Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
2761/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustakaa te tappelijat ihan oma ketju. JÀttÀkÀÀ nuorille tÀmÀ joka kauan pysyikin asiallisena.

.

Nuorille? MistĂ€ tiedĂ€t minkĂ€ ikĂ€isiĂ€ ihmisiĂ€ tÀÀllĂ€ kirjoittelee? Suurin osa tÀÀllĂ€ aktiivisesti kevÀÀn ja kesĂ€n aikana keskustelleista taitaa olla perheellisiĂ€, alanvaihtajia n 30-40v. 

Katsos kun opiskelemaan voi lĂ€hteĂ€ muutkin kuin 19v lukiosta juuri pÀÀsseet. Olen itse 40, en koe olevani enÀÀ nuori. 

Vierailija
2762/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MitÀ tÀÀ nyt tarkoittaa kun oon ensikertalaisten jonossa sijalla 3 ja kaikkien hakijoiden sijalla 1? EihÀn ei-ensikertalaisille pitÀny olla mitÀÀn varattua kiintiötÀ, niin miten tÀÀ on mahollista? Oon siis ite ensikertalainen eli oonko oikeesti 1. sijalla?

MikÀ siis on epÀselvÀÀ? MissÀ nÀet ei-ensikertalaisille kiintiön?

En nĂ€ekÀÀn missÀÀn. Pohdin vain miten on mahdollista olla korkeammalla sijalla kaikkien jonossa kuin ensikertalaisten jonossa. 

Voisko pliis joku viisaampi selittÀÀ?

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2763/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustakaa te tappelijat ihan oma ketju. JÀttÀkÀÀ nuorille tÀmÀ joka kauan pysyikin asiallisena.

.

Nuorille? MistĂ€ tiedĂ€t minkĂ€ ikĂ€isiĂ€ ihmisiĂ€ tÀÀllĂ€ kirjoittelee? Suurin osa tÀÀllĂ€ aktiivisesti kevÀÀn ja kesĂ€n aikana keskustelleista taitaa olla perheellisiĂ€, alanvaihtajia n 30-40v. 

Katsos kun opiskelemaan voi lĂ€hteĂ€ muutkin kuin 19v lukiosta juuri pÀÀsseet. Olen itse 40, en koe olevani enÀÀ nuori. 

TÀÀ on tÀÀ ku nÀÀ Àitylit on vallanneet koko keskustelun. Ovat omissa kuplissaan ja ymmÀrtÀvÀt vain oman lapsensa nÀkökulmasta.

Vierailija
2764/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

TÀÀ on tÀÀ ku nÀÀ Àitylit on vallanneet koko keskustelun. Ovat omissa kuplissaan ja ymmÀrtÀvÀt vain oman lapsensa nÀkökulmasta.

Vilkaisepas uudelleen millÀ palstalla olet. Vauva.fi, aivan. MenkÀÀ te NUORET vaikka Jodeliin jÀnnittÀmÀÀn, ÀlkÀÀkÀ itkekö jos vauva-palstalla on vanhempia ja aikuisia ihmisiÀ keskustelemassa.

Vierailija
2765/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Vilkaisepas uudelleen millÀ palstalla olet. Vauva.fi, aivan. MenkÀÀ te NUORET vaikka Jodeliin jÀnnittÀmÀÀn, ÀlkÀÀkÀ itkekö jos vauva-palstalla on

TÀmÀ ketju meni pilalle kun te Àidit tulitte hyysÀÀmÀÀn tÀnne pilttienne koulupaikoista. MissÀ te olitte huhtikuussa? Kiinnostiko keskustella pÀÀsykokeista tai kouluun hakemisesta?

Vierailija
2766/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Niin. Olisiko teidÀn 30-40 vuotiaiden alanvaihtajien kannattanut myös aikoinaan miettiÀ kunnolla minkÀ opiskelupaikan otatte vastaan ja minkÀ ette, niin ei tarvitsisi olla hermorauniona.

Vierailija
2767/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Osaako kukaan auttaa, ettĂ€ mistĂ€ pitĂ€is hakee koulutunnukset. Oamkin sivuilla lukee ettĂ€ suomi.fi palvelusta mutta en löydĂ€ sieltĂ€ 😬

Vierailija
2768/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

SiinÀ viestissÀ oli suora linkki.

Vierailija
2769/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt, mutta mitĂ€ en ymmĂ€rrĂ€. Mun lapsi sanoo olevansa toiveikas yliopistoon, mutta itse en nĂ€itĂ€ ymmĂ€rrĂ€. Aluksi varasija yli 200 ja nyt 150. Onhan tĂ€ssĂ€ aikaa, mutta silti. 

Vierailija
2770/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

YmmÀrrÀt ehkÀ sitten joskus kun omat lapsesi jonottavat opiskelupaikkaa. TÀmÀ on yhtÀ jÀnnittÀvÀÀ ja kiinnostavaa myös meille vanhemmille.

Vierailija
2771/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Olisiko teidÀn 30-40 vuotiaiden alanvaihtajien kannattanut myös aikoinaan miettiÀ kunnolla minkÀ opiskelupaikan otatte vastaan ja minkÀ ette, niin ei tarvitsisi olla hermorauniona.

Valitettavasti en osannut ennustaa ettÀ vuonna 2020 tulisi koronapandemia pilaamaan silloisen urani. En ajatellut kitkutella pÀtkÀtöillÀ lopun elÀmÀÀni.

Minulla on myös lÀhes samanikÀinen ystÀvÀ, joka on edelleen ensikertalainen. Haki parikymppisenÀ muutamia kertoja yliopistoon, mutta opiskelu- ja lukutekniikassa oli puutteita eikÀ koskaan pÀÀssyt sisÀlle. Todistuksella ei silloin saanut ohituskaistaa koulun penkille ja duunarivanhemmat ei osanneet tukea lukutekniikan parantamisessa. Masentui jatkuviin hylkÀyksiin ja teki jotain hanttihommia seuraavat 10v. TÀnÀ kevÀÀnÀ hÀn haki toista kertaa opiskelemaan.

Vierailija
2772/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt, mutta mitĂ€ en ymmĂ€rrĂ€. Mun lapsi sanoo olevansa toiveikas yliopistoon, mutta itse en nĂ€itĂ€ ymmĂ€rrĂ€. Aluksi varasija yli 200 ja nyt 150. Onhan tĂ€ssĂ€ aikaa, mutta silti. 

Noilta varasijoilta en kyllĂ€ itse odottaisi opiskelupaikkaa 😬 Toiveikas toki saa olla, olenhan minĂ€kin toiveikas joka tiistai ja perjantai ennen Eurojackpotin arvontaa.

Vierailija
2773/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vipunen oli pÀivittynyt tÀlle pÀivÀÀ. Suunnilleen sama aika kuin eilen. :)

Vierailija
2774/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PitÀisköhÀn mun herÀttÀÀ poika katsomaan tilannepÀivitystÀ. Siis mua jÀnnittÀÀ niin paljon ja toinen vain nukkuu.

😅 Niin se usein on ja aikoinaan sen huomaavat myös nykyiset nuoret, ettĂ€ kyllĂ€, tai ainakin pitĂ€isi vanhempienkin jĂ€nnĂ€tĂ€ lastensa puolesta ja hyvĂ€ niin pĂ€in, ettĂ€ opiskeluista, eikĂ€ rikollisuuksien vuoksi. Ja kaikille hieman suvaitsevaisuutta, kiitos.

Vierailija
2775/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

No anteeks, sanotaan sitten, ettĂ€  jĂ€ttĂ€kÀÀ ketju itse hakijoille 😅

Vierailija
2776/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

JÀnnÀks menee. Oma jonotussija nytkÀhti ja olen nyt sijalla 15. Hieman epÀilevÀinen olen ettÀ pÀÀsenkö mutta ainakin jotakin jÀnnÀttÀvÀÀ

Vierailija
2777/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti en osannut ennustaa ettÀ vuonna 2020 tulisi koronapandemia pilaamaan silloisen urani. En ajatellut kitkutella pÀtkÀtöillÀ lopun elÀmÀÀni.

Minulla on myös lÀhes samanikÀinen ystÀvÀ, joka on edelleen ensikertalainen. Haki parikymppisenÀ muutamia kertoja yliopistoon, mutta opiskelu- ja lukutekniikassa oli puutteita eikÀ koskaan pÀÀssyt sisÀlle. Todistuksella ei silloin saanut ohituskaistaa koulun penkille ja duunarivanhemmat ei osanneet tukea lukutekniikan parantamisessa. Masentui jatkuviin hylkÀyksiin ja teki jotain hanttihommia seuraavat 10v. TÀnÀ kevÀÀnÀ hÀn haki toista kertaa opiskelemaan.

Tarinoita on monia. Minun kohdallani taasen alanvalintaani on kritisoitu ja jatkuvasti painostettu valitsemaan yhteiskunnan tukirakenteita kannattava työ. Olen ensikertalainen hakija korkeakoulututkintoon. Toisaalta saman alan jatkokouluttaitumismahdollisuuksia on myös toisella asteella. Tietenkin olisi optimaalista, jos työllistyisi jo nyt valitsemalleen alalle.

Vierailija
2778/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MitÀ tÀÀ nyt tarkoittaa kun oon ensikertalaisten jonossa sijalla 3 ja kaikkien hakijoiden sijalla 1? EihÀn ei-ensikertalaisille pitÀny olla mitÀÀn varattua kiintiötÀ, niin miten tÀÀ on mahollista? Oon siis ite ensikertalainen eli oonko oikeesti 1. sijalla?

En nĂ€ekÀÀn missÀÀn. Pohdin vain miten on mahdollista olla korkeammalla sijalla kaikkien jonossa kuin ensikertalaisten jonossa. 

En tiedĂ€, mutta olisiko niin. ettĂ€ kun ensikertalaisia otetaan 80% ja ei ensikertalaisia 20%, niin ne liikkuvat omissa jonoissaan. Ja  mikĂ€li ensikertalaisissa on jonottamassa enemmĂ€n heitĂ€ jotka ovat saaneet enemmĂ€n pisteitĂ€ ja vastaavasti ei ensikertaisissa ovat mukana molemmat sekĂ€ ensi-, ja ei ensikertaiset, jossa pisteesi on lĂ€hempĂ€nĂ€ sisÀÀn pÀÀsyĂ€.

Vierailija
2779/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JÀnnÀks menee. Oma jonotussija nytkÀhti ja olen nyt sijalla 15. Hieman epÀilevÀinen olen ettÀ pÀÀsenkö mutta ainakin jotakin jÀnnÀttÀvÀÀ

Mihin olet hakemassa ja paljonko varasijasi parani?

Vierailija
2780/4398 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedĂ€, mutta olisiko niin. ettĂ€ kun ensikertalaisia otetaan 80% ja ei ensikertalaisia 20%, niin ne liikkuvat omissa jonoissaan. Ja  mikĂ€li ensikertalaisissa on

Ei-ensikertalaisille ei ole omaa jonoa. Kaikkien jonossa on KAIKKI, myös ne ensikertalaisjonossa olevat.

Ketju on lukittu.