Onko kellään erillisiä lukulaseja tavallisten yksiteholasien lisäksi?
Olen likinäköinen ja ikänäkö on alkanut vaivata. Pääni ei sopeudu millään halpoihin monitehoihin. Optikon mukaan kalliit monitehot olisi selvästi paremmat, mutta rahoja ei saa takaisin jos kuuluu siihen pieneen vähemmistöön, joka ei sopeudu niihinkään. Lisäksi ikänäköni ei ole stabiilia, joten vaihto uusiin (luku)voimakkuuksiin voi olla pakollista jo vuoden päästä. Olen köyhä ja hirvittää ajatella, millaisia summia silmälaseihin saa uppoamaan.
Olenkin miettinyt, kuinka hankalaa on, jos käyttää tavallisia yksitehoja ja hankkii erilliset lukulasit lukemista varten? Muuttuuko arki pelkäksi telkkarin tuijottamiseksi, kun lasien vaihtaminen on niin hankalaa ja "uusiin" voimakkuuksiin täytyy totutella joka vaihdon yhteydessä uudestaan? Tuleeko esim. tietokoneen käytöstä mitään, jos yleislasit on turhan voimakkaat sille etäisyydelle eikä lukulaseilla näe kunnolla niin kauas? Mitä muuta olisi hyvä miettiä ennen kuin tuhlaa rahojaan laseihin joilla ei lopulta teekään mitään?
Kommentit (31)
Ja ei ole mitään ongelmia. Silmät tottuvat helposti.
Mulla on kaukolasit. Mutta oon katsonut kaupassa kaihoten lukulasien suuntaan. Koska tarvitsisin joskus ehkä. Ja suurennuslasit kävisi myös varalle. :D En tiedä pitääkö vain ottaa joku +2, en tiedä yhtään mitä se tekee tai arpoa siellä. Lähikaupasta en viitsi ehkä ostaa sellaisia. Mutta koska on migreenitaipumus, olisi hyvä kysäistä optikkoliikkeestä asiaa, ettei tule oireita.
Monitehot aina päässä, lukiessa kunnon lukulasit.
Ap olisiko kuukausisopimuksella hankittavat moniteholasit taloudellisempi vaihtoehto tässä tapauksessa? Niihin kun kuuluu uudet linssit vahvuuksien muuttuessa
Vierailija kirjoitti:
Ap olisiko kuukausisopimuksella hankittavat moniteholasit taloudellisempi vaihtoehto tässä tapauksessa? Niihin kun kuuluu uudet linssit vahvuuksien muuttuessa
Kuukausisopimuksissa täytyy kai hankkia vähintään kolmet lasit kerralla? Tulee kalliiksi, vaikka kuukausihinta voikin näyttää edulliselta. Köyhälle riittää yhdet lasit ja vanhoja voi pitää varalaseina.
Miten tuo menee jos on likinäköinen eli miinuslinssit, niin onko ne lukulasit sitten vähemmän miinusta?
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo menee jos on likinäköinen eli miinuslinssit, niin onko ne lukulasit sitten vähemmän miinusta?
Juuri niin, ellei miinusta ole niin vähän että lukulasit menee jo plussan puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin, ellei miinusta ole niin vähän että lukulasit menee jo plussan puolelle.
Ok, eli "lukulaseja" ei saakaan bensiksen kassalta vaan pitää aina käydä optikolla ja ostaa liikkeestä.
On. Kotona pärjään pelkillä lukulaseilla. Ulos lähtiessä vaihdan normilasit päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, eli "lukulaseja" ei saakaan bensiksen kassalta vaan pitää aina käydä optikolla ja ostaa liikkeestä.
Mutta voihan ne valita niillä halvimmilla linseillä, jolloin hinnaksi tulee muutama kymppi.
Älkää nyt hyvänen aika ostako mitään kaupan lukulaseja. Esim. Specsaveriltä saa yksiteholasit omilla vahvuuksilla 30 eurolla. Näöntarkastus ilmainen. (Noihin kun ei tarvita mitään pinnoituksia tai ohennuksia, joten ihan peruslasit riittää mainiosti).
Onko jollain kokemusta ns. nuorisomonotehoista, onko niistä hyötyä? Yritin nostella vanhaa ketjua, mutten saanut vastauksia: https://www.vauva.fi/keskustelu/4880345/nuorisomonitehot-optikkoja-paik…
Otin lukulasit normien lisäksi. Oma näkö on -5.25 ja lukulasit on muistaakseni -4.7. Minua huimaa normaalistikin jatkuvasti niin en halunnut riskiä että en totu laseihin. Muutenkin olen kuulemma liian vaativa silmieni suhteen. Kai se on liikaa vaadittu sitten että näkee selvästi. Mutta hyvin on toiminut. Työssäni en tarvitse lukulaseja. Kotona niitä käytän lukemiseen ja puhelimen/tietokoneen katseluun.
Mulla on. Ostin Prismasta. Tosi huono kaukonäkö ja nyt 40-veenä en oikein nähnyt enää lukea. En kyllä todella ainakaan 10 vuoteen vielä ole henkisesti valmis mihinkään monitehoihin.
Ne huoltsikan halppislasit on ihan saman arvoisia kuin optikolta ostetut. Niitä täytyy vaan sovittaa, että mikä vahvuus on itselle se kaikkein paras.
Miehellä on joka paikkaan ripoteltuna vitosen halppislaseja, on sillä optikollakin teetetyt lasit, mutta ei niissä ole mitään eroa. Ei tarvitse aina hakea niitä laseja, että mihin ne tuli laskettua, jos lukee kirjaa/lehteä tai käyttää tietokonetta
Ihan turha niitä markettilaseja on yrittää mollata. Niistä oli tutkimuskin, että ovat ihan turvallisia käyttää
Itse pärjään vielä sillä, että otan miinuslasit pois päästä, niin näen ilman laseja lukea ihan hyvin
Minä käytän erillisiä lukulaseja kun teen käsitöitä. Esim. kirjonta ja kuvioneuleen teko on huomattavasti helpompaa kun näkee lähelle hyvin.
Minulla on kolmet lasit. Luku- ja kaukonäköä varten tarviin silmäläseja.
- Aurinkolasit kaukonäkövahvuuksilla
- Moniteholasit, joissa siis kauko- että lähinäkö ominaisuudet
- Myös pelkät lukulasit koska esim. luen paljon kirjoja. Näkökenttä laajempi lukulaseilla kuin jos käyttäisin moniteholaseja.
Koska mulla on niinsanotut eriparisilmät en koskaan ole voinut käyttää niitä huoltis/market lukulaseja. Jos molemmissa silmissä on samat vahvuudet voi halpislaseja käyttää.
Joskus jostain luin silmälääkärin lausunnon jossa hän kertoi että että halpislaseja voi huoleti käyttää kun tietää omien silmien vahvuudet jotka ovat molemmissa silmissä samat. Varsinkin just alkuvuosina kun lukunäkö alkaa heikentyä, koska lukunäkö saataa alkuvuosina huonontua nopeallakin tahdilla. Siten välttyy kalliiden lasien uusimiselta. Kun lukunäkö ns. vakiintuu voi hankkia optikolta lukulasit, jos niin haluaa. Voi toki käyttää halpislasejakin jos niistä löyttyy omille silmille sopivat vahvuudet.
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain kokemusta ns. nuorisomonotehoista, onko niistä hyötyä? Yritin nostella vanhaa ketjua, mutten saanut vastauksia: https://www.vauva.fi/keskustelu/4880345/nuorisomonitehot-optikkoja-paik…
Täytyy kyllä sanoa etten muistaakseni ole koskaan törmännyt nuorison moniteholaseisin. Oon voinut lukeakin tuosta ilmiöstä muttei ole ainakaan jäänyt mieleen. Silkasta uteliaisuudesta googlasin ja löytyi artikkeli
Tuo on vuodelta 2019 ja näytti makkarillakin olevan uutinen täsmälleen samalle päivämäärälle.
Minulla on. En tarvitse lukulaseja aina, mutta väsyneenä pidän niitä. Ulkona pidän sitten yksitehoja, että näen mihin kävelen. Sisällä näen ilman rillejä, ellen katso televisiota.