👩🏼🎓 KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jännitysketju 😰
Tässä ketjussa seurataan yhdessä hakuprosessin etenemistä pääsykokeineen ja jännitetään valintojen etenemistä.
HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen määriä sekä pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetään koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Vipusessa voi tietokoneella käytettäessä tehdä kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekä oikean laidan kenttävalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vähintään 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötä, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössä". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistä 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekä ensikertalaiset että ei-ensikertalaiset.
Edellisestä johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensä korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. Näet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttävalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetään AMK:n pääsykokeet.
AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.
Ei-ensikertalaisten sisäänpääsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmät kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmän paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…
Toivottavasti näistä on apua ensikertaa yhteishakua jännittäville, vaikka paljon varmasti jäi kertomattakin 😊
Kommentit (4398)
Vierailija kirjoitti:
Viimeaikoina täällä forumilla on helikopteri vanhemmat vibat ollu :D
Mistä tiedät, ettei se ole just sun äippäs joka täällä kirjoittelee?
Aikuisten lasten asioita puidaan tällä palstalla :D? Eikö kannattais hoitaa asiat kuin aikuiset ja kysyä suoraan hakijalta asiat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis jos foorumia haluaa pitää Vauvafissä niin eipä mikään ihme, että tänne vanhemmat löytävät. Harva lukiosta juuri valmistunut täällä päiviään käyttää. Mutta ei siinä mitään väärää jos vanhempia kiinnostaa lastensa opiskelupaikat, iso juttu se heillekin on.
Eikun just ei viitsi sitä nuorta stressata koko ajan kysymällä, miten haku edistyy.
Parempi purkaa jännitystä täällä.
Koska olen jo vähä vanhempi ku keskimäärin ni siks ei. On muutakin tekemistä kun selata tätä palstaa. Ja osaa kysyä suoraan hakijalta asiat
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, ettei se ole just sun äippäs joka täällä kirjoittelee?
Vierailija kirjoitti:
Se on totta, että Oulun logossa ollut paljon hajontaa viime vuosina. Nyt oli vipusen mukaan 12 ottanut paikan vastaan, varmaan monet vielä seurailee varasijoja suosituimpiin kaupunkeihin.
Mikä sulla oli ensisijainen hakutoive? Varmaan mahiksia sitten useampaankin paikkaan, jos noin lähellä oot !
Haluaisin Turkuun/Tampereelle, mut mikä vain käy jos pääsen sisään. Turussa varasijat liikkuneet paljon, vaikka pisterajat nihkeitä liikkumaan. Oulussa ja Joensuussa olin jo alunperin molemmissa kolmannella varasijalla ja siellä nyt nitkuttanut ekalle varasijalle. Jännä nähdä miten tilanne elää. Toivottavasti pisteet tulee alas ja päästään molemmat opiskelemaan.
Purkaa jännitystä? Kenen? Vai odotteletko sitä hetkeä kun pääset kehuskelemaan minä, minä,minä ja meidän jani-petteri jaadi jaadi jaata?
Vierailija kirjoitti:Eikun just ei viitsi sitä nuorta stressata koko ajan kysymällä, miten haku edistyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totta, että Oulun logossa ollut paljon hajontaa viime vuosina. Nyt oli vipusen mukaan 12 ottanut paikan vastaan, varmaan monet vielä seurailee varasijoja suosituimpiin kaupunkeihin.
Mikä sulla oli ensisijainen hakutoive? Varmaan mahiksia sitten useampaankin paikkaan, jos noin lähellä oot !Haluaisin Turkuun/Tampereelle, mut mikä vain käy jos pääsen sisään. Turussa varasijat liikkuneet paljon, vaikka pisterajat nihkeitä liikkumaan. Oulussa ja Joensuussa olin jo alunperin molemmissa kolmannella varasijalla ja siellä nyt nitkuttanut ekalle varasijalle. Jännä nähdä miten tilanne elää. Toivottavasti pisteet tulee alas ja päästään molemmat opiskelemaan.
Jännäksi tilanteen mun osalta tekee, et yleensä Joensuuhun ja Turkuun on päässyt lopulta lähes identtisillä pisteillä. Mut täälläpä jännään, mitä muutakaan!
Vierailija kirjoitti:
Purkaa jännitystä? Kenen? Vai odotteletko sitä hetkeä kun pääset kehuskelemaan minä, minä,minä ja meidän jani-petteri jaadi jaadi jaata?
Vierailija kirjoitti:Eikun just ei viitsi sitä nuorta stressata koko ajan kysymällä, miten haku edistyy.
Parempi se täällä nimettömänä ylpeyttään ilmoitella, kuin facessa nimellä?
Kyllä saa olla iloinen jos lapsi pääsee kouluun, sinunkin vanhempasi varmasti ovat.
Pitäisköhän mun herättää poika katsomaan tilannepäivitystä. Siis mua jännittää niin paljon ja toinen vain nukkuu.
Jes! Opintopaikka napattu Tampereen Kauppatieteelliseltä. Aloitin varasijalta 21. Onnea kaikille vielä odottaville.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisköhän mun herättää poika katsomaan tilannepäivitystä. Siis mua jännittää niin paljon ja toinen vain nukkuu.
😅 ymmärrän niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites kun hakijoita oli 90, paikkoja 35 ja valittuja vain 30. Miksei paikkoja yritetä edes täyttää?
Mikä kohde?
Savonlinna sairaanhoitaja. Luulisi kriteerejä pudotettavan, kun sh pulaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis jos foorumia haluaa pitää Vauvafissä niin eipä mikään ihme, että tänne vanhemmat löytävät. Harva lukiosta juuri valmistunut täällä päiviään käyttää. Mutta ei siinä mitään väärää jos vanhempia kiinnostaa lastensa opiskelupaikat, iso juttu se heillekin on.
Paria viime päivää lukuun ottamatta täällä ovat keskustelleet pääasiassa ne, jotka ovat itse hakeneet opiskelemaan ja tämä on ollut vertaistukiketju hakijoiden kesken. Henkilökohtaisesti ei kiinnosta yhtään, pääseekö jonkun anonyymin kirjoittelijan lapsi kouluun vai ei. Vielä vähemmän teen omia päätöksiä tuntemattomien äityleiden käskytyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Herätä se tekaisemalla palohälytys
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun täällä kovasti painostetaan äitien toimesta tekemään ne ratkaisut nopeasti ja ottamaan heti paikka vastaan tai luovuttamaan se, niin kyllä tekee kovasti mieli jättää omat ratkaisut sinne viimeiseen päivään 😄 kyllä jokaisella pitää olla oma rauha siinä päätöksenteossa!
Onkohan korkeakoulu sinulle ihan oikea paikka, kun olet noin lapsellinen. Pitäähän sinun ja muiden päättämättömien ottaa huomioon ne, joilla tulee kiire etsiä asunto ja hoitaa muut järjestelyt kuntoon, ja mitä aiemmin saa tiedon opiskelupaikasta, niin sitä aiemmin pääsee myös tekemään muut jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun täällä kovasti painostetaan äitien toimesta tekemään ne ratkaisut nopeasti ja ottamaan heti paikka vastaan tai luovuttamaan se, niin kyllä tekee kovasti mieli jättää omat ratkaisut sinne viimeiseen päivään 😄 kyllä jokaisella pitää olla oma rauha siinä päätöksenteossa!
Onkohan korkeakoulu sinulle ihan oikea paikka, kun olet noin lapsellinen. Pitäähän sinun ja muiden päättämättömien ottaa huomioon ne, joilla tulee kiire etsiä asunto ja hoitaa muut järjestelyt kuntoon, ja mitä aiemmin saa tiedon opiskelupaikasta, niin sitä aiemmin pääsee myös tekemään muut jutut.
Toivottavasti kyseinen kirjoittaja unohtaa ottaa paikan vastaan kun viimeiseen päivään jättää. Jos sattuisi vaikka opintopolku kaatumaan tai sähköt katkeamaan myrskyn seurauksesta...
Miks nykyään tollasesta perusasiasta pitäis olla ylpee? En ymmärrä mut ei se multa toisaalta pois ole yhtää. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi se täällä nimettömänä ylpeyttään ilmoitella, kuin facessa nimellä?
Kyllä saa olla iloinen jos lapsi pääsee kouluun, sinunkin vanhempasi varmasti ovat.