Nuorisomonitehot - optikkoja paikalla?
Kiinnostaisi, millä kriteereillä voi vielä saada nuorisomoniteholasit ja milloin siirrytään varsinaisiin monitehoihin. Itse olen käyttänyt ns. nuorisomonitehoja nyt pari vuotta ja ikänäköä tulee koko ajan lisää. Silmälasiresepteissä on ADD-arvo, se kertonee sen lähinäkökorjauksen? Miinusta linsseissä on -5 verran.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
En ole optikko, vaan 48-vuotias. Olen käyttänyt nuorisomonitehoja yli viisi vuotta. Nyt ekaa kertaa optikko sanoi, että voisin halutessani ottaa monitehot, mutta päätin, että näillä mennään vielä toistaiseksi. Minulla on siis pelkät miinuslasit (noin -5) ja sitten nuorisomonitehot, joissa vähennystä 0,25. Ensin laitettiin 0,5, mutta se heikensi näköä liikaa. Taidan olla poikkeava siinä suhteessa, koska oletusarvoisesti laitettiin tuo 0,5 pudotus.
Jatkan, että lähinäkö toimii ilman miinuslaseja nenällä. Jos ei toimi, monitehot tai lukulasit lienee välttämättömät.
Ap tässä. Mä näen myös lukea hyvin ilman silmälaseja. Mutta esim. pianoa soittaessa lasien kanssa nuotit menevät vähän suttuisiksi ja tietokoneen näytön ääressä saa fonttikokoja säätää.
Sain ekat silmälasit, monitehot ja näen paremmin lähelle ilman laseja. Ainoastaan yhteen kohtaan kauas tuijottamalla näkee hyvin. Sivulle tai alas ei voi vilkaista. Autolla ajaessa hyvät tai tv tä katsoessa. Muuten ei voi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Sain ekat silmälasit, monitehot ja näen paremmin lähelle ilman laseja. Ainoastaan yhteen kohtaan kauas tuijottamalla näkee hyvin. Sivulle tai alas ei voi vilkaista. Autolla ajaessa hyvät tai tv tä katsoessa. Muuten ei voi käyttää.
Optikko ylipuhui mut ottamaan kesällä monitehot, vaikka itseäni epäilytti. Ja kyllä on ollut työ tottua näihin edes joten kuten. Pikkupränttiä lukiessa lasit on pakko ottaa pois, koska ilman näkee paremmin. Metsäpoluilla kulkiessa ei jalkojen juureen kunnolla näe, samoin sivuille ei kannata vilkuilla. Optikko neuvoi, että pitää kääntää koko pää, mutta vauhdikkaammissa lajeissa, kuten maastopyöräilyssä, saattaa käydä niin, että kun käännät sen koko pään nähdäksesi kunnolla (vaikka vanhoilla laseilla riitti sivusilmällä vilkaisu), menetätkin tasapainosi.
Lasit oli vieläpä tuplahintaiset ei-monitehoihin verrattuna. Voisin sanoa, että hivenen harmittaa, että haksahdin.
mitä eroa normaaleihin monitehoihin?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Hyvin samantyyppinen toimintaperiaate kummassakin. Nuorisomonitehoissa on lähinäön alue linssien alaosassa ja kaukoalue linssien yläosassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Hyvin samantyyppinen toimintaperiaate kummassakin. Nuorisomonitehoissa on lähinäön alue linssien alaosassa ja kaukoalue linssien yläosassa.
Niin ja yksi tärkeä ero: nuorisomonitehot ovat halvemmat!
En ole optikko, mutta hankin just ekat monitehot. Ilmeisesti jos on yli +1 lähinäköä, niin joutuu ottamaan tavalliset monitehot. Nuorisomonitehot riittää +0.5-0.75 välille.
Vähän jännittää , miten monitehoihin tottuu vai joutuuko hankkimaan rinnalle kauko ja lähilasit esim. autolla ajamista ja lukemista varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Optikko ylipuhui mut ottamaan kesällä monitehot, vaikka itseäni epäilytti. Ja kyllä on ollut työ tottua näihin edes joten kuten. Pikkupränttiä lukiessa lasit on pakko ottaa pois, koska ilman näkee paremmin. Metsäpoluilla kulkiessa ei jalkojen juureen kunnolla näe, samoin sivuille ei kannata vilkuilla. Optikko neuvoi, että pitää kääntää koko pää, mutta vauhdikkaammissa lajeissa, kuten maastopyöräilyssä, saattaa käydä niin, että kun käännät sen koko pään nähdäksesi kunnolla (vaikka vanhoilla laseilla riitti sivusilmällä vilkaisu), menetätkin tasapainosi.
Lasit oli vieläpä tuplahintaiset ei-monitehoihin verrattuna. Voisin sanoa, että hivenen harmittaa, että haksahdin.
Optikot yrittää myydä aina kalleinta ja usein sellaista, mitä ei välttämättä edes tarvitsisi. Aikamoista kusetusta koko touhu. Jos näkö pysyisi samana, niin kävisin heti laserleikkauksessa, ettei tarvitsisi enää asioida silmälasiliikkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on "ikänäkömonitehot" ja ihan samalla tavalla mulla on lähinäön alue linssien alaosassa ja kaukoalue linssien yläosassa. Mitenkäs ne muuten voisivat olla?
Vierailija kirjoitti:
En ole optikko, mutta hankin just ekat monitehot. Ilmeisesti jos on yli +1 lähinäköä, niin joutuu ottamaan tavalliset monitehot. Nuorisomonitehot riittää +0.5-0.75 välille.
Vähän jännittää , miten monitehoihin tottuu vai joutuuko hankkimaan rinnalle kauko ja lähilasit esim. autolla ajamista ja lukemista varten.
Mulle nuorisomonitehot myytiin niin, että silmien rasitusta tietokoneella voi vähentää, kun miinusta kevennetään linssin alaosasta, joten silmä ei joudu tekemään töitä ihan niin paljon kuin vahvemman miinuksen kanssa. Varsinaista plusnäköä ei vielä ole. Siksi tosiaan tuo +0,5 oli itselle liikaa ja +0,25 alaosassa oikein hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on "ikänäkömonitehot" ja ihan samalla tavalla mulla on lähinäön alue linssien alaosassa ja kaukoalue linssien yläosassa. Mitenkäs ne muuten voisivat olla?
Nuorisomonitehoissa se lähinäkö tarkoittaa vain sitä, että miinusta on vähemmän kuin yläosassa. Mikä on monitehon toimintalogiikka, en tiedä, en ole perehtynyt? Eikö niissä ainakin joskus aiemmin näkynyt sellainen puoliympyrän muotoinen plusalue?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle nuorisomonitehot myytiin niin, että silmien rasitusta tietokoneella voi vähentää, kun miinusta kevennetään linssin alaosasta, joten silmä ei joudu tekemään töitä ihan niin paljon kuin vahvemman miinuksen kanssa. Varsinaista plusnäköä ei vielä ole. Siksi tosiaan tuo +0,5 oli itselle liikaa ja +0,25 alaosassa oikein hyvä.
Hetkinen. Jos jollakulla on vaikkapa -8 linssit, niin puhutaanko edelleen nuorisomonitehoista, jos lukualueella miinusta onkin vaikka -5,5?
Mulla on miinusta -2 ja -2,25 ja lähilisä (ADD) on 1,0. Tarkoittaa siis, että lukualueella on tuon verran vähemmän miinusta. Onko mulla sitten "oikeat monitehot" vasta siinä vaiheessa, kun ne lukualueen voimakkuudet menisivät plussalle vai onko rajana tuo 1,0:n korjaus?
(mitkähän monitehot nää mun monitehot nyt sitten onkaan??)
-12
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorisomonitehoissa se lähinäkö tarkoittaa vain sitä, että miinusta on vähemmän kuin yläosassa. Mikä on monitehon toimintalogiikka, en tiedä, en ole perehtynyt? Eikö niissä ainakin joskus aiemmin näkynyt sellainen puoliympyrän muotoinen plusalue?
Ne oli kaksitehot, missä näkyi se lukualueen raja. Monitehoissa rajaa ei näy.
Mutta siis mä olen käsittänyt, että miinuslaseissa aina se moniteho tulee siitä, että lähialueella on vähemmän miinusta. Jos jollakulla on vaikka -8,0 ADD 2,0, sehän tarkoittaa, että lukualueellakin on edelleen -6,0 voimakkuudet. Mulla taas tuo ADD 2,0 tarkoittaisi, ettei lukualueella ole toisessa linssissä voimakkuuksia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Oliko sulla ennestään nuorisomonitehot vai siirryitkö yksiteholaseista suoraan monitehoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites se tavallisissa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on plussaa sekä ylhäällä että alhaalla. Alhaalla vaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites se tavallisissa on?
Sama voimakkuus linssin jokaisella alueella.
En ole optikko, vaan 48-vuotias. Olen käyttänyt nuorisomonitehoja yli viisi vuotta. Nyt ekaa kertaa optikko sanoi, että voisin halutessani ottaa monitehot, mutta päätin, että näillä mennään vielä toistaiseksi. Minulla on siis pelkät miinuslasit (noin -5) ja sitten nuorisomonitehot, joissa vähennystä 0,25. Ensin laitettiin 0,5, mutta se heikensi näköä liikaa. Taidan olla poikkeava siinä suhteessa, koska oletusarvoisesti laitettiin tuo 0,5 pudotus.