Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkipuistoon viejät, moraalinen ongelma!

Vierailija
19.01.2007 |

Miten te, jotka viette leikkipuistotoimintaan pieniä lapsianne, määräätte menoista? Eli siis viettekö lapsen, vaikka ei haluaisi? Mulla oli taas tänään sellainen tilanne, että lapsi ei olisi halunnut millään lähteä, mutta mä tunsin, että tarvitsen pienen hengähdystauon itselleni. Mies matkustelee paljon työn takia, ja lapsi on niinä viikkoina aina aika riippuvainen musta. Ja just silloin yleensä mäkin haluaisin sitä omaa aikaa, mitä leikkipuisto tarjoaa. Jos ei ole viikolla yhtään omaa aikaa, tuppaan napsahtelemaan lapselle pikkuasioista yms, eikä sekään ole hyvä.

Tulee vaan niin huono olo, kun lapsi valittaa, että on ollut ikävä äitiä ja leikkipuistossa on tylsää ilman mua. :( Lapsi on siis lähemmäs kolmevuotias, mutta muut lapset taitaa olla puistossa yleensä vähän nuorempia, joten mitään hyviä kavereita ei ole löytynyt.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puistotätitoiminta voi olla puistotädille itsenäistä toimintaa, jossa palkka määräytyy lapsiluvun mukaan, tädeillä esim. Helsingissä samat hinnat ja yhteiset säännöt, ainakin minun öllessa aikoinaan puistotätinä. Lapset jätetään puistotädin hoiviin ja haetaan sitten aukiolon mukaan. Ei nyt niinkään kipata sinne, mutta yleensä äitejä on vain alkuun tutustumishetkillä, jos sittenkään, riippuu vähän tädistäkin. Itse avasin puiston aamuisin klo. 9.00 jolloin parikymmentä lasta tuli sinne. Puistoaika päättyi virallisesti klo. 11.30 mutta lapset tuli yhteisten sääntöjen mukaan hakea 10 min. aiemmin jotta täti voi kerätä lelut ja sulkea lelulaatikon. Näin siksi että lelujen kerääminen estää lasten valvomista, siis turvallisuussyistä. Minä tulin takaisin klo.14.30-16.30, siis olin kaksi kertaa päivässä, vaikka jotkut tädit tekivätkin kerralla 9.00-12-00. Äidit siis hakivat lapsensa syömään, laittoivat päiväunille ja toivat unen ja välipalan jälkeen takaisin puistoon, eli äitien päivä oli helpotettu, lapset olivat kotona vain lounaan, päikkärit ja välipalan. Sittenhän tulikin jo ilta, aika pian. Myös vauvoja tuotiin vaunuissa ihan nukkumaan jos ei ollut omaa pihaa tai parveketta. Jotkut yksityiset perhepäivähoitajatkin keksivät hyvän jutun, esim. hoitaja jätti neljä hoitolasta puistotädille, lähti uimahalliin uimaan jne. tuli hakemaan heidät syömään ja toi päikkärien ja välipalan jälkeen takaisin puistoon ja sittenhän hoitolapset lähtivät jo kotiinsa siinä 16.30. En tietenkään kieltänyt tuomasta neljää hoitolasta yhdeltä hoitajalta, samahan minulle oli mistä lapset tulivat, mutta jälkeenpäin ajattelin kuinka pph maksoi pienen summan puistoon ja sai siltä ajalta hyvän maksun, eikä tarvinnut " hermojaan kulutella" lasten kanssa, eiväthän kerinneet olla kauaa yhdessäkään, 2 1/2 tuntia puistossa aamupäivällä, 2 tuntia päivälepoa ja 2 tuntia taas puistossa iltapäivällä. No. pidin työstäni lasten parissa ja olen varhaiskasvattajana muualla kun jossain vaiheessa lopetin oman puistoyritykseni.

Vierailija
2/10 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sinuna kyllä veisin lapsen, selittäisin, että tulen sitten hakemaan jne.

Lapsihan saattaa ihan hyvin viihtyä, vaikka pyytäisikin jäämään. 3v on jo aika hyvä manipuloimaan vanhempiaan.

Vai onko niin, että lapsi ei todellakaan viihdy puistossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sitä on vaikea sanoa, miten hyvin lapsi siellä puistossa viihtyy. Eihän tuon ikäiseltä mitään kauhean hyviä vastauksia saa (kysyy leikkipuistosta ja saa vastauksen autosta, joka juuri ajoi ohi... :) ). Voihan se olla, että viihtyy oikein hyvinkin, mutta sitten valittaa kuitenkin mulle.

Mutta muiden samassa tilanteessa olevien kokemuksia otetaan edelleen vastaan.

Vierailija
4/10 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(täällä vain ap-mahdollisuus) ja 3-vuotias alkoi olla siihen touhuun jo vähän vanha. Parhaiten se sopii 1,5 - 2,5-vuotiaalle. Isommat pitkästyvät helposti. Niin meidän esikoinenkin alkoi pitkästyä tuossa 3 vuoden iässä, varsinkin jos eivät parhaimmat kaverit olleet paikalla.

Vierailija
5/10 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tarvitseehan äitikin välillä hetken aikaa omille ajatuksilleen ja asioilleen.

Vierailija
6/10 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen on kerhossa ja välillä lähtö takkuaa, mutta kun sinne on päästy, on ihan riemuissaan.

Leikkipuistoja inhoan niin syvästi, mutta kuopus viihtyy, joten mennään sitten. Lapset tosiaan ovat täälläkin tosi pieniä, yli 2,5-vuotiaita on vähän.

Vierailija
7/10 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puistotätillä mikään äiti mukana roiku.

Vierailija
8/10 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puistotäti on minusta eri asia.

4

Vierailija
9/10 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vaan itse sitä leikkipuistoksi.