đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
Vierailija kirjoitti:
Millonha lisÀhakupaikkoja alkaa tulee?
Onhan niitÀ jo nyt haussa. Polkuopinnot taitavat tulla vasta, kun paikat jaettu, kannattaa olla nopea.
Vierailija kirjoitti:
Luovutan Tamk sairaanhoitajan seuraavalle jonossa, oon röntgenhoitajan varasijalla. Katsotaan miten varasijat liikkuuđ€·đ»
Ja senhÀn luovutamme kirjoittajallenr 2441
Olen saanut opiskelupaikan ja olen varasijalla 3 ensimmÀiseen kohteeseeni. Tuleeko opintopolku tarjoamaan minulle tuota ylempÀÀ paikkaa, jos se aukeaa vaikka ensiviikolla vai onko pakko painaa tuota jÀÀn odottomaan ennenku se tarjoaa sitÀ minulle?
Ajattelin odotella tuonne 10.7, ettÀ jos ylempi paikka aukeisi ennen kuin otan tuon alemman.
Mulle on tullut Opintopolkuun teksti, ettÀ varasijoja tÀytetÀÀn 2. heinÀkuuta asti. MitÀhÀn tuokin nyt tarkoittaa? Oon siis ite edelleen varasijalla, vaikka lukee noin.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut opiskelupaikan ja olen varasijalla 3 ensimmÀiseen kohteeseeni. Tuleeko opintopolku tarjoamaan minulle tuota ylempÀÀ paikkaa, jos se aukeaa vaikka ensiviikolla vai onko pakko painaa tuota jÀÀn odottomaan ennenku se tarjoaa sitÀ minulle?
Ajattelin odotella tuonne 10.7, ettÀ jos ylempi paikka aukeisi ennen kuin otan tuon alemman.
MÀ mietin ihan samaa! Periaatteessa sillÀ nyt ei ole vÀliÀ ettÀ otanko paikan vastaan ja jonotan vielÀ varasijalla jos kuitenkin jonkin paikan aion vastaanottaa.
Jos ottaa nyt hakutoiveen nro 2 vastaan ja jÀÀ jonottamaan nro 1:stÀ, voiko jonottamisesta luopua enÀÀ sen jÀlkeen milloin haluaa ja ottaa sen paikan nro 2 sitovasti (ja ilmoittautua kouluun) vai joutuuko odottamaan jopa elokuulle kunnes varasijat selviÀvÀt?
Vierailija kirjoitti:
Jos ottaa nyt hakutoiveen nro 2 vastaan ja jÀÀ jonottamaan nro 1:stÀ, voiko jonottamisesta luopua enÀÀ sen jÀlkeen milloin haluaa ja ottaa sen paikan nro 2 sitovasti (ja ilmoittautua kouluun) vai joutuuko odottamaan jopa elokuulle kunnes varasijat selviÀvÀt?
Voi luopua, kun ensin ottaa paikan vastaan jÀÀden jonottamaan, tulee sen jÀlkeen valittavaks kohta, jonka tÀppÀÀmÀllÀ ottaa sitovasti vastaan sen alemman paikan.
Eli ei tarvi venailla 10.7. asti, jos haluu joustavuutta.
HAMK YAMK:lle hain liiketoiminnan kehittÀmiseen ja nyt mietin kuumeisesti, otanko paikkaa vastaan vai en.
Asia ratkennee sillÀ, ettÀ kysyn ensin Turun KTM-linjalta (Pori), ettÀ lasketaanko pisteisiin tutkintoon kuuluvat kurssit. Ainakin amk:n lasketaan sinne, niin eiköhÀn noista kursseista ole hyötyÀ
Olen hyvÀksytty 2. kohteeseen nyt ja paikan saa ottaa vastaan. Jos huomenna pÀÀsen varasijalta ykköskohteeseen, onko sekin hyvÀksyttÀvissÀ? Eli saisin valita kahdesta. Vai peruuntuuko tuo 2. hakukohde? TÀssÀ siis voi olla eroa nyt kun kaikki tulokset ovat tulleet, aiemmin tietty alempi peruuntuu.
Eikös tÀÀ tarkoita, ettÀ voi olla kaksi hyvÀksyttÀvÀÀ paikkaa?
"Esimerkki 2 kevÀÀn toinen yhteishaku ja varasijalta hyvÀksyntÀ
Harri Hakija on tullut kesÀkuussa hyvÀksytyksi 2. hakutoiveeseen, mutta hÀn on jÀÀnyt varasijalle 1. hakutoiveeseen. Harri ei ole ottanut hÀnelle tarjottua opiskelupaikkaa vielÀ vastaan. Kaikkien yhteishaun tulosten julkaisemisen jÀlkeen hÀnet hyvÀksytÀÀn myös 1. hakutoiveeseen varasijalta. TÀssÀ tilanteessa hÀn voi valita, ottaako 1. vai 2. hakutoiveen opiskelupaikan vastaan. HÀn voi kuitenkin ottaa vastaan vain yhden korkeakoulututkintoon johtavan paikan samana lukukautena alkavasta koulutuksesta."
ElĂ€mĂ€ntilanteen muututtua ja kaupunki vaihtui töitten perĂ€ssĂ€ nii tĂ€ssĂ€ ois lĂ€hinpÀÀ Kouluun ollu vaa 180 hakijaa ja 36 laittanu ensisijaiseksi, kannattaakohan tĂ€llĂ€sesta koulusta kysyĂ€ mahdollisista vapaista paikoista vaikka he ovat ilmoittaneet sivuillaan ettĂ€ lisĂ€hakuun ei oo tulossa sitĂ€ alaa đ€š siinĂ€ 35 paikkaa ja 18 vastaanottanut.
Vierailija kirjoitti:
Luovutan Tamk sairaanhoitajan seuraavalle jonossa, oon röntgenhoitajan varasijalla. Katsotaan miten varasijat liikkuuđ€·đ»
Minut on 2. sijalta hyvÀksytty Tamk röntgenhoitajaopintoihin. Viimeiseen asti kuitenkin odotan Helsinkiin, jossa varasija 3. Toivottavasti liikehdintÀÀ jonoissa tapahtuu
DIA pÀÀsykokeissa olleet, paljonko saitte kokeesta pisteitÀ ja mille paikkakunnalle ja suuntautumisvaihtoehtoln olette hakeneet, pÀÀssyt tai monellako varalla ?
varasijalla 1 tamk röntgenhoitaja todistusvalinnalla, mitÀÀn mahiksia?
Katselin viime vuoden tilastoja vipusesta niin osaisiko joku vipunen pro kertoa miten tota luetaan jos filteröidÀÀn valintajonontyypiksi todistusvalinta ja valitaan joko YO tai amm. Pohjakoulutukseksi.
Niin vipunen nÀyttÀÀ kaikilla aloilla saman mÀÀrÀ kaikissa hakijoissa ja valituissa...? Miten voi olla nÀin?
Vierailija kirjoitti:
varasijalla 1 tamk röntgenhoitaja todistusvalinnalla, mitÀÀn mahiksia?
No on, hyvÀt mahikset!
Todistusvalinnalla? En ole enÀÀ yhtÀÀn varma, liikkuuko ne jonot. Mun ymmÀrtÀÀkseni jos ei todistukesella pÀÀssyt, olis pitÀnyt hakea valintakokeella?
Vierailija kirjoitti:
Todistusvalinnalla? En ole enÀÀ yhtÀÀn varma, liikkuuko ne jonot. Mun ymmÀrtÀÀkseni jos ei todistukesella pÀÀssyt, olis pitÀnyt hakea valintakokeella?
Olen itse ollut todistusvalinnalla varasija 3 ja putosi kesÀkuun puolessÀ vÀlissÀ 2. Nyt siitÀ asti ollu varasija 2 todistusvalinnalla. Perjantaina sen nÀkee tai sen jÀlkee ettÀ mite liikkuu. Tuskin tossa oltais varasijalla ollenka jos ei liikkuisi.
Vierailija kirjoitti:
DIA pÀÀsykokeissa olleet, paljonko saitte kokeesta pisteitÀ ja mille paikkakunnalle ja suuntautumisvaihtoehtoln olette hakeneet, pÀÀssyt tai monellako varalla ?
17.5
Espoo Aalto
Rakennustekniikka
PÀÀsin sisÀÀnđ€©đ€©