Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tanskassa asuvat suomalaiset!

19.01.2007 |

Puolisoni on saanut työtarjouksen Kööpenhaminasta ja kovasti pohditaan lähteäkö vai ei. Kyseessä olisi ns. paikallinen sopimus, ei työkomennus. Minä olen kotona nyt 11 kuisen kanssa ja haluan vielä jatkaa kotihoidolla.

Kelan ulkomaan yksiköstä sain ympäripyöreitä vastauksia, joten kyselen nyt teiltä, onko kotiäidiksi jääminen taloudellisesti mahdollista? Mikäli nyt olen oikein ymmärtänyt, niin Tanskassa on vuoden äitiysloma ja suomalaista systeemiä vastaavaa kotihoidontukea ei ole. Suomestakaan ei ilmeisesti voi saada kotihoidontukea, kun on paikallinen sopimus. Miten kotona olemisen voi järjestää? Puolison tulot olisivat kyllä hyvät, mutta vuokrat näyttävät olevan Köpiksessä kovat ja veroprosentti huikea.

Perheenlisäys on kovasti toiveissa jossain vaiheessa, myös raskausaikaan ja äitiyslomaan liittyvät asiat kiinnostavat. Kaikki kokemukset lapsiperheiden jutuista Tanskassa ja erityisesti Köpiksen alueella ovat oikein tervetulleita! Paljon miettimistä tässä on, olisi ihanaa kuulla muiden kokemuksista.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on suomalainen, isä Tanskalainen, heillä on 2 pientä lasta. Perhe viihtyy loistavasti, ovat asuneet siellä jo useita vuosia, molemmat lapset ovat syntyneet siellä. Jos saan tähän äitiin yhtyden, kerron viestistäsi, jospa hän ehtisi vastaamaan sulle tähän kysymykseesi, hän voi varmasti olla sulle suureksi avuksi. Hän on hoitovapaalla kotosalla!!!

Vierailija
2/10 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ensiksi terkut Bramptonille, kiitos viestistä ystävä, tulinkin heti tänne vastaamaan. :-)

Eli ihan oikeassa olet Djef, Tanskassa ei ole varsinaista kotihoidontukea. Täällä kovasti suositaan töihin menoa lasten ollessa pieniä.. vuoden ikäinen on jo vanha kotona oltava... hmmm.. X-/

Itse olen ollut kotona oikeastaan tauotta kotona esikoisen syntymänjälkeen ja hän täytti 3 vuotta viime lokakuussa. Siinä välissä olin neljä kuukautta töissä, kun odotin toista lastamme, jotta olisin oikeutettu äitiyspäivärahaan... Sitten kun äitiyspäivärahan tulo loppui,hain kunnalta niin sanottua " tukea oman lapsen hoitoon" . Se ei kyllä varmaan ole verrattavissa kotihoidon tukeen, sillä summa oli aika pieni. Mutta sentään jotain. Tuo tuki on kuntakohtaista ja siis kaikissa kunnissa sitä ei ole. Monissa kuitenkin, mutta ehkä sen on hyvä tarkistaa ennenkuin valitsette kunnan. Joissain kunnissa tukea saa alle kolmevuotiaille, mutta muutamat kunnat antavat tukea myös alle viisivuotiaille. Ja yleensä tukea voi saada max. kolmelle lapselle. Tuki vaihtelee kunnasta kuntaan, muutaman tonnin paikkeilla, Lyngbyssä se taisi olla 5900kr josta joutuu kyllä maksamaan veroa! Ja tukea saa maximissaan vuoden ajan (mutta on sekin jotain..) Tanskassa tuloista saa myös niinsanotun vähennyksen, eli esim tuosta 5900kruunusta maksat veroa esim vain 4000kruunusta ja siis about 1900kr saattaa olla verovapaata... mutta toki noi luvut heittelee ja vähennyksen suuruus riippuu monesta (onko vuokra vai omistusasunto jne jne jne) mä en kauheesti noista kuntakiemuroista tiedä, mutta tukea olen saanut ja ollut siihen tyytyväinen.. :-)

Sitten kannattaa kunnan kanssa olla tiukka sillä pohjoismaan asukkaana sinulla ON oikeus tuohon tukeen. Vaikka muilla maahan muuttavilla on sellainen sääntö että viimeisistä 8sta vuodesta on tanskassa täytynyt asua 7.. sitä ne joskus sanoo, mutta se EI koske pohjoismaiden asukkaita! (Yhdelle tutulle ne niin sanoi, mutta passitin uudestaan ja kappas.. virhe kunnalta).

Anyways.. siinä nopea apu... kirjoita ja kysy lisää... ja jos haluat sähköpostilla kysellä niin laita sähköpostis vaikka tänne niin kerron kyllä lisää.. :-)

Toivon mukaan uskallatte matkaan. Täällä on mukavaa ja täällä asuu paljon kivoja suomalaisia. (Ja tanskalaisia!!) :-D

Terkuin,

MOOCH

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme tällä hetkellä Aasiassa, mutta myös miestäni on houkuteltu Köpikseen töihin paikallisella sopparilla, lieköhän sama firma kuin sun miehelläs? Onko niillä toimintaa myös Shanghaissa?

Ajateltiin jokatapauksessa kokeilla suomielämää välillä, mutta jos päädymme Kööpenhaminaan asumaan, toki nyt jo kiinnostaa minkälaista elämä siellä on.

Ehkä muut lukijat osaavat valottaa vähän että esim.

1. Minkälainen työkulttuuri paikallisilla sopimuksilla olevilla ulkomaalaisilla on? Onko pitkää päivää kuten usein expateilla?

2. Minkälaista elämä on pienten lasten kanssa kotona? Kuinka tiivis suomiyhteisö siellä on?

3. Minkälainen asumisen taso on, saako kohtuuhinnalla hyvältä alueelta homeetonta kämppää? Maksavatko firmat asumisen, ei?

4. Ja ilmasto tietenkin kiinnostaa?

5. Hintataso: onko kalliimpaa kuin Suomessa?

Kaikki muukin mikä liittyy elämiseen Köpiksessä kiinnostaa!!

Kiitos etukäteen!

Vierailija
4/10 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon Moochie, olipa hyvä kuulla että jotain tukea on jostain ehkä saatavilla. Näyttää nimittäin siltä, ettei lähteminen ole mahdollista ellen mä saa jotain tuloa. Voinko vielä vaivata sua sen verran, että jos sulla on helposti annettavissa linkki Suomen Kelaa vastaavaan tahoon, niin kyselisin suoraan Tanskan viranomaisilta mahdollisuuksistani. Kovasti olen netistä etsiskellyt tietoa, mutta suurin osa tuntuu olevan tanskaksi ja sitä en toistaiseksi vielä kovin hyvin ymmärrä. Vaikka ei tämä asiointi selvällä suomen kielelläkään kovin joustavalta tunnu, oon ihan kyllästynyt Kelaan kun en saa selkeitä vastauksia sieltäkään... Mikä se Tanskan kotona hoidon tuki on tanskaksi, löytäiskö sillä netistä jotain?

Pitääkö siis äitiyspäivärahaa saadakseen olla töissä ennen äitiyslomalle jäämistä? Onkohan olemassa mitään ns. minimiäitiyspäivärahaa, minkä saa vaikkei olisi töissä? Tosiaan jos voisit antaa mulle näistä asioista päättävän tahon nimen tanskaksi, niin kyselen sieltä itse suoraan.

Halu lähteä Tanskaan on tosi kova, voi kun tämä taloudellinen puoli vaan järjestyisi. On nyt oikeastaan vain siitä kiinni.

Vierailija
5/10 |
25.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pikaisesti vastailen lasten syödessä... :-)

Tuo tanskan ns.kotihoidontuki on yleisimmin nimellä " tilskud til at passe sit eget barn" . Eli tukea oman lapset hoitamiseen... Koska se on kuntakohtainen, niin sitä tulisi kysellä siitä kunnasta mihin on muuttamassa... Esimerkiksi kööpenhaminan kunta EI maksa tätä tukea! Mutta esim LYNGBY maksaa.. ja HILLERØD (niistä meillä kokemuksia). Kyseisiä kuntia voin muutenkin kovasti suositella, sillä niiissä on asunut muitakin suomalaisia joista kaikki olleet tyytyväisiä. Seutu on ihanan rauhallista silti Tarpeeksi lähellä kööpenhaminaa hyvien kulkuyhteyksien päässä...

joka kunnalla on siis omat sivut, joista voi hakusanallakin hakea tuota tilskudia...

Sivu www.borger.dk on valtakunnallinen info-sivu maan asukkaille suurinpiirtein kaikesta ja sieltä löytyy " børn/unge" osastolta tietoa lapsilisistä yms.

Lisäksi saisitte tietääkseni lapsilisää, joka on reilu 1000kr kuukaudessa! sitä saa kaiketi ihan kaikki, vaikka ei olisi edes paikallinen sopimus, kunhan lapsi on rekistertöity täällä...

Täällä ei ole minimiäitiyspäivärahaa... pitää olla töissä sitä ennen, tarkkaa aikaa en muista, mutta muutama kuukausi kai... senkin voin paremmalla ajalla tarkistaa (sitten kun muksut nukkuu) :-)

Siinä taas jotain.. kysy ihmeessä lisää... jos esim teillä on jo kunta-alueita tiedossa niin voin tarkistaa onko heillä ko. tukea...

Vierailija
6/10 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain tässä hiukan tietoa eri kuntien tarjoamista tuista...

Tässä lista kunnista jotka joko tarjoavat tai sitten ei, kyseistä kotihoidon tukea. Yhteistä kaikilla on se, että niitä kai maksetaan vain vuoden verran... Ensinnä listassa kunnan nimi, sitten JUU tai EI josko tarjoavat kyseistä lisää ja viimeiseksi että kuinka paljon (joissain siis vain alle 3-vuotiaat saa tukea) Listassa on mukana keskustan lisäksi lähialueen kunnat (länsi-ja pohjoisosat, niitä osaan itse suositella)

Näistä summista siis pitää maksaa veroa; vähennyksen jälkeen jäljelle jäävästä osasta. Kunnat tietää niistä sit tarkemmin...

København Kommune (keskusta siis)

EI TUKEA

Frederiksberg kommune

EI TUKEA

Gentofte kommune

EI TUKEA

Lyngby-Taarbæk kommune

TUKEA SAA (alle 3 vuotiaille 5900 kr kuukaudessa)

Rudersdal kommune

TUKEA SAA (alle 3v. 4664kr ja yli 3v. 3254kr kuukaudessa)

Allerød kommune

TUKEA SAA (alle 3v. 5708kr ja yli 3v. 3647kr kuukaudessa)

Hillerød kommune

TUKEA SAA (alle 3v. 3400kr ja yli 3v. 2800kr kuukaudessa)

Hørsholm kommune

TUKEA SAA (alle 3v. 6976kr ja yli 3v. 3431kr kuukaudessa)

Ballerup kommune

TUKEA SAA (ei tietoa kuinka paljon)

Furesø kommune

EI TIETOA SAAKO

Gladsaxe kommune

EN TIEDÄ, MUTTA EN USKO ETTÄ SAA

Herlev kommune

Rødovre kommune

Toivottavasti tästä oli apua sinulle ja muillekin tanskaan tuleville. Eihän nuo summat korvia huimaavia ole, mutta sentään jotain.

Jos mulle tulee vielä jotain mieleen niin laitan sitten lisää, tai sitten voit kysellä...

Terkuin,

Mooch

Vierailija
7/10 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tulipa sitten vielä hiukan tietoa mieleen...

Eli jos synnytät täällä niin mitään minimipäivärahaa täällä ei siis ole. Siihen pitää olle tietty määrä työtunteja, jotta saisi äitiyspäivärahaa. Nämä tiedot saattavat vaihdella hiukan kunnasta kuntaan, mutta aika samanlaisia ne varmaan ovat...

Eli sinun täytyy:

*Olla töissä viimeiset 13 viikkoa ennen äitiyslomalle jääntiä (joka alkaa virallisesti 4 viikkoa ennen laskettua aikaa)

*näiden viikkojen aikana sinulla tulee olla vähintään 120 työtuntia...

(Lisäksi on jotain sääntöjä että jos olet tanskassa päättänyt vähintään 1½ vuoden mittaisen koulutuksen/opiskelun kuukautta ennen laskettua aikaa, niin olet myös oikeutettu äitiyspäivärahaan, mutta se ei taida olla sun kohdalla ajankohtainen juttu, hehe)

Eli siis 13 viikkoa ja väh.120tuntii... Ja siitä ne kai sit laskee sen päivärahan palkan mukaan.

Päivärahallinen äitiysloma on 52viikkoa (joista isälle kuuluu väh.2 siinä synnytyksen jälkeen). Ja tietty kasa muita pikku sääntöjä ja mahiksia, mut noi on ne perusjutut ja tärkeimmät pointit...

Terve taas,

MOOCH

Vierailija
8/10 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpas nähnyt vaivaa tietoja kaivellessasi, kiitos ihan valtavasti! Todellakin merkittävä hyöty tiedoistasi on ainakin meidän perheelle. Hassua muuten, että nuo systeemit vaihtelevat kunnittain noinkin paljon.

Ja nyt sitten vaan pähkäilemään. Kurkin jo boligportalista Lyngbyn vuokrakämppiä ja kivan näköistähän siellä on :) Puolison työpaikka olisi vaan ihan Kööpenhaminan keskustassa, mutta ei kai sieltä niin pitkä matka ole.

Jos päädytään Tanskanmaalle, etsin sut käsiini ja tarjoan kyllä kakkukahvit ainaskin :)

Vierailija
9/10 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain ilo kun pystyy auttamaan, ja tanskassa asuminen on minusta oikein mukavaa, joten haluan sitä mielelläni suositella. hihi... Yleensäkin olen sitä mieltä että ulkomailla asuminen on ollut niin hieno kokemus että sitä voi vain suositella! :-)

Lyngby on muuten TOSI kiva paikka. Me asuttiin siellä pitkään ja muutettiin vajaa vuosi sitten pois hyvin raskain mielin. Tosin nyt olen jo tykästynyt tähän uuteenkin paikaan joten kaikki hyvin.. :-)

(Boligportalista löysin itsekin asuntomme viimeksi..)

Lyngbystä on tosi hyvät kulkuyhteydet keskustaan. Junia menee monta ja usein ja matka pääasemalle kestää 20 minsaa. Autollakin pääsee nopeasti kun lyngbystä menee kunnon nopea ja iso tie aina kaupunkiin asti. (Itsekin kuljin työaikoinani sitä matkaa ja hyvin meni!!)

Tervetuloa siis! :-)

/M

Vierailija
10/10 |
12.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Olemme asuneet vajaan vuoden Köpiksessä ranskalaisen mieheni työn vuoksi ja voin listata tähän muutamia asioita mitkä minua yllättivät (lähinnä negatiivisesti Tanskassa). Ja luonnollisestikin puhun kaikesta YLEISTÄEN.

1. Tanskalaisten englannin kielen taso. Mieheni ihmettelee samaa. Monessa tilanteessa meille vaan puhutaan tanskaa takaisin vaikka sanoo ettei puhu tanskaa... Välillä tuntuu että Tanskassa rakastetaan puhelinvastaajia, missä viestit on tietysti vain tanskaksi. Jos jäisimme pidemmäksi aikaa kuin vuodeksi niin kielen opettelu olisi mielestäni välttämätöntä. Ranskalainen mieheni on selvinnyt Suomessa hyvin 6 vuotta ilman suomen kieltä mutta vuosi tanskassa tekee tiukkaa...

2. Lääkäripalvelut. Montako kertaa on tehnyt mieli lähteä Ruotsiin lääkäriin!! Tuntuu etteivät lääkärit Tanskassa tiedä tai halua tietää mistään mitään, saatika hoitaa potilaita. Jos löydätte pätevän lääkärin niin pitäkää siitä kynsin hampain kiinni. Eräs (etiopialainen) ystäväni totesi menevänsä mielummin lääkäriin Etiopiassa kuin Tanskassa! Ovat kuulema pätevämpiä vaikka laitteet olisikin 80-luvulta.

3. Palvelualttius / ystävällisyys. Jonkun väittämän mukaan tanskalaiset ovat aika sisäänpäin lämpiävää porukkaa ja ulkomaalaiselle (oli se sitten suomalainen tai turkkilainen) ei aina jaksa olla niin ystävällinen muin " omilleen" . No, mene ja tiedä mutta huonoon palveluun törmää PALJON useammin kuin suomessa.

Mutta leivonnaiset, neekerinpusut ja jätskit ovat sikahyviä - niiden ansioista annan paljon anteeksi tanskalaisille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme