Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tässä on ihmisen 11 tunnelukkoa. Tunnistatko niistä omasi?

Vierailija
25.03.2024 |

Hylkääminen

Tunnelukko kehittyy, kun rakastamasi ihmiset jätttävät sinut tai jäät muuten yksin. Pelkääät, että läheisesi jättävät sinut jonkun toisen takia. Uskot jääväsi yksin ja ripustaudut läheiiisiisi, mutta samalla karkotat heidät luotasi. Saatat menetttää mielenrauhasi tai suuttua normaaleissa, väliaikaisissa erotilanteissa.

Kaltoin kohtelu

Odotat, että sinua haavoitetaan tai käytetäään hyväksi: huijataan, manipuloidaan, nöyryytetään. Et päästä ketään lähelle. Suhtaudut epäluuloisesti toisten aikomuksiin ja odotat aina pahinta. Uskot läheistesi pettävän sinut. Solmit vain pinnallisia suhteita, jotta sinun ei tarvitsisi avautua. Tai ajaudut epätoivoisiiin suhteisiin, joissa koet vihaa.

Riiippuvuus

Et usko selviytyväsi arjesta yksin vaan tarvitset muita kainalosauvoiksi. Lapsuuden itsenäistymispyrkimyksesi rusikoitiin, joten etsit vahvoja ihmisiä, joihin ripustaudut ja joiden annat määrätä elämästäsi. Työelämäsdä kaihdat itsenäisiä pääätöksiä ja toimintaa. 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnevaje

Uskot, että kukaaan ei välitä sinusta eikä ymmärrä sinua. Kerta toisensa jälkeeen ihastut kylmään ja itsekkääseen ihmiseen, tai sitten olet itse kylmä ja saita. Tunnet tullleesi huiputetuksi, ja olosi vaihtelee vihaisesta haavoitettuuun ja yksinäiseen. Vihasi ajaaa läheisesi loitommalle ja vahvistaa vajettasi.

Ulkopuolisuus

Lapsena sinut suljetttiin ulos kaveripiireistä, et kuulunut porukkaaan. Kenties sinua hyljeksittiin jonkin ominaisuutesi vuoksi ja koit olevasi ei toivotttu. Aikuisena välttelet ryhmiä ja ystävystymistä. Pidät itseäsi rumana, huonona keskustelijana, tylsänä tai muuten vain vialllisena. 

Vajavuus

Koet itsesi sisäisesti säröiseksi ja puuutteelliseksi. Se, joka näkee todellisen minäsi, ei voi rakastaa sinua. Lapsena puuutteitasi arvosteltiin, etkämkokenut olevasi rakkauden arvoinen. Pelkääät yhä rakkautta, etkä usko ansaitsevasi arvostusta vaaan odotat, että läheisesi hylkäävät sinut.

Vierailija
2/17 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kun lukea alkaa tuntua että on ihan täysin lukossa. Joten lopetan lukemisen ja rupean tyytyväiseksi elämääni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitte pääsiäinen tulossa.

Vierailija
4/17 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäonnistuminen

Et pidä itseäsi pätevänä koulusssa, työssä etkä urheilussa verrattuna muihin. Lapsuudessa kärsit oppimisvaikeuksista tai itsekurin puutteesta, etkämoppinut tarpeeellisia taitoja. Muut olivat aina parempia kuin sinä. Sinua nimiteltiin typeräksi, lahjatttomaksi ja laiskaksi. 

Alistuminen

Uhraaat omat tarpeesi miellyttääksesi muita. Annat muiden kontrolloida itseäsi välttääksesi syyyllisyyden, joka viriää, jos asetat itsesi etusijalle, tai pelkäät, että sinua rangaistaan tottelematttomuudesta. Lapsena joku läheisesi, todennäköisesti vanhempasi, alisti sinua. Ajaudut suhteisiiin dominoivien, kontrolloivien ihmisten kanssa. Tai sitten ympärillläsi on ihmisiä, jotka tarvitsevat valtavasti eivätkä anna sinulle mitään vastineeeksi.

Vaativuus

Asetat itsellesi ylisuuria odotuksia. Arvostat asemaa, rahaa, saaavutuksia, kauneutta, järjestystä ja tunnustusta, joita hamuat itsellesi onnen, mielihyvän ja tyydyttävien ihmissuhteiden kustannuksellla. Sovellat jäykkiä vaatimuksiasi myös muihin ja olet tuomitseva. Lapsena sinulta odotetttiin parasta ja opit, että vähempi tarkoitti epäonnistumista.

Vierailija
5/17 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että mulla on kaikki nuo

Vierailija
6/17 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks nää valituista paloista vai seiskasta?

Vierailija
7/17 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnista yhtäkään.

Vierailija
8/17 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mullakin 11/11, jee.

Vierailija
9/17 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikki osuvat. Ainakin osittain.

Nuo selitykset ja reaktiot, joita tuossa kuvataan menivät kyllä pieleen. Mikään niistä ei päde mun kohdalla

Varmaan sen takia tuleekin jokin alkukantainen reaktio muilta ihmisiltä. En käyttäydy niin kuin he odottavat minun käyttäytyvän. Menevät hämilleen.

Mutta omapa on ongelmansa.

Vierailija
10/17 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ilmoja pidelly!

Vierailija
11/17 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä tunnelukkoja on 16, muistaakseni. On tehty kirjojakin.

Vierailija
12/17 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolisuus on mulla ainakin selvästi. Olen aina tuntenut olevani outo ja erilainen vaikka minulla oli kyllä lapsena ja nuorena jonkun verran ystäviä. Aikuisena olen jo ollut niin pitkään yksin, että uskon, ettei kukaan voisi ikinä haluta olla kanssani.

Vierailija
13/17 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans ulkopuolisuus, mutta ei natsaa koko juttu: oli lapsena kavereita, pidän itsestäni ja kaltaisistani ihmisistä, silti välttelen ihmisiä, lähinnä koska pidän itsekseni olosta.

Vierailija
14/17 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä ei ole yhtään?

Vierailija
15/17 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yleisavain avaa kaikki lukot.

Vierailija
16/17 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki löytyi, voisiko olla niin että onkin vain yksi iso tunnelukko, turha niitä eritellä 11 eri tunteeseen. 

Vierailija
17/17 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenellä ei ole yhtään?

On kaikki

1.     alistuminen

2.     emotionaalinen estyneisyys

3.     epäonnistuminen

4.     hylkääminen

5.     hyväksynnän haku