Tunnetteko ketään, joka ei ole läpäissyt peruskoulua, saanut siis päättötodistusta?
Miten on elämä sen jälkeen sujunut, onko opiskelu onnistunut myöhemmin?
Kommentit (19)
Tiedän yhden EU-parlamentaarikon ja ilmastoasiantuntijan.
En tietenkään ole läpäissyt peruskoulua, koska kyseistä oppilaitosta ei ollut vielä olemassakaan minun kouluaikoinani. Kansa- ja keskikoulun olen kyllä suorittanut.
Eiköhän sieltä todistuksen saa jokainen, riippumatta osaamistasosta. Vaikka todistus sitten olisi tähtiä täynnä, todellisia tähtioppilaita.
Tunsin kaksi. Molemmat ovat jo kuolleet, kuolivat alle nelikymppisinä ns. huonoon elämään.
Nykyään on pakko päästää läpi kaikki peruskoulusta ettei lävähdä rassistin leima otsaan: kyllä nekkekin osaa lukea ja kirjoittaa suomea...
Esim. vanhempani. Ovat sen verran vanhempaa ikäluokkaa, ettei heidän kouluaikoinaan ollut vielä peruskoulua.
Sosiaalityöntekijänä montakin. Eihän heillä kaksisesti mene, töitä ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on pakko päästää läpi kaikki peruskoulusta ettei lävähdä rassistin leima otsaan: kyllä nekkekin osaa lukea ja kirjoittaa suomea...
Mutta Teuvo ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta Teuvo ei.
Ihmetyttää muuten, miksi hänen kohdallaan puhutaan PERUSkoulusta. Eikös hänen aikoinaan käyty vielä kansa- ja oppikoulua?
Tiedän yhden, lopetti kasiluokalta kun täytti 16v. Lähti töihin metsuriksi, omistanut motoketjun parikymmentä vuotta ja työllistää neljä henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden, lopetti kasiluokalta kun täytti 16v. Lähti töihin metsuriksi, omistanut motoketjun parikymmentä vuotta ja työllistää neljä henkilöä.
Mikä luuseri, ei siis edes korkeakoulututkintoa käsien heiluttelusta??
Minä olen vm1966, ja olen kyllä saanut peruskoulun päättötodistuksen.
Peruskouluhan tuli muistaakseni 1975, sitä ennen oli kansakoulu.
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään ole läpäissyt peruskoulua, koska kyseistä oppilaitosta ei ollut vielä olemassakaan minun kouluaikoinani. Kansa- ja keskikoulun olen kyllä suorittanut.
Läksin amiskaan kasiluokalta, töitä on riittänyt, vielä kaksi vuotta ja sitten eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä peruskoulu alkoi jo 1972, minä menin kouluun 1973.
Vierailija kirjoitti:
Olen vm 1963 ja olin Suomen viimeinen kansa/kansalaiskoulun käynyt.
Peruskoulu tuli Suomeen vaiheittain ja alueittain vuosina 1972-1977 alkaen Pohjois-Suomesta ja viimeisenä peruskoulujärjestelmään siirtyivät pääkaupunkiseudun neljä kaupunkia.
Vuonna -75 aloitin koulu-urani Rauman varsinaisessa kansakoulussa, seuraavana vuonna koulu olikin Otan ala-aste tai jotain sellaista, peruskoulu kuitenkin.
En tunne. Ei tule liikuttua sellaisissa piireissä.
En tiedä. Hekin, jotka eivät ole pysyneet normaaliopetuksen tahdissa, ovat suorittaneet kuitenkin mukautetun peruskoulun.