Hampuri on väkiluvultaan EU:n kuudenneksi suurin kaupunki. Miksi siitä kuulee erittäin harvoin?
Se on isompi kuin vaikka Varsova tai Barcelona. Mutta koskaan ei kuule tuosta paikasta mitään.
Kommentit (29)
Niin, livenä ei ole kuulunut sitten Irwinin kuoleman.
"Kauan etsin, kauan kuljin
Viimein saavuin hampuriin
Muistoihini sinut suljin
Kaipaan elben kaupunkiin
Kauniit naiset, laulu, viini
Kaikkialla kaikui vain
Meidät kietoi serpentiini
Yhteen silloin sinut sain
Ei Hampurin kaupunkialue kyllä ole erityisen suuri saati tiheään asuttu. Jotain Tukholma-luokkaa se on. Metropolialueella tietysti viitisen miljoonaa asukasta mutta sitten tiheyskin painuu jo johonkin Helsingin seutua vastaavaan samalla kun jossain Ruhrissa asuu kymmenen miljoonaa ihmistä yhtä tiheässä kuin Hampurin ytimessä.
Hampuri on itsenäinen osavaltio joten siksi sen alue on kaiketi vähän isompi kuin yleensä saksalaisilla kaupungeilla, ja kaupungin väkiluku näennäisen korkea. Eurooppalaisittain se ei todellakaan ole suuri kaupunki, esimerkiksi Barcelonaan verrattava.
Minusta taas "kaikki" matkustaa sinne. Hampuri on lähellä ja lentomatkustusta välttelevät eivät paljoa kauemmas lyhyillä lomillaan ehdi.
Joku vinkkasi sen Miniatur wunderlandin. Juu, vaikutta kivalta, mutta vierailuaika on varattava paaaljon etukäteen. Ja kun katsoo videoita tästä paikasta, niin ahtaalta näyttää ja ihmisiä täynnä. Väljempää on Legolandissa ja siellä on nätimpääkin.
Muutoin Saksa on upea matkailumaa. Monipuolinen ihan jo säänkin puolesta. Minä olen viihtynyt parhaiten Kölnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksa nyt ei yleensäkään kiinnosta koska heillä tämä tietty menneisyys
No ok. Mutta Saksassa on pienempiäkin paikkoja jotka kaikki tuntee, Munchen tai Frankfurt vaikka esimerkkeinä.
München ole merkittävästi pienempi. Saksan kolmanneksi isoin kaupunki. Hamburg sijalla 2.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksa nyt ei yleensäkään kiinnosta koska heillä tämä tietty menneisyys
Sietäisi kiinnostaa. Saksa on nimittäin yksi niistä harvoista maista, jotka ovat auttaneet Suomea sotien aikana. Jatkosodan aikana jopa merkittävästi.
Hyvä Saksa ja kiitos.
Meidän pitäisi liittoutua uudelleen ja tehdä Suomesta ja Saksasta Suuria taas! Perustetaan Suomi-Saksa-joukot! Lyhyemmin SS-joukot, se kuulostaa jotenkin napakalta ja... iskevältä. Kuka on mukana?
Hampuri on vähän seillainen läpikulkupaikka lomillamme. Tulee käytyä, mutta ei jäätyä. Ehkä joskus pitäisi tutustua paremmin kyllä. Saksa itsessään on loistava matkailumaa, tykkään.
Hampuri taitaa olla mun lempikaupunki! Tietty eri tavalla tutustunut kun puoliso on siellä asunut, mutta joo, pidän tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Hampuri taitaa olla mun lempikaupunki! Tietty eri tavalla tutustunut kun puoliso on siellä asunut, mutta joo, pidän tosi paljon.
... ja sieltä on kiva livahtaa junalla Lyypekkiin joka on aivan suloinen pienempi kaupunki.
Sinne veri vetää uudestaan.