Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
2561/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Miekin odottelen ykkössijan tietoja. Olin tosi onnellinen jo, kun pÀÀsin 2. varasijalle ei-ensikertalaisena hakijana. Lukujen kanssa kuitenkin olen tehnyt kevÀÀllĂ€ töitĂ€ ollessa raskaana ja kotona pyörii 2-vuotias. Varasija ei kuitenkaan ole yli viikkoon liikkunut mihinkÀÀn, mutta ei taida muu kuin odottaa voisiko se nousta siitĂ€ vielĂ€. 

Vierailija
2562/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko sulla opintopolussa vielÀ, ettÀ valinta kesken?

Jos tarkoitat mua pisterajoja pohtivaa niin joo, lukee hakemuksen ylÀosassa. Miten se pitÀis tulkita, tulokset on tulleet ajat sitten mut vipusen mukaan yhteen kohteeseen ei ole valittu maksimimÀÀrÀÀ hakijoitakaan. Hakijoita kuitenkin ÀlyttömÀsti.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2563/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Itse katsoin oman alani tietoja. Todistusvalinnalla alimmat pisteet on ollut vuodesta 2019-2024 83-90 vÀlillÀ. ItsellÀ 101 pistettÀ varasija 2. En tosiaan vielÀ ole heittÀnyt kirvestÀ kaivoon, mutta ensviikolla viimeistÀÀ selviÀÀ miten paljon tÀÀ pitÀÀ paikkaansa. TsemppiÀ kaikille

Vierailija
2564/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mietin vaan, kun opintopolussa lukee, ettÀ tulokset julkaistu, mutta opintopolussa lukee, ettÀ valinta kesken.

Vierailija
2565/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse katsoin oman alani tietoja. Todistusvalinnalla alimmat pisteet on ollut vuodesta 2019-2024 83-90 vÀlillÀ. ItsellÀ 101 pistettÀ varasija 2. En tosiaan vielÀ ole heittÀnyt kirvestÀ kaivoon, mutta ensviikolla viimeistÀÀ selviÀÀ miten paljon tÀÀ pitÀÀ paikkaansa. TsemppiÀ kaikille

nyt tuli mulla kirjotusvirhe. 2019-2023 Piti siis olla

Vierailija
2566/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

kuinka paljon arkkitehtuurin varasijat liikkuu? onko mahkuja varasijoilta

Vierailija
2567/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

yllÀtyin ettÀ sain 120/120 pistettÀ rakennusarkkitehtuurin soveltuvuuskokeesta. HeittÀmÀllÀ sisÀllÀ mut onko noista kuinka helppoa saada tÀysiÀ?

Vierailija
2568/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

EihÀn nÀmÀ varasijat helvetti vie liiku mihinkÀÀ. YhtÀÀ turhauta jÀÀhÀ varasijalle 1-3.

Vierailija
2569/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

EikÀ edes vipunen pÀivity! Olis kiva nÀhdÀ, paljonko paikkoja on vastaanoettu.

Vierailija
2570/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yllÀtyin ettÀ sain 120/120 pistettÀ rakennusarkkitehtuurin soveltuvuuskokeesta. HeittÀmÀllÀ sisÀllÀ mut onko noista kuinka helppoa saada tÀysiÀ?

En tiedĂ€ kuinka helppoa, mutta kyllĂ€ joku niistĂ€ aina saa tĂ€ydet. Sain itse vahingossa tĂ€ydet pisteet vuosituhannen vaihteessa, kun hain tradenomiksi (silloin vielĂ€ oli HSO-sihteeri linja). Hain sinne sen takia, ettĂ€ sinne oli tosi vaikea pÀÀstĂ€ ja oli pakko hakea useampaa kohdetta, jotta olisi tarpeen tullen saanut työttömyyskorvusta, jos ei opiskelupaikkaa olisi saanut. Kokeeseen oli osallistuttava ja menin sinne sellaisella asenteella, ettĂ€ kai nÀÀ nyt huomaa, ettĂ€ minusta tulisi maailman huonoin sihteeri ja olin ihan umpi rehellinen kaikissa haastatteluissa, ryhmĂ€tehtĂ€vissĂ€ ja "mustelĂ€iskĂ€"testissĂ€. JĂ€rkytys oli melkoinen, kun sain opiskelupaikan ja olin saanut tĂ€ydet pisteet soveltuvuuskokeesta. Ykkösvalinta ei tĂ€rpĂ€nnyt (jĂ€in 4. varasijalle)  ja rĂ€piköin noita opintoja puoli vuotta, kun en oikeasti kokenut alaa omaksi. Onneksi seuraavana syksynĂ€ sain opiskelupaikan ykkösvaihtoehdosta.

Vierailija
2571/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EihÀn nÀmÀ varasijat helvetti vie liiku mihinkÀÀ. YhtÀÀ turhauta jÀÀhÀ varasijalle 1-3.

NiinpÀ!!

Vierailija
2572/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MÀ kysyn teiltÀkin, jotka roikutte varasijoilla, lukeeko teillÀ opintopolussanne, ettÀ valinta on vielÀ kesken?

Vierailija
2573/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin googlailla tuloksia ja nÀyttÀÀ siltÀ, ettÀ pisterajat on liikkuneet ihan surkeasti, joissain paikoissa eivÀt ollenkaan, vaikka tyypillisesti aiempina vuosina pisteiden putoamista on tapahtunut tÀhÀn mennessÀ reippaastikin. Oisko valintaprosessissa tapahtunut jotain mekaanista tms. muutosta? Mullakin vaan jumii ja jumii vaik olen ihan melkein sisÀllÀ, kerpele! Valinta nÀyttÀÀ keskenerÀistÀ, jonot ei liiku ja pisteet pilvissÀ. MissÀ mÀttÀÀ, ei voi olla joku poikkeuksellisten pisterajojen supervuosi joka paikassa.

Vierailija
2574/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MÀ kysyn teiltÀkin, jotka roikutte varasijoilla, lukeeko teillÀ opintopolussanne, ettÀ valinta on vielÀ kesken?

Lukee.

Vierailija
2575/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin googlailla tuloksia ja nÀyttÀÀ siltÀ, ettÀ pisterajat on liikkuneet ihan surkeasti, joissain paikoissa eivÀt ollenkaan, vaikka tyypillisesti aiempina vuosina pisteiden putoamista on tapahtunut tÀhÀn mennessÀ reippaastikin. Oisko valintaprosessissa tapahtunut jotain mekaanista tms. muutosta? Mullakin vaan jumii ja jumii vaik olen ihan melkein sisÀllÀ, kerpele! Valinta nÀyttÀÀ keskenerÀistÀ, jonot ei liiku ja pisteet pilvissÀ. MissÀ mÀttÀÀ, ei voi olla joku poikkeuksellisten pisterajojen supervuosi joka paikassa.

MistÀ olet seuraillut noita pisterajoja?

Vierailija
2576/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Tampereen yliopisto ja englanti! Olen varasijalla 14. MitĂ€s luulette, kuinka kĂ€y? 

Vierailija
2577/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhÀn se lue siihen asti tuo, kunnes kaikki opiskelupaikat on tÀytetty

Vierailija
2578/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereen yliopisto ja englanti! Olen varasijalla 14. MitĂ€s luulette, kuinka kĂ€y? 

Aika haluttu ala. Veikkaan ettei varasija 14 riitĂ€ opiskelupaikkaan :( 

Vierailija
2579/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei lue. Voi kökkö onkohan tÀmÀ sit tÀssÀ.

Vierailija
2580/4398 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukee.

Mulla ei lue enÀÀ.