Minkä ikäinen lapsi tai nuori saa päättää itse juhlapukeutumisestaan?
Siis minkä ikäisen voi vielä ns. pakottaa laittamaan ne tietyt vanhempien valitsemat vaatteet.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten esimerkiksi tilanne missä ollaan menossa sukulaisten häihin, mutta ala-asteikäinen ei halua pukea mekkoa vaan haluaa suorat housut ja kauluspaidan?
Ap
Kenenkään ei ole pakko pitää mekkoa. Housut ja paita ovat myös aikuiselle naiselle juhlavaate, jos ne on oikeanlaiset.
no, miksei voisi pukea housuja? Vai onko tässä nyt joku sukupuoli-juttu, että sukulaiset vielä luulee, että lapsi onkin trans. Ja mitä sitten? Anna lapsen olla sellainen kuin tahtoo, kiittää sinua myöhemmin. Itse olen samaa mieltä siitä, että juhliin pukeudutaan siististi ja juhlan mukaisesti eikä lähdetä verkkareista ja lenkkareissa häihin/hautajaisiin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi asuu samassa taloudessa ja aikoo lähteä juhliin jossain ihan väärissä vaatteissa (häihin tai vastaaviin collegehousuissa tms.), niin puutun asiaan, ihan sama minkä ikänen hän on. En mä nimittäin antaisi mun puolisonkaan lähteä missä sattuu tamineissa juhliin.
Tosin toivon, että saan tapakasvatettua lapset niin, että he eivät edes yritä collareissa minnekään muodollista pukeutumista edellyttäviin kinkereihin.
Lähinnä tarkoitin asiallista juhlapukeutumista, missä erona on erilaiset mieltymykset esimerkiksi vaatteen mallin tai värin suhteen, siis esimerkiksi tilanne että vanhempi haluaisi lapsen pukevan beigen paidan, lapsi haluaa vaaleansinisen. Tai lapsi haluaa vaalean kukallisen mekon vaikka vanhempi haluaisi lapsen pukevan vaaleanpunaisen mekon.
Ai no en mä ikinä ole puuttunut lasten vaatteisiin tuolla tavalla. Ovat saaneet aina valita vaatteensa, siis heti kun ovat siihen kyenneet. Eli ei tulisi mieleenkään vastustaa jos lapsi haluaa vaaleansinisen paidan tai kukallisen mekon. Sama kyllä muissakin vaatteissa, että mä vaan maksan ja lapset valkkaa kuosit mistä tykkäävät. Heidän vaatteitahan ne on. Hautajaisvaatteet on ainoa joissa olen sanonut, että nyt ostetaan musta mekko, ei voi laittaa violettia tai kirjavaa.
Mitä ideaa ostaa musta mekko jos lapsi ei sitä väriä halua vaan mieluummin vaikka violetin? Saattaisi käyttää mekkoa muuallakin jos väri on ok. Violetti on ihan sopiva väri hautajaisiin myös.
Mielestäni suorat housut ja kauluspaita (ja/tai bleiseri) on itseasiassa usein tyylikkäämpikin asu kuin monet mekot. Joskus näkee juhlissa ihan liian arkisia trikoo tai neule mekkoja, jotka on laitettu juhliin, koska mekko on helppo valita juhliin ja joidenkin mielestä mikä vaan mekko käy. Olisi ihana nähdä vielä nykyistäkin enemmän ryhdikkäitä housupukuja tai suorien housujen ja kauluspaidan tai bleiserin yhdistelmiä, myös lapsilla ja nuorilla.
Muistan itse kun lukion tokalla luokalla laitoin kevätjuhlaan mustat suorat housut ja mustan bleiserin ja menin samoissa vaatteissa myös serkkuni yo juhliin ja jäi mieleen miten moni kehui asuani tyylikkääksi, jopa opettajat. Aiemmin kevätjuhlissa olin aina mekossa.
Entä jos poika ei halua paitaa ja housuja vaan mekon?
Vierailija kirjoitti:
luulen, että tämä olisi monelle vanhemmalle kovempi pala purtavaksi kuin tytön kauluspaita ja housut. En oikeen itsekään tiedä miten suhtautuisin, ehkä antaisin laittaa mekon, jos sitä kovasti haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Antaisin laittaa. Olisi varmasti juhlien vetonaula. Ei mitään syytä miksi pitäisi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti saa laittaa mekon. Meillä ei tarvitse pukeutua sukupuolistereotypioiden mukaan.
Lähtökohtaisesti kaikissa asioissa viimeinen päätösvalta on vanhemmilla, kun kyse on alle 18v lapsesta. Voi tietysti olla, että nuori osaa tehdä hyvän asuvalinnan itsenäisestikin, mutta jos tulee ristiriitatilanne, vanhemmat päättää.
Vierailija kirjoitti:
Miten esimerkiksi tilanne missä ollaan menossa sukulaisten häihin, mutta ala-asteikäinen ei halua pukea mekkoa vaan haluaa suorat housut ja kauluspaidan?
Ap
Miksi ihmeessä pitäisi laittaa mekko, jos lapsi haluaa pukea suorat housut ja kauluspaidan. Olen nainen, enkä käytä koskaan hametta tai mekkoa, ne ei vaan ole mun juttu. No, täytyy myöntää, että kerran olen tässä asiassa lipsunut. Omiin häihini pukeuduin hameeseen.
Varmaan jostain 4v alkaen on saanut valita itse myös juhlavaatteet, kunhan tosiaan juhliin puetaan juhlavaatteet ja talvella talvivaatteet, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi asuu samassa taloudessa ja aikoo lähteä juhliin jossain ihan väärissä vaatteissa (häihin tai vastaaviin collegehousuissa tms.), niin puutun asiaan, ihan sama minkä ikänen hän on. En mä nimittäin antaisi mun puolisonkaan lähteä missä sattuu tamineissa juhliin.
Tosin toivon, että saan tapakasvatettua lapset niin, että he eivät edes yritä collareissa minnekään muodollista pukeutumista edellyttäviin kinkereihin.
Lähinnä tarkoitin asiallista juhlapukeutumista, missä erona on erilaiset mieltymykset esimerkiksi vaatteen mallin tai värin suhteen, siis esimerkiksi tilanne että vanhempi haluaisi lapsen pukevan beigen paidan, lapsi haluaa vaaleansinisen. Tai lapsi haluaa vaalean kukallisen mekon vaikka vanhempi haluaisi lapsen pukevan vaaleanpunaisen mekon.
Mitä ideaa ostaa musta mekko jos lapsi ei sitä väriä halua vaan mieluummin vaikka violetin? Saattaisi käyttää mekkoa muuallakin jos väri on ok. Violetti on ihan sopiva väri hautajaisiin myös.
Hautajaisiin mennään mustissa vaatteissa, ei muissa vaatteissa. Siitä ei neuvotella.
Sitten hän laittaa suorat housut ja kauluspaidan.