JOS AY-liike lopetetaan, neuvotteleeko YTK uudet työehtosopimukset?
AY-liikkeen tarina päättyy, miten sitten sopimuksia neuvotellaan sen jälkeen?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanellaan sulle ehdot.
6 päivää viikossa töitä. Ei sunnuntai lisiä eikä muutakaan.
Töihin tulet kun sanotaan, muuten ei makseta palkkaa.
Olet kokoajan kotonakin valmiudessa tulla töihin.
Lomarahat pois.
Työntekijöiden etuja on enemmänkin jotka voidaan poistaa.
Pers panot kerran viikossa.
Etkö osaa sanoa "ei käy", vai mikä ihmeen vilttitossulapanen oikein olet?
Työstä kieltäytyminen on peruste joutua työttömyyskorvausten ulkopuolelle. Eli joko teet töitä tai näet nälkää kodittomana.
Tarjolla on kaksi vaihtoehtoa. Ala orjaksi tai itke ja ala orjaksi. Näitä vaihtoehtoja hallitus sanoo neuvotteluiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanellaan sulle ehdot.
Lomarahat pois.
Työstä kieltäytyminen on peruste joutua työttömyyskorvausten ulkopuolelle. Eli joko teet töitä tai näet nälkää kodittomana.
Tarjolla on kaksi vaihtoehtoa. Ala orjaksi tai itke ja ala orjaksi. Näitä vaihtoehtoja hallitus sanoo neuvotteluiksi.
Ei minun eteeni ole koskaan osunut kumpikaan noista vaihtoehdoista, joten olet taas kerran yksiselitteisesti väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanellaan sulle ehdot.
Lomarahat pois.
Liitothan sanovat "ei käy" koko ajan.
Onkohan moni YTK:lainen alkanut ymmärtää miksi on ammattiliitot.
Tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin.
Eiköhän se ole ymmärretty jo vuosikymmeniä: kasvattaakseen liittojen johtajien entisestäänkin läskistyneitä vatsoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä itse neuvottelet, eli saat paperin joka allekirjoitettava 10sec aikaa. Muuten välitön irtisanominen. Sopimusta et ehdi lukea, eikä tarvitse. Työ on intohimosi eikä palkanmaksu ole tätä päivää.
Irtisanoutuisin ihan itse tuollaisesta paskalafkasta.
Sen takiahan uusi hallitus huonontaakin työttömyyskorvauksia, että mitkä vain työolot ja työehdot hyväksyttäisiin.
Nehän haluaa tänne USAn mallin, ja sanovat sen ihan ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanellaan sulle ehdot.
Lomarahat pois.
Tarjolla on kaksi vaihtoehtoa. Ala orjaksi tai itke ja ala orjaksi. Näitä vaihtoehtoja hallitus sanoo neuvotteluiksi
Ei vielä mutta jos ay-liike lopetetaan niin siinä on todellisuus.
Uskooko joku ihan oikeasti, että pian työnantajat alkavat rekrytoida väkeä oikein urakalla ja maksavat toimeentuloon riittävää palkkaa oikeudenmukaisilla työehdoilla? Minä en usko hetkeäkään. On tullut työuran varrella nähtyä niin paljon ketkuja ja epärehellisiä tyyppejä työnantajina, että ei tule toteutumaan. Siksihän meillä on olemassa tessit, eivät ne ole ihan itsestään syntyneet.
Ytk ei ole mikään liitto, se ei ole neuvotteluosapuoli, vaan vain työttömyyskassa. Pitääkö historian toistaa itseään? Liitoista sanotaan, että ne ovat mennyttä aikaa ja ummehtuneita, joten niitä ei tarvita. No, siitä seuraa vääjäämättä työehtojen polkeminen, joka taas synnyttää tarpeen liitoille. Ai miten niin en luota työnantajaleirin hyväntahtoisuuteen.
Poistetaan TES sopimukset ja jokainen saa sopia itse omat ehtonsa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin.
Eiköhän se ole ymmärretty jo vuosikymmeniä: kasvattaakseen liittojen johtajien entisestäänkin läskistyneitä vatsoja.
Voi voi tuota iänikuisen kulunutta ja väsynyttä möläytystä. Menepä sanomaan tuo sille siivoojalle, tai myyjälle, jonka puolesta liitto lähti oikeusteitse hakemaan työntekijälle kuuluvia palkkaeriä ja lisiä, ja voitti jutun. Parhaillaankin näitä on vireillä.
Vierailija kirjoitti:
Sinä itse neuvottelet, eli saat paperin joka allekirjoitettava 10sec aikaa. Muuten välitön irtisanominen. Sopimusta et ehdi lukea, eikä tarvitse. Työ on intohimosi eikä palkanmaksu ole tätä päivää.
Se on ihan tuuripeliä pystyykö palkoista neuvottelemaan vai onko otettava vain se minkä työnantaja sanelee.
Itse olen ikäni tehnyt pätkä- ja silpputyötä, enkä ole saanut edes minimikorotuksia. Uusi pätkäsopimus alkoi aina samalla palkalla kuin edellinen sopimus oli alkanut.
Nyt kuitenkin työelämä muuttuu voimakkaasti digitalisoituminen kiihtyessä. Ensimmäistä kertaa elämässäni olen tilanteessa, jossa pystyn neuvottelemaan palkkani tessin minimiä korkeammaksi. Jopa useita satoja euroja korkeammaksi. Edes ikä ja terveysongelmat eivät enää näytä haittaavan.
Olen hyvin hämmentynyt nykyisestä tilanteesta. Osaamiseni onkin yhtäkkiä arvokasta.
Kovasti on ennustettu, että alani kuolisi tekoälyn takia, mutta nyt onkin pulaa tekijöistä. Tekoäly ei osaakaan tehdä työtäni, sillä se ei osaa käsitellä uutta tietoa.
Monessa ammatissa mennään nyt toiseen suuntaan. Myös sellaisille aloilla, joilla tähän asti on pystynyt neuvottelemaan itselleen paremmat palkat ja työehdot.
Vierailija kirjoitti:
Nyt käyttöön tullut systeemi jatkuu eli työehtosopimukset suunnitellaan EK:ssa ja päätetään hallituksessa.
Pahinta tässä on se, että nämä uudet EK:n hallitukselle sanelemat ehdot kirjataan lakiin. Jos et noudata niitä, rikot lakia. Sellaisista asioista ei edes pysty neuvottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanoutuisin ihan itse tuollaisesta paskalafkasta.
Sen takiahan uusi hallitus huonontaakin työttömyyskorvauksia, että mitkä vain työolot ja työehdot hyväksyttäisiin.
Nehän haluaa tänne USAn mallin, ja sanovat sen ihan ääneen.
En minä sanonut työttömäksi ryhtyväni.
"Ei vielä mutta jos ay-liike lopetetaan niin siinä on todellisuus."
Ei ole. Yhtään työtarjousta tai työsopimusta en ole AY-liikkeen kanssa tähänkään mennessä tehnyt, enkä tule tekemäänkään, joten olet edelleen yksiselitteisesti väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin.
Voi voi tuota iänikuisen kulunutta ja väsynyttä möläytystä. Menepä sanomaan tuo sille siivoojalle, tai myyjälle, jonka puolesta liitto lähti oikeusteitse hakemaan työntekijälle kuuluvia palkkaeriä ja lisiä, ja voitti jutun. Parhaillaankin näitä on vireillä.
Eiköhän se siivooja tiedä sen ihan sanomattakin. Eivät he tyhmiä yleensä ole vaikka ei toimeenkuva kovin arvostettu yleisön silmissä ole.
Vierailija kirjoitti:
Uskooko joku ihan oikeasti, että pian työnantajat alkavat rekrytoida väkeä oikein urakalla ja maksavat toimeentuloon riittävää palkkaa oikeudenmukaisilla työehdoilla?
En ole töissä kirkossa, joten ei tarvitse uskoa. Riittää että osaa lukea mitä sopimukseen on kirjattu.
Ytk ei ole työntekijöiden puolella vaan työnantajien. Jos Ytk neuvottelee tessit niin palkka on 5 euroa/tunti, lomia ei ole, sairauslomat aina palkattomia, ja muutaman sairastumisen jälkeen lyhyellä aikavälillä työsuhde puretaan, ja työnantaja saa määrätä työntekijän hätätöihin puolen tunnin varoitusajalla.
Vierailija kirjoitti:
Ytk ei ole työntekijöiden puolella vaan työnantajien. Jos Ytk neuvottelee tessit niin palkka on 5 euroa/tunti, lomia ei ole, sairauslomat aina palkattomia, ja muutaman sairastumisen jälkeen lyhyellä aikavälillä työsuhde puretaan, ja työnantaja saa määrätä työntekijän hätätöihin puolen tunnin varoitusajalla.
Miksi allekirjottaisit tuollaisen työsopimuksen? Oletko jotenkin vajaa?
Ytk ei edusta työväenliikettä vaan työnantajapuolen systeemi. Eli: ei.