Kuka on vastuussa, jos joukkoliikenteessä istut kysymättä toisen laukun päälle ja siellä onkin jotain terävää, mikä johtaa loukkaantumiseen?
Olettaen että laukun omistaja ei sinua huomannut, etkä pyytänyt siirtämään laukkua. Onko laukun omistaja korvausvelvollinen?
Kommentit (48)
Itse olet vastuussa. Pitää katsoa mihin istuu.
No, teräaseitten kantaminen julkisella paikalla on laitonta!
Mutta kannattaa huomauttaa siitä laukusta... Sillä ne istumapaikat ovat kyllä tarkoitettu ihmisille eikä laukuille.
Nämä mitään sanomatta laukun päälle rojahtavat ovat kyllä oma erikoinen ihmistyyppinsä. Sieltä kun kerran tulee 30 cm neulepuikko takamukseen niin voi olla että varovat vähän aikaa mihin istuvat, jos pystyvät istumaan hetkeen ollenkaan.
Paperipiikki laukkuun on aika hyvä. Ei ole myöskään teräase.
Jos itse päätät iskeä peräsi juuri siihen penkille jossa on jonkun laukku etkä ole vaivautunut avaamaan suutasi ja pyytämään siirtämään sitä laukkua pois että pääsisit istumaan niin ihan on oma häpeäsi jos siellä laukussa on jotain mihin istumalihaksesi vahingoitat ja ihan itseäsi saat syyttää. Laukun omistajalla ei ole mitään velvollisuuksia.
Jos ei laukku siirry oma-aloitteisesti niin ruttaan veskan alleni isolla perseelläni. Mä en pyydä kertaakaan. Pitää aikuisen tajuta että ruuhkabussissa laukku kulkee sylissä.
Että ihan tämäkin pitää kysyä. "Kuka on vastuussa jos itse satutan itseni?" Miten olisi ihan se istuja itse? Ottakaa jotain vastuuta teoistanne!
Entä jos henkilö istuu niin ettei huomannut laukkua tai kassia? Oli vaikka penkin värinen. Ja on joku rautakanki takamuksessa ja leikkaussaliin.
No, tietenkin se istuja ottaa vastuun tekemisistään. Voi tätä uusavuttomuutta.
Busseihin merkintä, että "astumalla linja-autoon, hyväksyt matkustamista koskevat ehdot" ja pienellä printillä, että laukkujen pitäminen penkillä ei ole sallittua. Jos joku pistää laukkunsa penkille, niin sitten syyte sopimusrikkomuksesta ja 1000 euron vahingonkorvausvaatimus. Loppuu se laukkujen pitäminen penkillä.
Tietysti täytyy pyytää sitä vammaista ensin siirtämään se laukku. JOos se ei pyyntöä tajua, heität se laukun v tuun sitä penkiltä ja istut vasta sitten. Ole hyvä.
Jos kävelen jonkun nyrkkiin, koska en sitä huomannut niin onko syy minun vai sen toisen joka piti kättä ylhäällä?
Tällaisten "kenen vastuu" huutelijoiden takia meillä on sääntösuomi
Vierailija kirjoitti:
Nämä mitään sanomatta laukun päälle rojahtavat ovat kyllä oma erikoinen ihmistyyppinsä. Sieltä kun kerran tulee 30 cm neulepuikko takamukseen niin voi olla että varovat vähän aikaa mihin istuvat, jos pystyvät istumaan hetkeen ollenkaan.
eivät kai ne neulepuikot niin teräviä ole, että menevät vaatteiden läpi ja sitten vielä ihon läpi... aiheuttaen fyysisen loukkaantumisen?
Joku neula, hakaneula esim. terävä neulankärki saattaa mennä kyllä vapaasti sojottaessaan mennä syvällekin ihon alle, jos päälle istuu...
Vierailija kirjoitti:
Tietysti täytyy pyytää sitä vammaista ensin siirtämään se laukku. JOos se ei pyyntöä tajua, heität se laukun v tuun sitä penkiltä ja istut vasta sitten. Ole hyvä.
Tämä hyvä. Lähtökohtaisesti kai oletamme, että normaali matkustaja ei täytä tyhjää istuinta tavaroillaan, ellei ole maksanut tuplamaksua kyydistään.
Ei ole korvausvelvollinen. Sillä sinun on pyydettävä häntä siirtämään sitä laukkua, jotta pääset istumaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä hyvä. Lähtökohtaisesti kai oletamme, että normaali matkustaja ei täytä tyhjää istuinta tavaroillaan, ellei ole maksanut tuplamaksua kyydistään.
Istuu vaan päälle. Siinähän kaivelee Vuittoniaan ihopoimujen seasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eivät kai ne neulepuikot niin teräviä ole, että menevät vaatteiden läpi ja sitten vielä ihon läpi... aiheuttaen fyysisen loukkaantumisen?
Joku neula, hakaneula esim. terävä neulankärki saattaa mennä kyllä vapaasti sojottaessaan mennä syvällekin ihon alle, jos päälle istuu...
ompelijaopiskelijana kellä saattaa olla laukku täynnä nuppineuloja, oiskin kiva että joku istuis kysymättä siihen päälle. siitähän se riemu ratkeis
Istuimilla ei saa kuljettaa matkatavaroita, joten laukun omistaja on vastuussa.
Ei tietenkään ole korvausvelvollinen, jos itse tunget takapuolesi toisen omaisuuteen. Sinä joudut korvaamaan jos rikoit hänen omaisuuttaan.