Miksi ruoka jää välillä johonkin tuonne nieluun eikä laskeudu..
Mulla on nyt ehkä pari vuotta ollut sellaista, että jos esim. Syön keittoa, niin esim. Perunan pala ei etene vaan jää tonne nieluun jonnekin. Ei siis mene väärään kurkkuun mutta ei vaan etene. Vasta sitten kun nielee toisen tai kolmannen kerran, niin sitten se suupala laskeutuu. Seuraava suupala voi taas mennä ilman mitään ongelmia. Sitten välillä kun en mieti koko asiaa niin ruokailu sujuu ongelmitta.
Tätä on ollut n. Pari vuotta. Kärsiikö kukaan samasta vaivasta?
Kommentit (17)
Joo kärsin mutta mulla on heikko syljeneritys.
Ylisuuri kilpirauhanen joka kasvaa sisäänpäin? Kasvain?
Olisiko ihan omaa psyykettä. Söin joskus ravintolassa yksin lounaani ja kerran tuli tuollainen ja sen jälkeen aloin pelkäämään että menee väärään putkeen tuo ruoka eli se jää jotenkin siihen väliin.
Tuo voi olla oire vakavasta sairaudesta. Äkkiä lääkäriin! Ei todellakaan normaalia.
Itse ottaisin lääkärin kanssa puheeksi.
Refluksi voi aiheuttaa tuollaista tunnetta. Lisäksi harvinaisempi sairaus nimeltä akalasia aiheuttaa ruuan jumittumista matkanvarrelle. Voi olla myös esim. ruokatorven tulehdus. Vauvapalstalla kyselyn sijaan menisin lääkäriin.
Miten tollo pitää olla, että kärsii tuollaisesta kaksi vuotta selvittämättä lääkärissä, mistä on kyse?
Älä missään nimessä mene lääkäriin. Siellä saattaisi jopa selvitä syy oireilulle.
Psyykkistä, mutta mene tavalliselle lekurille silti.
Kannattaa kasvatella sitä ruokatorven syöpää ihan rauhassa, ettei sitä vain enää pystytä hoitamaan. Tupakoitko, juotko viinaa?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ihan omaa psyykettä. Söin joskus ravintolassa yksin lounaani ja kerran tuli tuollainen ja sen jälkeen aloin pelkäämään että menee väärään putkeen tuo ruoka eli se jää jotenkin siihen väliin.
Siis mulla oli just sama juttu! Ihan kuin omasta kynästä kirjoitettu. Olin lounaalla ja kävi yhden suupalan kanssa ettei heti laskeutunut. Aloin sit miettimään sitä ja tuntuu, että se pyörii vaan mielessä ja pelkään syödä.Voi aivan hyvin olla psyykettä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mulla oli just sama juttu! Ihan kuin omasta kynästä kirjoitettu. Olin lounaalla ja kävi yhden suupalan kanssa ettei heti laskeutunut. Aloin sit miettimään sitä ja tuntuu, että se pyörii vaan mielessä ja pelkään syödä.Voi aivan hyvin olla psyykettä.
Ap
Eikä tullut mieleen mennä lääkäriin? Kai siitä nyt tulee psyykkistä, kun paisuttelee asiaa päässään eikä tutkituta, mistä on kyse. Jos se on vaikka refluksia, asia on helposti hoidettavissa.
Suuret nielurisat ja proppuja kurkussa. Minulla oli ihan samanlainen juttu. Nielurisaleikkauksen jälkeen vaiva lähti.
Kuten eräs jo mainitsi, heikko syljeneritys
Itselläni neuropatia aiheuttaa tuota. Olen 1-tyypin diabeetikko. Gastroskopiassa ei näkynyt mitään muuhun viittaavaa, joten tuo oli lääkärin mielipide.
Ei voi olla kovin vakavaa jos kaksi vuotta jo kestänyt eikä pahentunut.
Juo vettä js pureskele ruoka kunnolla