Pitää varmaan alkaa oikeasti harkita muualle muuttoa
Täällä Suomen niemellä alkaa sää olla niin ikävä ja raskas, ettei täällä enää jaksa. Manner-euroopassa on jo kevät kovasti mutta täällä ei vaan lämpene yhtään.
Mun psyyke ei taida jaksaa näin pitkiä talvia. Ei nyt enää vanhemmiten varsinkaan. Toivottomuus ja masennus pukkaa pintaan vaikka kuinka yrittää pitää iloista asennetta yllä.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Kun haaveilee, että elämä muualla voisi olla helpompaa, kannattaa muistaa että itseään ei pääse pakoon.
Jos näkee vain harmaata ja negatiivista kaikkialla, niin ei se muutu paikkaa vaihtamalla. Auringonpaistetta voi olla enemmän, mutta jos ei sitä näe niin ei näe.
En minä itseäni yritäkään lähteä pakoon, vaan ilmastoa joka estää minulta useita harrastuksia ja elämäntapoja, joista nautin.
Olen asunut aikaisemmin ulkomailla, ja huomasin etten palattuani enää sopeutunut suomalaiseen elämäntyyliin. En etsi auringonpaistetta, vaan edes hieman inhimillisempää säätä ja kulttuuria, jossa toisten huomioiminen on normaalia.
Uusi-Seelanti on äärettömän kaunis maa, ja sinne on EU:n kansalaisena helppo muuttaa ja saada työluvat. Maassa on toki useita erikoisuuksia, kuten rakentamisen laatu hyvin brittiläistä. Vaikea keksiä kuitenkaan niin huonoja puolia, että Suomessa olisi parempi olla.
Vierailija kirjoitti:
Kun haaveilee, että elämä muualla voisi olla helpompaa, kannattaa muistaa että itseään ei pääse pakoon.
Jos näkee vain harmaata ja negatiivista kaikkialla, niin ei se muutu paikkaa vaihtamalla. Auringonpaistetta voi olla enemmän, mutta jos ei sitä näe niin ei näe.
Voi hyvää päivää näitä kolmen pennin "viisauksia". Eihän tässä kukaan ollut "itseään" pakoon lähtemässä, vaan tätä ilmastoa!
Olen asunut keski-euroopassa yli vuosikymmenen eikä minua saisi palaamaan suomeen enää millään.
Päivät kun lunta on maassa on laskettavissa yhden käden sormilla, myös pakkanen on aika harvinaista. Päivälämpötilat on olleet yli 15 astetta jo viikkoja, nyt pääsiäisenä mennään jo yli 20 asteen. Lämmintä myös riittää pitkälle lokakuuhun!
Harmaata näkee kun katsoo ikkunasta ulos. Hoh hoijaa sentään! Aurinkoa vailla mä olen ja vähän lämpöä ja kevättä.
Kyllä mä itseni kanssa pärjään ja jopa lähimmäisteni mutta tätä pitkää talvea en jaksa.
Ehdotuksia eri maiden hyvistä ja huonoista puolista?
Tanska on käynyt minullakin mielessä, mutta toisin kuin ruotsia, tanskaa on vaikea oppia puhumaan.
Espanjat ja Ranskat eivät kiinnosta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, sitä paitsi talvi on ihana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maastamuutosta puhujat ovat aina niitä jotka eivät todellisuudessa koskaan lähde. Rajat on auki, passilla pääsee pois. Turhaan täällä märiset.
Kun puheet muuttuu todeksi: kohta 30 vuotta sitten lähdin ja takaisin en tule kirveelläkään.
Kyllä minullekin irvailtiin että takaisin se tulee, ei se siellä pysy eikä pärjää. Löinpä luun kurkkuun irvailijoille.
Miksi ei pärjäisi, ei täällä elämää kummempaa ole täälläkään! Suomalaiset vain pelkää kaikkea uutta ja erilaista. Mitään ei uskalleta.
Minä en lähtenyt sään takia vaan maan yleisen tilanteen. Lama-aikaa silloin kovasti puuhattiin kuten nytkin, nyt tosin pahempaa kuin silloin. En jäänyt miettimään ja haikailemaan, otin ja lähdin ja parissa vuodessa pääsin hyvän elämän alkuun ja kaikki alkoi sujua. Nyt en pois enää tulisi tietenkään, täällä on koti ja kaikki.
Siihen on varauduttava että uusia asioita tulee eteen. On pystytttävä sopeutumaan. Jos ei pysty on paras pysyä siellä mutta ei saa kitistä.
Auttava kielitaito -englanti - rohketutta ja avoimuutta kohdata uusia ihmisiä ja tilanteita. Ja totta kai jonkinlainen ammattitaito joltakin alalta on tärkeää. Määrätietoisuutta ja sisua. Ei täällä ketään elävältä syödä eikä ihmetellä, joukkoon sopii, se on varmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, sitä paitsi talvi on ihana!
No hienoa että SINÄ osaat nauttia talvesta.
Tosissani olen yrittänyt sopeutua, mutta kylmyys, mustavalkoinen maisema ja keskitalven pimeys kertakaikkiaan vie voimavarat. Kirkasvalolamppu auttaa hieman, mutta ei se aurinkoa korvaa.
Tänä talvena pakotin itseni hiihtämään, laskettelemaan, luistelemaan jne mutta helmikuussa luovutin ja totesin, etten kertakaikkiaan osaa nauttia talvesta ja otin äkkilähdön Portugaliin, ja käytin kaiken aikani ulkoiluun. Mistään löhölomasta ei todellakaan ollut kysymys.
Ei elämän pidä olla jatkuvaa pakottamista. Ihmiset ovat erilaisia. Ei tällainen ilmasto ole ihmisille enää luonnollinen, mutta näköjään siihen osa sopeutuu. En muista missä, mutta tänä talvena tuli vastaan kysely, jonka tulosten perusteella 60% suomalaisista oireilevat talven pimeydestä. Talvesta nauttiminen on pikemminkin poikkeuksellista.
Meillä on italialainen mökkinaapuriperhe. He viettävät sydäntalven ja kesä-syyskuun Suomessa. Heidän mielestään Suomessa on talvella niin kaunista ja sisällä lämmintä. Kesä taas on Italiassa heidän makuunsa liian kuuma. Syksyn ja kevään asuvat Italiassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on italialainen mökkinaapuriperhe. He viettävät sydäntalven ja kesä-syyskuun Suomessa. Heidän mielestään Suomessa on talvella niin kaunista ja sisällä lämmintä. Kesä taas on Italiassa heidän makuunsa liian kuuma. Syksyn ja kevään asuvat Italiassa.
Italia on kesällä hyvin kuuma, joten Suomen kesä varmasti houkuttelee tulevaisuudessa enemmän turisteja.
Talvi voi olla oikein mukava lyhyen aikaa, mutta jostain syystä tämäkin italialaisperhe palaa Italiaan suurimmaksi osaksi vuotta. Vaikka Suomen luonnosta nauttisi, se ei silti korvaa kaikkea muuta kuten kulttuuria ja sosiaalista elämää. Kysypä huviksesi, harkitsevatko he pysyvää muuttoa Suomeen :)
Taidan olla yksi harvoista, joka nimenomaan nauttii tällaisista säistä! Tällä hetkellä on niin mukava lähteä metsään tai merenrantaan samoilemaan, mukana termari täynnä kahvia. Ainoa huono puoli teiden/katujen liukkaus, mutta on tämä silti 1000 kertaa parempaa, kuin ne jokakesäiset tappohelteet.
Etelä-Euroopassa on sitten vaihtoehtona tulipalohelteet kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Euroopassa on sitten vaihtoehtona tulipalohelteet kesällä.
Ei kukaan sinne ole lähdössäkään. Ainakaan tässä ketjussa.
mieheni on ollut töissä viimeiset vuodet usassa ja sai nyt puolisen vuotta sitten kansalaisuuden jenkkeihin. Sen myötä tuli tieto, että minäkin saan nyt ihan vain sivilisäätyni perusteella aika lailla automaattisesti green cardin ja mahdollisesti npeutettuna sitten kansalaisuuden. Ollaan alettu ihan vakavissaan miettiä, että muutetaan pysyvästi usaan...
Itse olen suomessa ollut ne pakolliset kuukaudet, jotta voin pitää pysyvän asuinpaikkani statuksen täällä, mutta nyt tosiaan olen alkanut miettiä toisin. Vaikka jenkeissä on moni asia ihan perseellään suomeen verrattuna ja enemmän juntteja, niin siellä on paljon helpompi elää junteista erossa. Ei tarvi nähdä alkoholia kittaavia ympäriännisiä ihmisiä missään, jos ei halua, autollakin saa vielä ajaa ja bensakäyttöisellä.... koiraa saa pitää vapaana "aina", toki on vastuussa suuremman kaavan mukaan siitä, jos jotain sattuu, mutta kun on suomalainen ajatus koiran opettamisesta tavoille, niin tietää, että se osaa olla sisäsiisti ja käyttäytyä ulkonakin sivistyneesti. Saa elää vapaammin ja työnteosta palkitaan eikä rangaista. Työttömän valkoien on helppo löytää töitä (ihonvärisuosiminen saa yrjöämään, mutta suomessa sitten on muita asioita enemmän, jotka yrjöttää). Pääsee äänestämään sitten jotain muuta kuin trumppia.
no kuitenkin... minulla on akateeminen tausta, joten voisin löytääkin ihan ok palkatun duunin jostain sieltä. pääsisi pois suomesta ja tuosta fsistihallituksesta (ja ironisesti muuttaa pysyvästi entistä syrjivämpään maahan, mutta amerikassa on vain jotain sellaista paremmin, mitä suomessa ei haluta ottaa käyttöön. Se on se ajatus siitä, että jos on lahoja johonkin, niin niitä kannattaa käyttää. Suomessa pitää laittaa kynttilä vakan alle ettei vaan vahingossakaan joku koe, että siinä joku lahjakas lesoilee ja ylpeilee).
meillä kolme lasta, yksi miehen, kaksi yhteisiä ja kaksi lapsistamme (toinen miehen, toinen yhteinen) ovat jo ilmoittaneet, että eivät halua suomeen takaisin enää ikinä. Se kolmas on vähän sitä mieltä, että ihan sama missä asuu. Lapset siis tosiaan ovat usassa, kokivat, että heillä on siellä paremmat mahdollisuudet menestyä uramielessä kuin suomessa, jossa koulussa pitää vain istua ja alentaa omia oppismistuloksiaan sen vuoksi, että luokalla joku huonompi oppilas voisi tuntea itsensä huonommaksi sen vuoksi, että hän on huonompi eikä saa aiehuttaa toiselle huonommuuden tunnetta, eli ei saa menestyä liikaa. Amerikassa oikein kannustetaan menestymään ja saavuttamaan oma maksimi ja sen jälkeen tavoittelemaan uutta maksimia ja meidän lapset tuntuvat tykkäävän siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen. Olen väkisin yrittänyt oppia nauttimaan talvesta, mutta se tuntuu aivan mahdottomalta.
Harmi vain, kun moni Keski-Euroopan maa on aika hanurista muutoin. Mihin voisi muuttaa? Etelä-Ruotsissa kevät on jo pitkällä ja talvi inhimillisempi, eikä kesä ole paahtavan kuuma.
Mä harkitsen pohjois-Saksaa tai Tanskaa. Pienikin parannus riittäisi.
Saksa on kyllä houkutteleva maa. Siellä elämästä nauttiminen tulee sallituksi ensi maanantaina.
Kohta alkaa taas 50+ helteet Keski- ja Etelä-Euroopassa. Onneksi olen onnellisesti Suomessa.
Muuta Viroon. Tasavero ja sekä kevät että syksy kuukauden verran Suomea pidempiä.
Niin. Ihmiset jäävät helposti "loukkuun" tänne. Tai sitten muualle. Kun tietäisi suoraan mikä on paras.