Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoliso muuttaa omistusasuntooni

Vierailija
26.03.2024 |

Hän ei aio ostaa puolia asunnostani. On asuntolaina. Miten nämä on yleensä hoidettu? Mikä olisi oikeudenmukaisin ratkaisu?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, minkä keskenänne sovitte ja mikä tuntuu molemmista oikeudenmukaiselta. Mahdoton ulkopuolisen on sanoa tietämättä teidän tulotasostanne, työmahdollisuuksistanne ja omaisuudestanne.

Vierailija
2/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydät maksamaan puolet vastikkeesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa kaikki asumiskustannukset kokonaan tietysti. En suostuisi mihinkään muuhun.

Vierailija
4/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtana voi käyttää asuntosi käypää vuokrahintaa asuinseudullasi ja siitä puolet.

Vierailija
5/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavassa tilanteessa minä maksoin puolet vastikkeesta, sähköstä ja vedestä.

Vierailija
6/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuisitte vastaavassa asunnossa vuokralla,siitä hinnasta puolet+vesimaksu+sähkö puoliksi+vakuutuksesta osa,jos hänellä autopaikka-maksaa hän itse. Miksi hänen pitäisi asua pelkällä puolikkaalla vastikkeella-hänhän siinä voittaisi. Reilu peli.

Vierailija
7/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisit maksanut, jos asunnon omistussuhde olisi ollut 50-50?

Vierailija
8/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun puolison omistamassa asunnossa. Maksan puolet vastikkeesta ja asuntolainan korosta, sekä tietysti kaikista juoksevista kuluista kuten sähköstä, vedestä, netistä

Vierailija
9/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtana voi käyttää asuntosi käypää vuokrahintaa asuinseudullasi ja siitä puolet.

Ei kenekannata suostua tähän.

Vierailija
10/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin olisi myös maksettu 50-50.

Vierailija
11/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko avioehto tehtynä, eli ettei tuosta asunnosta sitten kuulu mitään puolisolle jos tulee avioero?

Vierailija
12/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, selvästi kumppanisi ei ymmärrä talousasioiden päälle :D

Vierailija
13/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti sanoisin, että puolet asumismenoista (vastike, vesi, sähkö, kotivakuutus). Mutta sitten, jos tilanteessa on jotain erikoisia muuttujia, tyyliin puoliso onkin pienituloinen opiskelija, työtön, sairaseläkkeellä tms. niin silloin en ainakaan itse huomattavasti parempituloisena kehtaisi pyytää toisen pienistä tuloista mitään asumismenoja.

Hankalia nämä tilanteet, kun asutaan toisen omistamassa asunnossa. Helposti tulee ikäviä jännitteitä suhteeseen, ja sen vuoksi melkein olisi parempi, kun kummallakin olisi oma asunto.

Vierailija
14/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet asumiskuluista kohtuullinen. Niihin voi laskea myös puolet mahdollisista asuntolainan koroista, jos niikseen tulee. Jos ryhdyt vuokraa pyytämään ja puolison kustannuksella lyhentämään omaa asuntolainaasi, niin usea ihminen pitäisi sinua k*sipäänä.

Vierailija
15/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se  vielä oo ollut puoliso, jos ette ole asuneet yhdessä, kohta on.

Vierailija
16/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitat sitä, että puolisoni ei maksattanut minulla asuntolainaansa, niin siinä tapauksessa hän ei ilmeisesti ymmärrä talousasioiden päälle.

Vierailija
17/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten hänelle ei tuossa ollut kyse talousasioista. Olen eri, mutta minä olen joskus asunut kumppanin kanssa yhdessä minun omistamassani asunnossa. En oikeastaan pyytänyt häntä maksamaan mitään, koska olin itse parempituloinen, mutta hän halusi maksaa puolet asumismenoista. Se sopi minulle, ja itse makselin sitten vähän enemmän meidän yhteisiä elämiskuluja. Minulle ei yhdessä asuminen kumppanin kanssa ollut taloudellinen diili, vaan ideana oli vain voida asua yhdessä ja jakaa elämä yhdessä rakastamani ihmisen kanssa. Kyseessä ei siis ollut alivuokrasuhde tms.

Vierailija
18/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vaikuttaa niin monta asiaa, ettei yksiselitteistä vastausta ole olemassa. Jos puoliso on vaikka opiskelija, joka asuu tällä hetkellä edullisesti ja saa asumistukea, niin ei hänellä riitä maksukyky puolikkaaseen vuokraan ilman sitä asumistukea. Silloin pitäisi sen asunnon omistajan miettiä, että haluaako hän puolison luokseen, vaikkei tämä pystyisi maksamaan.

Toinen ääripää on se, että puoliso on työssäkäyvä ja asuu tällä hetkellä kalliisti vuokralla. Hän on saattanut itse ehdottaa yhteenmuuttoa sillä ajatuksella, että maksaisi vain puolet vastikkeesta ja sähkölaskusta ja mitä näitä on. Jos yhteenmuuton motiivina on taloudellinen hyötyminen asunnon omistajasta, niin tämä on huono lähtökohta mihinkään järkeviin neuvotteluihin.

Vierailija
19/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni asuu puolisonsa omistamassa asunnossa. Puoliso maksaa lainanlyhennyksen ja korot, ja kaikki muut kustannukset menevät puoliksi. 

Vierailija
20/41 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun puolison omistamassa asunnossa. Maksan puolet vastikkeesta ja asuntolainan korosta, sekä tietysti kaikista juoksevista kuluista kuten sähköstä, vedestä, netistä

Miksi maksat asuntolainan korkoa, jos et omista asunnosta mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme