Pääsiäinen köyhästi - vinkkejä!
Eli olen yllättäen rahapulassa mutta vieraita on tulossa luokseni pääsiäistä viettämään eli siis syömään. Mitä valmistan halvalla? Punaista lihaa en itse syö eli lammas nyt ainakin boikottiin.Mutta jotain vinkkejä? Keitettyjä kananmunia ja perunoita nyt ainakin.
Kommentit (64)
Kanarisottoa.ja salaattia ja jälkiruoaksi lettuja hillon kanssa.
Ok, olen päättänyt. Vieraita tulossa noin 7 aikuista ja 2 lasta. Kaikille tulee ohjelmanumerossa suklaamunat piilotettuna lähinaastoon (ostan alesta isommat Kinderit tms. tai sitten 1,19€ maksaa sekalainen pussi pieniä munia). Alkupalaksi punainen tai keltainen linssi/porkkanakeitto (n. 3€) Pääruoaksi: silliä (3€), keitettyjä munia (1,5€), voita, erilainen leipävalikoima (4€) itse tehtyä hummusta (1€) salaattia 2€) keitetyt perunat (1€) ja itsetehtyjä pyöryköitä (3,5€) Jälkkäriksi lettuja (1€) hillo ja jäätelöä (1,5€). Kokonaisuudessa menee kauppaan n. 21€ (mm. Öljyä, balsamicoa, Fun lightia ja suolaa jo valmiina).
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi lyonin kana? Vähän muutakin kuin pelkkää koipireittä. Ei tule ihan niin usein syötyä.
Kiitos vinkistä! Minä taidan tehdä tätä, vaikutti hyvältä.
Ei AP
Pääsiäinen on Kristuksen ylösnousemuksen juhla. PAASTO edeltää sitä. Se säästää myös rahaa. Pitkänäperjantaina ei syödä mitään eikä pestä edes hampaita. Kiirastorstaina syödään seitiä pakasteena ja hapankaalia. Lauantaina ei syödä kuin kasviksia teen kanssa. Mandariineja saa kilon eurolla. Sunnuntaina voi syödä paljonkin, kaupasta voi ostaa herkut 50 prosentin tarjouksesta. Mämmi on aina halpaa ja terveellistä. Pääsiäisenä voi lukea Raamattua ja käydä kirkossa. On paljon ilmaisia konsertteja. Voi käydä kävelyllä ja tutkailla muuttolintuja.
Muuten ok mutta määrät kuulostaa pieniltä kun vertaan mitä maksat niistä.
Ketkä kehtaa tulla kylään tyhjin käsin ilman ruokia ja juomia ihan siivelle tämmöisenä aikana jolloinka ihan kaikki tuhottoman kallista vesi- ja sähkölaskutkin, hyvä kun omissa ruuissa ja kuluissakin maksamista. Tiskit, petivaatteet, siivouskulut päälle.
Älkää tämmöisiä siipiveikkoja ottako ollenkaan kyläilemään jotka tulevat ilmaiseen hotelliin lomailemaan säästäen omat rahansa. Kyllä ne kahvit, aamiaiset, lounaat ja illalliset maksavat ison summan vaikka kuinka halvinta koittaisi laittaa.
Ei tulisi mieleenkään mennä tyhjin käsin kyläilemään ja kuluttamaan toisten sähköjä ja vesiä.
Köyhät saavat tuettuja viiden päivän lomia 100e omavastuu hinnalla.
Ei onneksi vaikuta nämä pääsiäiset, joulut ja juhannukset elämän menoon millään lailla, ei tarvitse mitenkään varautua.
Vierailija kirjoitti:
Eikä kellään muulla ole budjetti pääsiäistä edessä? Useampi pyhäpäivä kuitenkin tiedossa
Syöthän sä silloinkin jos ei olisi pääsiäinen? Ei meillä mene kuin pääsiäismunien verran ylimääräistä ja karitsanjauheliha on vähän sikanautaa kalliimpaa, siinä pääsiäisen budjetti. Miksi kutsua vieraita jos ei ole varaa?
Vierailija kirjoitti:
Ok, olen päättänyt. Vieraita tulossa noin 7 aikuista ja 2 lasta. Kaikille tulee ohjelmanumerossa suklaamunat piilotettuna lähinaastoon (ostan alesta isommat Kinderit tms. tai sitten 1,19€ maksaa sekalainen pussi pieniä munia). Alkupalaksi punainen tai keltainen linssi/porkkanakeitto (n. 3€) Pääruoaksi: silliä (3€), keitettyjä munia (1,5€), voita, erilainen leipävalikoima (4€) itse tehtyä hummusta (1€) salaattia 2€) keitetyt perunat (1€) ja itsetehtyjä pyöryköitä (3,5€) Jälkkäriksi lettuja (1€) hillo ja jäätelöä (1,5€). Kokonaisuudessa menee kauppaan n. 21€ (mm. Öljyä, balsamicoa, Fun lightia ja suolaa jo valmiina).
Silliä??
Karitsaa etnisestä, tilasin huomiseksi haettavaksi karetta 12 e/kg. Aina tuoretta ja edullista. Halal. Erinomaista lihaa, palvelu hyvää, mausteet saa mukaan. Tänään hain mango- ja päärynämehut (nektarit) 2 e/l. 1 kg sekalaisia pikkuleipiä 4 e. Liiteristä kahvit 2 pkt 5 e ja savulohifile 10 e pala.Tästä 3 henkeä syö koko pääsiäisen, kotona jo perunat ja vihannekset, hävikkilaatikosta 2 x 2 e.
Ovatko koko pääsiäisen vai vain yhtenä päivänä? Se vähän vaikuttaa siihen, mitä kannattaa tehdä...
Neljäksi päiväksi on joka tapauksessa vaikea keksiä tarjottavia vieraille!
Yksi ruokailu: pastasalaatti, feta-parsakaalipiirakka, jälkiruuaksi kerroskiisseli vanilja-mango tai vanilja-sitruuna.
Koko päivän ruoka: aamupalaksi espanjalaistyyppinen munakas, cocktail-piirakoita. Lounas tuo fetapiirakkajuttu, iltaruoka jonkun ehdottama pizza ja vihersalaatti.
Kaksi päivää (kts edelliset); toinen aamupala paahtoleipää, marmeladia, edellisen päivän cocktailpiirakoita. Lounasruokana kana/texmex-mausteilla kiusaus (perunasuikaleita, mausteita, kanajauhelihaa, kermaa tai munamaito), illalla punajuuririsotto ja valkosipulileipää.
Kolmanneksi päiväksi keittäisin varmaan hernekeiton ja paistaisin pannukakun. Sit mun mielikuvitus jo loppuu.
Kävin tänään pääsiäisen ruokaostoksilla. Kärry tuli niin täyteen että jouduin laittamaan paistin juustokakun päälle ja sen päällys kärsi vähän.
Jos olisin rahapulassa, sanoisin etten voi tarjota nyt kuin kahvit eli en pyytäisikään syömään. Kahville vaikka rahkapiirakka tms.
Toivottavasti ovat sen verran tuttuja, että olet selvillä allergioista ja muista ruokarajoitteista. Itseltäni lähtisi henki perunalla ja kananmunalla. Lihaa en syö minkäänlaista sairauden vuoksi. Eli kannattaa tosiaankin kysyä etukäteen ja laittaa syötävät sen mukaan tai sitten vaan yksinkertaisesti nyyttärit.
Tee itse lihapullia ja perunamuusia. Vihersalaattia ja tuoreita sämpylöitä. Jälkiruuaksi teet jonkun kääretortun minkä koristelet vaikka pääsiäiskarkeilla tai vaikka mangorahka.
Vierailija kirjoitti:
Ketkä kehtaa tulla kylään tyhjin käsin ilman ruokia ja juomia ihan siivelle tämmöisenä aikana jolloinka ihan kaikki tuhottoman kallista vesi- ja sähkölaskutkin, hyvä kun omissa ruuissa ja kuluissakin maksamista. Tiskit, petivaatteet, siivouskulut päälle.
Älkää tämmöisiä siipiveikkoja ottako ollenkaan kyläilemään jotka tulevat ilmaiseen hotelliin lomailemaan säästäen omat rahansa. Kyllä ne kahvit, aamiaiset, lounaat ja illalliset maksavat ison summan vaikka kuinka halvinta koittaisi laittaa.
Ei tulisi mieleenkään mennä tyhjin käsin kyläilemään ja kuluttamaan toisten sähköjä ja vesiä.
Köyhät saavat tuettuja viiden päivän lomia 100e omavastuu hinnalla.
Ai vaikka kyseessä olisi sun omat lapset perheineen?
Meille tulee vieraita. Yksi laittaa lammasta ja kastikkeen. Minä laitan valkosipuliperunoita ja salaattia. Yksi tuo kakun. Yksi leipäjuustoa ja lakkahilloa. Juomat on meillä valmiina.
Lammaskaali, porkkanasämpylöitä ja rahkapullia.
Olet sairas! Vain otettu lääke auttaa!