Kuka on vastuussa, jos joukkoliikenteessä istut kysymättä toisen laukun päälle ja siellä onkin jotain terävää, mikä johtaa loukkaantumiseen?
Olettaen että laukun omistaja ei sinua huomannut, etkä pyytänyt siirtämään laukkua. Onko laukun omistaja korvausvelvollinen?
Kommentit (48)
Jos siellä huumeneula pistää takamukseen, niin taitaa olla ihan sama, että kuka on vastuussa. Laukun omistaja ei ainakaan kykene vastuuta kantamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä mitään sanomatta laukun päälle rojahtavat ovat kyllä oma erikoinen ihmistyyppinsä. Sieltä kun kerran tulee 30 cm neulepuikko takamukseen niin voi olla että varovat vähän aikaa mihin istuvat, jos pystyvät istumaan hetkeen ollenkaan.
eivät kai ne neulepuikot niin teräviä ole, että menevät vaatteiden läpi ja sitten vielä ihon läpi... aiheuttaen fyysisen loukkaantumisen?
Joku neula, hakaneula esim. terävä neulankärki saattaa mennä kyllä vapaasti sojottaessaan mennä syvällekin ihon alle, jos päälle istuu...
Kyllä ne valitettavasti voivat olla, varsinkin jos joku rojahtaa päälle vauhdilla.
Vierailija kirjoitti:
No, teräaseitten kantaminen julkisella paikalla on laitonta!
Mutta kannattaa huomauttaa siitä laukusta... Sillä ne istumapaikat ovat kyllä tarkoitettu ihmisille eikä laukuille.
Saa sitä veistä laukussa kuljettaa. Näkyvillä se ei saa olla. Sun logiikalkasi autoton ei saa ostaa kaupasta uutta leipäveistä ja kuljettaa sitä edes kassissa kotiin.
Tuosta yhdestä kommentista johtuen kysyn, maksatteko te tuplamaksun, kun täytätte viereisen penkin laukulla tai muilla tavaroilla?
Sivusta- miten pitää toimia
Vierailija kirjoitti:
Tietysti täytyy pyytää sitä vammaista ensin siirtämään se laukku. JOos se ei pyyntöä tajua, heität se laukun v tuun sitä penkiltä ja istut vasta sitten. Ole hyvä.
Mitä jos siellä laukussa on jotain arvokasta? Kuka korvaa, kun joku kuumapää heittää laukun ulos bussista? Heittäjä vai laukun penkille sijoittanut?
Vierailija kirjoitti:
Tuosta yhdestä kommentista johtuen kysyn, maksatteko te tuplamaksun, kun täytätte viereisen penkin laukulla tai muilla tavaroilla?
Kysyn kuskilta silloin kun tilanne on edessä eikä siihen vaunuille yms. tarkoitettuun tilaan ole mahdollista mennä ja kuski ohjeistaa. Joskus olen maksanut toisestakin paikasta, joskus taas en. Riippuu kuskista ja ajankohdasta jolloin liikkuu.
Jos julkisen liikenteen ajoneuvo on tulossa täyteen ja sen kyllä huomaa, mitään laukkuja ei pidellä penkeillä vaan omassa sylissä. Kenenkään ei pitäisi joutua edes kysymään mitään.
Jos taas on ihan no-nou, että kukaan istuu viereen, silloin on syytä maksaa kahdesta paikasta.
Poikkeuksena tähän on ymmärrettävää, että pahalta haisevien tai muuten epäasiallisesti käyttäytyvien vieressä ei tarvitse matkaansa tehdä. Mutta tästä ei varmaan nyt ollut kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, teräaseitten kantaminen julkisella paikalla on laitonta!
Mutta kannattaa huomauttaa siitä laukusta... Sillä ne istumapaikat ovat kyllä tarkoitettu ihmisille eikä laukuille.
Saa sitä veistä laukussa kuljettaa. Näkyvillä se ei saa olla. Sun logiikalkasi autoton ei saa ostaa kaupasta uutta leipäveistä ja kuljettaa sitä edes kassissa kotiin.
Pitää olla hyväksyttävä syy kantaa kätkettyä veistä. "Toisen ihmisen vahingoittamiseen soveltuvan esineen hallussapito julkisella paikalla", järjestyslaki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä mitään sanomatta laukun päälle rojahtavat ovat kyllä oma erikoinen ihmistyyppinsä. Sieltä kun kerran tulee 30 cm neulepuikko takamukseen niin voi olla että varovat vähän aikaa mihin istuvat, jos pystyvät istumaan hetkeen ollenkaan.
eivät kai ne neulepuikot niin teräviä ole, että menevät vaatteiden läpi ja sitten vielä ihon läpi... aiheuttaen fyysisen loukkaantumisen?
Joku neula, hakaneula esim. terävä neulankärki saattaa mennä kyllä vapaasti sojottaessaan mennä syvällekin ihon alle, jos päälle istuu...
Uusavuttomalta mykältä onnistuu mikä vaan. Jopa itsensä satuttaminen neulepuikkoon.
Onko siis sanota, istuu kuin mykkä vit ssa, tullut niistä laukulla penkin vastaavista matkustajista.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei laukku siirry oma-aloitteisesti niin ruttaan veskan alleni isolla perseelläni. Mä en pyydä kertaakaan. Pitää aikuisen tajuta että ruuhkabussissa laukku kulkee sylissä.
Nautippa sitten olostasi sukkapuikko perziissä. Ei hirveästi säälitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti täytyy pyytää sitä vammaista ensin siirtämään se laukku. JOos se ei pyyntöä tajua, heität se laukun v tuun sitä penkiltä ja istut vasta sitten. Ole hyvä.
Mitä jos siellä laukussa on jotain arvokasta? Kuka korvaa, kun joku kuumapää heittää laukun ulos bussista? Heittäjä vai laukun penkille sijoittanut?
Siinä on sitten vain punnitava, onko laukku vahingossa "unohtunut" penkille vai vahingossa "pudonnut" penkiltä. Miksi kukaan, jolla on jotain arvokasta laukussaan, ottaisi tuollaisen riskin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn kuskilta silloin kun tilanne on edessä eikä siihen vaunuille yms. tarkoitettuun tilaan ole mahdollista mennä ja kuski ohjeistaa. Joskus olen maksanut toisestakin paikasta, joskus taas en. Riippuu kuskista ja ajankohdasta jolloin liikkuu.
Lähiliikenteen bussissako? Ilmoitatko muille matkustajille, että olen ostanut tämän paikan laukulleni ja siksi te joudutte seisomaan?
Ärsyttää typerät tyypit jotka pitää kassia tyhjällä paikalla :( Minä kysyn onko repulle ostettu oma biletti? (Jos bussi täynnä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei laukku siirry oma-aloitteisesti niin ruttaan veskan alleni isolla perseelläni. Mä en pyydä kertaakaan. Pitää aikuisen tajuta että ruuhkabussissa laukku kulkee sylissä.
Ihan sama. Tää perse on nähny ja kokenu. Siinä ei yks sukkapuikko enää tunnu missään. Kyllä se laukku sisältöineen murenee oli sukkapuikot mukana tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla se laukku yleensä 'putoaa'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiallinen meininki. Mitä suomalainen vihaa kaikista eniten? Toista suomalaista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla se laukku yleensä 'putoaa'.
Joku kerta vielä kajoat väärän miehen laukkuun ja "putoat" itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähiliikenteen bussissako? Ilmoitatko muille matkustajille, että olen ostanut tämän paikan laukulleni ja siksi te joudutte seisomaan?
Kyllä. Myös lähiliikenteen bussissa. Tarvittaessa ilmoitan mikäli joku on siihen pyrkimässä. Aina kun ei voi kaikkia tavaroitaan syliinsäkään ottaa. Mielelläni menen pois paikkaa tarvitsevien tieltä juuri sinne vaunuille yms. tarkoitettuun tilaan kun tavaraa on enemmän kuin syliin mahtuu mutta aina ei sielläkään voi olla vaikka kuinka haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä bussissa on yllin kyllin tyhjiä paikkoja. Miksi pitäisi pitää kassia epämukavasti sylissä, jos muita matkustajia on vain kourallinen? Samalla välttyy myös ihoon kiinni tunkevilta miehiltä (ja nyt en tarkoita niitä asiallisesti bussissa käyttäytyviä miehiä, jotka eivät hinkuta jalkaansa sinun jalkojasi vasten). Lähes tyhjässä bussissa viereeni istunut mies on poikkeuksetta ollut ahdistelija.