MOT laitosten unohdetut lapset
Aivan järkyttävä dokumentti, jossa kuvataan kehitysvammaisten lasten hoidon ala-arvoista tasoa.
Miten tuollaista on voinut päästä Suomessa tapahtumaan ja kuka ottaa vastuun asiasta?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole ollut töissä tuollaisessa paikassa, jossa hoidetaan väkivaltaisia autistisia ja keva-nuoria, ei voi kommentoida. Esim ulkoilu kolmen avuin lannevyössä: noi nuoret saattaa juosta karkuun ja auton alle, alkaa hakata päätä maahan, käydä päälle. Aivan välttämätön tuollainen rajoitettu ulkoilu. Miksei nää äidit ja isät vieneet itse lasta ulos - aivan 😄 ja ovat usein laihoja koska eivät halua syödä, pitäisikö pakkosyöttää tai laittaa lepositeisiin nenä-mahaletkussa?
noi pahimmat väkivaltaiset nuoret ovat kuin suoraan kauhielokuvasta. Tavalliset ihmiset ei tiedä että sellaisia nuoria on edes olemassa. Että tervetuloa vaan töihin ja alalle.
Itsellä autistinen lapsi ja asia on juurikin näin. Poika on kuin riivattu toisinaan
Pitäisi ampua joka ikinen tuolla Lafkassa töissä oleva ihminen johtaja mukaan lukien.
Minun lapseni piti mennä noihin paikkoihin luojan kiitos että ei mennyt.
Olisi ollut meidän tyttö myös tuolla kidutettavana tuolla eteva lahdessa, Keravalla ja rinnekoti majakassa jos mies ei olisi estänyt.
"Haastavasti käyttäytyvän potilaan kanssa ulkoillessa mukaan tarvitaan 2-4 hoitajaa jotta mahdollisten ongelmien ilmetessä tilanne saadaan hallittua kaikille osapuolille turvallisella tavalla."
Niin eli potilaaseen suhtaudutaan automaattisesti ennakkoluuloisesti, kun täytyy olla aina 2-4 hoitajaa mukana ulkoilussa. Se potilas kyllä aistii/huomaa sen, että nyt tässä on useampi mukana, koska oletetaan että käydään käsiksi.. se jos mikä herättää potilaassa ahdistusta ja sitä kautta agressiota, jos heihin suhtaudutaan koko ajan varauksella. Se on kaikinpuolin huonoa toimintaa...
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ampua joka ikinen tuolla Lafkassa töissä oleva ihminen johtaja mukaan lukien.
Minun lapseni piti mennä noihin paikkoihin luojan kiitos että ei mennyt.
Olisi ollut meidän tyttö myös tuolla kidutettavana tuolla eteva lahdessa, Keravalla ja rinnekoti majakassa jos mies ei olisi estänyt.
Tämä.
Hei kasvatetaan tätä verorahoilla holhottavien joukkoa koko ajan isommaksi, ettei ne rupea rähisemään. Oho ei oo resursseja enää kirjaimellisiin kehitysvammaisiin 🤪 no oho ehkä lakko jeesais 🤪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi voitu haastatella noita hoitajiakin, että minkälaista noiden lapsien hoito oikeasti on ollut. Kuinka pahasti ovat esimerkiksi satuttaneet niitä hoitajia. Ei sitä huvinvuoksi kolme työntekijää ulkoiluta yhtä lasta.
Jos nuori vetää laitoksen hoitajaa/ohjaajaa duunissa turpaan, niin ei seuraa mitään. Jos nuori vetää samaa ohjaajaa tämän vapaillaan kadulla turpaan, niin tuomio ja korvaukset.
Onko hoitajat ja ohjaajat jotain töissä vapaasti pieksettäviä?
Olen itse ollut dementiakodissa hoitajana ja vanhat miehet ottavat helposti nyrkit esiin dementoituessaan. Mitä heille muka pitäisi tehdä, pistää vankilaan vai?
Lääkitä tainnoksiin.
Osaisko joku alan ihminen kertoa miksi noille lapsille ei voi järjestää huoneisiin virikkeitä, siis sellaisia millä eivät voi itseään tai muita satuttaa? Siis jotain pehmojuttuja, kuvia seinille, telkkari vaikka pleksin taakse yms. Vai aiheuttaako ne virikkeet sitä agressiivisuutta?
Pääseekö vanhemmat tapaamaan lapsia milloin vain? Kun jäin miettimään etteikö vanhemmat voi viedä lasta ulkoilemaan. Nyt tuosta sai sen kuvan että lapsi viety laitokseen ja käyty silloin tällöin katsomassa. Laihtuminenkin tullut yllätyksenä.
Varmasti vanhemmille ja hoitohenkilökunnallekin vaikeita tilanteita. Pitäähän työntekijöitä suojella väkivallalta mutta tuntuu uskomattomalta että lapset asuu tuollaisissa "vankiloissa". Kai tuollaisissa oloissa menee sekaisin. Päättäjiä ja näiden laitosten esimiehiä ei näytä kiinnostavan kuin raha, hyi hitto. Eikä mitään seurauksia tai vastuuta.
On.Olen itse ollut noista kahta ohjaamassa.Myös ohjaajien näkökulma asiaan olisi hyvä saada julkisuuteen.Mutta sellaista dokkaria ei varmaan ole kukaan tekemässä.
Lapsi on kuitenkin laihtunut laitoksessa todella alipainoiseksi ja monen terveydentila huononi kuten hyvinvointikin. Sekin keroo paljon.
Ymmärrän hyvin, että vanhemmille voi tulla raja vastaan aggressiivinen käytöksen suhteen, mutta he laittavat lapset näihin laitoksiin siinä uskossa, että lasten terveys ja hyvinvointi ei kärsi.
Laitoksessa selkeästi nämä lapset ovat kuormittuneet entisestään, mikä heijastuu syömisessä ja agressiivisten kohtausten lisääntymisenä tai siinä, että lopettaa kijoittamisen.
Ymmärrän hyvin, että hoitajia pitää suojella väkivallalta ja ajoittain voidaan tarvita lisälääkitystä ja rajoittamiskeinoja, mutta ei jatkuvasti eikä saa lääkitä zombiksi. Siltikin vielä trkeämpää on tarjota näille autistisille lapsille kuvallista selkeää päivästruktuuria, mahdollisuutta päästä toteuttamaan erityismielenkiinnonkohteitaan ja joustaa ruokailussa "kaikille samaa laitosruokaa" vs. tarjotaan autistiselle kuotmittuneelle lapselle turvaruokaa, sillä sihen hänellä on oikeus. Kohtuullista mukauttamista täytyy tehdä, koska syömiseen liittyvät erityistarpeet ovat osa vammaa.
Näiden ihmisten tulee saada hyvää hoitoa ja huolenpitoa eikä säilyttämistä päivästä toiseen eristyksissä ja nälässä, koska ei ymmärretä ilmeisesti vamman tuovan haasteita syömiseen.