👩🏼🎓 KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jännitysketju 😰
Tässä ketjussa seurataan yhdessä hakuprosessin etenemistä pääsykokeineen ja jännitetään valintojen etenemistä.
HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen määriä sekä pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetään koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Vipusessa voi tietokoneella käytettäessä tehdä kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekä oikean laidan kenttävalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vähintään 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötä, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössä". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistä 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekä ensikertalaiset että ei-ensikertalaiset.
Edellisestä johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensä korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. Näet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttävalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetään AMK:n pääsykokeet.
AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.
Ei-ensikertalaisten sisäänpääsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmät kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmän paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…
Toivottavasti näistä on apua ensikertaa yhteishakua jännittäville, vaikka paljon varmasti jäi kertomattakin 😊
Kommentit (4398)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tää nyt tarkoittaa kun oon ensikertalaisten jonossa sijalla 3 ja kaikkien hakijoiden sijalla 1? Eihän ei-ensikertalaisille pitäny olla mitään varattua kiintiötä, niin miten tää on mahollista? Oon siis ite ensikertalainen eli oonko oikeesti 1. sijalla?
Mikä siis on epäselvää? Missä näet ei-ensikertalaisille kiintiön?
En näekään missään. Pohdin vain miten on mahdollista olla korkeammalla sijalla kaikkien jonossa kuin ensikertalaisten jonossa.
Voisko pliis joku viisaampi selittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustakaa te tappelijat ihan oma ketju. Jättäkää nuorille tämä joka kauan pysyikin asiallisena.
.
Nuorille? Mistä tiedät minkä ikäisiä ihmisiä täällä kirjoittelee? Suurin osa täällä aktiivisesti kevään ja kesän aikana keskustelleista taitaa olla perheellisiä, alanvaihtajia n 30-40v.
Katsos kun opiskelemaan voi lähteä muutkin kuin 19v lukiosta juuri päässeet. Olen itse 40, en koe olevani enää nuori.
Tää on tää ku nää äitylit on vallanneet koko keskustelun. Ovat omissa kuplissaan ja ymmärtävät vain oman lapsensa näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustakaa te tappelijat ihan oma ketju. Jättäkää nuorille tämä joka kauan pysyikin asiallisena.
.
Nuorille? Mistä tiedät minkä ikäisiä ihmisiä täällä kirjoittelee? Suurin osa täällä aktiivisesti kevään ja kesän aikana keskustelleista taitaa olla perheellisiä, alanvaihtajia n 30-40v.
Katsos kun opiskelemaan voi lähteä muutkin kuin 19v lukiosta juuri päässeet. Olen itse 40, en koe olevani enää nuori.Tää on tää ku nää äitylit on vallanneet koko keskustelun. Ovat omissa kuplissaan ja ymmärtävät vain oman lapsensa näkökulmasta.
Vilkaisepas uudelleen millä palstalla olet. Vauva.fi, aivan. Menkää te NUORET vaikka Jodeliin jännittämään, älkääkä itkekö jos vauva-palstalla on vanhempia ja aikuisia ihmisiä keskustelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Katsos kun opiskelemaan voi lähteä muutkin kuin 19v lukiosta juuri päässeet. Olen itse 40, en koe olevani enää nuori.Tää on tää ku nää äitylit on vallanneet koko keskustelun. Ovat omissa kuplissaan ja ymmärtävät vain oman lapsensa näkökulmasta.
Vilkaisepas uudelleen millä palstalla olet. Vauva.fi, aivan. Menkää te NUORET vaikka Jodeliin jännittämään, älkääkä itkekö jos vauva-palstalla on
Tämä ketju meni pilalle kun te äidit tulitte hyysäämään tänne pilttienne koulupaikoista. Missä te olitte huhtikuussa? Kiinnostiko keskustella pääsykokeista tai kouluun hakemisesta?
Niin. Olisiko teidän 30-40 vuotiaiden alanvaihtajien kannattanut myös aikoinaan miettiä kunnolla minkä opiskelupaikan otatte vastaan ja minkä ette, niin ei tarvitsisi olla hermorauniona.
Osaako kukaan auttaa, että mistä pitäis hakee koulutunnukset. Oamkin sivuilla lukee että suomi.fi palvelusta mutta en löydä sieltä 😬
Anteeksi nyt, mutta mitä en ymmärrä. Mun lapsi sanoo olevansa toiveikas yliopistoon, mutta itse en näitä ymmärrä. Aluksi varasija yli 200 ja nyt 150. Onhan tässä aikaa, mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Ymmärrät ehkä sitten joskus kun omat lapsesi jonottavat opiskelupaikkaa. Tämä on yhtä jännittävää ja kiinnostavaa myös meille vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Olisiko teidän 30-40 vuotiaiden alanvaihtajien kannattanut myös aikoinaan miettiä kunnolla minkä opiskelupaikan otatte vastaan ja minkä ette, niin ei tarvitsisi olla hermorauniona.
Valitettavasti en osannut ennustaa että vuonna 2020 tulisi koronapandemia pilaamaan silloisen urani. En ajatellut kitkutella pätkätöillä lopun elämääni.
Minulla on myös lähes samanikäinen ystävä, joka on edelleen ensikertalainen. Haki parikymppisenä muutamia kertoja yliopistoon, mutta opiskelu- ja lukutekniikassa oli puutteita eikä koskaan päässyt sisälle. Todistuksella ei silloin saanut ohituskaistaa koulun penkille ja duunarivanhemmat ei osanneet tukea lukutekniikan parantamisessa. Masentui jatkuviin hylkäyksiin ja teki jotain hanttihommia seuraavat 10v. Tänä keväänä hän haki toista kertaa opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta mitä en ymmärrä. Mun lapsi sanoo olevansa toiveikas yliopistoon, mutta itse en näitä ymmärrä. Aluksi varasija yli 200 ja nyt 150. Onhan tässä aikaa, mutta silti.
Noilta varasijoilta en kyllä itse odottaisi opiskelupaikkaa 😬 Toiveikas toki saa olla, olenhan minäkin toiveikas joka tiistai ja perjantai ennen Eurojackpotin arvontaa.
Vipunen oli päivittynyt tälle päivää. Suunnilleen sama aika kuin eilen. :)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisköhän mun herättää poika katsomaan tilannepäivitystä. Siis mua jännittää niin paljon ja toinen vain nukkuu.
😅 Niin se usein on ja aikoinaan sen huomaavat myös nykyiset nuoret, että kyllä, tai ainakin pitäisi vanhempienkin jännätä lastensa puolesta ja hyvä niin päin, että opiskeluista, eikä rikollisuuksien vuoksi. Ja kaikille hieman suvaitsevaisuutta, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Katsos kun opiskelemaan voi lähteä muutkin kuin 19v lukiosta juuri päässeet. Olen itse 40, en koe olevani enää nuori.
No anteeks, sanotaan sitten, että jättäkää ketju itse hakijoille 😅
Jännäks menee. Oma jonotussija nytkähti ja olen nyt sijalla 15. Hieman epäileväinen olen että pääsenkö mutta ainakin jotakin jännättävää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti en osannut ennustaa että vuonna 2020 tulisi koronapandemia pilaamaan silloisen urani. En ajatellut kitkutella pätkätöillä lopun elämääni.
Minulla on myös lähes samanikäinen ystävä, joka on edelleen ensikertalainen. Haki parikymppisenä muutamia kertoja yliopistoon, mutta opiskelu- ja lukutekniikassa oli puutteita eikä koskaan päässyt sisälle. Todistuksella ei silloin saanut ohituskaistaa koulun penkille ja duunarivanhemmat ei osanneet tukea lukutekniikan parantamisessa. Masentui jatkuviin hylkäyksiin ja teki jotain hanttihommia seuraavat 10v. Tänä keväänä hän haki toista kertaa opiskelemaan.
Tarinoita on monia. Minun kohdallani taasen alanvalintaani on kritisoitu ja jatkuvasti painostettu valitsemaan yhteiskunnan tukirakenteita kannattava työ. Olen ensikertalainen hakija korkeakoulututkintoon. Toisaalta saman alan jatkokouluttaitumismahdollisuuksia on myös toisella asteella. Tietenkin olisi optimaalista, jos työllistyisi jo nyt valitsemalleen alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tää nyt tarkoittaa kun oon ensikertalaisten jonossa sijalla 3 ja kaikkien hakijoiden sijalla 1? Eihän ei-ensikertalaisille pitäny olla mitään varattua kiintiötä, niin miten tää on mahollista? Oon siis ite ensikertalainen eli oonko oikeesti 1. sijalla?
En näekään missään. Pohdin vain miten on mahdollista olla korkeammalla sijalla kaikkien jonossa kuin ensikertalaisten jonossa.
En tiedä, mutta olisiko niin. että kun ensikertalaisia otetaan 80% ja ei ensikertalaisia 20%, niin ne liikkuvat omissa jonoissaan. Ja mikäli ensikertalaisissa on jonottamassa enemmän heitä jotka ovat saaneet enemmän pisteitä ja vastaavasti ei ensikertaisissa ovat mukana molemmat sekä ensi-, ja ei ensikertaiset, jossa pisteesi on lähempänä sisään pääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Jännäks menee. Oma jonotussija nytkähti ja olen nyt sijalla 15. Hieman epäileväinen olen että pääsenkö mutta ainakin jotakin jännättävää
Mihin olet hakemassa ja paljonko varasijasi parani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta olisiko niin. että kun ensikertalaisia otetaan 80% ja ei ensikertalaisia 20%, niin ne liikkuvat omissa jonoissaan. Ja mikäli ensikertalaisissa on
Ei-ensikertalaisille ei ole omaa jonoa. Kaikkien jonossa on KAIKKI, myös ne ensikertalaisjonossa olevat.