Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoliso muuttaa omistusasuntooni

Vierailija
26.03.2024 |

Hän ei aio ostaa puolia asunnostani. On asuntolaina. Miten nämä on yleensä hoidettu? Mikä olisi oikeudenmukaisin ratkaisu?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämän kaikki sovi molemmille osapuolille sopivasti. 

Jotkut on tarkempia menoistaan ja rahoistaan, jotkut hövelimpiä eikä laske niin pennin päälle. 

Meillä esim (puolison oktssa asutaan) mä maksan noin puolet sähkölaskuista ja pääosin ostan ruoat ja päivittäistavarat. Kiinteistöverot sun muut kuuluu kiinteistön omistajalle tietysti. 

Vierailija
22/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kumppanini muuttaa asumaan mun luo. Tulen omilla tuloillani toimeen, joten sovittiin , että hän maksaa yhdessä asumisestamme johtuvat lisääntyneet kulut. En halua - enkä tarvitse enempää. 

Neuvotelkaa se sopimus etukäteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto kuluu, tulee putkiremppa sun muita korjauksia. Ei ole oikein, että toinen maksaa vastikkeista vain puolet, jos alueen hintataso vuokrissa ei ole niin halpa.

Vierailija
24/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa muuttaa toisen omistamaan asuntoon kun sieltähän voi lentää kuin leppäkeihäs pihalle. 😂 Tai jos sillä ei sitten ole väliä. Luulisi toisen nurkissa olevan hieman alisteisessa asemassa kuitenkin.

Vierailija
25/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto kuluu, tulee putkiremppa sun muita korjauksia. Ei ole oikein, että toinen maksaa vastikkeista vain puolet, jos alueen hintataso vuokrissa ei ole niin halpa.

Ei kannata muuttaa yhteen kumppanin kanssa, jos hänen läsnöolonsa tuntuu vain asunnon kuluttamiselta. Ja jos tuntuu, että toisen kanssa voi asua vain, jos siitä saa korvauksen, ei yhdessä asuminen ehkä ole suhteen kannalta hyvä juttu.

Näissä pitää myös muistaa miettiä tilannetta, jos kumppanin tulot romahtavat eikä hän pysty maksamaan mitään - tuntuuko hän silloin rasittavalta taakalta, joka loisii ilmaiseksi, vai tuntuuko silloinkin yhtä mukavalta asua hänen kanssaan kuin silloin, kun hän pystyi maksamaan osuutensa menoista?

Vierailija
26/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suunnitteilla sama ratkaisu. Joku ehdotti puolet vastikkeesta, sähköstä, vedestä. Se ei olisi oikeudenmukaista minun kannaltani. Eihän ole oikein, että mies maksaa asumisesta vähemmän. 

mun kulut: 

vastike 720 e

asuntolaina 750 e

sähkö 50 e

yht noin 1500 e

tuolla logiikalla mies maksaisi 385 e ja minä loput eli 1 140 e. Mies tienaa pari tonnia enemmän. 

Vastaavan vuokra-asunnon vuokra olisi vähintään 1600 e, siitä puolet ja sähkö olisi 800-900 e per pää. 

Hån asuu nyt vuokrakaksiossa, josta maksaa 1 000 e. Jos ehdottaisi, että luopuu vuokra-asunnosta ja maksa jatkossa isommasta asunnosta 600 e vähemmän, niin olisi melkoinen gold digger. 

Joo, itse maksan koko ajan omaa pois, mutta sama se on miehelle maksaa mulle vuokraa kuin jollekin tuntemattomalle ihmiselle.

Jos ei olisi lainaa, niin toki silloin asumiskulut olisivat esim 800 e. En tietenkään silloin pyytäisi maksamaan markkinahintaista vuokraa, vaan puolet kuluista. 

Vierailija
27/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siististä aikuisesta mitään kummempia asunnon kulumia tule paitsi jos suihkuun tulee kosteusongelmia. Lapsista ja lemmikeistä sen sijaan tulee.

Sinullehan se olisi pieni lottovoitto kun saisit jonkun siihen maksamaan kulumasi ja putkiremppasi. Sun omaisuus karttuu ja toinen lähtee tyhjätaskuna. 😁

Puoliso on tavallaan pimeenä vuokralaisena. Tämmöinen on parempi kauppa kuin ostettaisi yhteinen asunto sen puolisonkin maksaen jotain omaa.

Vierailija
28/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä suunnitteilla sama ratkaisu. Joku ehdotti puolet vastikkeesta, sähköstä, vedestä. Se ei olisi oikeudenmukaista minun kannaltani. Eihän ole oikein, että mies maksaa asumisesta vähemmän. 

mun kulut: 

vastike 720 e

asuntolaina 750 e

sähkö 50 e

yht noin 1500 e

tuolla logiikalla mies maksaisi 385 e ja minä loput eli 1 140 e. Mies tienaa pari tonnia enemmän. 

Vastaavan vuokra-asunnon vuokra olisi vähintään 1600 e, siitä puolet ja sähkö olisi 800-900 e per pää. 

Hån asuu nyt vuokrakaksiossa, josta maksaa 1 000 e. Jos ehdottaisi, että luopuu vuokra-asunnosta ja maksa jatkossa isommasta asunnosta 600 e vähemmän, niin olisi melkoinen gold digger. 

Joo, itse maksan koko ajan omaa pois, mutta sama se on miehelle maksaa mulle vuokraa kuin jollekin tuntemattomalle ihmiselle.

Jos ei olisi lainaa, niin toki silloin asumiskulut olisivat esim 800 e.

Sellainen tarkennus, että asumisesta maksaminen tarkoittaa nimenomaan vastiketta, vettä, sähköä yms asumismenoja. Asuntolainan maksaminen ei ole asumisesta maksamista, vaan velaksi ostetun omaisuuden vähittäistä maksamista. Eli nyt sinun mallissasi mies maksaa asumisesta enemmän. Onko teillä vuokrasopimus, vai maksaako hän vuokran pimeästi? 

Vierailija
29/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa muuttaa toisen omistamaan asuntoon kun sieltähän voi lentää kuin leppäkeihäs pihalle. 😂 Tai jos sillä ei sitten ole väliä. Luulisi toisen nurkissa olevan hieman alisteisessa asemassa kuitenkin.

Jos ero tulee niin joku kai joutuu kuitenkin muuttamaan. Ei mua huolestuta että "lennän kuin leppäkeihäs", tosiaan jos ero tulee niin etsin uuden asunnon. Enkä koe olevani toisen nurkissa saati alisteisessa asemassa. 

Vierailija
30/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun kulut: 

vastike 720 e

asuntolaina 750 e

sähkö 50 e

yht noin 1500 e

Minusta tuo on ihan oikein. Jos haluat tasata kuluja, ehdota miehelle, että ostaa puolet asunnosta.

Vierailija
31/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mun kulut: 

vastike 720 e

asuntolaina 750 e

sähkö 50 e

yht noin 1500 e

Jos ei olisi lainaa,

Mies ei voi ostaa puolta asunnosta, koska asunnon arvo noin 450 000 e, eikä mies ole koskaan omistanut asuntoa. Ei taida ilman pesämunaa tulla noin isoa lainaa. 

Järjettömintähän on nykytilanne, jossa minä maksan 1500 e omastani, mies 1000 omastaa. Muuttamalla yhteen molemmat sääståisimme. Edelleenkin olen sitä mieltä, että jos otat 8000 e kuussa tienaavan luoksesi asumaan 350 eurolla ja itse sinnittelet, että saat kulut maksettua ja tienaat 2000 e vähemmän, niin ei kovin reilu diili. Eri asia, jos mies olisi opiskelija, työtön, hoitaisi kotona lapsia. Silloin   olisi reilua tasata. Mutta tulonsiirto enemmän tienaavalle? Hän ei eläisi missään 350 eurolla.

Vierailija
32/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen versio on kehitteillä huomiseksi?

Vierailija
33/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asuisitte vastaavassa asunnossa vuokralla,siitä hinnasta puolet+vesimaksu+sähkö puoliksi+vakuutuksesta osa,jos hänellä autopaikka-maksaa hän itse. Miksi hänen pitäisi asua pelkällä puolikkaalla vastikkeella-hänhän siinä voittaisi. Reilu peli.

Voittaisi? Onki kyseessä kilpailu? Kyllä minun mielestäni riittää, että maksaa puolet vastikkeesta, vesimaksuista, sähköstä ja vakuutuksesta. Ap:han itse kuitenkin kokoajan kerryttää varallisuuttaan ja vähemmän kuluja hänelle tulee, kun toinen maksaa puolet edellämainituista. 

Vierailija
34/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun kulut: 

vastike 720 e

asuntolaina 750 e

sähkö 50 e

yht noin 1500 e

Ja tietenkin maksat verot vuokratuloista. 

Vierailija
35/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun kulut: 

vastike 720 e

asuntolaina 750 e

sähkö 50 e

yht noin 1500 e

Järjetön vastike, jos on kyse vain hoitovastikkeesta.

Vierailija
36/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa lähtisin lakimiehen puheille. Haluaisin ehdottomasti mustaa valkoisella asiantuntevan tahon laatiman sopimuksen siitä, mitä haluan.

Asunto olisi (On) minun, en kyllä ottaisi pienintäkään riskiä.

Itse en voisi ajatella ottaa tähän ketään asumaan ilman tuollaista paperia. Eipä silti, en kovin hevillä ole ottamasakaan, mutta jos..

Vierailija
37/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se maksaa vuokraa 400-500 euroa.

Vierailija
38/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun puolison omistamassa asunnossa. Maksan puolet vastikkeesta ja asuntolainan korosta, sekä tietysti kaikista juoksevista kuluista kuten sähköstä, vedestä, netistä

Miksi maksat asuntolainan korkoa, jos et omista asunnosta mitään. 

Useassa kommentissa onkin mainittu, että se mikä on reilua milloinkin, riippuu varmasti paljon tilanteesta. Olemme molemmat työssäkäyviä suht samatuloisia, ja meidän tapauksessamme korkomeno on alle 300e/kk. En osallistuisi taloyhtiön korjaushankkeisiin, mutta tasaan osuuttani "kuluvista pinnoista" näin. Tässä taloustilanteessa asuntojen varallisuus ei automaattisesti myöskään nouse vaan voi jopa laskea, ja olemme tulkinneet niin että korko on ns hinta, jonka tässä asumisesta maksamme. 

Vierailija
39/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että laskette, mikä on kahden asunnon strategialla asumisen hinta ja yhden asunnon strategialla asumisen hinta. Sitten laskette näiden erotuksen ja jaatte säästön kahteen osaan jolloin molemmat hyötyvät yhtä paljon.

Vierailija
40/41 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siististä aikuisesta mitään kummempia asunnon kulumia tule paitsi jos suihkuun tulee kosteusongelmia. Lapsista ja lemmikeistä sen sijaan tulee.

Sinullehan se olisi pieni lottovoitto kun saisit jonkun siihen maksamaan kulumasi ja putkiremppasi. Sun omaisuus karttuu ja toinen lähtee tyhjätaskuna. 😁

Puoliso on tavallaan pimeenä vuokralaisena. Tämmöinen on parempi kauppa kuin ostettaisi yhteinen asunto sen puolisonkin maksaen jotain omaa.

Höpöhöpö. 3000€ netto tienaava puoliso maksaa vuokraa yksiöstä 900€ ja päättää muuttaa 1800€ netto tienaavan puolisonsa kolmio omistusasuntoon, jossa vastike on 340 ja velan lyhennys 560€/kk.

Ettäkö puolison kuuluisi maksaa vain 170€ vastikkeesta, eikä muuta? 

Suosittelen edelleen ottamaan enemmän kuin puolet vastikkeesta, jos kyseessä ei ole täysin vakiintunut suhde, jossa rahat menevät yhteiseen hyvään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme