Pääsiäinen köyhästi - vinkkejä!
Eli olen yllättäen rahapulassa mutta vieraita on tulossa luokseni pääsiäistä viettämään eli siis syömään. Mitä valmistan halvalla? Punaista lihaa en itse syö eli lammas nyt ainakin boikottiin.Mutta jotain vinkkejä? Keitettyjä kananmunia ja perunoita nyt ainakin.
Kommentit (64)
Lammas on itseasiassa yllättävän halpaa ja myös karitsan ulkofile tai paahtopaisti. Ei sitä lihaa tarvitse olla kilokaupalla per syöjä. Vieraasi arvostavat taatusti, vaikka et itse söisikään! Lammasmakkarat on myös hyviä pääsiäisruokia.
Vierailija kirjoitti:
Tortillat, jokainen täyttää itse. Jauhelihaa, perunasalaattia, salaattia, munaa, sipulia, juustoa. Kaksi lättyä per naama. Jälkkäriksi mämmiä.
Nyt oli kyllä erikoisimmat täytteet ikinä, mutta kukin tavallaan. Yleensä kaksi lättyä riittää, mutta silti hitokseen noloa tuollai rajata. Kyllä aikuisille voi 3-4 varata ja lapset lähinnä 2. Sitten on niitä gluteenittomia pirkkoja, jotka ei ota lättyä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Lammas on itseasiassa yllättävän halpaa ja myös karitsan ulkofile tai paahtopaisti. Ei sitä lihaa tarvitse olla kilokaupalla per syöjä. Vieraasi arvostavat taatusti, vaikka et itse söisikään! Lammasmakkarat on myös hyviä pääsiäisruokia.
Lihaa syömätön tekemässä liharuokaa noinkin harvinaisesta tuotteesta kuin karitsa? Saati sitten makkaraa. Tää sekaani ei uskaltais edes maistaa.
Vierailija kirjoitti:
Millasii vidun vieraita, tuttavia sulla on, jos änkeevät kylään SYÖMÄÄN kun sulla on rahasta pulaa, viddu minä ainakaan kehtais tulla syömään, korkeintaan veisin oman safkat mukaan, ja jotain sille köyhällekin...
Julistatko sä tuttavilles persaukisuuttas jossain? Eipä mun tutut, läheisetkään tietäis milloin mulla on ollut rahasta tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millasii vidun vieraita, tuttavia sulla on, jos änkeevät kylään SYÖMÄÄN kun sulla on rahasta pulaa, viddu minä ainakaan kehtais tulla syömään, korkeintaan veisin oman safkat mukaan, ja jotain sille köyhällekin...
Julistatko sä tuttavilles persaukisuuttas jossain? Eipä mun tutut, läheisetkään tietäis milloin mulla on ollut rahasta tiukkaa.
Vauva.fi sivulta saivat tiedon. Onhan toi hiton noloo, kun ruikutat täällä fyffen puutetta ja sitten kutsut syömään. Forget it - get over it !
Sama tilanne, mutta vieraat tulevat vain yhdelle aterialle (ap ei sanonut, miten hänellä) ja lupasivat tuoda jälkkärin. Ajattelin tehdä jotain broilerista, ehkä täytettyjä rintafileitä, en ole päättänyt vielä, valkosipuli- tai lohkoperunoita, jonkun sopivan kastikkeen ja vihreän salaatin. Luultavasti leivon myös sämpylöitä tai vuokaleipää.
Kahvin kanssa tarjottavia en ole vielä päättänyt, mutta siinä ei tarvitse olla montaa sorttia, koska tarjoan ruokaa ja jälkiruokakin on. Ehkä pieni täytekakku ja jotain keksejä tai pääsiäissuklaita. Kaurakeksit ainakin olisi halpoja, helppoja ja hyviä. Sitruunamarenkipiirakkakaan ei ole pahan hintainen ja sopisi pääsiäiseen.
Jos useammaksi päiväksi olisi tulossa porukkaa, tekisin yhden vähän juhlavamman ruuan ja muina päivinä halpoja perusruokia tyyliin hernekeitto, kaalilaatikko jne. ja kahvin kanssa voisilmäpullia ja/tai rahkapiirakkaa. Ja jos vieraat olisi itse kutsuneet itsensä, pyytäisin heitä osallistumaan ruokakuluihin joko tuomalla jotain tarjottavista tai rahallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva.fi sivulta saivat tiedon. Onhan toi hiton noloo, kun ruikutat täällä fyffen puutetta ja sitten kutsut syömään. Forget it - get over it !
Ei mulla ole rahasta puutetta. Säästössä on muutaman kuukauden palkka, asuntolainakin maksettu, torstaina tulee tili. Enkä ruoki ketään pääsiäisenä, kunhan wolttaan.
sama :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananmunista ja perunoista saa monenlaista ruokaa esim. Keitetyt perunat ja kananmunakastike. Perunamunakas. Uunimunakas perunoilla. Pyttipannu.
Ei näitä vieraille voi tarjota!
Minulle kyllä kelpaisi.
Aika surullisia nuo kommentit "älä lutsu vieraita, jollei ole varaa ruokkia heitä". Eli sitäkään iloa ei saisi köyhällä olla, että joku joskus käy kylässä? Sitä paitsi, ei kaikki ihmiset toitota rahapulaansa turuilla ja toreilla, eikä haluakaan, että läheiset saavat tietää, miten tiukkaa heillä on.
Ruuan ei myöskään tarvitse olla mitään kallista gurmeeta, vaikka sitä vieraille tarjoaisikin. Hyvin tehty tavallinen arkiruoka sopii oikein hyvin. Eri asia, jos on järjestämässä kulinaristikerhon kevätkokousta, mutta siitä ei tässäkään ketjussa ole kyse.
Mulla ei ole pääsiäisenä mitään erityisiä intohimoja. Makea ja rasvainen vain lihottaisi. Ja ne syödään yleensä jo ennen pääsiäistä. Kyllä se siitä. Aurinkoa ja sininen taivas, pilvenhattaroita. Pieniä asioita.
Jäätelöä jälkiruuaksi ja jotain hedelmiä tai kastiketta mausteeksi.
Suolaisena ruokana perunoita ja pääsiäispapumuhennosta. Kananmunista teet alkuruuan. Chilillä maustettuja kananmunia.
Lidlistä ajattelin ostaa pääsiäisruokia ja herkkuja halvalla. Kana grillattuna ja bataatti-feta gratiini. Karjalanpiirakoita ja munavoita, Tiramisu tai joku muu kakku jälkkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne, mutta vieraat tulevat vain yhdelle aterialle (ap ei sanonut, miten hänellä) ja lupasivat tuoda jälkkärin. Ajattelin tehdä jotain broilerista, ehkä täytettyjä rintafileitä, en ole päättänyt vielä, valkosipuli- tai lohkoperunoita, jonkun sopivan kastikkeen ja vihreän salaatin. Luultavasti leivon myös sämpylöitä tai vuokaleipää.
Kahvin kanssa tarjottavia en ole vielä päättänyt, mutta siinä ei tarvitse olla montaa sorttia, koska tarjoan ruokaa ja jälkiruokakin on. Ehkä pieni täytekakku ja jotain keksejä tai pääsiäissuklaita. Kaurakeksit ainakin olisi halpoja, helppoja ja hyviä. Sitruunamarenkipiirakkakaan ei ole pahan hintainen ja sopisi pääsiäiseen.
Jos useammaksi päiväksi olisi tulossa porukkaa, tekisin yhden vähän juhlavamman ruuan ja muina päivinä halpoja perusruokia tyyliin hernekeitto, kaalilaatikko jne. ja kahvin kanssa voisilmäpullia ja/tai rahkapiirakkaa. Ja jos vieraat olisi itse kutsuneet
Kiitos tämän tyylistä ajattelin itsekin. Riisi ja broilerinkoivet tai sitten tortillat, jotka voi itse täyttää. Pääsiäinen kestää monta päivää (meille tulevat vain käymään), kyllä vieraat voivat sitten kotona syödä sitä kaviaaria ja karitsaa.
ap
Budjetti-pääsiäinen ehkä, mutta ei meillä ole tapana kutsua ruokavieraita muuten kuin jouluna kotiimme, silloin on pöytä koreana. Pääsiäisenä ehkä ennemmin tykkään koristella ja sitähän voi tehdä melko halvallakin kaikenlaisilla ulkoa kerätyillä oksilla itse muotoillen ja jos ajoissa laittaa maljakkoon, saa vihreääkin mukaan. Myös paperikoristeita on helppo tehdä itse vaikka keltaisesta vessapaperista.
Ruoista: mitä enemmän valmistaa itse ja näkee vaivaa, sen halvemmalla (ja parempaa) saa. Esim. joku kivan keltainen juuressosekeitto (kermalla, jos sitä syötte) alkuun, pääruoaksi värikkäitä kesäkurpitsaveneitä ja paprikoita kasvis/paputäyttein (juustoa päälle, jos sitä syötte) ja valkosipuliset uuniperunat, jälkiruoaksi mangokiisseliä ja suklaamuna per nuppi. Älä säästele mausteissa, chilillä saa kiva vivahteen paputäytteseen. Juomaksi vettä, turha tuhlata muuhun vieraille.
Punainen liha boikottiin, kanasta saa tehtyä hyviä pääsiäisruokia kanssa ja on halvempaa. Esim. reilusti rapeiksi paistettuja koipireisiä hyvillä valkosipuliperunoilla ja vihanneksilla höystettynä: ei maksa paljon ja maistuu hyvältä. Juomana voi olla tummanpunaista sekamehua, voi huijata näyttämään viiniltä. :)
Uuniperunat. Täytteeksi keitettyä kanamunaa silputtuna ja ostat pienen palan savukalaa tai perkaat vaikka broileripaloja, sekoitat kermaviiliä, sipulia ja mausteita. Sotke kaikki keskenään, täytteitä vaikka paria eri laatua. Myös linssi-paprikatäyte olisi hyvää.
Lohkoperunoita ja uunikasviksia, kylkeen broileria (koipia tai laputettuja rintapaloja). Mausta kasvikset yrteillä. Kermaviilikastike toimii tässäkin.
Purjo-perunasosekeitto on aina hyvää. Sen kanssa voit leipoa yrttipatonkia itse (pakasteenakaan ei paljoa maksa).
Miten olisi lyonin kana? Vähän muutakin kuin pelkkää koipireittä. Ei tule ihan niin usein syötyä.
Eihän tomaatti ja jauhot maksa, mutta entäs ne täytteet? Mä eilen suunnittelin pitsailtaa yhdeksi pääsiäispäiväksi.. Jauhelihaa, kinkkua, tonnikalaa, sieniä, paprikaa, sinihomejuustoa, ananasta, tomaattia... Tää lista oli lähes loputon, kun merkkailin kunkin ruokailijan mieltymyksiä. Ei hemmetti, että onkin niin eri mauista tykkäävää porukkaa. Joten nope pitsalle. :D Tietty jos yksi tai kaksi sorttia kelpaa, niin sitten. :)