Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harrastan suht raskasta liikuntaa 5-6 kertaa viikossa, mutta en vaan laihdu.

Vierailija
26.03.2024 |

Olen myös jättänyt herkut pois, muuten syön normaalia kotiruokaa. Mikähän nyt on?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-6 kertaa suht raskas liikunta viikossa tarkoittaa että saatat liikkua liikaa ravinnonsaantiin nähden. Kroppa ei saa ravintoa kunnolla = heittää säästöliekille ja haalii hädissään ravintoa mistä saa. Eräänlainen tiltti siis.

Tuollainen tilanne saattaa johtaa myös vääränlaiseen syömiseen, joka lähinnä lihottaa.

Vierailija
22/42 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on sinulle kotiruokaa? Lasagnea, pasta carbonaraa, pyttipannua ja lihapulla kermakastikkeessa vaiko kanaa riisillä, kanawokkia,  kasvissosekeittoa raejuustolla, jauhelihakastiketta perunalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun liikkuu paljon, myös lihaskunto paranee, paremmat ja isommat lihakset tuovat painoa. Jos haluaa kokonaisvaltaisen hyödyn, niin silloin pitää olla kärsivällinen, se paino asettuu pikkuhiljaa kohdilleen kun harrastat liikuntaa. Pelkkä painon putoaminen ei pitäisi olla se juttu, vaan yleis ja lihaskunto myös.

Vierailija
24/42 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilihydraattien tiputus alas, alle maksimissaan 100 grammaa per dagen, eli per päivä. Itse painoin 78 kg (177cm), ja halusin tipauttaa noin viisi kiloa pois. Söin päivässä vain kolme siivua leipää, ja loppuja leipiä korvasin turkkilaisella jugurtilla. Lisäksi lopetin kokonaan pastan ja riisin nauttimisen. Karkkia en ollut aiemminkaan syönyt kuin parina päivänä viikossa, pullan tai suklaa patukan, joskus jopa kokonaisen levyn. Iltasyömisinä joskus klo 21 jälkeen olin aiemmin syönyt aina leipäsiivun kaksi + juustoa ja kinkkua. Sen korvasin siten, että söinkin vain puolikkaan siivun. Se oli pääasiassa vain leivän himoa, koska nälkä lähti puolikkaallakin. Mutta noin yksinkertaisilla toimilla sain tipautettua 5 kg parissa kolmessa kk:ssa.

Vierailija
25/42 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulle kaikista kivointa on ollut se jaksamisen määrän lisääntyminen kun aloitti aikoinaan kunnolla liikkumaan. Eipä tunnu missään nykyään pitkät lenkit, toki painoa joskus katselen se putosi pikkuhiljaa, tärkeintä minulle oli ihan muu kuin ne kilot. 

Vierailija
26/42 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain pois pelkällä liikunnalla ja ruokavaliota en muuttanut yhtään. Syön myös herkkuja ja juon makeita juomia tehostaakseni liikuntasuorituksia.

2h kovatehoista tauotonta nyrkkeilyä päivässä, niin kilo lähti pois viikossa. Tein tuota puolisen vuotta. Tuohon päälle hyötyliikunta ja lenkkeilyt erikseen. Eli päivässä parhaimmillaan 4h tehokasta liikuntaa.

Sitten laskin treenimäärän neljään kertaan viikossa.

Vierailija
27/42 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisessa kotiruoassa on aina liikaa suolaa. Veikkaan tätä.

Vierailija
28/42 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiruoka ei sinänsä kerro mitään ruokavaliostasi. Kotiruoka voi olla terveellistä ja sitä voi syödä riittävästi tai se voi olla todella energiatiheää ja/tai sitä voi syödä liikaa. Saman ruokalajinkin voi valmistaa monella eri tavalla. Kuten tässäkin ketjussa on moneen kertaan todettu, laihduttaessa kaikki lähtee ruokavaliosta ja liikunnan merkitys on pitää yllä lihasmassa, sydän- ja verenkiertoelimistön terveyttä, hapenottokykyä ja yleistä jaksamista ja vireyttä.

Vierailija
29/42 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilihydraattien tiputus alas, alle maksimissaan 100 grammaa per dagen, eli per päivä. Itse painoin 78 kg (177cm), ja halusin tipauttaa noin viisi kiloa pois. Söin päivässä vain kolme siivua leipää, ja loppuja leipiä korvasin turkkilaisella jugurtilla. Lisäksi lopetin kokonaan pastan ja riisin nauttimisen. Karkkia en ollut aiemminkaan syönyt kuin parina päivänä viikossa, pullan tai suklaa patukan, joskus jopa kokonaisen levyn. Iltasyömisinä joskus klo 21 jälkeen olin aiemmin syönyt aina leipäsiivun kaksi + juustoa ja kinkkua. Sen korvasin siten, että söinkin vain puolikkaan siivun. Se oli pääasiassa vain leivän himoa, koska nälkä lähti puolikkaallakin. Mutta noin yksinkertaisilla toimilla sain tipautettua 5 kg parissa kolmessa kk:ssa.

Kirjoittamasi perusteella avainasemassa oli energiansaannin rajoittaminen, ei hiilarien vähentäminen.

Vierailija
30/42 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnan merkitystä tavataan aina vähätellä laihdutuksessa. On totta että ravinto on tärkein, mutta kyllä liikunta laihduttaa. Sitä tehdään vain liian kevyesti ja liian harvoin. Kun 100kg mies juoksee tunnin aerobisella sykkeellä, niin siinä palaa 1000kcal. Se on jo iso määrä vuorokautisista kaloreista. Mutta ei se riitä että kaksi kertaa viikossa juoksee. Jos tuon vetää viikon putkeen, niin 1kg rasvaa on lähtenyt kehosta.

Liikunnan tärkein pointti ei omalla kohdallani ollut kuitenkaan varsinainen kalorien kulutus, vaan sillä sai hyvin katkaistua päivän. Normaalisti tulin kotiin, söin toisen lämpimän ruoan ja menin sohvalle. Laihduttaessani lämpimän ruoan korvasti purkillinen rahkaa ja sitten treenaamaan. Kulutin helposti rahkan verran ja enemmänkin treenissä ja treenatessa ei ole nälkä. Keho toimii niin. Sen jälkeen pystyi hyvin syömään iltapalan. Käytännössä mitä tapahtui oli, että ateria jäi näppärästi väliin ilman kärsimystä ja sain vielä samalla poltettua lounaalla nautittuja kaloreita.

Vierailija
31/42 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta laihtumisessa on kyse syömisestä, laihtumisessa 80% riippuu ravinnosta ja liikunta vain auttaa painonhallinnassa.

Tietysti raskas liikkuminen laihduttaa mutta ei se riitä.

Vierailija
32/42 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnan merkitystä tavataan aina vähätellä laihdutuksessa. On totta että ravinto on tärkein, mutta kyllä liikunta laihduttaa. Sitä tehdään vain liian kevyesti ja liian harvoin. Kun 100kg mies juoksee tunnin aerobisella sykkeellä, niin siinä palaa 1000kcal. Se on jo iso määrä vuorokautisista kaloreista. Mutta ei se riitä että kaksi kertaa viikossa juoksee. Jos tuon vetää viikon putkeen, niin 1kg rasvaa on lähtenyt kehosta.

Liikunnan tärkein pointti ei omalla kohdallani ollut kuitenkaan varsinainen kalorien kulutus, vaan sillä sai hyvin katkaistua päivän. Normaalisti tulin kotiin, söin toisen lämpimän ruoan ja menin sohvalle. Laihduttaessani lämpimän ruoan korvasti purkillinen rahkaa ja sitten treenaamaan. Kulutin helposti rahkan verran ja enemmänkin treenissä ja treenatessa ei ole nälkä. Keho toimii niin. Sen jälkeen pystyi hyvin syömään iltapalan. Käytännössä mitä tapahtui oli, että ateria jäi näppärästi väliin ilman kärsi

Nyrkkeily on paljon tehokkaampi liikuntamuoto kuin juoksu. Juoksu ylipainoiselle on myös siitä huono että jalat tarvitsee välipäiviä lepoon. Nyrkkeily on helppo siitä että kädet palautuu nopeammin esim varjonyrkkeilystä kunhan tekniikka on kunnossa niin ei nivelet hajoa.

Tunnin päälle kannattaa aina ottaa se puolituntia varmuudeksi.

Olen siis se joka laihdutti 20kg läskiä pois päivittäisellä nyrkkeilyllä ja lenkkeilyllä koskematta hedonistiseen ruokavalioon.

Vierailija
33/42 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnan tärkein pointti ei omalla kohdallani ollut kuitenkaan varsinainen kalorien kulutus, vaan sillä sai hyvin katkaistua päivän. Normaalisti tulin kotiin, söin toisen lämpimän ruoan ja menin sohvalle. Laihduttaessani lämpimän ruoan korvasti purkillinen rahkaa ja sitten treenaamaan. Kulutin helposti rahkan verran ja enemmänkin treenissä ja treenatessa ei ole nälkä. Keho toimii niin. Sen jälkeen pystyi hyvin syömään iltapalan. Käytännössä mitä tapahtui oli, että ateria jäi näppärästi väliin ilman kärsi

On muuten jännä juttu, kuinka liikunta tuntuu vähentävän ruokahalua. Jos lähden tekemään rankan aerobisen treenin hieman nälkäisenä, olen tunnin treenin jälkeen vähemmän nälkäinen kuin aloittaessani. Nyt teen yleensä niin, että syön myöhäisen aamiaisen ja lounaan, menen treenaamaan ja syön kotiin tultuani iltapalan. Hyvin riittää jaksaminen ja paino putosi.

Vierailija
34/42 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihas painaa enempi kun ihra?

Painan samanverran kuin ennen treenailuja. Mutta nyt peilistä ei tuijota enää pöhöttynyt vartalo vaan timmit lihakset. Lihaskuntoa ja aerobista molempia teen.

Ja mun tärkein treeni on hyvät yöunet, lepopäivät, venyttely, tarpeeksi ravintoa ja vettä

Vierailija
35/42 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listaa ap tähän sun parin päivän normaalit kotiruuat ja jonkinlaiset annoskoot, niin saadaan parempi käsitys ruokavalion laadusta?

On ihan eri juttu syödä isoja satseja kermaan ja voihin tehtyä kotiruokaa, voileipiä juustoilla ja leikkeleillä jne. verrattuna sellaiseen tasapainoiseen kotiruokaan, jossa on paljon kasviksia päivittäin, kalaa jne.

Vierailija
36/42 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla, että osa ihmisistä syö vääriä asioita liikaa, mutta itse olen esimerkki siitä, että pelkällä liikunnalla voi pudottaa vaatekokoa koosta 42 kokoon 36. En muuttanut yhtään mitään syömisessäni, koska siinä ei isompaa vikaa ole ikinä ollutkaan. Sen sijaan liityin yhteen urheiluseuraan ja aloin treenata ohjatusti erästä lajia 3-4 kertaa viikossa 1,5 tuntia kerrallaan. Lisäksi pikku hiljaa tuli lihaskuntotreeniä ja kehonhuoltoa lisäksi, koska halusin kehittyä nopeammin. Vuodessa koko vaatevarasto piti uusia.

Vierailija
37/42 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ns. kotiruoka tarkoittaa eri ihmisille niin eri asioita. Se ei myöskään kerro mitään määrästä. Just tällä vai viime viikolla ravitsemusterapeutti Hanna Partanen puhui tästä Hesarissa. Jos kotiruoka on valkoista pasta carbonaraa tai vastaavaa, niin kuin se usein monelle on, ei sillä kyllä mitään painoa pudoteta. Partasen teesien mukaan se menee vieläpä niin, että mitä parempi kokki, sitä epätodennäköisempää on laihtuminen. Kotiruoka ei saisi olla liian hyvää. Hyvä ruoka on usein rasvapitoista ja sitä syödään paljon, koska se vaan on niin hyvää. 

Vierailija
38/42 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juusto ja valkoinen sokeri pois. Syö pari kuukautta marjoja, esim mustikoita reippaasti, että suolistosi bakteerikanta muuttuu.

Minä syön mustikoita 500g päivä..paino jumittaa.

Vierailija
39/42 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan olla, että osa ihmisistä syö vääriä asioita liikaa, mutta itse olen esimerkki siitä, että pelkällä liikunnalla voi pudottaa vaatekokoa koosta 42 kokoon 36. En muuttanut yhtään mitään syömisessäni, koska siinä ei isompaa vikaa ole ikinä ollutkaan. Sen sijaan liityin yhteen urheiluseuraan ja aloin treenata ohjatusti erästä lajia 3-4 kertaa viikossa 1,5 tuntia kerrallaan. Lisäksi pikku hiljaa tuli lihaskuntotreeniä ja kehonhuoltoa lisäksi, koska halusin kehittyä nopeammin. Vuodessa koko vaatevarasto piti uusia.

Siinähän on kyse kulutuksen ja saannin tasapainosta ja sinulla ei varmaan ollut kuin kevyesti liikaa energiansaantia mutta kun se tapahtuu joka päivä niin se alkaa kertyä. Tässä tapauksessa ei tarvinnut kuin lisätä kulutusta niin tasapaino löytyi.

Toinen vaihtoehto on vähentää energian sisäänottoa ja se on tehokkaampaa jos on nimenomaan painonpudotus kyseessä, mutta se on monelle henkisesti kova haaste.

Vierailija
40/42 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinähän on kyse kulutuksen ja saannin tasapainosta ja sinulla ei varmaan ollut kuin kevyesti liikaa energiansaantia mutta kun se tapahtuu joka päivä niin se alkaa kertyä. Tässä tapauksessa ei tarvinnut kuin lisätä kulutusta niin tasapaino löytyi.

Toinen vaihtoehto on vähentää energian sisäänottoa ja se on tehokkaampaa jos on nimen

Aivan. Laihtuminen ja pudotetun painon pitäminen poissa vaatii elämäntapojen pysyvän muutoksen. Jos elämäntapojen ongelma on liiallinen energiansaanti, pitää omaksua ruokailutavat, joista tulee vähemmän energiaa. Jos ongelma on liikkumattomuus, pitää lisätä liikuntaa. Useimmiten tarvitaan molempia ja energiavajeeseen on useimpien helpompi päästä vähentämällä energiansaantia kuin lisäämällä sen kulutusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän