Onko kellään erillisiä lukulaseja tavallisten yksiteholasien lisäksi?
Olen likinäköinen ja ikänäkö on alkanut vaivata. Pääni ei sopeudu millään halpoihin monitehoihin. Optikon mukaan kalliit monitehot olisi selvästi paremmat, mutta rahoja ei saa takaisin jos kuuluu siihen pieneen vähemmistöön, joka ei sopeudu niihinkään. Lisäksi ikänäköni ei ole stabiilia, joten vaihto uusiin (luku)voimakkuuksiin voi olla pakollista jo vuoden päästä. Olen köyhä ja hirvittää ajatella, millaisia summia silmälaseihin saa uppoamaan.
Olenkin miettinyt, kuinka hankalaa on, jos käyttää tavallisia yksitehoja ja hankkii erilliset lukulasit lukemista varten? Muuttuuko arki pelkäksi telkkarin tuijottamiseksi, kun lasien vaihtaminen on niin hankalaa ja "uusiin" voimakkuuksiin täytyy totutella joka vaihdon yhteydessä uudestaan? Tuleeko esim. tietokoneen käytöstä mitään, jos yleislasit on turhan voimakkaat sille etäisyydelle eikä lukulaseilla näe kunnolla niin kauas? Mitä muuta olisi hyvä miettiä ennen kuin tuhlaa rahojaan laseihin joilla ei lopulta teekään mitään?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain kokemusta ns. nuorisomonotehoista, onko niistä hyötyä? Yritin nostella vanhaa ketjua, mutten saanut vastauksia: https://www.vauva.fi/keskustelu/4880345/nuorisomonitehot-optikkoja-paik…
Täytyy kyllä sanoa etten muistaakseni ole koskaan törmännyt nuorison moniteholaseisin. Oon voinut lukeakin tuosta ilmiöstä muttei ole ainakaan jäänyt mieleen. Silkasta uteliaisuudesta googlasin ja löytyi artikkeli
Tuo on vuodelta 2019 ja näytti makkarillakin olevan uutinen täsmälleen samalle päivämäärälle.
Juuri tätä Ylen artikkelia nostin tuohon vanhaan ketjuun. Minulla siis ADD 0,75 ja optikko yritti myydä nuorisomonitehoja.
Vierailija kirjoitti:
On lukulaseja määrätty pari kertaa ja minulle aivan hyödyttömiä, optikolla kalliilla hinnalla teetettyjä ja valitettavan huonoja, en pysty käyttämään. Minulla siis on lukulaseissakin miinusta.
Eli sulla on moniteholasit. Niiden käyttö kyllä vaatii oppimista, toiset ei opi millään niitä käyttämään, toisille käyttö on vaivatonta. Lukuosuus pitää oppia kohdenmaan oikeaan kohtaan, se voi olla joillekin vaikeaa.
Minulla on näyttöpäätelasit joilla voi myös kulkea. On kaikkein parhaimmat. Autonajoon ne muistaakseni eivät soveltuneet.
Vierailija kirjoitti:
Ne huoltsikan halppislasit on ihan saman arvoisia kuin optikolta ostetut. Niitä täytyy vaan sovittaa, että mikä vahvuus on itselle se kaikkein paras.
Miehellä on joka paikkaan ripoteltuna vitosen halppislaseja, on sillä optikollakin teetetyt lasit, mutta ei niissä ole mitään eroa. Ei tarvitse aina hakea niitä laseja, että mihin ne tuli laskettua, jos lukee kirjaa/lehteä tai käyttää tietokonetta
Ihan turha niitä markettilaseja on yrittää mollata. Niistä oli tutkimuskin, että ovat ihan turvallisia käyttää
Itse pärjään vielä sillä, että otan miinuslasit pois päästä, niin näen ilman laseja lukea ihan hyvin
Älä puhu paskaa. Huoltsikkalasit on valmistettu keskikokoisen miehen mittojen mukaan, joten ne voi olla ihan hyvä valinta niille joiden silmien etäisyys toisistaan on sama kuin keskikokoisella miehellä. Muiden kannattaa ehdottomasti maksaa ylimääräistä siitä, että saa omiin mittoihin teetetyt lasit, vaikka kaupasta löytyisi halvemmat lasit omilla voimakkuuksilla. Eron huomaa selvästi, jos lukee vähänkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On lukulaseja määrätty pari kertaa ja minulle aivan hyödyttömiä, optikolla kalliilla hinnalla teetettyjä ja valitettavan huonoja, en pysty käyttämään. Minulla siis on lukulaseissakin miinusta.
Eli sulla on moniteholasit. Niiden käyttö kyllä vaatii oppimista, toiset ei opi millään niitä käyttämään, toisille käyttö on vaivatonta. Lukuosuus pitää oppia kohdenmaan oikeaan kohtaan, se voi olla joillekin vaikeaa.
Kyse ei ole pelkästään siitä, "oppiiko" käyttämään laseja oikein, vaan kaikki ei yksinkertaisesti sopeudu monitehoihin vaikka tekisi kaiken oikein.
Vierailija kirjoitti:
Ne huoltsikan halppislasit on ihan saman arvoisia kuin optikolta ostetut. Niitä täytyy vaan sovittaa, että mikä vahvuus on itselle se kaikkein paras.
Miehellä on joka paikkaan ripoteltuna vitosen halppislaseja, on sillä optikollakin teetetyt lasit, mutta ei niissä ole mitään eroa. Ei tarvitse aina hakea niitä laseja, että mihin ne tuli laskettua, jos lukee kirjaa/lehteä tai käyttää tietokonetta
Ihan turha niitä markettilaseja on yrittää mollata. Niistä oli tutkimuskin, että ovat ihan turvallisia käyttää
Itse pärjään vielä sillä, että otan miinuslasit pois päästä, niin näen ilman laseja lukea ihan hyvin
Ei ne optikon halppislasit ole paljoakaan kalliimmat, kun tarjouksesta ostaa ja ne on omien silmien mukaan tehdyt. Minulla on esimerkiksi eri vahvuudet linsseissä, markettilaseissa ne on aina samantehoiset. Kyllä sen eron huomaa, jos vähänkään kauemmin lukee. Nuo marketin lasit ajaa asiansa, jos jotain pitää tarkemmin vilkaista, muttei tarvitse kauaa tuijotella.
Minulla on pino Tiimarin loppuunmyynnistä hankittuja lukulaseja eri vahvuuksilla. Ostin ne silloin "suurennuslasi"-käyttöön. Kaivelen niitä vahvimpia esiin, kun pitää jotain tikkua sormesta kaivella tms pikkutarkkaa juttua.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/10/26/lukulasit-marketista-vai-optik…
Vanha juttu mutta ihan pätevä. Laitan muuta kopsun asioista joita tässäkin ketjussa esiintyy. Asiasta kiinnostuneidä kannattaa lukea koko artikkeli, jos haluaa.
- Kuningaskuluttajan pistokokeessa valmislasien voimakkuudet olivat juuri sitä mitä luvattiin. Optometriikan lehtori Satu Autio Metropolia AMK:sta mittasi pyynnöstämme kahdeksat erilaiset valmislasit.Neljän euron ja neljänkymmenen euron valmislasien linsseistä ei löytynyt näkemisen kannalta merkittäviä eroja: Kaikkien valmislasien linssit olivat samanlaista puristemuovia.Valmislasien hintaero syntyykin linssien sijaan kehyksistä ja niiden muotoilusta, Autio summaa.
- Valmislasien keskiöväli on suunniteltu keskikokoiselle miehelle, sanoo Autio.Markettilasien standardimitoitus on sellainen, että niiden keskiöväli, eli silmien etäisyys toisistaan on 62 mm. Se tarkoittaa, että lasien käyttäjän silmien etäisyyden toisistaan pitäisi olla 66 mm.Valmislaseja käyttävien silmien pitäisi lisäksi olla samaa paria, eikä niissä saisi olla hajataittoa, sanoo Kampin Terveystalon silmätautien erikoislääkäri Tiina Leivo.
- Optikko Maarit Saarikoski Specsaversilta on erityisen huolestunut niistä, jotka ovat käyttäneet valmislaseja vuosikymmeniä, eivätkä koskaan käy näöntarkastuksessa. Monikaan silmäsairaus ei oireile, ja silmävaurioiden korjaaminen voi jälkeenpäin olla hankalaa tai jopa mahdotonta. Silmäaseman Salon mielestä pelkillä valmislaseilla voi pärjätä parikin vuotta, jos silmät ovat samaa paria.
- Optikolta tilatut yksitehot on aina yksilöllisten tarpeiden mukaan valmistetut. Yksilöllinen paremmuus taas riippuu siitä, kuinka paljon näön tarve poikkeaa valmislasien standardioptiikasta.
- Yleensä ihmiset vaihtavat monitehoihin vasta, kun lähinäkö on jo huomattavasti heikentynyt. Silloin niihin tottuminen vie kuitenkin aikaa ja kokemus voi olla epämiellyttävä.Alkuvaiheessa on vähemmän linssin vääristymiä, ja näköjärjestelmän tottuminen jatkossa voimakkaampiin monitehoihin käy helpommin, neuvoo Autio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole pelkästään siitä, "oppiiko" käyttämään laseja oikein, vaan kaikki ei yksinkertaisesti sopeudu monitehoihin vaikka tekisi kaiken oikein.
Sopeutuminen on tottumista ja tottumiseen tarvitaan opettelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopeutuminen on tottumista ja tottumiseen tarvitaan opettelua.
Kuten sanoin, kaikki ei sopeudu monitehoihin vaikka tekisi kaiken oikein.
Mulla oli välillä kolmet lasit: monitehot, päätelasit ja lukulasit. Päätelaseja en enää tarvitse, näen paremmin ilman mitään laseja. Lukulasit ovat tarpeen silloin, kun syvennyn johonkin kirjaan. Sanomalehden lukaisee laseittakin.
Olen harjoitellut monitehojen käyttöä noin 20 vuotta. Ei sellaisia laseja ole ollut, että pelkästään niillä pärjäisin. Ei pärjää äitinikään.