat oli pitĂ€nyt ottaa vastaan, sai hĂ€n opiskelupaikan. PÀÀsee siis syksyllĂ€ opiskelemaan ykköskohteeseensa rakennus- ja yhdyskuntatekniikan DI:ksi. Oli ensikertalainen ja pÀÀsi valintakokeella sisÀÀn. 

Huhheijaa, mitenkÀhÀn tÀssÀ olisi ja miten tÀtÀ juhlisi! :) Kiitos kaikille asiallisesti keskustelleille ja tÀrkeÀÀ infoa antaneille. Toivottavasti mahdollisimman moni saisi sen paikan, jota niin kovasti toivoo ja odottaa.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: yhdeksÀn yhdeksÀn kahdeksan