Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
2601/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Viime vuonna pÀivittyi tÀhÀn aikaan 2krt pÀivÀssÀ, sekÀ aamuisin ettÀ ip/ilta vÀlillÀ 15-17.30?

Vierailija
2602/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Se joku sanoi, ettÀ opintopolussa luki tuo kellonaika. Ei lue, vaikka kuinka etsin. On vaan pÀivÀmÀÀrÀ.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2603/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

11.7 on kellonaika 15.00, tÀlle pÀivÀlle ei ole mitÀÀn aikaa.

Vierailija
2604/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko varma ettei nyt jo olis pĂ€ivitetty tĂ€lle pĂ€ivĂ€lle? ItsellĂ€ ei ainakaan oo varasijat liikkuneet ollenkaan 

Vierailija
2605/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei varasijat liiku? Olen 150 sossioonoomiiksi. Luulisi nyt ainakin liikkuvan parikymmentÀ

Koska tarjottu paikka tarvitsee ottaa vasta  11/7 klo 15 mennessĂ€ vastaan.  Monet harkitsee ,mitĂ€ kannattaa tehdĂ€.

Vierailija
2606/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onkohan mahdollista pÀÀstĂ€ Helsingin yliopistoon kĂ€ssĂ€ope koulutukseen oon nyt siis 4.varasijalla?😬😅

Vierailija
2607/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö, jos kaikki vahvistaisi tai ottaisi paikan ehdollisesti vastaan, saataisiin hakuprosessi nopeammin maaliin?  En oikein ymmĂ€rrĂ€, miksi porukka ei ota muiden hakukohteiden paikkoja ehdollisesti vastaan, vaan roikottaa viimeisiin pĂ€iviin. 

Itse todistusvalinnalla 1. varasijalla ensimmĂ€iseen vaihtoehtoon ja loput toiveet niin kaukana, (sija 80-120) etten usko mahdollisuuksiin. 

Monet ensikertalaiset harkitsee kannattaako paikkaa ottaa ollenkaan vastaan. Ei ihmisen tarvitse yhtÀ elÀmÀnsÀ suurinta ratkaisua tehdÀ hÀtÀisesti vain sen takia, ettei toiset jaksa odottaa mÀÀrÀaikoja. Ihan varmasti joka paikka tÀytetÀÀn - jos ei muuten niin lisÀhaussa.

Moni ei ole niin tarkkaan hakiessaan miettinyt niitÀ hakukohteitaan ja niiden jÀrjestystÀ ja varsinkin ensikertalaisena kannattaa olla varma, ettÀ ottaa vain sellaisen paikan vastaan ,joka kiinnostaa aidosti. NythÀn on jaossa ne hakutoiveissa alemmat paikat.

Vierailija
2608/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö, jos kaikki vahvistaisi tai ottaisi paikan ehdollisesti vastaan, saataisiin hakuprosessi nopeammin maaliin?  En oikein ymmĂ€rrĂ€, miksi porukka ei ota muiden hakukohteiden paikkoja ehdollisesti vastaan, vaan roikottaa viimeisiin pĂ€iviin. 

Mutta eihĂ€n se ehdollisen paikan vastaanottaminen kuitenkaan vapauta mitÀÀn paikkaa muille. Eli nyt vain odotetaan ettĂ€ jokaisen pitÀÀ ottaa paikka sitovasti eikĂ€ odota muita varasijoja. Silleen se prosessi saataisiin nopeasti loppuun. 

Mites se menee, jos olis hyvĂ€ksytty vaikkapa 2., 3, ja 4. hakukohteeseensa ja varasijalla ensimmĂ€iseen. Jos ottaa ehdollisena vastaan vaikkapa kakkosvaihtoehtonsa ja jÀÀ jonottamaan ykköstĂ€, peruuntuuko 3. ja 4. (jolloin nĂ€istĂ€ voisi vapautua varasijapaikka jollekin toiselle)? 

Voi olla valittu vain yhteen hakukohteeseen eli tuossa tapauksessa kakkostoiveeseensa. TĂ€llöin kolmos  ja nelos kohteen paikat on jo menneet toisille.

Vierailija
2609/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

On se ny kumma, ettei mikÀÀn ole liikkunutđŸ€šLuulis vaikka monet odottaisi sinne 10-11 pĂ€iville, niin edes jotkut paikat liikkuisivat edes hiukan. Turhauttavaa, kun yleensĂ€ nĂ€illĂ€ viikolla paikkojen varasijat liikkuu reippaastiđŸ„Č

Vierailija
2610/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vipunen saisi pĂ€ivittyĂ€ niin tietĂ€isi onko kaikki paikat jo otettu vastaan. 

Vierailija
2611/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Paikkoja 25 ja vastaanottaneita 30. Tarkottaako ettÀ enÀÀ ei varasijalta pÀÀse? Nyyh.

Vierailija
2612/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mulla just liikku, Helsingin yliopisto

Vierailija
2613/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla just liikku, Helsingin yliopisto

Vipunen siis

Vierailija
2614/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereen yliopisto ja englanti! Olen varasijalla 14. MitĂ€s luulette, kuinka kĂ€y? 

Mulla varasija 9. Luulisi ettÀ pÀÀsen?

Vierailija
2615/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Äsken oli Vipuseen pĂ€ivittynyt ainakin jotain, koska pojan hakukohteen paikan vastaanottaneet olivat vielĂ€ hetki sitten 25754 ja nyt 27/54. Varasijalta pÀÀsemistĂ€ tÀÀllĂ€kin siis jĂ€nnĂ€tÀÀn. TĂ€mĂ€ oli Oulun yliopiston kohde.

Vierailija
2616/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Siis aiemmin oli 24/54 ja nyt 27/54

t. Àskeinen

Vierailija
2617/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Hei mulla kans vipusessa nÀkyy muutos. Aamulla paikkoja vastaanotettu 54 ja nyt perÀti 84

Vierailija
2618/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Nyt oli tosiaan Vipunen pÀivittynyt. Mutta opintopolussa ei omalla kohdalla muutosta.

Vierailija
2619/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan mahdollista pÀÀstĂ€ Helsingin yliopistoon kĂ€ssĂ€ope koulutukseen oon nyt siis 4.varasijalla?😬😅

Mie oon samaan paikkaan ei-ensikertalaisten jonossa sijalla 11. En oo kovin toiveikas kyllÀ, ettÀ tuolta nousis. Viime vuonna ei ollu kaikki alotuspaikat edes tÀyttyny, niin siinÀ on aika lailla mun ainoa toivon kipinÀ

Vierailija
2620/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PitÀisin aika varmana.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: seitsemÀn viisi kaksi